"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalder alle osmosenørder!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af Damsted »

Jeg har et Vertex puratek deluxe 200gpd anlæg, som jeg har været meget glad for. Jeg skiftede membraner på anlægget for omkring et halvt år siden, hvor jeg indkøbte to membraner fra Mr. Utzek i Tyskland, under hans fane med reservedele til netop mit anlæg. Anlægget kørte derefter fint, omend måske lidt langsommere end det tidligere havde gjort. Jeg syntes til gengæld at anlægget producere meget lidt vand nu. Jeg har netop haft skilt det ad for at se, om jeg kunne finde forkalkninger eller andet, men det virker til der er fin passage både før og efter membranerne, men dem kommer der til gengæld ikke meget vand fra. Det producerer lidt mere spildevand end rent vand, men ikke i en alarmerende store forskelsratio. Er mine membraner allerede i stykker, eller er det fordi mit vand fra den kolde hane bare er ekstra koldt på denne årstid?


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af Carsten »

Et er at du skiftede membranerne, men hvad med filterne?
Men det er måske i virkeligheden dem du har skiftet.
Hvad med flowbegrænseren? Er den stoppet?
Det vil også være højst usandsynligt at der kommer kalkaflejninger i anlægget. Det kører jo jævnligt, og der står vand i det i mellem tiden.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af christiantt »

Jeg har tidligere oplevet at det var begrænseren som jeg havde havde problemer med når produktionen faldt.
Med mindre at du producerer rigtig meget osmosevand, så burde du ikke have problemer med det efter et halv år :)


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af Ryom »

Vandtemperaturen har rigtig meget at sige med hensyn til mængden af vand der kører igennem.
Mener den mængde der er opgivet fra producenten er ved 20 eller 25 grader. På denne årstid er hanevandet jo ret koldt. Så osmoseanlægget vil producere mindre vand end om sommeren.


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af Damsted »

Jeg har både skiftet filtre, membraner og flowrestrictor. Jeg forstår dog ikke at der både sidder en type A og B restrictor på. Jeg købte anlægget brugt, så jeg ved faktisk ikke hvor gammelt anlægget er. @Ryom, jeg er kommet frem til samme konklusion at det må være vandtemperaturen. :)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af crazy seahorse »

Tror du skal kigge på den lille restrictor der sidder i starten af spildevandsslangen.
Hullet er meget småt. Kunne ikke finde en nål der kunne gå igennem, selv de helt små synåle var for store.
Jeg skiftede begge membraner i mit og var ikke obs på at der havde at sig noget i den restrictor. En lille kalkting er nok.
Begge mine membraner stod af inden for meget kort tid pga det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af Damsted »

crazy seahorse skrev:Tror du skal kigge på den lille restrictor der sidder i starten af spildevandsslangen.
Hullet er meget småt. Kunne ikke finde en nål der kunne gå igennem, selv de helt små synåle var for store.
Jeg skiftede begge membraner i mit og var ikke obs på at der havde at sig noget i den restrictor. En lille kalkting er nok.
Begge mine membraner stod af inden for meget kort tid pga det.

Erik

Den har jeg haft renset af flere gange. Men vil jeg risikere at fordi den er stoppet, så vil anlægget lave mindre vand? I mit hovede ville det jo bare betyde urent vand? Ved du hvor man kan købe en reserve af denne type, for jeg har kun lykkes med at finde type B restrictoren.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af Damsted »

Jeg havde på et tidspunkt efter brug for ca. 6 måneder siden fået slukket strømmen til anlægget men ikke for vandtilførslen. Så stoppede min lille restrictor til, og anlægget begyndte at lave urent vand. Derfor skiftede jeg både filtre og membraner. Jeg er ikke sikker på om det var begyndt at lave mindre vand inden det eller ej.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af crazy seahorse »

Damsted skrev:
crazy seahorse skrev:Tror du skal kigge på den lille restrictor der sidder i starten af spildevandsslangen.
Hullet er meget småt. Kunne ikke finde en nål der kunne gå igennem, selv de helt små synåle var for store.
Jeg skiftede begge membraner i mit og var ikke obs på at der havde at sig noget i den restrictor. En lille kalkting er nok.
Begge mine membraner stod af inden for meget kort tid pga det.

Erik

Den har jeg haft renset af flere gange. Men vil jeg risikere at fordi den er stoppet, så vil anlægget lave mindre vand? I mit hovede ville det jo bare betyde urent vand? Ved du hvor man kan købe en reserve af denne type, for jeg har kun lykkes med at finde type B restrictoren.
Det jeg oplevede var, at spildevandet ikke kunne komme ud og anlægget lavede næsten intet vand. Membranerne døde af det.
Jeg vil tro at Moby kan hjælpe med en ny restrictor. Har han ikke, kan de vel sendes fra Vertex rimelig hurtigt.
Pas på hvis du renser den restrictor, at du ikke får lavet hullet større. Er det for stort, bliver det også et problem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Kalder alle osmosenørder!

Indlæg af Damsted »

Jeg må prøve og høre om han kan være behjælpelig. Problemet bliver vel næppe større end at anlægget pludselig producerer lang mere spildevand end rent vand, men det kan selvfølgelig også være dyrt nok i sig selv :wink:


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"