"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxal)

Forum for generel snak omkring saltvand.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxal)

Indlæg af tim_rn »

Jeg er næppe den første med et par genstridige alger. Der er også meget læsestof. Men jeg håber på lidt hjælp alligevel.

Jeg har i flere måneder haft et rødt/brunligt lag seperate steder, og især et sted. Det lignede det første billede fra dette link, jeg har ikke selv billede: http://reefsite.com/2015/01/dinoflagell ... eament-of/

Jeg forsøgte at øge flow (gjorde intet) og det spredte sig langsomt og herskede specifikke steder på stenene. no3 var i en lang periode 2 mens po4 med hannah ultra low målte 0.03 i gennemsnit (varierede 0.02-0.04).

Valget faldt på at prøve den flaskede kemi, og jeg forsøgte derfor med en forsigtig dosering af dinoxal. Uden den store erfaring, men det lignede det fra billederne jeg fandt online om emnet og jeg havde i flere måneder haft snegle der døde langsomt.

Dosering: 7-8 nætter, stor effekt, stort set inngen alger tilbage. Desværre rejste jeg på julehjemtur og efter 2-3 dage uden dosering var det brudt ud igen. Jeg startede med at dosere igen. Desværre ikke samme helt så store effekt og jeg har nu doseret 8 dage igen.

Hvad er der sket?
- chaetomorpha skrumper markant (der var masser af rødt slim herpå også). -> no3 er steget til 5 og po4 til 0.045 (bare et gæt at det er relateret)
- en enkelt død dannebrogsreje og en stor hammerkoral der har trukket sig helt ind siden første dosering af dinoxal
- zoa, lædere, grønt græs og skiver trives bedre (måske grundet lidt højere næring?)
- dinoxal anbefaler at stoppe med aktivt kul, så det gjorde jeg. Ville starte igen efter endt dinoxal (krydser for det kan hjælpe hammeren)

Så hvad ville I gøre nu? Hvad skal jeg prøve, uden at gå i panik og jagte drastiske løsninger (lidt ligesom dinoxal. ;) )
Hvilke svar skal søges for at kunne træffe en beslutning om en retning?


Jeg er lidt bange for at fortsætte dinoxal grundet hammeren , og generelt fordi det jo skal stoppe på et tidspunkt. Jeg er også bange for at stoppe med at dosere, hvis det bryder slemt ud.

Akvariet har kørt siden sep 16, 100 l inkl sump (aio), lys er 2x prime hd hvor jeg for en uge siden skruede ned for styrken for at se om det giver en effekt. Bruger nyt osmoseanlæg (udbrud af alger er ikke kommet efter skift af osmoseanlæg). Jeg har ikke friske målinger af kh, mg og ca men et par uger gamle, og de ligger omkring: kh 8, mg 1340, ca 435.

Her kommer billeder af, hvilke alger der leges med nu, det vokser nu kun på sten og ikke sandbund. Bemærk boblerne/luft.
20180101_204856.jpg
20180101_204923.jpg
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Hvis du partout sværger til mere kemi så kan du prøve med en kur erythromycin, jeg har så du kan få til et par kure uden beregning. Når det så er sagt så ville jeg personligt lade være med at nuke systemet mere med zooxanthellae decimerende præparater såsom dinoxal, algen ex med videre... de virker ikke ligefrem fremmende på en sund algeflora. Jeg ville hellere give det en reboot med frisk vand på systemet og så tage den derfra. Muligheden for at det stammer fra en kemisk eller organisk ubalance er jo trods alt til stede. Så har du ihvert forsøgt den mest naturlige metode ift mere kemi, hvilket i min optik sjældent gør noget positivt for systemet og i værste fald vil bidrage aktivt til en forværring eller blot tangere status quo.
Se istedet "probiotisk" på dit problem... ubalancer i den sunde og naturligt stabile algeflora giver istedet plads til at disse plagealger kan finde fodfæste og i mangel af korrektion af problemet/problemerne kan de under gunstige forhold ende med at overtage fuldstændigt.
Har selv kæmpet med turf alge igennem flere år, hvilket er skoleeksemplet på en Lo@#$ alge som kan trives under praktisk talt ALLE forhold, så der er problemet ikke så meget miljøet eller parametrene men nærmere at man har været uheldig at få sporene ind i systemet...
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Lav lige cyano testen i et glas vand... bedre billeder ville også være et skridt i den rigtige retning.
Hvordan opfører det sig i løbet af døgnet, er der mindre om morgenen ift efter dagens mængde af tilført lysenergi? Altså bliver mængden af det større i løbet af dagen?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Og lige et sidste spørgsmål, hvilken salt bruger du?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

