"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probiotic

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probiotic

Indlæg af tim_rn »

(Edit: 8/4. Fejlen lod til ikke at have noget med salten, blandingen, refraktometer etc. at gøre. Overbevisningen lige nu er, at det var Salifert-testsættene, der målte skævt. Nye Salifert-test målte hvad der forventes at være korrekt. Fejlen skyldes muligvis fordampning i Titreringsvæsken (Mg-3 tilsætningen i Mg testen) eller en forældelse. Testen var 1,5 år gammel fra åbning. Jeg gætter selv på en form for fordampning jf. Poul's input her på siden. Det lyder plausibelt. ;) )

Jeg har aldrig haft de store problemer med Ca, Kh og Mg i min nanobalje (100 liter). Jo, en Kh der af en eller anden grund steg. Men ellers har det været let, da væksten har været lille og der har været og er meget få koraller i forhold til normalt.

Nu er alle 3 hellige faldet (kh 6.7 fra normalt 8, ca. 390 fra normalt 420-430 og mg 1200 fra normalt 1330).
En ting er synlig vækst, fair nok og godt. Men da jeg det virkede meget massivt efter vandskifte, valgte jeg at teste mit vandskitevand.

Jeg får nogle meget lave værdier, som kan forklare hvorfor mine generelle værdier faldet over tid udover vækst. Hvordan faaan sker det og har I nogen ide om hvad jeg har overset/misforstået?

1.026 rammer jeg, skifter 10 liter ugentligt og bruger dermed Aquaforests bæger til, hvor 10 l er afmærket (det er selvfølgelig testet, at det rammer 1.026)

I dette vand har jeg, fordelt på 2 forskellige badges målt:
Kh: omkring 6
Ca: 390
Mg: <1200

Det vil jo så forklare, hvorfor værdierne stille og roligt er faldet over nogle måneder. Altså vandskift. Men jeg har altid (1,5 år) brugt aquaforest. Alle vandtest har udløb om mange år. Når Decocean har testet mit vand sidste forår, fik vi altid samme værdier. Så jeg tænker jeg har forstået hvordan der testes, inkl salinitet.

Er der en proces jeg har misforstået?
- jeg har aldrig doeret andet end lidt af AF produkterne (Energy, Aminomix, Build, Vitality) men har dog smidt noget kalk i topoff for at bremse yderligere nedgang.
Senest rettet af tim_rn søn 8. apr 2018 21:51, rettet i alt 1 gang.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

Aquaforest skriver selv, at 35 ppt eller 1.026 bør give:

KH 7.7 - 8.3, CA 440-460 og Mg 1360 - 1420

Jeg har naturligvis kalibreret mit refraktometer omtrent 27 gange..
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af MortenL »

Hvis du blander 10 liter, kan du jo evt veje salt af, på en vægt, til blandingen. Check så kh ca mm og til sidst refratometeret. Du er ikke den eneste der har rykket håret af pga skæve værdier.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

MortenL skrev:Hvis du blander 10 liter, kan du jo evt veje salt af, på en vægt, til blandingen. Check så kh ca mm og til sidst refratometeret. Du er ikke den eneste der har rykket håret af pga skæve værdier.
Vil det ikke "bare" hjælpe mig med at være sikker på, hvilken salinitet jeg har? Hvis nu jeg stoler på den - så er jeg vel lige vidt, hvis jeg ender med lave værdier i skiftevand.

Så vil jeg være lige så forvirret om hvorvidt I andre har perfekte vandværdier i skiftevand eller om jeg bare må acceptere, at skiftevand måske skal tilpasses inden man smider det i. (det lyder bare lidt som en besværlig proces). Når jeg så har skiftet 20% vand i problemperioder med po4 / cyano, så er det jo ikke en mindre ændring i værdierne.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af MortenL »

tim_rn skrev:
MortenL skrev:Hvis du blander 10 liter, kan du jo evt veje salt af, på en vægt, til blandingen. Check så kh ca mm og til sidst refratometeret. Du er ikke den eneste der har rykket håret af pga skæve værdier.
Vil det ikke "bare" hjælpe mig med at være sikker på, hvilken salinitet jeg har? Hvis nu jeg stoler på den - så er jeg vel lige vidt, hvis jeg ender med lave værdier i skiftevand.

