"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp, haster

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Hjælp, haster

Indlæg af Fellov »

Har dummet mig og byttet om på min calcium og kh buffer. Skulle have min calcium op en del, men har ved en fejl buffet min kh fra 8,5 til 14 over 2 dage :(

Hvad gør jeg ?? Det ser ikke ud til noget af taget skade indtil nu?
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp, haster

Indlæg af Fellov »

Min Ca er lav, nu omkring 350, skal jeg dosere ca buffer nu da det skulle få kh ned eller skal jeg give det ro?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hjælp, haster

Indlæg af christiantt »

kH stigning på 8,5 til 14 kan være ret alvorlig.
Jeg ville lave vandskift for at få værdierne på plads. Gerne over nogle dage.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp, haster

Indlæg af StarF »

Ro på... jeg vil sætte mig på hænderne og undlade at lave vandskifte eller andet der kan stresse yderlige. Lad kh falde stille og rolig på plads igen.

Man kommer tit til at ødelægge mere, når man akut i hast forsøger at løse et problem. Jeg har engang for mange år siden lavet samme fejl, endte med en kh på 16, jeg undlod at gøre noget, og lod kh falde stille og rolig på plads. Som jeg husker det, kostede det ikke nogen dødsfald.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp, haster

Indlæg af Carsten »

Har lige lavet noget i samme stil. Dog skyldes det her at jeg lavede noget nyt Kh til Balling, og fik opløst mere end opskriften sagde, og glemte så at skrue ned for mængden.
De fleste koraller ser ikke ud til at have bemærket det, men mine rødbrune Montipora er blevet fælt blege. Jeg gør ikke noget andet end at lade Kh falde stille og roligt over nogle dage
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp, haster

Indlæg af Anden »

Alså lidt mere viden om akvariet ville være super, et fuldt sps akvarier vil nok ik have det store problem med at optage det hurtigt og så går det nok men har du ikke et fuldt koral akvarie går der jo nok noget tid før det udjævner sig, jeg ville skifte vand og hvis jeres vandskift stresser jeres dyr så gør i det sku forkert.
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp, haster

Indlæg af StarF »

Hvis korallerne først er blevet stresset den ene gang med en pludselig forhøjelse af KH, og så nu bliver stresset af et hurtigt fald i KH, så kan det give problemer. Det er nok bedre bare at give det ro, frem for at stresse det hele endnu mere.
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp, haster

Indlæg af Fellov »

Ok, jeg måler den igen når jeg er hjemme. Ville det være ok at hæve min CA nu ? Den er lav omkring 350.

Akvariet er et lille nano på 105 liter. Det har kørt i 7 måneder. Der er en del blandet lps i det, dog kun i fragment form. Mit indtryk er min KH bliver brugt rimeligt hurtigt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp, haster

Indlæg af Carsten »

fik skrevet det lige tidligt nok. Siden i går har flere af korallerne tabt farve, og nogle er blevet meget blege
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp, haster

Indlæg af Fellov »

Hvad gør du så ved det ?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp, haster

Indlæg af PoulD »

Jeg ville i hvert fald (stille og roligt) justere Ca op. Endvidere sikre, at Mg ikke bliver for lav. Hvis vandet er overmættet med KH kan der ske udfældninger som kan få Ca til at falde endnu mere end den allerede er.
Hvis du skifter 10% vand og det nye vand har en dKH på 10 vil din KH i baljen falde med 0,4 dKH. Kan ikke tro det på nogen måde vil stresse korallerne, men vil dog være et lille skridt den rigtige vej.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp, haster

Indlæg af Fellov »

Jeg laver et mindre vandskifte på 10 % og buffer det nye vand lidt op i CA. Jeg bruger red sea salt på KH 8. Så det burde lige tage toppen.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"