Jeg har lige nogle ord og fremgangsmåder jeg skal undersøge/læse om ud ra dit svar og lære mere om, inden jeg selv kan svare. Så det må være lige sådan en hjælp jeg manglede. Jeg vender tilbage i morgen - mange tak!
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af MoG »

Har du i kombination, prøvet at køre helt uden lys (4-5 dage eks.)?
Morten
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Boblerne behøver ikke at være luft. Det kan være op til flere gasarter der er produktet af såkaldt gasexchange fra henholdsvis stenene eller den pågældende alge med videre.
Visse algetyper laver jo selvsagt ilt hvorfor havet bliver anset for ca 80 % af jordens lungekapacitet ift terrestrisk fotosyntese som kun udgør de resterende tyve procent.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Carsten »

Er du sikker på at det er Dinoflagelatter?? For efter det øverste billede at dømme kan det også være Cyano.
Det er forholdsvis let at finde af om det er det ene eller andet.
Dinoflagelatter falder sammen om natten og er mere eller mindre væk(usynligt) om morgenen, og vokser frem i løbet af dagen. Cyano er der konstant.

Som MoG skriver, prøv at slukke lyset helt. Pak akvariet ind i et mørkt tæppe eller lign. i en lille uges tid. fisk og koraller skal nok klare det.

Der er markant forskel på behandlingen af Dinoflagellater og Cyano. dinoflagelatterne behandles med en meget svag Rodalon opløsning, menerjeg det er. Ikke noget du skal eksperimentere med selv. Cyano tages med antibiotika, blandt andet Erythmycin, som Trine/Joel skriver.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Hvis jeg fik forklaret mig utydeligt igår så var jeg super træt efter en mindre hospitalsmarathon fra Riget til Frederikssund til Hillerød på en dag med lillemanden der måske eller måske ikke havde snacket et par af oldes hjertestabiliserende piller i et ubevogtet øjeblik, væk var de ihvert fald- han er hjertebarn opereret for StenoFallots Tetralogi.... Pyyyyyha for en dag, heldigvis lod det ikke til at være tilfældet.
Det jeg mener er ligesom Carsten at man først bør være forholdsvis sikker i sin sag før man begiver sig ud i diverse kemiske tiltag såsom antibiotika eller lignende.
Hvis det virkelig ER dinoer så er vandskifte nok ikke vejen frem da dette kan fuele dem.
Derfor må bedre billeder af din modstander være at foretrække hvis du vil have seriøse råd du kan bruge til noget. Det er for nemt at komme til en fejlagtigt konklusion udfra så dårlige billeder og så sparsom information. Forkerte råd omsat til praksis kan i mange tilfælde have utilsigtede konsekvenser. Så en god tommelfingerregel i sådanne tilfælde er at træde tilbage og trække vejret før man gør noget som helst.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Hvis dine koraller allerede halter så kan de muligvis ikke tåle en længerevarende mørklægning, hvorfor det måske kan betale sig at fjerne dem på forhånd hvis konklusionen bliver dinoer. Alternativt kan disse sættes i pleje i et midlertidigt nursery.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Sarah R »