Så vil jeg være lige så forvirret om hvorvidt I andre har perfekte vandværdier i skiftevand eller om jeg bare må acceptere, at skiftevand måske skal tilpasses inden man smider det i. (det lyder bare lidt som en besværlig proces). Når jeg så har skiftet 20% vand i problemperioder med po4 / cyano, så er det jo ikke en mindre ændring i værdierne.

Du har givetvis ikke den rette salinitet, da alle dine værdier er for lave. Derfor 10liter vand og en køkkenvægt.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

MortenL skrev:Du har givetvis ikke den rette salinitet, da alle dine værdier er for lave. Derfor 10liter vand og en køkkenvægt.
Det var det jeg tænkte. Så har jeg da forstået så meget.

Nu har jeg målt det. 400 gram til 10 liter er hvad jeg putter i. (+/- 10 gram gætter jeg på).
Salinitet svarer til 1.026 og antal gram opløst i vandet (400) svarer til Aquaforest's anbefaling til at ramme 35ppt eller 1.0264.

Så min konklusion lige nu er at saltindholdet i vandet stemmer. Så må næste skridt være at stille spørgsmålstegn ved, om jeg måler korrekt eller om de vandtest jeg har er blevet trætte af livet. Virker bare underligt at alle 3 bliver trætte på præcis samme tidspunkt med flere år tilbage af holdbarhed. Måske er jeg blevet slået for mange gange i hovedet til træning, så jeg har glemt hvordan man aflæser et Salifert-testkit..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af PoulD »

Hvor gammelt er dit salt? AF havde efter sigende en fejl med nogle få kasser engang i 2016 hvor der var blevet fyldt Sea Salt (FOWLR blanding) i nogle Probiotic Reef Salt kasser. Tjek evt. dit batch nummer hos AF: https://aquaforest.eu/en/icp-oes-results/" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jeg forstår det er KH bevidst holdt meget lav i Probiotic salt (ekstremt lav i forhold til f.eks. Red Sea Pro salt) fordi ideen med Probiotic er noget der ligner en ULNS tank, hvor SPS kan få brændte spidser hvis kH bliver højere end NSW niveau.

Hvordan kommer du i øvrigt frem til, at saltet skulle give en Ca på 440-460 mg/L? Så vidt jeg hurtigt kan se skriver AF: Ca – 410-430 mg/l men det er så ved 24°C. Så er den jo nok 10-20 ppt lavere ved 25-26°C.

Jeg synes flere skriver de skal bruge 41-42 g/L for at ramme 35ppt. Din mængde stemmer godt nok med det AF skriver, men da jeg var en ung knægt var jeg hvert år med til at bundte gamle aviser for den lokale idrætsforening, og jeg husker tydeligt en snu ræv der fandt på at give hvert bundt et par deciliter vand i midten inden de blev vejet af skrothandleren. På samme måde kan salt efter vægt være lidt som at sælge elastik efter metermål. Hvis salt på nogen måde øjner bare skyggen af en chance suger det fugt til sig hurtigere end min kone og skattevæsenet suger penge ud af min lønkonto, så det bliver tungere end det i virkeligheden er. Man kan fjerne fugt med en række korte intervaller i en mikrobølgeovn, hvor man vejer det før samt efter hvert interval med en meget nøjagtig vægt, men det er lidt bøvlet og der kan let gå ged i det (jeg ville personligt ikke bruge det 'bagte' salt i akvariet, men nøjes med at notere mig vægten af vand i f.eks. 100g salt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

Hej Poul

De to forskellige saltspande jeg har brugt er købt fra ny og indenfor sidste halve år. Seneste spand som er åbnet for at teste om det var samme problem er købt sidste måned, og jeg har netop tjekket på deres hjemmeside (fedt man kan det, tak for det) og det skulle der ikke være nogen problemer med. I hvert ikke i forhold til de tal jeg selv måler.

Ca kiggede jeg bare på https://aquaforest.eu/en/product/probiotic-reef-salt/" onclick="window.open(this.href);return false; i forhold til 35 ppt / 1.0264 SG oversigten.
- Er der noget jeg har misforstået her? Hvis 375 g giver 410-430 mg/l må 400 g (ca 6% mere) give hvad de betragter som indenfor 440-460.

