"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan de ramme?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Kan de ramme?

Indlæg af Mikas »

Har sådan to lampe fødder der sidder i vejen så nettet ikke kan komme helt ind til kanten.
Skal jeg skære ud i rammen så den kommer tættere på eller tror i at chancerne er for små for at de kan springe op i mellem sådan en revne på1-1.5 cm?
Hvad siger jeres erfaringer? Det er gylter jeg kæmper med ;)
Vedhæftede filer
60898B6D-7BAC-453C-9A75-02F396B62640.jpeg


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Carsten »

Tror ikke der sker noget ved det. Nu er det jo ikke sådan at fisken kikker op og "tænker" der kan jeg komme ud, hvis jeg rammer det lille hul.
Vi ved jo ikke hvor mange hundrede gange fisken springer, uden at det har konsekvenser. Vi ser kun den ene gang hvor den enten ramte rigtigt eller bare var pokkers uheldig


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Lord Mike »

Mikas, har ikke selv oplevet fisk på gulvet efter nettet kom på.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan de ramme?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg vil sige, ja. De kan snildt ramme selv det mindste hul.
Min rekord er 4,25 timer med en gul gylte. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... +Gul+gylte" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg fandt aldrig ud af helt præcist, hvor den kom ud. Men den fandt det hul som jeg ikke kunne se.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Lord Mike »

crazy seahorse skrev:Jeg vil sige, ja. De kan snildt ramme selv det mindste hul.
Min rekord er 4,25 timer med en gul gylte. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... +Gul+gylte" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg fandt aldrig ud af helt præcist, hvor den kom ud. Men den fandt det hul som jeg ikke kunne se.

Erik
Erik, I dit eksempel er sandsynligheden også langt større da du ikke har nettet som jeg ser det over akvariet. Af netop samme årsag får fisken større mulighed for at hoppe over akvariekannten uanset hvor den vælger at springe. I Mikas tilfælde er det jo helt andersledes da nettet ligger oven på akvariet og kan umiddelbart derfor ikke samlignes.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Twinks »

Jones mistede en mandaring igennem foder hullet i hjørnet ved dækkglas, så alt kan ske.

jeg selv har 2 gange fisket en wetmorella op.
den ene gang var den hoppet op i overløbskassen, som var under et låg. den ramte en åbning på 20 x 3 cm.

den anden gang ramte den en åbning andetsteds om til sumpen, som var bag på mit redsea max 130 d og der er kun en revne på 1-2 cm.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Mikas »

Tak for svar gutter . Jeg er klar over alt er muligt.
Har bare haft fisk på gulvet over 10 gange nu og det er ik hver gang man når at opdage dem i tide.
Tror ik en løsning hvor der skal skæres i skellet bliver så pænt eller holdbart hvis den skal helt ind til kanten.

Jeg tror dog selv at der er større chance for at den rammer et hul fx hvis den ligger oven på et overløbs hul er større end hvis den skal springe op og ramme lige mellem revnen.
Jeg må se tiden an. Det heldigvis ikke de dyreste fisk jeg har der springer men er lidt træt af at købe gule gylter :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan de ramme?

Indlæg af PoulD »

Tror aldrig jeg stopper med at blive imponeret over hvad en fisk kan præstere hvis den er utilfreds med sit opholdssted.

For et par år siden, en dag hvor der var mange mennesker hos DecOcean havde en af medhjælperne så travlt, at han ikke fik lukket den lille lem over et af akvarierne ordentligt. I akvariet var der en fisk som tydeligvis havde luret at græsset var grønnere over på den anden side af gaden. Den har maksimalt haft mulighed for 20 cm tilløb, men alligvel lykkedes det den, ikke bare at springe ud igennem den lille sprække men også at flyve 1½ - 2 meter og ramme igennem flere meget små og ret dynamiske mellemrum i mellem mig og andre kunder, for derefter at lande i koraløen med et nedslag der uden tvivl ville have indbragt den 10 point fra samtlige dommere i en Red Bull cliff diving konkurrence. Den tekniske sværhedsgrad for selve springet var langt udenfor kategori og i betragtning af det ikke var en flyvefisk, må det nærmest betegnes som Mission Imposible.

Held snarere end talent og vilje, vil du måske mene? Måske, men jeg kom på et tidspunkt 6 små flotte guldemder i vores Koi dam. Da de så var blevet en 40-50cm lange synes jeg ikke de var så kønne længere, så jeg forærede 3 væk og smed 3 over i en anden mindre dam vi har åkander i. Der gad de så ikke være, 2 af dem formåede at svømme tibage igennem 15 meter lavvandet åløb og over adskillige strømfald inden jeg opdagede det og fik smidt dem tilbage. Da de stædigt gentog flugtforsøget, hældte jeg 2 store sække lavasten i åløbet. Ikke engang det kunne stoppe dem. En af emderne formåede at masse sig vej igennem en hel meter ru og skarpe lavasten og blev desværre så medtaget af det, at den døde. Det er da i hvert fald ikke held, men ren rå vilje.