På det første billede kunne det godt ligne cyano, da der ligesom er nogle lange tråde der svæver, plus farven er mere rød en brun. Det ligner i hvertfald fuldstændig det jeg har kæmpet med i et års tid.
Hvis det er cyano, har det hjulpet hos mig at suge det op, og sætte mere cirkulation på, stoppe dosering af vodka hvis du bruger dette, og så til sidst få makroalger op at køre igen. Jeg har hvidt T5 lys over, og det fungerer meget bedre end en sparepære. Jeg har også kæmpet med cyano på makrolager, og det eneste der har virket for mig, var at suge det op, samt at øge cirkulation i sumpen.
Mht. til fosfat og nitrat, så synes jeg ikke dine værdier er dårlige. Jeg kører selv med en nitrat på 15-20 og en fosfat der svinger mellem 0,015 og 0,075, og jeg synes ikke at der er mere cyano når værdierne er høje, og korallerne trives fint.
Jeg har altid kørt med en kh på 7, men jeg har observeret at en kh på 9 ser ud til at få cyano til at mistrives.
Jeg tror at lyset har rigtig meget at sige for, hvorvidt cyano trives. I hovedakvariet har jeg en type LED over, mens jeg har en anden type LED over et mindre akvarium. Begge akvarier er koblet på hinanden, så der løber det samme vand gennem systemet. Men det lille akvarium er simpelhen dækket af cyano. Så de eneste forskelle er simpelthen lyset.
Hvis det ikke er cyano du har, må du se bort for min lange smøre :biggrin:
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Ved cyano er det trods alt ikke bakterierne man suger op når man tager den røde film de producerer, det er deres efterladenskaber. De er mere eller mindre evigt tilstedeværende i alle systemer, der er blot forhold de bestemt finder gunstigere end andre. Igen det er en evigt pågående kamp om revir og dominans hos de respektive algetyper spørgsmålet er blot hvem der bliver begunstiget mest kombineret med evolutionære fortrin.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Det samme gælder selvfølgelig bakterielt.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Mikas »

Hvis det er cyano kan du tage lidt af det op i et glas vand og stille det mørkt natten over . Så bliver det rødt .

Chemiclean er fantastisk mod cyano. Det kan du læse masser tråde om her på forum.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Carsten »

Vælger du chemiclean vejen. Så er en svag overdosering ok. Og gentag behandling Ca 14 dage efter. Det skader ikke noget i akvariet og det lader til at tingene står flottere bagefter
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

Jeg er sgu glad for den hjælp herinde. Det er virkelig rart med nogle pointers om hvad man skal undersøge, kigge efter etc. Det er jo umuligt med en 100% konklusion over et forum, men så ved jeg da hvad jeg skal undersøge og prøve. Tak!

Jeg kendte ikke til "cyano testen", men som jeg kan fostå det, så skrabes nogle af algerne af, lægges i et glas (jeg valgte et salifert test glas med låg) og stillede det i et mørkt skab natten over.
Resultat: (bemærk at det var begrænset med alger jeg kunne få fat i, men en lille klump sammenlagt blev det da) Vandet var rødligt. Så er det sjove jo så, hvilken grad af rødligt I forventer? Det minder mest om en no3-test i den lave ende 2-5 fra Salifert. Dvs. der er tydelig farve, men jeg har ikke opfundet en ny bordeaux/mørkerød farve. Hvad kan jeg forvente? (har I tilfældigvis et engelsk begreb på denne test, så jeg kan søge mere specifikt på det, da jeg gerne vil forstå det til fremtidige angreb).
20180104_091632.jpg
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

MoG skrev:Har du i kombination, prøvet at køre helt uden lys (4-5 dage eks.)?
Ikke endnu, jeg kan forstå det er en mulighed på mange typer. Med lidt pressede koraller i forvejen grundet dinoxal har jeg ikke turde. Men det kan jo være en mulighed nu hvor dinoxal nok stopper.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

trine... skrev:Hvis jeg fik forklaret mig utydeligt igår så ..
Absolut ikke utydeligt, jeg kan bare godt lide at undersøge tingene inden jeg svarer. Eks. kendte jeg ikke til cyanotesten eller "erythromycin", hvorfor jeg hellere vil læse lidt istedet for at svare "hvad er cyano testen". "hvad er erythromycin" - lidt initiativ når det er ens eget problem må man jo tage sig sammen og hjæle sig selv så langt man kan. Jeg er derimod bare endnu mere taknemmelig for at der var overskud til at hjælpe ovenpå sådan en dag og stresset oplevelse - godt at høre alt er godt!
trine... skrev:Hvis det virkelig ER dinoer så er vandskifte nok ikke vejen frem da dette kan fuele dem.
Derfor må bedre billeder af din modstander være at foretrække hvis du vil have seriøse råd du kan bruge til noget. Det er for nemt at komme til en fejlagtigt konklusion udfra så dårlige billeder og så sparsom information. Forkerte råd omsat til praksis kan i mange tilfælde have utilsigtede konsekvenser. Så en god tommelfingerregel i sådanne tilfælde er at træde tilbage og trække vejret før man gør noget som helst.
Er det utænkeligt at både dino og cyano kan være tilstede samtidig? De områder jeg selv identificerede som dino er forsvundet efter hver behandling af dinoxal. De områder hvor jeg har været i tvivl og nok hellere ville pege på cyano, kører videre.
- jeg kan, udover cyano testen, selvfølgelig bidrage med flere oplysninger og bedre billeder. Jeg har holdt øje de sidste par dage. Det gjorde jeg selvfølgelig også inden, men jeg vil gerne være sikker, så jeg ikke giver forkerte informationer, så bliver det jo først svært at hjælpe.

