"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemer med stabiliteten

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Problemer med stabiliteten

Indlæg af Dan Binderup »

Hej alle
jeg har lidt stabilitets problemer i mit lille akvarie, og håber i kan hjælpe. akvariet har kørt siden marts 2017, startet op på hovedsageligt døde sten. De to seneste måneder er der endelig begyndt at komme lidt balance i akvariet, har dog stadig lidt cyano samt konstant brunligt bundlag. der har været fin vækst på mine koraller, men de sidste par uger har jeg lagt mærke til at vækstspidserne på min SPS er Mit problem er at der ikke er harmoni mellem mine værdier, som der tidligere har været.
værdierne er:
KH denne begyndte lige pludselig at ryge op og ned, mellem 8 og 10 pt. 9,7. Jeg plejer at holde den omkring 8,5. jeg dossere pt. 37 ml. dagligt
CA begyndte ligeledes at bevæge sig op og ned mellem 350-400, pt. 360. Jeg plejer at holde den omkring 400. jeg dossere pt. 54 ml.
Mg denne dossere jeg ikke, men plejer at ligge omkring 1350, den faldt dog til 1230 over en lille periode, men er igen oppe på 1330.

Kan det passe at der skal være så stor forskel på dosseringsmængderne af CA og KH?, i så fald vil jeg skrue yderligere op på CA tilsætning samt ned på KH.

Lidt fakta om mit setup:

Akvarie er 60 x 60 x 35cm = 126l. med sump på ca 50l.

Filtration består af skummer, som dog ikke er særlig effektiv, da den svinger rigtig meget. Herudover er der lidt levende sten samt 5L Siporax.

Cirkulation består af min returpumpe, samt to jebao RW 4 på fuld kraft.

Vandskifte (Aqua Forrest) sker omkring en gang hver 3-4 uge, ca 20l. fremover har jeg tænkt mig at skifte 5l. om ugen.

Dossering består af tilsætning af kh og ca med dosseringsmaskine, samt nitrat da dette hurtigt bliver omsat (Siporax). Jeg begyndte med nitrat dossering da en del af mine SPS'er RTN'ede, og jeg mistænker det lave nærings niveau sammen med min høje belysning. nu ligger den omkring 1-5. po4 ligger under 0,05.

Salinitet ligger omkring 1,25 +- 0,1.

Belysning består af 1 stk. Radion rx15 g4 med diffuser, denne køre +AB 90% samt 1. stk. Kessil A360 WE som køre helt blåt på 80% (jeg skruede dem ned i går, tidligere har de kørt 100%). i næste uge skifter jeg Radion rx15 ud med en rx30 g4 ligeledes med diffuser. Dette fordi jeg heller vil køre med lavere effekt, men med større dækning.


MVH.
Dan Binderup
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Problemer med stabiliteten

Indlæg af PederP »

Opstod den kh/ca ubalance ved det tidspunkt hvor mg faldt til 1230, og blev hævet igen?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemer med stabiliteten

Indlæg af Carsten »

Hvis du hæver Ca, vll du formentligt opleve at Kh falder lidt


Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Re: Problemer med stabiliteten

Indlæg af Dan Binderup »

Jeg tror måske at ca faldt stille og roligt i en periode over nogle uger inden Mg faldt. Men ikke til mere end 380

Carsten, så du mener ikke er der sker noget ved at tilsætte yderligere Ca? Og vil det så ikke være nødvendig at skrue ned for denne igen, når KH falder?


MVH.
Dan Binderup
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Problemer med stabiliteten

Indlæg af Engelquist »

hæv din ca langsomt- evt 2 ml pr dg, indtil den begynder at stige.
kh burde falde lidt i takt med at du hæver din ca, så umiddelbart skal du ikke pille ved den.
Det skal bare gøres langsomt og med tjekmålinger dagligt indtil du har dine værdier på plads.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemer med stabiliteten

Indlæg af Carsten »

Kunne ikke have skrevet det bedre selv, end det Bo kom frem med


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Problemer med stabiliteten

Indlæg af charlie saltvand »

Hvis du dosere med doseringsmaskine, så tjek kalibreringen...... og tjek igen, og tjek den løbende..... et lille udsving, giver på den lange bane en STOR effekt.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"