En større fundamental del må jeg have misforstået siden du og AF gør meget ud af måling indenfor en bestemt temperatur. Det har jeg ikke fokuseret på og vil jeg lige prøve at google mig frem til. Jeg er ikke helt med på i hvert fald, hvorfor der skulle forskel på Ca ved 25-26 grader frem for 24. Og hvad det så betyder når jeg har jo sidder og måler vand ved stuetemperatur, som ved mig er omkring 19 grader på den her tid af året.
(edit: og nu fandt jeg de første artikler om Ca og målbarheden ved temeraturskift. Så er jeg lidt forvirret over om jeg er en idiot når jeg tager noget skiftevand fra og måler det timer efter eller måske dagen eften? Det samme med akvarievand - det er vel det vi gør når vi sender det til test eller ned til den lokale forhandler/kammerat, eller tager 15 ml fra og sidder og tester det over en times tid, hvor det vel er kølet gevaldigt ned)

Men alright, god pointe med saltvægten (og jeg håber ikke din gamle skrothandler læser med herinde). Jeg tænker blot det derfor er vigtigt at refraktometeret kommer i brug hver gang. Og evt. lige tjekkes i forhold til andres, så jeg kan være sikker på det virker.

Jeg var netop i klovnfisken i går for at købe nye testkit, men de havde kun Ca, så må lige måle her og se om der kunne være noget galt med mine testkit. De er trods alt blevet åbnet for over 1 år siden. Synes jeg har læst lidt usikkerheder her, meeeen...

Jeg læser og tester lige lidt mere - tak så vidt!
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af Anden »

Dette lyder godt nok spændende især da jeg igår gik over til af-probiotic så jeg læse lige med, så må vi se om jeg må tilbage til bt
Billede
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

Hvis du keder dig rigtig rigtig meget kan du jo ved næste vandskifte lige måle vandet og fortælle mig om jeg er for forvirret når jeg måler mit eget vand. :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af Anden »

Jeg måler med flydeglas og ikke fraktometer og vejer altid salt op så mine målinger kan du ik rigtig bruge og de andre ting måler jeg ikke med andet end dybpind og kun kemi hvis den siger noget er skævt men måler ikke nyblandet vand det er for besværligt for mig så vil jeg hellere bruge bt-salt og slippe for besværet.

Edit: jeg kan ik finde ud af hvormeget salt de vil have man bruger Per liter men jeg bruger 35,7gram Per liter alså kun 357gram til 10liter(og får 1,026) og ik de 340-400 som de så flot anbefaler(super præsise de er)
Billede
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3548
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af Tykki »

Nu har jeg kørt med det salt i et år, med fast vandskifte på 10% hver 14 dag. Over en periode på 3 måneder skiftede jeg 10% om ugen pga mange fisk med meget foder. Jeg har ALDRIG oplevet nogen af de problemer der er skrevet i tråden. Dejligt salt den af laver,
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1685
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg skifter ca. 10% hver 14 dag og anvender også AF Probioti, jeg målte saltindholdet første gang jeg opblandende salten, men efterfølgende måler jeg bare 800 gram salt af til 20 liter osmosesvand, blander og så i akvariet. Min sanitet ligger fast på 1.026, jeg oplever heller ikke udsving i kh eller ca.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

@Tykki: og det lader til jeg heller aldrig har. Jeg håber i hvert fald det skinner klart igennem, at jeg prøvede at lede efter min fejl, og ikke saltets. :)

For det er netop det der lader til at være sket. Jeg har ikke kunne teste Mg og Kh endnu, da der ikke var på vesterbronx hvor min cykel rækker hen til i snevejr.. men..

En lille delkonklusion:

Mine testsæt er blevet trætte af livet. Jeg har købt en Ca test fra Salifert og har testet mit akvarievand (altså ikke vandskift endnu) med både det testsæt jeg havde før og det nye testsæt. jeg har testet 2 gange med hvert testsæt

Gamle Ca testsæt måler: 380 mg/L
- udløber 3-2021, har været brugt 1 år plus

Nye Ca testsæt måler: 440-450 mg/L
- udløber 1-2021, nyåbnet

Nu skal jeg selvfølgelig have fat i nye Mg og nye Kh sæt for at bekræfte det. Men jeg læner mig selvfølgelig mest opad at Salifert-testne nok skal benyttes lidt hurtigere. Har I nogle erfaringer her eller er I hurtigere igennem end jeg er?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

Anden skrev:Jeg måler med flydeglas og ikke fraktometer og vejer altid salt op så mine målinger kan du ik rigtig bruge og de andre ting måler jeg ikke med andet end dybpind og kun kemi hvis den siger noget er skævt men måler ikke nyblandet vand det er for besværligt for mig så vil jeg hellere bruge bt-salt og slippe for besværet.