Jeg holder lige et vågent øje, og sørger for billeder.

Salten, som du spurgte til er forresten Aquaforest probiotic reef salt.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

Carsten skrev:Er du sikker på at det er Dinoflagelatter?? For efter det øverste billede at dømme kan det også være Cyano.
Det er forholdsvis let at finde af om det er det ene eller andet.
Dinoflagelatter falder sammen om natten og er mere eller mindre væk(usynligt) om morgenen, og vokser frem i løbet af dagen. Cyano er der konstant.

Som MoG skriver, prøv at slukke lyset helt. Pak akvariet ind i et mørkt tæppe eller lign. i en lille uges tid. fisk og koraller skal nok klare det.

Der er markant forskel på behandlingen af Dinoflagellater og Cyano. dinoflagelatterne behandles med en meget svag Rodalon opløsning, menerjeg det er. Ikke noget du skal eksperimentere med selv. Cyano tages med antibiotika, blandt andet Erythmycin, som Trine/Joel skriver.
Det er jeg nemlig overhovedet ikke. For billederne jeg selv supplerer ligner ikke dem, som jeg bekæmpede de seneste par måneder. Og jeg synes din beskrivelse passer godt til min tidligere oplevelse, mens cyano-beskrivelsen kan passe nu. Så jeg holder lige lidt øje.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

Mikas skrev:Hvis det er cyano kan du tage lidt af det op i et glas vand og stille det mørkt natten over . Så bliver det rødt .

Chemiclean er fantastisk mod cyano. Det kan du læse masser tråde om her på forum.
Tak, jeg forsøgte. Sådan nogenlunde, som du kan se på billedet ovenover disse indlæg. Så er spørgsmålet om jeg skulle have kastet meget mere alge i, eller om misfarvningen slet ikke er en indikation. Der mangler jeg lidt at sammenligne med, og kunne ikke finde billeder eller anden literatur.. :/
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

Sarah R skrev:På det første billede kunne det godt ligne cyano, da der ligesom er nogle lange tråde der svæver, plus farven er mere rød en brun. Det ligner i hvertfald fuldstændig det jeg har kæmpet med i et års tid.
Hvis det er cyano, har det hjulpet hos mig at suge det op, og sætte mere cirkulation på, stoppe dosering af vodka hvis du bruger dette, og så til sidst få makroalger op at køre igen. Jeg har hvidt T5 lys over, og det fungerer meget bedre end en sparepære. Jeg har også kæmpet med cyano på makrolager, og det eneste der har virket for mig, var at suge det op, samt at øge cirkulation i sumpen.
Mht. til fosfat og nitrat, så synes jeg ikke dine værdier er dårlige. Jeg kører selv med en nitrat på 15-20 og en fosfat der svinger mellem 0,015 og 0,075, og jeg synes ikke at der er mere cyano når værdierne er høje, og korallerne trives fint.
Jeg har altid kørt med en kh på 7, men jeg har observeret at en kh på 9 ser ud til at få cyano til at mistrives.
Jeg tror at lyset har rigtig meget at sige for, hvorvidt cyano trives. I hovedakvariet har jeg en type LED over, mens jeg har en anden type LED over et mindre akvarium. Begge akvarier er koblet på hinanden, så der løber det samme vand gennem systemet. Men det lille akvarium er simpelhen dækket af cyano. Så de eneste forskelle er simpelthen lyset.
Hvis det ikke er cyano du har, må du se bort for min lange smøre :biggrin:
Tak! Selvom det skulle vise sig ikke at være cyano, så er der lært noget på den front og givet nogle pointers til hvordan det klares. Men umiddelbart ligner det jo, at det passer til beskrivelsen. Så det er så godt med nogle oplevelser og ideer, tak!
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Hvordan er konsistensen på det røde stads? Flere rodophyta( rødalger) kan give let rødligt vand ved soaking alt efter hvor meget de bliver berørt eller tværet ud, men hvis det er som om at det ligefrem opløses mellem fingrene og ikke har deciderede hår eller bladlignende træk så ville jeg ikke være i tvivl. Jeg syns umiddelbart at det ligner cyano grundet farven på vandet, når man tager den relativt lille mængde i betragtning. Så min dom er vedholdende rengøring med tilhørende vandskifte på x procent, hvilket også er hvordan jeg holder mit eget system cyanofrit. Ellers står mit tilbud stadig ved magt, hvis du altså vælger at rulle med "Big Pharma" istedet for den mere naturlige løsning.
Og ja man burde i teorien sagtens kunne have cyano og dinoer i udbrud samtidig da de repræsenterer en del af den naturlige algeflora som helst skal kunne findes i havene såvel som vores små systemer.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Og der skulle selvfølgelig have stået alge og bakterieflora :-)
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