Kan du ikke ligge nettet ovenpå beslaget? Kan ikke se på dit billede om det er en vinkel profil der er på nettet, men hvis det er, kunne du måske skærre et hak kun i den lodrette kant (måske bare halvvejs op), det ville jo ikke kunne ses.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Jones »

gæt selv hvor den hoppede op :BA
Vedhæftede filer
29134806_10156130898813480_1238701372_n.jpg


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Jones »

Og to uger inden hoppede den i overløbet, som kun har 2 cm frirum op til glasset. Så de kan altså komme igennem de mærkeligste steder.

Jeg er færdig med mandariner indtil jeg har et 100% flugtsikkert system.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan de ramme?

Indlæg af crazy seahorse »

Nu ved jeg godt, at det er ferskvand - men det er stadig fisk.
Da jeg havde killier, påtog jeg mig opgaven at lave nogle små 5x5 cm glasstykker der skulle ligge over de små skråtskårne hjørner på dækglassene.
De skulle bruges på udstillingsakvarierne i forbindelse med det årlige killishow. Jeg lavede vel omkring 50 - 60 stk. Hullerne var ikke ret store, da killier er notoriske springere.
Lå de små glasstykker ikke helt tæt og dækkede hele hullet, så var det næsten helt sikkert at der var fisk der hoppede ud - og det var altid rariteterne der lå som små udtørrede tørfisk.
Da jeg sidst var til killishow for omkring 4 år siden, brugte de stadig de glasstykker jeg lavede for næsten 25 år siden.
Jeg stoler ikke på nogen fisk ifht det at springe.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan de ramme?

Indlæg af MoG »

Det minder mig om min Hugo for 5-6 år siden.. kunne pludselig ikke finde den.. den var så sprunget ud af akvariet og var landet nede i tragten, som sad i en dunk med osmosevand :biggrin: det blev naturligvis dens endeligt..
Om det har været tilfældigt eller den har sigtet efter dunken med vand vides ikke den dag idag! :biggrin:
Vedhæftede filer
CFC5CC9A-6380-41E9-8562-D762A79AD992.png
5C61E455-5238-4B07-A81C-A7D3587679CD.png


Morten
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Gringo87 »

Jones skrev:gæt selv hvor den hoppede op :BA


havde du glemt og fodre den :p


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Jones »

Den spiste frostfoder og lidt flagefoder, samt alle de pod's jeg kultiverer. Den var tyk og fed


o_O
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Gringo87 »

ku være den ville ha mere siden den kom op af foderhullet :)


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Lord Mike »

Mikas: nu er det jo mit gamle akvarie med den samme cover som jeg havde på.

Jeg havde flere fisk i dette akvarie som også er kendt for at hoppe, jeg har på den tid jeg havde akvariet ikke haft en eneste som hoppede ud. Naturligvis kan det lade sig gøre men sandsynligheden for at det sker er så minimal som muligt at jeg personligt ikke ville gå og bekymre mig omkring dette.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Mikas »

Lord Mike skrev:Mikas: nu er det jo mit gamle akvarie med den samme cover som jeg havde på.

Jeg havde flere fisk i dette akvarie som også er kendt for at hoppe, jeg har på den tid jeg havde akvariet ikke haft en eneste som hoppede ud. Naturligvis kan det lade sig gøre men sandsynligheden for at det sker er så minimal som muligt at jeg personligt ikke ville gå og bekymre mig omkring dette.
Hej Michael :)
Jeg tænker du har ret. Vil helst heller ikk skære i det da jeg ik tror det blir så kønt :)
Skriv når du vil kigge forbi og tak igen


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Lord Mike »

Mikas skrev:
Lord Mike skrev:Mikas: nu er det jo mit gamle akvarie med den samme cover som jeg havde på.

Jeg havde flere fisk i dette akvarie som også er kendt for at hoppe, jeg har på den tid jeg havde akvariet ikke haft en eneste som hoppede ud. Naturligvis kan det lade sig gøre men sandsynligheden for at det sker er så minimal som muligt at jeg personligt ikke ville gå og bekymre mig omkring dette.
Hej Michael :)
Jeg tænker du har ret. Vil helst heller ikk skære i det da jeg ik tror det blir så kønt :)
Skriv når du vil kigge forbi og tak igen
:GO


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Kan de ramme?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Som jeg ser det så er det tæt på umuligt, der er en bølgebryder på x antal cm, sys ofte det er helt ude ved glasset de springer, tænker det også ofte er derfor man ser fisk ender i overløbet.

Men ellers har jeg noget akryl vi kan ligger over


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan de ramme?

Indlæg af crazy seahorse »

Nicki Henriksen skrev: Men ellers har jeg noget akryl vi kan ligger over
Det tænkte jeg også, da jeg så de første billeder.
Hvis du kan gøre det uden det skæmmer for meget, så kan nogle smalle acryl stykker fint lande af på bølgebryderen og netkanten.
Så har du lukket det helt af og de er nemme at rengøre for evt salt kryb.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"