"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hmm det viste jeg ikke lige...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

hmm det viste jeg ikke lige...

Indlæg af TroJanRds »

sad lige og googlede lidt :writer: og faldt over dette :) ---->http://illvid.dk/fortiden/historie/kelv ... inusgrader vil det så sige at vores koraler i det åbne hav groer/har det bedst i meget overskyet vejr :cloud9: ? eller har man bare for meget knald på i (K) kelvin grader på vores lys i akvarier ?? :hehe:

"farvetemperaturen på sollyset ved solopgang 1800 K, kraftigt sollys er 6000 K, mens en voldsomt overskyet himmel er 10.000 K"

kan da huske at HQI 10.000K var enormt effektiv for. div stenkoral :?:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: hmm det viste jeg ikke lige...

Indlæg af PoulD »

Det er vigtigt, at have for øje, at kelvin ikke siger noget som helst om intensiteten på lyset, men alene om lysets farve.
Korallerne i havet gror bestemt ikke mest når det er overskyet, for da er lysintensiteten ikke ret høj.

Med hensyn til farven på lyset tror jeg ikke det betyder så vanvittig meget for væksten om farven er 6.000 kelvin eller 10.000 kelvin, hvis vel at mærke lysintensiteten i korallens dybde er den samme. Det har derimod visuel betydning og når nogle vælger at køre med meget blåt lys (måske endda 16.000 kelvin) i akvariet er det nok mere fordi en del koraller fremstår mere fluorescerende når de belyses med blåt lys. Nogle vil måske også mene, at vandet ligner pis hvis man belyser med 6000 kelvin.

I naturen er det lys der rammer korallerne dog også mere blåt end det lys du ser på overfladen. Bare 10 meter nede, trænger der ikke noget rødt lys ned.

Lamperne vi har over baljen er ikke tilnærmelsesvis så stærke som solen, så der aftager lysintensiteten på de røde farver endnu hurtigere. Dette kan også tale for at vælge en lampe med højere kelvin, for, alt andet lige vil der være mere lys tilbage på f.eks. 70 cm dybde ved en lampe med 16.000 kelvin end en lampe med samme intensitet i overfladen på 6.000 kelvin.
På den anden side vil en farvetemperatur helt oppe på 16.000 kelvin formentlig give langsommere vækst på SPS koraller


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: hmm det viste jeg ikke lige...

Indlæg af StarF »

Efter at have leget med spectrum på metris lamper så er det min erfaring at spectrum har en del at sige, sammen med lys styrken. Kelvin er lidt svær at sammenligne da der ikke er nogen standard.

Jeg syntes selv jeg har fundet sweet spottet på mine lamper og det er ikke Max styrke.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"