"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kobber i vandet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Kobber i vandet

Indlæg af chrislolk »

Efter min tank har haft et mindre crash, valgte jeg at få sendt vandprøver afsted. Triton var ikke på lager i DK, så jeg prøvede at få ATI til at test det (De tester både akvariets vand og RO vandet). I det store hele ser det okay ud, men min kobber jeg meget for høj og jeg kan ikke helt regne ud hvorfor. Har tjekket alle magneter, og de ser fine ud og kan ikke umiddelbart finde synlige spor nogle steder. Det kommer heller ikke fra RO vandet, da dette var helt fri for kobber.

Nogle der har ideer til, hvor det kan komme fra?

Har vedhæftet rapporter fra ATI, så folk kan se dem.
Vedhæftede filer
AnalyseRO.pdf
(128.56 KiB) Downloadet 89 gange
AnalyseSaltvand.pdf
(129.42 KiB) Downloadet 92 gange


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

Det kan jo være Overalt i systemet+sten og Sand
Baljen OG udstyr kan Renses Sten OG Sand kan ikke
Der kræver en rimelig stærk syre OG er farlig


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Kobber i vandet

Indlæg af Anders månsson »

Min kobber er også meget


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

Ikke godt,kobberet har "filtreret" dyrene.nogen dyr kan overleve noget kobber men for larver er det 100p dødelig


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Kobber i vandet

Indlæg af chrislolk »

ole kekkonen skrev:Det kan jo være Overalt i systemet+sten og Sand
Baljen OG udstyr kan Renses Sten OG Sand kan ikke
Der kræver en rimelig stærk syre OG er farlig
Men hvis man lave tilstrækkeligt med vandskifte og ikke har nogen tilføjelse af kobber, burde det vil forsvinde med tiden, eller hvad?


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

NEJ!sorry:( hvis du vil have liv i Baljen Ingen Som invertebrater og Andre dyr ifra revet så skal du først af Med forureningen OG Substratet


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kobber i vandet

Indlæg af StarF »

Mit gamle akvarie havde ca samme mængde copper i sig, gik altid ud fra det kom fra div spor elementer, som bruger det til at gøre korallerne lidt lysere med. Mener det var i ca samme mængde som der, og det gav aldrig mig problemer.

Vil tro mit nye akvarie vil vise det samme.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kobber i vandet

Indlæg af nbd »

Jeg tror ikke du skal bekymre dig. I naturen er der stor variation i havvands kobberindhold. Jeg fandt en videnskabelig tekst på nettet, som jeg har klippet i:

The concentration of copper in open ocean salt water and in estuary water can vary greatly. This can be due to both natural and anthropogenic copper. In the San Diego Bay area there is an elevated level of dissolved copper, 5.4 ug/L, primarily due to antifouling paints, in the crowded Shelter Island Yacht Basin versus 1.5 ug/L in the bay outside the marina. While the world’s oceans naturally contain approximately 0.25 ug/L of total copper, the Red Sea median valley naturally contains approx. 1000 ug/ L due to high evaporation of the sea as a whole and high water temperature in the deep-water trench.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis systemet for et surtopstød kan der frigives Ret Meget kobber på Engang.men jeg håber da jeg ikke har ret


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kobber i vandet

Indlæg af PoulD »

Som StarF og nbd skriver skal det nok være lidt højere (10 ppb) inden der er grund til alvorlig panik. Især hvis kobberet er organisk bundet. Se lige denne: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=85043" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers skulle cuprisorb og Triton detox kunne fjerne det
http://www.seachem.com/cuprisorb.php" onclick="window.open(this.href);return false;

M.h.t. hvor det kommer fra kan et bud være fra de kemikalier du evt bruger til Balling (den slags er adrig 100% rent - hvor rent afhænger af hvad man vil betale ) eller det medie du måtte hælde i din kalk reaktor eller evt. sporstoffer du tilsætter.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

10 ppb???

0.05 ppm er 50 ppb OG 1 ppb er dødelig NOK for nogle saltvandskryb


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kobber i vandet

Indlæg af crazy seahorse »

chrislolk skrev:
ole kekkonen skrev:Det kan jo være Overalt i systemet+sten og Sand
Baljen OG udstyr kan Renses Sten OG Sand kan ikke
Der kræver en rimelig stærk syre OG er farlig
Men hvis man lave tilstrækkeligt med vandskifte og ikke har nogen tilføjelse af kobber, burde det vil forsvinde med tiden, eller hvad?
Jeg mener at kunne huske, at Kobber binder sig til kalk/calcium. Så det vil muligvis/sikkert ligge bundet i både sten og bundlag.
Det er sikkert også derfor, at man aldrig må bruge sten fra en karantænetank i sit rev. Har der været behandlet mod Ick med kobber, kan de ikke bruges mere, andet end i karantænen .

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kobber i vandet

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:10 ppb???

0.05 ppm er 50 ppb OG 1 ppb er dødelig NOK for nogle saltvandskryb
Taler vi om kryb man ønsker i sin balje Ole?

