"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

til skræk og advarsel

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

til skræk og advarsel

Indlæg af faanaes »

Jeg havde købt en fantastisk stor og flot frogspawn koral via forummet. Den var ikke monteret på noget så jeg pressede den ned i et hul i en af mine levende sten efter fin tilpasning, og den var det en sand fryd for øjet i mit akvarium. Næste dag måtte jeg dog konstatere, at den ikke kunne holde sin plads i hullet for den væltede langsomt om kuld. Jeg havde derfor noget CG Coral glue fra firmaet Ecotech som jeg havde brugt, da jeg limede mine levende sten sammen. Det smurte jeg nu på foden af min frogspawn og puttede en tilbage i hullet i min levende sten. Jeg har aldrig oplevet magen til effektiv koralgift. min flotte frogspawn var død indenfor et minut og da jeg håbede at noget måske kunne genoplives lod jeg den blive i akvariet blot for at kunne konstatere at næste dag var der absolut intet væv tilbage - den stod blot det med sine kridhvide kratere. På etiketten til CG Coral glue står der at det er til limning af koraller samt en masse advarsler om hvad jeg skal gøre hvis jeg får det i øjnene eller får hudirritation men intet om at det ikke må bruges til eksempelvis frogspawn. Mine fisk samt andre koraller har det stadig fint men nu hvis jeg hvad jeg skal gøre hvis jeg får en gang uønskede blødkoraller - bare giv dem en gang Cg koral glue.


Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: til skræk og advarsel

Indlæg af TroJanRds »

tror nu ikke det er selve limen der har slået din frogspawn ihjel... er nok mere vandværdier og håndteringen af den.. :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: til skræk og advarsel

Indlæg af tim_rn »

Jeg har brugt CG Coral Glue fra EcoTech til stort set alle monteringer i et års tid i mit akvarie. Udover at det er let at bruge (lettere end hvad jeg oplever med andre lign. produkter) så har jeg ikke oplevet et eneste problem af det du beskriver.

Min erfaring med 1x tube lim er ikke nok til at generalisere på produktet - så om det er godt kan jeg ikke sige. Kun at jeg ikke har oplevet nogen lignende problemer. Derfor kan det sagtens være problemet for dig. Men jeg tror måske lige der skal koldt vand i blodet før der konkluderes på et produkt som enkeltstående dræber af din koral. Der er nok en del spørgsmål der skal besvares først. Den her hobby er sjældent så simpel, desværre og heldigvis. :)


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: til skræk og advarsel

Indlæg af Schwensen »

Jeg har også anvendt det med stor succes. Endda direkte på koraller.

Tror du skal lede andre steder efter dødsårsagen. Tror dog ikke du finder nogen med sikkerhed.


faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: til skræk og advarsel

Indlæg af faanaes »

Jeg kan ikke forstille mig vandet som årsag, for så vil den ikke have det fint efter et døgn i akvariet og være død minuttet efter at limen var kommet på. Det var meget dramatisk - jeg kunne stå og se hvorledes det flotte grønne, flouroserende blev udstødt og forsvinde ned i overløbet. Efter at i andre afviser limen som årsagen har jeg forgæves forsøgt at finde på nettet hvorledes Cyanoacrylate virker, som er den gift som limen indeholder og som der advares kraftigt imod kan skade mig, hvis jeg får den på huden eller indånder dampene. Om det er limen eller ej afhænger således af, om frogspawn er i sted til at optage Cyanoacrylate gennem stilken eller ej. At det ikke skader døde steder på en koral er jeg ikke i tvivl om men stilken på en frogspawn er levende væv.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: til skræk og advarsel

Indlæg af Anden »

Du har måske kommet til at løfte den op af vandet mens den har været ude og så kan vægten fra fra den godt trække den ihjel.
Jeg har selv dræbt min på den måde så det kan ske det er 100% sikert


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: til skræk og advarsel

Indlæg af Carsten »

Som de andre skriver, tvivler jeg også på at det er limen der har gjort det.
Har limet meget med Cyanoacrylat, og har kun oplevet at det ikke hærder helt så hurtigt som man kunne ønske det. SPS har jo også væv på grenene, og kan derfor også optage en evt. gift direkte i vævet


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"