"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdrættede fisk ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Opdrættede fisk ?

Indlæg af Palaarsuaq »

Jeg bruger min ventetiden før mit akvarie er indkørt på at blive lidt klogere på hele hobbien. Jeg er sådan ret natur og miljøbevidst og jeg går ret meget op i dyre-velfærd. Jeg har læst flere steder at flere fisk nærmest er udryddet i naturen pga akvariehobbyen. Plus der er rigtig mange fisk som dør under transport til verdens mange akvarie butikker.. Det gør lidt ondt at læse men det kunne man selvfølgelig havde sagt sig selv. Ærligt troede jeg der var flere salsvandtfisk som var opdrættet. Nårh men mit spørgsmål er: Er det muligt i danmark at købe fisk som er opdrættet? Så jeg så vidt muligt sigter efter dem når jeg en dag skal ud og købe fisk.?

Jeg ønsker at tage så meget ansvar som muligt :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3606
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af nielsk »

På dejongs hjemmeside kan du finde en liste med opdræt på lager
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af Chrissy62 »

Så vidt jeg ved, er det kun få saltvandsarter, det er lykkedes i det hele taget at opdrætte selv.

Klovnfisk, Kardinalfisk, Mandarinfisk, søheste og Fridmani. Det er muligt, der er langt flere arter, som folk er lykkedes med.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af Carsten »

Tag altid sådanne udsagn med et meget stort gran salt.
Klart at der kan dø fisk undervejs fra exportøren til butikken. Uheld sker.
Men det er bestemt ikke i de mængder som nogle påstår. Jeg har været med til at pakke rigtigt mange sendinger ud gennem årene, og dødsfald er ikke en fast daglig ting. Mig bekendt er der kun en fisk som har været rigtigt meget truet af over fiskning og det er Kaudernii. Det problem har løst sig på en helt anden måde en forbud. I naturen forekom den kun på et meget lille område. Og der blev den hurtig truet, men netop som det så ud til at den ville blive fredet, blev den fundet flere andre steder. Men mener at det er fangere der har sat dem ud, for at kunne blive ved med at fange dem. Nu er problemet så at der hvor de er blevet sat ud, er de ved at blive en plage. Ingen naturlige fjender, så de breder sig hurtigt.
Det er bestemt muligt at få opdrættede fisk, men udvalget er lille og priserne i top. Mig bekendt er det kun A. occelaris og Kaudernii som ses i handlen som opdræt.
Man redder hverken koralrevene eller fiskene ved kun at gå efter opdrættede fisk. Der er rigtigt mange mennesker i primært Fjernøsten som tjener til dagen og vejen ved at fiske efter akvarie fisk. Ikke noget de tjener meget på men nok til at overleve. Hvis man fjerner deres indtægt ved at forbyde fangsten af akvariefisk, fjerner man samtidigt deres interesse i at beskytte koralrevene.
På nettet ligger der statistikker der viser vigtigheden af fangsten til akvarie brug frem for konsum fiskeri. Den statistik jeg husker er fra en lille øgruppe(husker ikke hvilken) hvor værdien af akvariefiskene langt over stiger værdien af konsumfiskeriet.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af Jones »

Der er efterhånden mange fisk som er blevet opdrættet, men i Danmark ser vi ikke mange af dem. Dejong kan få dem fra proaquatix. Sådan fik jeg mine lightnings.

Jeg forsøger mig pt med opdræt af klovne og mandariner. Når vi er flyttet vil jeg udvide med et par arter. Mest fordi det er spændende at nørde lidt med.
o_O
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Tag altid sådanne udsagn med et meget stort gran salt.
Klart at der kan dø fisk undervejs fra exportøren til butikken. Uheld sker.
Men det er bestemt ikke i de mængder som nogle påstår. Jeg har været med til at pakke rigtigt mange sendinger ud gennem årene, og dødsfald er ikke en fast daglig ting. Mig bekendt er der kun en fisk som har været rigtigt meget truet af over fiskning og det er Kaudernii. Det problem har løst sig på en helt anden måde en forbud. I naturen forekom den kun på et meget lille område. Og der blev den hurtig truet, men netop som det så ud til at den ville blive fredet, blev den fundet flere andre steder. Men mener at det er fangere der har sat dem ud, for at kunne blive ved med at fange dem. Nu er problemet så at der hvor de er blevet sat ud, er de ved at blive en plage. Ingen naturlige fjender, så de breder sig hurtigt.
Det er bestemt muligt at få opdrættede fisk, men udvalget er lille og priserne i top. Mig bekendt er det kun A. occelaris og Kaudernii som ses i handlen som opdræt.
Man redder hverken koralrevene eller fiskene ved kun at gå efter opdrættede fisk. Der er rigtigt mange mennesker i primært Fjernøsten som tjener til dagen og vejen ved at fiske efter akvarie fisk. Ikke noget de tjener meget på men nok til at overleve. Hvis man fjerner deres indtægt ved at forbyde fangsten af akvariefisk, fjerner man samtidigt deres interesse i at beskytte koralrevene.
På nettet ligger der statistikker der viser vigtigheden af fangsten til akvarie brug frem for konsum fiskeri. Den statistik jeg husker er fra en lille øgruppe(husker ikke hvilken) hvor værdien af akvariefiskene langt over stiger værdien af konsumfiskeriet.
Det er jeg glad for at høre. Jeg fik en klump i halsen da jeg læste de artikler om hvor stor den skade denne hoppie gjorde på naturen og hvor mange dyr der røg i svinget.

Det lyder som et projekt spændende Jones.

Tak for alle jeres svar. Så blev jeg det klogere. :GO
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af Palaarsuaq »

https://news.nationalgeographic.com/201 ... ium-trade/" onclick="window.open(this.href);return false;

En lille video og artikel omkring emnet :)
Det giver da en lille rynke i panden syntes jeg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:https://news.nationalgeographic.com/201 ... ium-trade/

En lille video og artikel omkring emnet :)
Det giver da en lille rynke i panden syntes jeg.

Uden at have set videoen, så husk på at den der har undersøgt det, har et agenda. Og ikke er objektive. I naturen er det de absolut færreste fisk der når voksenalderen, så en stor del af de fisk som fanges ville alligevel været gået til
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Opdrættede fisk ?

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
Palaarsuaq skrev:https://news.nationalgeographic.com/201 ... ium-trade/

En lille video og artikel omkring emnet :)
Det giver da en lille rynke i panden syntes jeg.

Uden at have set videoen, så husk på at den der har undersøgt det, har et agenda. Og ikke er objektive. I naturen er det de absolut færreste fisk der når voksenalderen, så en stor del af de fisk som fanges ville alligevel været gået til
De samme forskere har også lavet en hel hjemmeside om deres undersøgelser med mere information. http://reeftoaquarium.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Det virker faktisk rimeligt objektivt og alt i alt giver det, i al fald for mit vedkommende, heller ikke anledning til hverken dårlig samvittighed eller rynker i panden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"