trine... skrev:Hvordan er konsistensen på det røde stads? Flere rodophyta( rødalger) kan give let rødligt vand ved soaking alt efter hvor meget de bliver berørt eller tværet ud, men hvis det er som om at det ligefrem opløses mellem fingrene og ikke har deciderede hår eller bladlignende træk så ville jeg ikke være i tvivl. Jeg syns umiddelbart at det ligner cyano grundet farven på vandet, når man tager den relativt lille mængde i betragtning. Så min dom er vedholdende rengøring med tilhørende vandskifte på x procent, hvilket også er hvordan jeg holder mit eget system cyanofrit. Ellers står mit tilbud stadig ved magt, hvis du altså vælger at rulle med "Big Pharma" istedet for den mere naturlige løsning.
Og ja man burde i teorien sagtens kunne have cyano og dinoer i udbrud samtidig da de repræsenterer en del af den naturlige algeflora som helst skal kunne findes i havene såvel som vores små systemer.
Ah ja, konsistensbeskrivelse. Bladlignende, absolut ikke. Opløsning sker også til en vis grad. Jeg har nu prøvet at skrabe lidt af med en pipette og suge hvad der svarer til 5-6 gange så stor en mængde alge op, i samme mængde vand for at se, om det bliver mere tydeligt. Samtidig har jeg skruet en anelse op for cirkulationen, droppet dinoxal nu og kastet aktivt kul i igen, måske hjælper det på den stakkels hammer.

Vandskift var jeg netop gået ned på 10 liter hver anden uge, svarende til 10-15% af vandmængden. Jeg har kørt sådan en 1,5 - 2 måneders tid. Husker det som om der i forvejen var belægning på bunden dengang, men det forbandt jeg mere med cirkulation. Måske en relation til den øgede mængde? Jeg har bare ikke set behovet, da po4 og no3 i forvejen har ligget lavt. (<2 og 0.02 rundede jeg, uden at det er verdens sikreste målinger)

Spørgsmålet er om det skal oppes (antal vandskift til ugentligt)? Overvejer et ekstra vandskift i dag, suge noget Cyano (måske) op og så se hvordan det udvikler sig. Det er altid lidt som en våd finger i luften når det kommer til hvor meget vandskift og hvornår. Næringsmænden kan i hvert fald godt holde til det.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af trine... »

Har du specielle steder i dit system, hvor der akkumulerer sig meget skidt og detritus, som måske kan kræve ekstra opmærksomhed under vedligeholdelse? Du nævnte at du fik "alger" på din chaeto, mindede det mest om cyano i farven eller hvordan? Min erfaring er at der skal et vist flow gennem chaeto og andre makroer ellers har de det med at alge til eller blive dækket i cyano hvis forholdene er rigtige. Når makroalger først begynder at gå på retræte, eller i defensiven om man vil, så kan de lække de optagne næringsstoffer og nogle endda mere til, hvilket kan give problemer såsom cyano og meget mere. Eksempelvis indeholder Caulerpa et stof som hedder Caulerpin der angiveligt (hvilket også er min erfaring) virker allelopatisk ift koraller med videre når det entrerer vandsøjlen ved feks reproduktions modus og i minimal grad ved høst. Dog stadig nok til at få en reaktion.
Så hvis din chaeto bestand er alt for hårdt ramt bør du måske overveje at smide den ud og anskaffe dig en ny når du er på den anden side af problemerne, bare før den potentielt bidrager til problemet i form af ovennævnte scenarie. Hvis altså det overhovedet er så slemt... Chaeto er dog ikke en af de værste alger til leeching, Caulerpa er nok blandt de slemmeste.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

