"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

At fange en fisk

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

At fange en fisk

Indlæg af niels228 »

Hej

Hvordan fanger man en fisk der ikke vil gå i en fiske fælde? Jeg har for mange fisk i mit akvarie og døjer voldsomt med meget for højet værdier som langsomt har dræbt eller dræber alle mine SPS koraller.

Jeg har en fiske fælde men det dutter ikke de fisk der skal fanges går bare ikke i.

Nogen konstruktive forslag?
Det eneste jeg har tilbage er at tømme akvariet for sten og sænke vand niveauet så meget at jeg kan fange alle fisk. Dvs jeg i princippet starter forfra og det holder sgu ikke.


Vh
Niels


Akvarier skal vejes i ton.
dyr200
Reactions:

Re: At fange en fisk

Indlæg af dyr200 »

jeg kender godt problemet, til sidst bed jeg i det sur æble og måtte gør dit sidste forslag for kunne ikke fange fisken


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: At fange en fisk

Indlæg af Carsten »

Jeg vil nu mene at, det at tømme et akvarie meget kortvarigt, ikke kan sammenlignes med at starte forfra.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: At fange en fisk

Indlæg af PoulD »

Jeg skulle på et tidspunkt fange en grøn gylte som lavede lidt for meget ballade. Jeg satte så en fiskefælde ned i baljen. Allerede anden dag havde næsten samtlige kirurger været inde og vende en tur i fælden. Efter en 4-5 dage var alle 4 kirurger inde i fælden på en gang, hver gang jeg fodrede. Efter ca. 8 dage havde den grønne gylte (og et par andre fisk) stadig ikke turdet komme nærmere til fælden end ca. en halv meter. Jeg fodrede naturligvis på intet tidspunkt i forløbet uden for fælden, så da der var gået ca. 10 dage hvor gylten ikke havde fået en krumme at spise, var jeg meget tæt på at opgive, men så lige pludselig en dag var den hele vejen rundt på ydersiden af fælden, mens alle andre fisk var inde i fælden. Efter et par dage mere var den også ganske kortvarigt inde i fælden. Jeg måtte samle alt hvad jeg ejer af selvbeherskelse for at undlade at forsøge at klappe fælden i. Vel vidende at man kun har et skud i bøssen, gav jeg den lige et par dage mere til at blive tryg før jeg hev i snoren. Hold nu k. . . hvor blev den gal. På et tidspunkt troede jeg næsten det ville lykkes for den at smadre fælden for den knagede og bragede hver gang gylten gylten hamrede ind i siden. Var tæt på at give deja-vu til 'Dødens gab' :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: At fange en fisk

Indlæg af Flemse »

Tålmodighed!
Som poulD skriver skal du bare vænne fiskene til at der kun bliver fodret inde i fælden!
Og da snoren er ret lang må du bare bruge et par eftermiddage foran DT, så skal det nok lykkes!!!


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: At fange en fisk

Indlæg af Anden »

Jeg har ik på noget tidspunkt fisket med line og krog(uden modhager) i mit efter en gylte og har da slet ik lavet en mini harpun (glasfiber pil som ik ridser glas) til at fange muræne med men man må jo beslutte om fisk skal ud eller skal ud og overleve og hvor mange penge de har ødelagt eller spist for.


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: At fange en fisk

Indlæg af PoulD »

Anden skrev:Jeg har ik på noget tidspunkt fisket med line og krog(uden modhager) i mit efter en gylte og har da slet ik lavet en mini harpun (glasfiber pil som ik ridser glas) til at fange muræne med men man må jo beslutte om fisk skal ud eller skal ud og overleve og hvor mange penge de har ødelagt eller spist for.
Du er en modig mand. Der skal da nok være en dyreværnsaktivist eller to på forum, som får jordbærgrøden galt i halsen og anmelder dig til Dan Jørgensen for at have penetreret en muræne.

Hvilket i øvrigt får mig til at tænke om der mon er kausal sammenhæng når første episode i 'Landmand søger kærlighed' kom, kort tid efter det blev forbudt at have sex med dyr?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: At fange en fisk

Indlæg af Flemse »

Der er min fælde og der er monteret en fiskeline på glasruden så den kan betjenes fra ca 5m afstand........ Altså lukke fælden...


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: At fange en fisk

Indlæg af niels228 »

Fleming’s fælde er den mest humane(fiskane må det være) fælde nogensinde.

Harpun og krog med og uden modhager har været på tale. Endda riffel har været oppe og vende hvilket dog har lidt længere og mere vidt rækkende konsekvenser.


