"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp med ID af alge....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Anden »

Hvis du har ting der er døde i din tank så stiger po4 men husk nu på du kan ik måle po4 i saltvand eller du kan kun måle uorganisk po4 men testen virker ikke på organisk po4 alså po4 fra døde dyr så rådne lig.


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af PoulD »

Er ikke sikker på det var et godt råd du fik med lyset. Mange mener i al fald, at for lidt lys kan forårsage brune alger: http://homeaquaria.com/saltwater-algae- ... own-algae/" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af charlie saltvand »

Fin artikel Poul og interessant med lyset. Mikkel, du må da heller skrue op igen. Hvilke salt bruger du? Du skriver at din No3 er lav, så algerne kan jo komme fra silikat..... æv at det driller dig.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af PoulD »

charlie saltvand skrev:Fin artikel Poul og interessant med lyset. Mikkel, du må da heller skrue op igen. Hvilke salt bruger du? Du skriver at din No3 er lav, så algerne kan jo komme fra silikat..... æv at det driller dig.
Jeg håber du lagde mærke til Charlie, at jeg skrev, jeg ikke er sikker. Det hænger lidt på en ID, for hvis det er cyano kan det jo hjælpe at skrue ned for lyset. Hvis det diatomeer så TROR jeg man skal sørge for at have tilstrækkeligt lys i 10 timer om dagen.

@Mikkel: Før du skruede ned for lyset, lagde du da mærke til om algerne primært trivedes i områder af sandbunden som ikke fik så meget lys? Det ser for mig ud som om du kører med lysrør? I så fald, hvor gamle er dine rør? Hvis du blæser på sandbunden med en pipette, opfører algerne så ligesom støvagtige , eller hænger de sammen i flager?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Hareskov »

Walther86 skrev:update!

Jeg er få mm. fra at lægge hele akvariet ned - og starte op igen.
jeg sænkede lystiden over vandet, som det eneste, og holdt øje - målte vandet hver 2. dag - ingen ændringer.
jeg købte ROWA og da det kom hjem, kom jeg 10 g i baljen i en sok (ikke nok til at sænke PO4 til det ønskede, men så sænker man den vel langsomt, der skal bruges 29 g)
jeg fortsatte med at måle, nu dagligt - og pludselig så steg PO4 (lidt men den steg)
og dagen efter begyndte korallerne bare at dø (SPS) de andre koraller (LPS) står pænt - endnu.
der er kommet et lag af brunalger næsten over det hele, og jeg har sat lidt mere ROWA i, nu 25 g.

men facit er, at SPS er døde, LPS og polypper har det fint, min nye musling er død, den gamle står flot - endnu...

har sendt en vand prøve til Tyskland (Triton) men hold nu kæft - det stod lige så flot :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby:
Hej Walther

Du skriver at du har lagt 29G Rowa i en sok, hvis jeg har forstået rigtigt har du 420L vand ikke?. Såfremt det er korrekt, er 29G altså ikke ret meget. Persontligt har jeg godt 620L og jeg kører med 125G i reaktor, og det tager ca 0,02 pr døgn. Så stiger din Po4, ville jeg lægge en del mere Rowa i sokken, og så måle ofte. Ville nok lægge 100-120G i sokken, og så smide den i bobble fælden, så der er konstant flow omkring den. Men husk at måle regelmæssigt, og se om ikke det kommer stille ned.

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

Charlie, jeg skruer op for lyset, men der er 12 timer på DT og nu 9 timer på Sumpen (forskudt)
Algerne før jeg skruede ned var på sandbunden, men også på helt lys åbne områder.
jeg ved jeg har været dårlig til at opdatere min signatur, jeg har 1200 liter vand, som kører med LED + lystofrør (Pasific sun hyperion hybrid lampe) og over sumpen er der en DIY LED med hvide og blå LED.
Jeg undersøger lige om lidt hvordan de opfører sig!

@Hareskov - jo i min signatur - den er desværre bare gammel, jeg har 1200 liter vand - og jeg ville gå forsigtigt frem!
ville du stadigvæk anbefale mere i sokken?


Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Hareskov »

Walther86 skrev:Charlie, jeg skruer op for lyset, men der er 12 timer på DT og nu 9 timer på Sumpen (forskudt)
Algerne før jeg skruede ned var på sandbunden, men også på helt lys åbne områder.
jeg ved jeg har været dårlig til at opdatere min signatur, jeg har 1200 liter vand, som kører med LED + lystofrør (Pasific sun hyperion hybrid lampe) og over sumpen er der en DIY LED med hvide og blå LED.
Jeg undersøger lige om lidt hvordan de opfører sig!