Edit: jeg kan ik finde ud af hvormeget salt de vil have man bruger Per liter men jeg bruger 35,7gram Per liter alså kun 357gram til 10liter(og får 1,026) og ik de 340-400 som de så flot anbefaler(super præsise de er)
Det lyder også ganske rigtigt. Jeg kunne heller ikke finde på at måle mit skiftevand - har da gjort det da jeg skulle lære at måle helt i starten. Men når noget er galt som jeg oplever det, må jeg jo starte fra en ende. Det har heldigvis også gjort, at jeg har fundet ud af hvor jeg har problemer. Så det er jo som det skal være her i hobbyen.

De anbefaler heller ikke 340-400. De anbefaler 340 til 1.0226 (Fish Only) og 375 til 1.0249 (LPS tank) og 400 til 1.0264 (SPS). Det synes jeg da er ok præcist og passer meget godt med hvad både jeg måler mig frem til at skulle bruge og ttkthomsen som bruger 800 til 20 liter. Så det lyder til vi trods alt alle er indenfor rammerne. Jeg skal så bare, som du kan se i indlæg ovenfor, have testet nogle nye testsæt. :)
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

og vigtigst af alt:

Tak for alle input og egne erfaringer. Det er som altid en kæmpe hjælp. :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af PoulD »

Måske udtrykte jeg mig dårligt. Jeg mente ikke temperaturen havde indflydelse på Ca når du måler med dit test kit. Det jeg mente var, at temperaturen har stor indflydelse på salinitet (og dermed også Ca) når man måler efter vægt. Således forstået, at når AF skriver, at 37,5 g/l giver en salinitet på 33 ppt (SG 1,0249) ved 24 °C så er der ikke samme salinitet når vandet er 26 °C. Dermed er Ca indholdet naturligvis heller ikke det samme.

PS: Salifert Ca test skulle ifølge fabrikanten kunne bruges mange år længere end udløbsdatoen. Men hvis du er så længe om at teste som du skriver er det vigtigt du hurtigt skruer låget ordentligt på på Ca3 titreringsvæsken så snart du har fyldt sprøjten. Hvis der fordamper noget bliver væsken mere koncentreret og dermed skal der tilsættes mindre væske før farven skifter.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til værdier i vandskiftevand - Aquaforest Probioti

Indlæg af tim_rn »

PoulD skrev:PS: Salifert Ca test skulle ifølge fabrikanten kunne bruges mange år længere end udløbsdatoen. Men hvis du er så længe om at teste som du skriver er det vigtigt du hurtigt skruer låget ordentligt på på Ca3 titreringsvæsken så snart du har fyldt sprøjten. Hvis der fordamper noget bliver væsken mere koncentreret og dermed skal der tilsættes mindre væske før farven skifter.
Jeg har endnu ikke fået t KH testsæt, men jeg har nu fået nye Mg og Ca testsæt og foretaget flere målinger. De nye testsæt måler spot on, eller i hvert fald troværdige værder med Ca på 440-450 (gammelt 390) og Mg på 1350 (gammelt 1200). Din ide med titreringsvæsken har jeg hurtigt efterprøvet. Jeg lavede flere målinger og skiftede så titreringsvæsken fra Mg ud med den gamle, og vupti var fejlen her. (jeg forsøgte også i ren desperation at bytte reagensglassene, dette gav ingen forskel).

Så.. der må være noget med titreringsvæsken. Muligvis også ved Kh, men ikke efterprøvet endnu. Jeg vil være overrasket hvis jeg ikke skrer lågene ordentligt på, men det må jeg jo være ekstra fokuseret på. Det tyder jo på noget ikke er gjort rigtigt.

Om det skyldes det ene eller andet, ved jeg ikke. Jeg har kigget på mine målinger og kan se at værdierne falder fra perioden nov - dec. Før dette stod de hvor de skulle, og det er næppe den vilde vækst der er gang i. Over jan/feb/mar måler jeg en kende lavere for hver uge/måned. Igen vil jeg være overrasket hvis jeg ikke kan finde ud af at skrue låget på, men noget tyder absolut på det hvis væsken ikke bør kunne måle unøjagtigt over tid.

Virkelig god pointer, mange tak. Det er rart at have fundet synderen, uanset om det så er fordampning, forældelse eller hvad det nu skyldes.

Jeg skriver i hvert fald i toppen af indlægget, at der er fundet anden forklaring end salten, hvis nogen en dag forvilder sig ind i denne tråd. :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"