Akvarier skal vejes i ton.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: At fange en fisk

Indlæg af Anden »

Måske en måne gylte er løsningen på din overbefolkning den ryder pænt hurtig sådan et akvarie og hvis den ik tømmer det så bliver dine fisk nemme at fange uden finner og øjene.


Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: At fange en fisk

Indlæg af Lord Mike »

Med sandsynlighed for at lyde smart, så vil jeg til en hver tid sige at alle fisk går i fiskefælde. Det er kun et spørgsmål om kun at fodre i fælden og have tålmodighed. Man skal naturligvis være klar ved fælden når der er fodret.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: At fange en fisk

Indlæg af PoulD »

Vi er jo i hvert fald tre, Flemse, du og jeg, som er af den overbevisning og jeg synes da ikke der er noget Karl-smart ved det. Alligevel vil jeg da gerne bløde den en anelse op, være en anelse mindre kategorisk, og sige, at det måske ikke kan udelukkes der kan være enkelte fisk der kan være en anelse tricky.

F.eks. havde jeg engang en mentalt mangelfuldt udviklet Scooter blenny, hvis mangel på kognitiv formåen - tro det eller lad være - måske endda var mere udpræget end hos Joachim B. Olsen. Jeg tvivler på, at den ville have kunnet finde åbningen til en almindelig fiskefælde, hvor gerne end den så ville derind. Omvendt var den dog let at fange med en mere simpel fælde. Jeg satte en gennemsigtig bakke med 4 cm høje kanter på bunden og ved et rent tilfælde forvildede Scotter blenny sig ned i den. Selv om der få cm oppe var en kæmpe åbning kunne den på ingen måde finde ud igen. Den blev bare ved med, igen og igen, at svømme mod siderne på bakken og dens fårede udtryk efterlod kun ringe tvivl om, at den hver gang forventede forskelligt resultat.

En meget genert Mandarin der ikke vil røre ved noget som helst andet end pods kan måske også være lidt tricky.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: At fange en fisk

Indlæg af charlie saltvand »

I de glade 80’er fangede jeg fisk op af baljen med 0.10 line, musling i meget små stykker på en størrelse 12 ell 14 krog uden modhage på. Husk IKKE at trække for hårdt, så kan du ødelægge munden på fisken, men husk alligevel at holde linen stram da der ikke er modhage på krogen. :f3:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: At fange en fisk

Indlæg af Anden »

Skal da nok også lige sige min gylte stadig er fin og helt uden skader efter fangs men nu bor den i sump hvor den hygger helt alene


Billede
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: At fange en fisk

Indlæg af nbd »

charlie saltvand skrev:I de glade 80’er fangede jeg fisk op af baljen med 0.10 line, musling i meget små stykker på en størrelse 12 ell 14 krog uden modhage på. Husk IKKE at trække for hårdt, så kan du ødelægge munden på fisken, men husk alligevel at holde linen stram da der ikke er modhage på krogen. :f3:
Den metode brugte jeg også for et par år siden, hvor jeg skulle fange nogle hurtige cichlider op af et meget stort akvarium. Det virker faktisk :y


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: At fange en fisk

Indlæg af Kasper j. »

" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: At fange en fisk

Indlæg af PoulD »

Kasper j. skrev:
Grineren :biggrin:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: At fange en fisk

Indlæg af martinknorr »

Nu ved jeg ikke hvordan din fisk reagere når du fodrer. Men jeg har lige fanget min klovn i mit 600 liters efter at have forsøgt forskellige ting hvor den bare svømmede grinene rundt. Det er i hvert fald min udlæggelse.
En eftermiddag da jeg havde et lyst øjeblik kom jeg i tanke om dens adfærd under fodring hvor den kom helt op i overfladen og næsten stjal maden ud af hånden på mig. Så den ene hånd blev udstyret med lidt foder og den anden bevæbnet med et net. Så snart den gik i overfladen røg nettet ned og snuppede den.
Det var sku et kodak øjeblik og se den blive sluppet fri i mit 50 L i stedet for. Både ejer var pavestolt over sin fantastiske idé og over at have fået det sidste ord. Men endnu bedre var var fiskens fornærmelse hvor den nægtede at spise i hele 3 dage før den madglade måtte give efter.

Held og lykke med fangster.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: At fange en fisk

Indlæg af niels228 »

Jeg skal fange 9 Monodactylus argenteus.
Jeg så den første i fælden i går hvilket er et skridt i den rigtige retning. Så jeg når det nok på den her side af sommer ferien


Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: At fange en fisk

Indlæg af Flemse »

Se bare der tålmodighed! Tihi


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"