@Hareskov - jo i min signatur - den er desværre bare gammel, jeg har 1200 liter vand - og jeg ville gå forsigtigt frem!
ville du stadigvæk anbefale mere i sokken?
Har du 1200L så ja sku, 29G rowa til 1200L rækker som en skræder i H...... på med ca 150 Gram vil jeg mene
Og husk lige at lave et par daglige målinger i de første par dage, så du får en føling med hvor meget det falder dagligt. Husk også at det bliver svære og svære at trække ud, da det frigives fra sten og bundlag, når du begynder at hive ud af vandsøjlen. Det forsøger at udligne værdien, ved at slippe ophobet Po4 i sten og sand, som jeg forstår det.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

Så fik jeg svar fra Triton vandanalyse, og... der er én ting som virkelig springer mig i øjnene...

min SI (Silicium) er ekstremt høj... Hvor pokker kan dét komme fra?

ja min NA er lidt lav, har fået killabreret mit redraktometer, så nu burde den være i orden, og MG også lidt lav, så det er jeg begyndt at lave om på...

men ud over det, så kan jeg ikke se et kæmpe problem... så må komme frem til at SI er en stor synder, men hvor kommer det fra....

er i enige i denne antagelse?
Vedhæftede filer
Triton.pdf
Triton vandprøve analyse
(119.21 KiB) Downloadet 124 gange


Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Carsten »

Silicium kommer fra dit vandhane vand. Har du ikke et harpiksfilter på?
Og hvis du har det, så er det nok tid til at få skiftet indholdet


Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

ja jeg har harpiksfilter på, og jeg skiftede det 5 dage før jeg tog en prøve, så det var nok FOR slidt, men vil det ikke give udslag på en TDS måling? før jeg skiftede Harpiks hed den 8-10 - så skiftede jeg Harepiks, og nu hedder den 0...

men er det mon det høje indhold af SI, som er skyld i balladen?


Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af PoulD »

Det må, med en til vished grænsende sandsynlighed være diatomeer alger du bøvler med.
DI filter skal nok hjælpe, men hvor mange watt er den der Pasific sun hyperion på i alt? Hvor gamle rør?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

okay...

den er på 3*145 Watt + 4*54 Watt T5 rør som er 6 mdr gamle, men den kører kun på 90% som max


Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af PoulD »

OK, for lidt lys er formentlig ikke årsag til problemet, omend det vist ikke er meget mere end lige til øllet, over 1200 liter.
Håber DI filteret løser problemet.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

de 1200 liter er inklusive sump, hvor der også hænger en LED (ren LED), og de lyser forskudt... men du syntes det er lige lidt nok?
før dette angreb, voksede koraller også på bunden uden problemer, også SPS, men.. ja - er det virkelig så "lidt"?


Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Carsten »

Walther86 skrev:de 1200 liter er inklusive sump, hvor der også hænger en LED (ren LED), og de lyser forskudt... men du syntes det er lige lidt nok?
før dette angreb, voksede koraller også på bunden uden problemer, også SPS, men.. ja - er det virkelig så "lidt"?
Vil mene at med mindre sumpen er meget stor, så regner man ikke den med i liter indholdet.
for hvor høj er vandstanden i sumpen?

Jeg havde et 1696 liters setup, men akvariet var bare på 1120 liter. Så for nemhedens skyld kun akvariet størelse


Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

åååh, min fejl, undskyld - så er mit setup på 1000 L.

vandstanden i Sumpen? den er ca 27 cm.


Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af PoulD »

Til 1000L er der lys nok.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Anden »

Er der slet ik nogen fra dit cuc der spiser eller bare kravler på dine alger? Hvor mange snegle og andet er der i?


Billede
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

Anden: Jeg har to søpindsvin, et Diadema setosum‎ og et D. Globus - toxido tror jeg nok det hedder på latin - 2 kirug fisk, en 10 eremitter, og en stak snegle, Globus spiser det gerne om natten, men har faktisk ikke set andet spise det, jo en rødbenet eremit en gang eller 3, men ellers ikke...


Mvh. Mikkel Jensen
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Anden »

Så længe der er noget spiser det så holder jeg stadig på diatom, har du prøvet 3-4 dage uden foder?


Billede
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
13
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Hjælp med ID af alge....

Indlæg af Walther86 »

Nej, det har jeg ikke prøvet.

Men disse alger, og dette problem, med meget for høj CI, kan det slå koraller, muslinger osv ihjel? syntes ikke det er et problem man hører om?


Mvh. Mikkel Jensen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"