Shimek fandt i 2002, at den gennemsnitlige saltvandsbalje indeholder 24 ppb ( min 18 ppb og max 38 ppb / 23 systemr) http://reefkeeping.com/issues/2002-08/r ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

For f.eks. larver fra søpindsvin er der lavet test med store batches med EC50 spredning mellem 13-44 ppb
Blandt muslinge larver er spredningen godt nok nede på 7 - 24 ppb
For langt de fleste marine organismer ligger det over 10 ppb, for mange helt oppe i ppm niveau. Se side 3 -6 i denne https://static-content.springer.com/esm ... M1_ESM.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Her taler vi uorganisk kobber. I langt de fleste tilfælde er det organisk bundet (chelater) og derved langt mindre giftigt Opløst kobber binder meget stærk til DOM (og kan også fjernes sammen med det)

Det sagt, bør man da naturligvis tilstræbe NSW værdier
Senest rettet af PoulD tirs 9. jan 2018 19:34, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Kobber i vandet

Indlæg af chrislolk »

Okay. Det lyder ikke som om, det er kobberet, der er skyld i mine problemer. Det lyder plausibelt med balling tilsætningen. Jeg bruger Mobys og Aquafairs balling pulver (som vist nok er det samme). Men jeg skal nok lede andre steder på svaret på mine problemer.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

du laeser da ogsaa som fanden laeser bibelen poul
lidt laengere nede staar der
In the inner Gulf of Thailand, considered to be a polluted region, the copper concentration varies between 0.33 to 14.16 ppb
PoulD skrev:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

PoulD skrev: Taler vi om kryb man ønsker i sin balje Ole?
jepp,snegle foreksempel er ekstremt fölsomme


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

chrislolk skrev:Okay. Det lyder ikke som om, det er kobberet, der er skyld i mine problemer. Det lyder plausibelt med balling tilsætningen. Jeg bruger Mobys og Aquafairs balling pulver (som vist nok er det samme). Men jeg skal nok lede andre steder på svaret på mine problemer.
hvordan kom du frem til den konklusion?


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Kobber i vandet

Indlæg af chrislolk »

ole kekkonen skrev:
chrislolk skrev:Okay. Det lyder ikke som om, det er kobberet, der er skyld i mine problemer. Det lyder plausibelt med balling tilsætningen. Jeg bruger Mobys og Aquafairs balling pulver (som vist nok er det samme). Men jeg skal nok lede andre steder på svaret på mine problemer.
hvordan kom du frem til den konklusion?
Fordi dine oplysninger ikke helt passer med det, som andre skriver og linker til, hvor det netop er koncentrationer over, hvad jeg har i baljen, der er problematisk. Samtidigt har jeg problemer med snegle der dør og har, i mit refugium, masser af småkravl.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

Fair nok fordi de har ET par arter det har tilvaennet sig At leve i ET forurenet system?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

chrislolk skrev:
ole kekkonen skrev:
chrislolk skrev:Okay. Det lyder ikke som om, det er kobberet, der er skyld i mine problemer. Det lyder plausibelt med balling tilsætningen. Jeg bruger Mobys og Aquafairs balling pulver (som vist nok er det samme). Men jeg skal nok lede andre steder på svaret på mine problemer.
Samtidigt har jeg problemer med snegle der dør og har, i mit refugium, masser af småkravl.
Har du "kun" snegle død efter dit crash?


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Kobber i vandet

Indlæg af chrislolk »

Min fejl. Der skulle stå “ikke problemer”.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kobber i vandet

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:du laeser da ogsaa som fanden laeser bibelen poul
lidt laengere nede staar der
In the inner Gulf of Thailand, considered to be a polluted region, the copper concentration varies between 0.33 to 14.16 ppb
Ja og i dybden af Rødehavet er der 1000 ppb. Du har tabt mig Ole. Hvad har det med sagen at gøre, hvad kobber niveauet er i Thailand? Jeg, og ingen andre er vel i tvivl om, at niveauet er meget lavere i naturen end det er i den gennemsnitlige balje, men niveauet i Thailand fortæller da ikke noget som helst om hvad det dødelige niveau er for koraller og snegle o.s.v.
ole kekkonen skrev:
PoulD skrev: Taler vi om kryb man ønsker i sin balje Ole?
jepp,snegle foreksempel er ekstremt fölsomme
Joe, men næppe 10 ppb. Citat fra få linjer over hvor du læste om niveauet i Thailand:
Snails are also affected, 50 percent of Nassarius festivus died in an acute test with a copper concentration of 360 ppb, and in long-term experiments, feeding was reduced with concentrations of 50 ppb
Der er da pokker til forskel på 10 ppb og 360 ppb.

Chrislolk har ca. 5 ppb. Det samme om i San Diego Bay, men målingerne der er lavet efter vandet har været igennem et 0,45 micron filter. Uden dette fine filter tør jeg næsten love dig kobberindholdet ville være 5 gange højere. Det samme gælder formentlig målingerne fra Thailand.
Senest rettet af PoulD tirs 9. jan 2018 22:44, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kobber i vandet

Indlæg af StarF »

den sidste triton rapport jeg fik lavet på mit gamle akvarie var der: 2.865 µg/l i mit akvarie. i prøven før den var der 4.105 µg/l i.. så noget er det kommet af, og noget blev det brugt af, efter som jeg ikke skifter vand. (faktisk er de 200L af vandet taget med og brugt i det nuværende, så gad vide hvad sådan en prøve vil sige nu)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kobber i vandet

Indlæg af ole kekkonen »

PoulD skrev: Jeg, og ingen andre er vel i tvivl om, at niveauet er meget lavere i naturen end det er i den gennemsnitlige balje, men niveauet i Thailand fortæller da ikke noget som helst om hvad det dødelige niveau er for koraller og snegle o.s.v.
ole kekkonen skrev:
nej det fortaeller kun hvad der anses som en forurening.de her metal tests generelt fortaeller intet om hvor giftige de er,man skal faktisk hen der der hvor man laver et forsög hvor man draeber dyr med det(som jeg har gjort)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"