"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Input søges - nitrat og cyano

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af Mortensen 2 »

Halløjsa fellow reefers.

August sidste år vendte jeg tilbage til denne fantastiske hobby, og startede ud med et RSM 130. Der gik dog ikke længe før jeg tænkte, at det skulle være en større balje, så midt februar, flyttede jeg indholdet til et nyt Reefer 250. Det har selvfølgelig betydet at der kom en algeopblomstring af brune alger, men de er næsten væk igen nu.

De fleste at værdierne har sådan set været fine, den seneste 1½ måned (arbejder på nitraten), men jeg er begyndt at døje med noget der ligner cyano.

Værdierne er:

Temperatur: 26 grader
Salinitet: 1,026 (refraktometer)
Nitrit: 0,00 (Salifert)
Nitrat: 8 (Salifert, nyos og red sea)
Fosfat: 0,02 (Red sea algae control)
Ammoniak: 0,00 (Salifert)
Silicat: 0,00 (JBL)
Calsium: 440 (Salifert)
Magnesium: 1.275 (Salifert)
PH: 8,2 (Red sea)

Jeg har en Razor 180 W over, der kører med følgende settings:

Kl. 10 - 0 % hvid 13 % blå
Kl. 12 - 80 % hvid 97 % blå
Kl. 18 - 65 % hvid 80 % blå
Kl. 21 - 0 % hvid 1 % blå
Kl. 23,30 - 0 % hvid 0 % blå

I sumpen har jeg en Nyos Quantum 160, og en Tunze returpumpe der pumper 2.400 liter retur i timen. I sumpen ligger der lidt flere levende sten og der er lagt en håndful Chaetomorpha ned. Har en 9w LED lampe over sumpen, der pt. kører i døgndrift.

Cirkulation i displaytanken klares af en modded Tunze 6055 som kører 100/95 % i random flow.

Har pt. følgende besætning i baljen:

1 Gul kirurg
1 Palet kirurg
3 Chromis
2 Dannebrogsrejer
1 Kardinal reje
1 Eremit - tror jeg det er ikke meget jeg ser den
1 sandsøstjerne
1 turbosnegl
1 søanemone

Jeg fodre pt. en gang hver anden dag, for at få styr på nitratniveauet.

Udover ovenstående er der selvfølgelig en del forskellige koraller og polypper.

Udfordringen

Egentligt har baljen kørt godt, og især mine montipora er vokset en del. Men nu syntes jeg de hænger lidt, og ser lidt pressede ud, og så har jeg i et par uger nu kæmpet lidt med de "cyano" lignende alger/bakterier. Lavede cyano testen med noget i en kop et mørkt sted natten over, og så en smule rødfarvning af vandet næste dag. Derfor har jeg søndag, og i dag lavet et 10-15 % vandskift med nyblandet saltvand.

I forbindelse med vandskiftene har jeg suget det brune af sandbunden. Bruger RO vand både til vandskift og påfyldning.

Men jeg har brug for lidt input:

1. Nogle gode ideer til at få nitratniveauet længere ned (Skummeren skummer rigtig fint)
2. Gode ideer til at få bugt med Cyanoen?
3. Bud til ændring af setup eller tilsætning?

Jeg ville jo helst undgå at proppe kemi i baljen, men i stedet opleve at det bare stabiliserer sig selv, men syntes jeg oplever at nitratniveau ændringen er stagneret lidt, og er træt af den brunrødlige cyano, som også hæmmer og hænger i korallerne.

Sig endelig til hvis I mangler yderligere oplysninger.
Vedhæftede filer
20180316_171049.jpg
20180223_181720.jpg
20180223_181708.jpg
IMG_20180329_162745_05.jpg
IMG_20180329_162724_97.jpg
IMG_20180329_162712_68.jpg
IMG_20180329_162702_63.jpg
IMG_20180329_162655_37.jpg
IMG_20180329_162650_47.jpg
IMG_20180329_162640_40.jpg
Senest rettet af Mortensen 2 fre 30. mar 2018 11:45, rettet i alt 1 gang.


Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af Mortensen 2 »

ahhhh - hvorfor vender det billederne - og hvordan får jeg dem vendt igen?


