"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan ikke finde årsag

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Nu har jeg læst og snakket med personer omkring mig. Jeg kan ikke finde ud af, hva pokker der foregår i min balje.
Mit setup er som følger:
- 350L (red sea reefer)
- 2x AI Hydra 26HD lamper(2x95W), kører max på 40% midt på dagen
- Nyoz 160 skummer
- 2x Rossmont mx9800 cirkulation
- 8-9 fisk
- Kører Triton m. doseringspumpe

Nyeste målinger
Kh 6.7 (er ved at hæve den en smule)
Ca 430
Mg 1350
No3 ca 5
PO4 målt til 0,00 (Hanna)

Jeg har god cirkulation i akvariet. Jeg har en blanding af LPS (hammerkoraller, blastomusa mm) og blødkoraller og et par enkelte montipora.

Blodkoraller (zoa, grønt græs, sarcophyton, kenya) vokser fint og ser ud til at trives. Det samme gør blastomusa + anemone. Men monti, hammere og lidt blandet ser bare ikke ud til at trivet. Det har været længe, jeg ikke synes det kører. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor...
NO3 var 0 (ikke målbar) i en periode, hvorfor jeg prøvede at hæve den langsomt. Det klarede jeg skidt, den røg op på ca 25 over en måneds tid. Så jeg har lavet vandskifte et par uger i træk. Nu er den på omkring 5.
Jeg tilfører ikke PO4 af nogen art.

Jeg har ingen alger i sumpen.

Jeg har for en uge siden, kommet nogle monti i som jeg har købt af Mikas. De så rigtig fine ud de første 3-4 dage, men nu er de ved at dø.

Hvad overser jeg? For et halvt års tid siden, så hammerkoraller rigtig fine ud. Men nu er de også triste ...

Billeder
https://1drv.ms/i/s!Aj8nKznw2R0IjuJb5jq8d7KeUZDbig" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!Aj8nKznw2R0IjuJaY2lhK---fo_CHg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!Aj8nKznw2R0IjuJcf9h01F26qooEaQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!Aj8nKznw2R0IjuJdU6x4c0FgmwUx9g" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!Aj8nKznw2R0IjuJZ-rangclR9TrUKQ" onclick="window.open(this.href);return false;


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Michael. Det lyder nederen at du syntes det driller.

Jeg er på ingen måde ekspert, men har et par bud ;-)

1. Det er sgu ikke meget lys du har over? Hvor mange timer køre det?

Jeg havde 432W over min balje (60 cm dyb)

2. Husker du at måle salt indhold? Når du køre m Triton dosering så vil dit saltindhold stige langsomt, men støt. MED MINDRE du husker at hive akvarievand UD af baljen (som så bliver suppleret af ro vand) jeg hev 190 ml ud i døgnet for at holde et stabilt salt niveau.

Det var lige et par hurtige skud fra hoften :-)

Held og lykke med baljen


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Mikas »

Hej Michael. Det Var da kedeligt at høre.
Jeg vil også mene at du skal skrue lyset op. Mener jeg også vi snakkede om men tror dog ikk det er der for de allerede ser skidt ud efter få dage ..

Hvad er det for fisk du har ? Dværg kejsere osv kam jo nippe til koraller


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Hmm jeg var ikke klar over at saltniveau stiger. Det har jeg ikke bemærket. Jeg har auto-top off på også. Saltniveau ligger på 1.027.
Jeg kører med Aqua Forest Reef salt.

Min lysopsætning er følgende:
Screen Shot 2018-01-31 at 22.03.23.png
Screen Shot 2018-01-31 at 22.03.36.png
Tror I der skal mere blus på?

