"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

karantæne akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

karantæne akvarie

Indlæg af Claus Jørgensen »

Så skal jeg bruge de kloge hoveders hjælp igen da nogle af mine fisk ser ud til at være angrebet af marine ish :( og skal derfor i karantæne for forhåbentlig at overleve.

Men sådan et har jeg ikke haft stående før nu,vandet er selvfølgelig nyblandet og udstyret sluttet til (ikke det inficerede hvor fiskene går nu)

Spørgsmålene går på om den kan tåle 100% nyblandet vand,dog med rette temperatur og sanitet da jeg ikke vil bevidst sende mine fisk i døden
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: karantæne akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Claus Jørgensen skrev:Så skal jeg bruge de kloge hoveders hjælp igen da nogle af mine fisk ser ud til at være angrebet af marine ish :( og skal derfor i karantæne for forhåbentlig at overleve.

Men sådan et har jeg ikke haft stående før nu,vandet er selvfølgelig nyblandet og udstyret sluttet til (ikke det inficerede hvor fiskene går nu)

Spørgsmålene går på om den kan tåle 100% nyblandet vand,dog med rette temperatur og sanitet da jeg ikke vil bevidst sende mine fisk i døden
Altså, hvis dine fisk HAR ich, så er hele akvariet inficeret og ikke kun de berørte fisk.
Så er det en hospitalstank du er ved at lave. Her kan du behandle dem, med hyposalinitet, eller kobber.
Jeg ville tage vand fra akvariet og spæde op med friskblandet vand. Det du tømmer ud fra det nuværende, kan du så erstatte med friskblandet vand som ved et vandskift. Rent friskblandet kan være en hård omgang.
Det afhænger selvfølgelig af størrelsen på begge akvarier, om det kan lade sig gøre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: karantæne akvarie

Indlæg af Claus Jørgensen »

Planen er også at fange samtlige fisk og sætte dem over i det nu nyindkøbte karantæne akvarie

Har læst lidt omkring emnet og ville det ikke indebærer en risiko for at flytte parasitten med over hvis den er på det stadie hvor den er fritsvømmende?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: karantæne akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Claus Jørgensen skrev:Planen er også at fange samtlige fisk og sætte dem over i det nu nyindkøbte karantæne akvarie

Har læst lidt omkring emnet og ville det ikke indebærer en risiko for at flytte parasitten med over hvis den er på det stadie hvor den er fritsvømmende?
Igen, HVIS dine fisk har Ich, så spiller det ikke den store rolle. De skal alligevel behandles alle sammen.
Du kan benytte transfer metoden, hvor du flytter dem i mellem hospitalstanke med faste intervaller og grundig rengøring efter hvert flyt.
Men det er de færreste, der har flere akvarier stående til det formål.
Har du læst denne her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=81748" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er masser af links i bunden, som du kan søge videre på.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: karantæne akvarie

Indlæg af Anden »

Men nej de kan ik gå i nyblandet vand
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"