"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

? Indkøringsperioden ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

? Indkøringsperioden ?

Indlæg af Morten1990 »

Nå ja men så prøver jeg lige igen. Og tænker det må være herre træls med alle de indkøringsspørgsmål, men her we go.
Vandskift under indkøring er det noget man gør, eller lader man det passe sig selv.
Og er det et "bestemt" tidspunkt man smider cuc i?
Beklager endnu en gang :hehe:


Vh Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: ? Indkøringsperioden ?

Indlæg af PoulD »

Der vil med sikkerhed være forskellige meninger om det og der ingen forkerte og ingen der er rigtige, så i sidste ende bliver det alligevel op til dig selv. Mit personlige ræsonnement er således:
Under normale omstændigheder er det primære formål med vandskift, at tilføre sporstoffer der måtte være kommet i underskud. Dette er nok ret ligegyldigt indtil der er koraller i baljen.
I særlige tilfælde hvor vandet af en eller anden grund måtte være blevet forurenet, kan vandskift naturligvis også bruges til at reducere mængden af skadelige stoffer.
Ved en opstart med døde sten ville jeg ikke foretage nogen vandskift før en gang når der kom noget levende i baljen.
Ved opstart med levende sten ville jeg holde øje med ammoniak niveauet og lave de vandskift der måtte være nødvendige for at holde ammoniak nede lige under dødeligt niveau.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ? Indkøringsperioden ?

Indlæg af Schwensen »

Jeg er stadig i gang med opstart, og jeg skiftede vand for første gang, da akvariet var 1½ måned. Dette gjorde jeg primært for at suge "slam" (dekomponerede alger) fra bunden. Jeg har planer om at gøre det igen imorgen af samme årsag. Akvariet er ca. to måneder gammelt nu. Jeg ser ingen årsag til vandskifte i starten, da din bakteriekultur i forvejen er rundforvirret og er ved at finde et stabilt leje. CUC ville jeg ønske, at jeg havde kommet i lidt tidligere for at holde de grønne trådalger nede. De fik rigtig godt fat i min tank, og er der stadig, men mit svin er stille og roligt ved at udrydde dem. Og på tirsdag kommer der lidt snegle i for at hjælpe til. Desuden kommer de første to fisk i tirsdag :) Det bliver godt


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ? Indkøringsperioden ?

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Jeg er stadig i gang med opstart, og jeg skiftede vand for første gang, da akvariet var 1½ måned. Dette gjorde jeg primært for at suge "slam" (dekomponerede alger) fra bunden. Jeg har planer om at gøre det igen imorgen af samme årsag. Akvariet er ca. to måneder gammelt nu. Jeg ser ingen årsag til vandskifte i starten, da din bakteriekultur i forvejen er rundforvirret og er ved at finde et stabilt leje. CUC ville jeg ønske, at jeg havde kommet i lidt tidligere for at holde de grønne trådalger nede. De fik rigtig godt fat i min tank, og er der stadig, men mit svin er stille og roligt ved at udrydde dem. Og på tirsdag kommer der lidt snegle i for at hjælpe til. Desuden kommer de første to fisk i tirsdag :) Det bliver godt
Kunne du ikke have nøjes med at lade vandet gennem en filtersvamp?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ? Indkøringsperioden ?

Indlæg af Schwensen »

Jo. Men da jeg har intern sump er det lidt besværligt ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ? Indkøringsperioden ?

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Jo. Men da jeg har intern sump er det lidt besværligt ;)
Jo og nok mere end besværligt


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"