Fiskene jeg har
2x alm klivn
1 palet
1 gul kirurg
1 coral beauty (har ikke set den nippe til koraller, men blodkorallerne har det jo også fint?)
1 royal dottyback
1 domino damsel
1 chromis (de 2 andre er væk)
1 Ecsenius bicolor (helt ny)
1 grøn gylte (helt ny, gemmer sig)


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Mikas »

Jeg tror du skal op på 70-80%

Jeg ville mistænke din dværg kejser .
Jeg havde købt en på et tidspunkt så en dag havde jeg klippet i nogle koraller så de slimmede lidt. Efter det tog det fart og den nippede konstant i dem for at få dem til at slime. Det er vidst slimmen de spiser .
Har du bemærket inden om de havde polyp udfoldelse ?
En coral beauty går kun under måske reefsafe. De tager ikke nødvendigvis de samme koraller alle sammen og nogle tager slet ingen
Men hvis du ikke har så mange så er der jo ik det store udvalg ?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Mikas »

Har dog aldrig læst nogle fisk skulle spise hammer koraller men der kan det være for kraftig cirkulation eller lign også der spiller ind


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Carsten »

Selvom kirurger ikke generelt er kendte for at nippe i korallerne, så har jeg selv oplevet hvordan palet kirurger kan stresse en stor flot Scolomya - Homophyllia australis. den var flot rød, med et par grønne striber.
De 3 paletter, nappede gang på gang i det grønne på korallen, så den trak sig sammen. Ud røg palletterne, og dagen efter stod korallen flot igen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Jeg tror du skal op på 70-80%

Jeg ville mistænke din dværg kejser .
Jeg havde købt en på et tidspunkt så en dag havde jeg klippet i nogle koraller så de slimmede lidt. Efter det tog det fart og den nippede konstant i dem for at få dem til at slime. Det er vidst slimmen de spiser .
Har du bemærket inden om de havde polyp udfoldelse ?
En coral beauty går kun under måske reefsafe. De tager ikke nødvendigvis de samme koraller alle sammen og nogle tager slet ingen
Men hvis du ikke har så mange så er der jo ik det store udvalg ?
Gennem årene har C. binspinosus var en jævnlig gæst i mine akvarier, og jeg har aldrig oplevet at de gik på koraller


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Jeg har skruet op for blusset på mine lamper nu, men lavet en indkøringsperiode, så jeg ikke svitser korallerne. Må se om det hjælper. Indkøring er over 4 uger.

Jeg kan godt prøve at have dværgkejseren i en lille boks, hvis jeg kan fange den. Men synes stadig det skulle være mystisk, hvis det er den som er skyld i at både montier og div. typer hammerkoraller ser sløje ud? Jeg havde en i mit gamle akvarie, som ikke gav problemer.

Kan jeg være ramt af noget andet? En form for utøj? Min frogspawn hammer havde noget hvidt slimet på sig her til aften, lignede dødt væv. Ingen af korallerne står i direkte flow.
Jeg har skruet op for flowet for et par uger siden, fordi de netop så triste ud, så tænkte om der var for lidt flow i akvariet...


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Mikas »

Det er self rent gætteri fra min side .
Men Var det hos mig så ville jeg mistænke dværgkejseren.
Jeg ville nok også dobbelt tjekke at dit refraktormeter viser korrekt.
Sidst jeg dobbelt tjekkede fandt jeg ud a min salt var på 1.022


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Tjekkede du med et nyt refraktometer? Ku da gotd være det er en god ide. Forestiller mig det godt kan få korallerne til at blive triste.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Mikas »

Jeg havde åbenbart ik fået kaliberet mit ordenligt, den stod i hvertfald helt skævt :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Mikas »

Der var så ikke noget at se på noget at mit men det var måske mere held end forstand


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af PederP »

Der er en hel del andre ting i vandet end de ioner vi kan måle med testsæt/triton. Der vil være en masse forskellige organisk, som vi ikke kan identificere, hvor vi har overladt kontrollen af det til beboerne i baljen.