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af Bokelund »

Jeg havde samme holdning som dig ift. Kemisk behandling. Jeg prøvede dog tilsidst Red Slime remove og behandlede efterfølgende med aktivt kul.
Det har eg aldrig fortrudt, og ville klart gøre det igen.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af KasperT »

Samme som Bokelund, bare med ChemiClean, jeg ville ikke gide slås ret meget med det før jeg ville bruge kemi igen.
For mig at se er det næsten risikofrit hvis man bruger det rigtigt.
Selv brugte jeg over 6 måneder før jeg kom til den erkendelse at kemi nok var løsningen.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af PoulD »

Kemi vil dog nok være symptombehandling på linje med at tage smertestillende medicin. Hvis man ikke får løst problemet kan man jo være nødt til at fortsætte med medicin resten af livet.
En enkelt 6055 er måske lige i underkanten. Jeg ville investere i mindst 1 cirkulationspumpe mere ≥ 6055. Lidt mere / bedre omrøring kunne måske løse cyano problemet og måske endda have andre positive bivirkninger.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af Bokelund »

Grundlægende er jeg fuldkommen enig med dig Poul :)

Men hvis man efter længe søgen og "efterforskning" ikke kan stille diagnosen, så synes jeg bare det er synd ikke at prøve kemi, af principielle årsager. Mit forsøg med Red Slime Remove var helt klart en sidste udvej for mig, da jeg simpelthen var kørt træt.
Har behandlede et komplet befængt Cyano akvarie over 2 omgange (Med 1 uges mellemrum) og har ikke et skyggen af det siden, det er over 1 måned siden.

Men jeg ville klart sikkert også prøve at løse problemet naturligt først :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af charlie saltvand »

Hvis du skal have No3 ned skal IMO. gør en af følgende ting, eller begge.

1). Hvis du skal have glæde af de makro alger du har i sump, skal der meget mere knald på lyset. Mindst 3x så meget og gerne noget “varmt” lys. Jeg kørte med et mix af led og en “sparre pære” på 27. W. Den giver et varmere/mere rødt lys, end ren LED. Det er en fordel at kører lyset på dette om natten, da det vil være med til at stabiliserer pH værdien ;-).

2). Smide noget ROWA ell lignende i en sok i sumpen, evt ved bobble fælde eller andet område med rimeligt flow. Det fjerner også No3.

Derud over, som andre nævner, mere flow i DT vil være godt.

Held og lykke med det.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af KasperT »

PoulD skrev:Kemi vil dog nok være symptombehandling på linje med at tage smertestillende medicin. Hvis man ikke får løst problemet kan man jo være nødt til at fortsætte med medicin resten af livet.
En enkelt 6055 er måske lige i underkanten. Jeg ville investere i mindst 1 cirkulationspumpe mere ≥ 6055. Lidt mere / bedre omrøring kunne måske løse cyano problemet og måske endda have andre positive bivirkninger.
Det vil jeg også have skrevet før jeg prøvede det selv, mit forsvandt permanent (>6 måneder efter).
Jeg havde prøvet alt muligt for at gøre livet surt for cyano, men der skulle altså kemi til for at udrydde det.
For mig virkede det som om at det havde udkonkurreret alt andet i en grad så der skulle kemi til for at skabe balance igen.

Det kan selvfølgelig være anderledes i et andet akvarie og selvfølgelig skal det grundlæggende være på plads for at holde det væk.
Men jeg mener ikke at kemi kun er symptombehandling.


/Kasper

Website: Reef App
Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af Mortensen 2 »

Tak - fantastisk med input. Målet for mig er blandt andet en nitrat på 1-2, men ved også at en del af det hele kan skyldes omlægningen til den nye balje. Ved dog ikke hvilken alge omfang en omlægning normalt giver, og hvad betydningen af at have liv i baljen samtidig præcist er - men jeg arbejder på det.

Havde faktisk oprindeligt 2 moddede 6055 i baljen på hver sin side af overløbet, men det fungerede ikke og gav en cirkulation der ikke var sund for baljen - så flyttede jeg den ene pumpe ud, og flyttede den anden til den ene ende - egentlig syntes jeg selv at det giver godt flow hele vejen rundt, men kan sagtens være det ikke er nok.

Og tak for input med sparepæren - vil rykke i jeg og fix og skaffe en fatning og ledning i næste uge - vil det kunne holde til at sidde i sumpen - tænker fugt o.lign.?


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Input søges - nitrat og cyano

Indlæg af sydsjælland »

Hej Jeg havde lige købt en nano lampe ai prime og ville starte på 50 % i styrke - jeg fik et ret voldsomt alge boom på 2 dage.
Og efter at have set den her video som omhandler og måler på den pågældende lampe bemærkede jeg at de anbefaler at skrue det hvide lys ned til kun 19%. Og det hjalp.
Har tidligere kæmpet en kamp mod cyano - og sollys som ramte mit akvarie fik det til at gå amok. Mit nye setup kommer i et rum uden sollys :-) og uden alm lamper tæt på akvariet.
Bare min erfaring - men ved ikke hvad dine koraler siger til mindre hvid lys.
" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"