trine... skrev:Har du specielle steder i dit system, hvor der akkumulerer sig meget skidt og detritus, som måske kan kræve ekstra opmærksomhed under vedligeholdelse? Du nævnte at du fik "alger" på din chaeto, mindede det mest om cyano i farven eller hvordan? Min erfaring er at der skal et vist flow gennem chaeto og andre makroer ellers har de det med at alge til eller blive dækket i cyano hvis forholdene er rigtige. Når makroalger først begynder at gå på retræte, eller i defensiven om man vil, så kan de lække de optagne næringsstoffer og nogle endda mere til, hvilket kan give problemer såsom cyano og meget mere. Eksempelvis indeholder Caulerpa et stof som hedder Caulerpin der angiveligt (hvilket også er min erfaring) virker allelopatisk ift koraller med videre når det entrerer vandsøjlen ved feks reproduktions modus og i minimal grad ved høst. Dog stadig nok til at få en reaktion.
Så hvis din chaeto bestand er alt for hårdt ramt bør du måske overveje at smide den ud og anskaffe dig en ny når du er på den anden side af problemerne, bare før den potentielt bidrager til problemet i form af ovennævnte scenarie. Hvis altså det overhovedet er så slemt... Chaeto er dog ikke en af de værste alger til leeching, Caulerpa er nok blandt de slemmeste.
Jeg synes virkelig algerne har skiftet karakter. Havde jeg set dem nu, havde jeg aldrig sammenlignet billeder med diverse "dino". Men måske er det bare bagklogskabens klare lys. Lige nu er det meget tydeligt de samme alger, som er dominerende i display. Lange røde tråde, smuldrer i fingrene.
Så ja, det er nok en god ide at skifte Chaetomorphaen helt ud, jeg har bare ikke ville gøre det for hastigt da jeg endelig havde en maaasse pods. Chaetomorpha er heldigvis ikke så svært at få igen, det er jo bare et smut ned til Carsten. Og forresten, jeg kan se jeg ikke har svaret på dit fine tilbud om lidt kemihjælp, grunden er simpelthen at jeg lige skulle se det an, da jeg virkelig gerne vil undgå kemi, hvis vejen frem er den naturlige. Men det kan absolut blive en udvej, det ser jo ud til at mange herinde har fine erfaringer med chemiclean.

Jeg gentog desuden "cyano testen" med lidt mere tålmodighed i at suge alger op. Fik nok 5 gange mere alge.

Kan vi blive enige om at det er rødt nu? ;)
20180107_110719.jpg
Så må cyanokampen begynde!
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Mikas »

Jeg har brugt chemiclean flere gange i det andet akvarie uden nogle former for bivirkninger. En anelse overdosering og så er det hurtigt væk.
Det fjerner self kun cyanoen og ikke grunden til det kommer men hvis du har styr på dine værdier og nok cirkulation så er det i hvertfald en løsning. Det er væsentligt bedre end redslime remover hvis Du spørger mig og kan købes fra uk på eBay . Held og lykke med det :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af tim_rn »

Mikas skrev:Jeg har brugt chemiclean flere gange i det andet akvarie uden nogle former for bivirkninger. En anelse overdosering og så er det hurtigt væk.
Det fjerner self kun cyanoen og ikke grunden til det kommer men hvis du har styr på dine værdier og nok cirkulation så er det i hvertfald en løsning. Det er væsentligt bedre end redslime remover hvis Du spørger mig og kan købes fra uk på eBay . Held og lykke med det :)
Skide godt. Tak for input!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Carsten »

Lige en forlængelse af det Mikas skrev. Chemiclean virker rigtigt godt, og en svag overdossering skader bestemt ikke. Erfaringen viser også at en ekstra omgang ca 14 dage senere fjerner de sidste rester der måtte være.
Skummeren koger voldsomt over i den tid behandlingen står på, så ingen låg på koppen.
https://www.ebay.co.uk/itm/Boyd-Chemicl ... SwVL1V~G0j" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til algekampen - cyano? andet gøgl?(doseret Dinoxa

Indlæg af Mikas »

Jeg ville så finde det et sted hvor det bliver sendt inden for EU så der ik kommer told gebyr på. :) har fået det to gange fra uk inden for et par dage
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"