Vi ved at der er en næsten "magisk" sammenhæng mellem alt det usynlige og synlige liv. Du kan lave perfekte værdier i en gulvspand en halv time efter vandet er blandet. Men en acropora vil fortrække en stabil og indkørt balje. Gerne +1 år for optimale farver og trivsel.

Du skriver at du kørte med "rent 0" i dine næringsværdier. Derefter tilsatte du til du røg over målet med 25ppm, for så at få den ned på 5ppm.

I min optik, så er N og P de to ting der påvirker livet mest i baljen, bortset fra bikarbonat.
Jeg tror sagtens du med dit skift kan have skadet noget af det usynlige, som dine korallers trivsel er afhængig af. Overfor det problem mener jeg kun tålmodighed og stabilitet kan hjælpe.
Jeg ville hjælpe din PO4 lidt på vej. Rent 0 i PO4 er imo skidt for koraller, og at have lidt målbart stabiliserer som jeg oplever det NO3 omsætning.

Med hensyn til lysniveau. Ja det lyder lavt. Men har du haft trivsel med disse indstillinger?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af trine... »

Skæv Redfield ratio kan som Peder skriver måske være en del af forklaringen, modningsaspektet måske en anden... men ligemeget hvad er baljens totale næringsforbrug eller omsætning også lavere ved lavintensitetsbelysning grundet diverse fotosensitive bakterier med videre. Koraller kan som før nævnt virke sunde og raske i en længere periode ved for lidt lys, de dog kan vænne sig til meget, men der er jo stadig et minimum ift bæredygtig fotosyntese. For meget lys for hurtigt kan tage livet af koraller langt hurtigere.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Skæv Redfield ratio kan som Peder skriver måske være en del af forklaringen, modningsaspektet måske en anden... men ligemeget hvad er baljens totale næringsforbrug eller omsætning også lavere ved lavintensitetsbelysning grundet diverse fotosensitive bakterier med videre. Koraller kan som før nævnt virke sunde og raske i en længere periode ved for lidt lys, de dog kan vænne sig til meget, men der er jo stadig et minimum ift bæredygtig fotosyntese. For meget lys for hurtigt kan tage livet af koraller langt hurtigere.
Jep. Også på gund af næring/lys relationer jeg fisker lidt efter baljens historie med lysintensitet.
Mere præcist.
Hvordan var lampen sat, dengang baljen ikke kunne holde målbar næring?
Skruede du ned, og hvornår i forløbet?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af charlie saltvand »

Vigtige pointer I kommer med ift lys intensitet/omsætning. Der var en KLAR sammenhæng i min balje ift de 2 parameterer.
Jeg bor ret lyst med meget lysindfald og kunne også måle forskel på nærringsniveau mellem sommer og vinter, selv om intet andet blev ændret. Skiftede fx rør i en fast jævn cyklus, 2 af gangen, og de kørte i 6 md for IKKE at ændre for meget på lyset.

Ift saltindhold, så gør Triton opmærksom på dette flere steder på deres egen hjemmeside.

Som Peder og Trine skriver, så må du ikke “panikke” nu og fx skrue lyset for meget op på en gang. Husk at ændre 1 ting af gangen.
Senest rettet af charlie saltvand tors 1. feb 2018 17:09, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af PederP »

Ja. Helt sikkert Charlie :)
Det eneste tidpunkt man får noget positivt ud af at skrue op får lyset, er hvis det kun er lysmangel de lider under. Er der andre ting der driller vil korallerne ikke kunne følge med, og så bliver det negativt udfald..


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Tak for alle jeres input.

Peder, du kan meget vel have ret i, at jeg måske har lavet ged i den, ved at lave en fejl med NO3.
Jeg er aldrig gået efter 0 i NO3, men har kæmpet lidt med for at næring i akvariet. Jeg har prøvet at fodre en del.

Jeg synes aldrig denne "nye" tank har kørt perfekt. Den har kørt siden dec. 2016, og jeg har aldrig været helt tilfreds - men det har set bedre ud end det gør nu.
I sommers synes jeg det var bedre. Men jeg mener ikke jeg har ændret noget siden da. I efteråret synes jeg det begyndte at gå skævt.

