"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxal)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Jeg ville så finde det et sted hvor det bliver sendt inden for EU så der ik kommer told gebyr på. :) har fået det to gange fra uk inden for et par dage
Og måske få en del mere hjem end nødvendigt. De England jo er på vej til at forlade EU. Og ingen ved hvad fremtiden efter april 19 vil bringe


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Fint så er løsningsmodellerne blevet snævret ned til kemi vs det mere naturlige approach.
Du skal selv beslutte hvad du vælger udfra dine korallers trivsel samt baljens generelle tilstand. Erythromycin behandling vil muligvis kunne redde nogle af dine koraller hvis de er begyndt at stn'e eller lignende og ikke er for medtagne til at redde. Dog smadrer det mere eller mindre din bakterieflora, som derfor vil være noget tid om at komme igen.
Jeg ville starte med at fjerne dine makroer kombineret med grundig rengøring af tanken og et par 20% vandskifte, vådafskumning og måske øget eller ændret cirkulation, og se hvor langt du kommer på den måde før du gør noget andet... vandskiftene er nødt til at være af en hvis størrelse når de bruges til næringseksport ellers bliver det aldrig til andet end vedligehold, hvilket først er brugbart når det kører som det skal.
Kan dog godt forstå hvis du vælger kemi men det kan bare potentielt skabe flere problemer som Mikas skriver, hvis man ikke tager sine forbehold og fjerner problemet/problemerne. Hvis du midlertidigt skader din bakterieflora som ellers er med til at holde ting som Cyano nede, så kræver det jo ligesom også at du retter problemet ellers kommer det tilbage med endnu større negativ impact på dit system, da man har svækket konkurrenterne lige så meget ved behandling så at sige.
Tror dog ikke at Chemiclean er specifikt nok til kun udelukkende at target'e Cyanobakterierne det virker formentligt
På gram negative stammer ligesom RSR og Erythromycin, og selvom det så var smalspektret ( selvom de jo påstår at det ikke er antibiotika? Men hvad er det så?) Så ville det stadig gå rimelig bredt ud i en så mangfoldig biosuppe som vores vand alligevel repræsenterer.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

Som altid er det mindste man kan gøre når man får en masse input jo at dele hvad man endte med, resultaterne og hvad man har lært.

Jeg har lært.. hmm.. lidt forskelligt og intet sikkert. :D Jeg gav lige akvariet et par uger med et par vandskift mens jeg sugede trådalgerne op så godt jeg kunne. Simpelthen fordi jeg syntes der var en ændring i algevæksten, stederne de groede og udseendet. Det bliver i højere grad længere trådalger (10-15 cm) frem for et tæppe. Det virkede som om algerne havde sværere ved at overleve, men de gjorde det dog stadig.

Så når nu værdierne var ok (jeg var løbet tør for po4 breve til hannah checkeren, så tror denne var for høj) og jeg i mellemtiden har købt et hus så jeg alligevel skal starte nyt op engang næste halvår, så tænkte jeg at jeg ville prøve at gøre mig nogle erfaringer med chemiclean. Det værste der kunne ske var vel nogle døde koraller, som var lidt pressede. Første prioritet var bare at fiskene ikke tog skade.

Nå, men chemiclean var.. ja.. sgu lige hvad der skulle til. Alt reagerede godt, hver en alge forsvandt på 2-3 dage. Næringen steg som forventet, jeg var dog overrasket over hvor meget po4 steg, da jeg endelig fik breve hjem. Der blev lavet gennemsnitsmåling på 50 ppb, svarende til omkring 0.15 ppm po4 (her mangler ikke et 0). Den havde jeg ikke set komme! Så jeg fik hentet en ny tot Chaetomorpha og lavet nogle 10-20% vandskift stille og roligt i løbet af et par uger.

Situationen nu er stabile værdier, no3 lige lav nok (jeg er virkelig blevet overrasket over effektiviteten af Chaetomorpha de 2 gange jeg har gået fra ingen til at putte en tot i). Mens po4 ligger på 0.04 ppm, hvorefter der er lavet et mindre vandskifte siden, så nu nok ml. 0.03 og 0.04.

Det har ikke været helt uden tab. Min hammer kæmper stadig, men er dog ved at kigge lidt ud (den trak sig fuldstændig sammen få timer efter jeg havde doseret dinoxal første gang, det fortryder jeg nu, men det er jo en læring). Min eneste sps begyndte at smide vævet. Så her lærte jeg også, hvordan det ser ud og har fulgt hele processen og fragget den alt alt for sent. Så jeg har kun enkelte stykker, som dog klarer sig godt.

Så lige nu stabile værdier - ingen alger - koraller klarer sig bedre end længe - alle fisk i live - næringen er der nu styr på, og flowet er sat op i forhold til for et par måneder siden hvor problemerne opstod. Clean up crew er øget og ja.. livet går videre.

Jeg hader at det skal ligne lort i noget tid, og jeg kunne godt tænke mig en lang periode kun med succes. Men hold nu k... hvor lærer man meget i lorteperioderne, både omkring det primære problem men også alle detaljerne og jeg er efterhånden der, hvor jeg kan se langt mere i akvariet bare ved at fornemme korallernes små pointers og trivsel, hvad der vokser/ikke vokser, hvor tit ruden skal renses.
- Mon ikke jeg nok skal fejlvurdere flere ting snart, men så lærer jeg vel af det.

Tak for input alle sammen. Som altid en fornøjelse!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Carsten »

Det lyder godt, at det nu går den i den rigtige retning.
Aldrig sjovt når en koral dør, uden at man kan gøre noget som helst.

Du kommer nok til at fejlbedømme ting i fremtiden, lige som alle os andre.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for follow up. Jeg har altid ment at “learning by doing” er det vi lærer mest af ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"