Jeg har eksperimenteret lidt med lyset, men har måske altid været bange for at skrue for meget op. Niveauet har ikke været kraftigere på noget tidspunkt.
Som sagt har jeg nu programmeret lamperne efter at skulle være til et akvarie med SPS, og jeg har sat en 1 måneds indkøring, så lyset langsomt kommer op i det nye niveau. Måske endda skrue lidt mere op for det hvide lys.

Jeg kan se at jeg har pods i akvariet når jeg skifter vand, og skifter filtervat. Der kravler de rundt. Men der er ikke voldsomt mange.

Jeg fik lavet en Triton test i november. Men synes ikke der var noget der skilte sig meget ud...
triton.pdf
(119.22 KiB) Downloadet 121 gange


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Men det er frustrerende, at jeg ikke kan gennemskue hvor jeg skal sætte kræfterne ind!

Jeg prøver at købe et nyt refraktometer. Har I erfaring med hvad jeg skal gå efter eller holde mig fra?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Mikas »

Det skal bare kaliberes :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af PederP »

Må du tilsætte eller fjerne noget, for at holde nitraten på 5?


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Jeg har haft tilsat en smule DSR NO3
http://www.aquareefstore.nl/shop/dutch- ... 3-nitraat/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af nbd »

Hvor længe har akvariet stået siden opstart? Det første års tid betragter jeg som indkøringsperiode. Herefter begynder tingene at udvikle sig fornuftigt.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af PederP »

Hvis du både fodrer normalt og doserer lidt NO3 for at holde den, så er der tilsyneladene god omsætning der.
Vær opmærksom på at de koraller der har det svært nu, kan få bøvl med mere lys til de er på ret kurs. Måske de "syge" skal lidt ud i skyggen.
Ville stadig kigge på om der skulle en smule PO4 til at supplere din NO3 dosering. Det med at raske montier går til på så kort tid, kunne trods alt lyde som mere bøvl end bare lysmangel.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af charlie saltvand »

Kan se din sn = Vanadium er ret høj. Det er metal der typisk er i rustfri stål.... sps koraller er IKKE glade for dette (jeg havde forhøjet tal i min første balje og kunne IKKE finde kilden, ind til jeg gennemgik mit bundlag GRUNDIGT- jeg fandt flere metal stumper i dette....) det hjalp meget da det blev fjernet, så tænker du må igang med at finde en kilde......

Din Jod (I) er meget lav..... jeg doserede dette da mine makro alger optog det meget hurtigt, men PAS PÅ med Jod, læs fx Crazy seahorse`s gamle tråd om dette. Der er også et par andre sporstoffer der er lidt lave.... var det også B....?

Men husk nu, ikke lave for meget om på én gang, så kan du ende op med at blive mere forvirret :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Michael_F »

Akvariet har kørt lidt over et år.

Jeg har prøvet at suge en del af bundlaget op, da jeg synes der lå meget "snask" der. Det vil jeg hellere have blæst ned i sumpen.
Nu har jeg ændret lys, som langsomt bliver kørt i stilling, og så prøver jeg at tilsætte en bette smule PO4 for at se om den kan komme op og blive målbar.
Og så prøver jeg at købe et nyt refraktometer.

Tak gutter :) Jeg prøver at holde motivationen kørende.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af PederP »

Pas på med at sigte efter din target værdi med det samme. Selvom det ikke kan måles, så vil en tilsætning gøre at der bliver mere PO4 tilgængeligt. Aldrig skade til at lade det omstille sig stille og roligt.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Kan ikke finde årsag

Indlæg af Han$en »

Ecsenius bicolor er en bitch mod sps ofte.
Men der skal mere kål på de lamper - Specielt med sps fra Mikas, de er vandt til at blive ristet i lys :D


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"