"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal - skal ikke?...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Skal - skal ikke?...

Indlæg af Anette »

En gang saltvand - altid saltvand... :f3:

Vi går og overvejer at starte et lille akvarie igen - læs maks 300 L. :)

Vi har dette hjørne i køkkenet hvor der potentielt kan stå et akvarie (55 cm fra bagvæggen til vinduet), så er spørgsmålene bare, skal der stå noget og hvis JA, hvad skal der stå der? Umiddelbart har vi kig på et RS reefer 250, men der er jo mange andre muligheder. Alfa og omega - det skal være pænt og enkelt.

Og hvis vi endelig stiller et akvarie op - hvad så med teknik? Vi er vist begge sensitive overfor støj, så udstyret skal være støjsvagt.

Hvad er der sket i saltverdenen de sidste par år? Føler os lidt rustne :)

Kom med Jeres ideer og indputs. Vi tager imod med kyshånd.. Både ideer til akvarie, lamper, pumper skummer osv. :pray:

Godt nytår!
IMG_3240.JPG
IMG_3234.JPG


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Mikas »

Hvis budgettet ikke er kæmpe stort så er jebao pumperne meget støjsvage og billige.. en jebao 2000 dcs som retur og skummer pumpe . Så vil du ikk hører meget støj. Begge dele kan købes for omkring 3000 på fishstreet :) deres små cirkulations pumper er også meget fornuftige og fås med wifi styring som hjælper yderligere på støj niveauet :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af kalmar »

Uden at kunne se resten af rummet, ser det ud til at være en super lækker placering. Og et Reefer, ville også passe godt ind. Du skriver max. 300L, men vær opmærksom på at et Reefer 250 kun er ca. 200L i display tanken og et Reefer 350 er ca 275L. De resterende volumen ligger i sumpen. 350 modellen er 30 cm bredere og dermed mere aflangt. Begge har samme dybde.

Man kunne også få bygget et, som er mindre dybt og længere. Men selv ville jeg ikke have noget der havde mindre dybde end de 50cm. Herudover skal man så også bokse med at bygge skab, nedløb, sump, etc. som man får med til et Reefer og i en rigtig lækker kvalitet.

Det kan sagtens blive ganske støjfrit, men bliver så tilsvarende dyrere i udstyr.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Anette »

@Kalmar:

Størrelsen siger vi max 300 L for at begrænse os selv lidt, ellers bliver det hurtigt for vildt. Helt enig i det ikke skal være under 50 cm dybt. :)

Angåender Reefer er det finishen vi er faldet for - har tidligere selv bygget, løsningen med fx reefer er bare lettere og pænt fra starten. :)

@Mikas:
Hellere vente en måned eller to ekstra og få det rigtige udstyr :) Vi har ikke travlt med at starte op, men løsningen skal være rigtig.

Tak for inputs! :)


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Hvis budgettet ikke er kæmpe stort så er jebao pumperne meget støjsvage og billige.. en jebao 2000 dcs som retur og skummer pumpe . Så vil du ikk hører meget støj. Begge dele kan købes for omkring 3000 på fishstreet :) deres små cirkulations pumper er også meget fornuftige og fås med wifi styring som hjælper yderligere på støj niveauet :)
Det hele skulle meget gerne kunne landes for en del mindre end de 3000 du skriver.
returen incl. wifi controller US$ 143,- og skummerpumpen US$ 82 ,- incl porto


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Anette »

Takker Mikas og Carsten, det lyder spændende :).
Hvor lydløse er de sammenlignet med europæiske pumper som fx Red Dragon?


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Carsten »

Anette skrev:Takker Mikas og Carsten, det lyder spændende :).
Hvor lydløse er de sammenlignet med europæiske pumper som fx Red Dragon?
Tror det vil være lettest hvis der var en som du kunne besøge som bruger dem. Du ved støj er meget individuelt


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af PederP »

Nogen siger det svinger lidt med ens held.. Min bror havde Jebao som retur og skummerpumpe. Måske kunne man kalde det lydsvagt, men det kunne slet ikke sammenlignes med RD.
Men til Jebaos forsvar, så syntes jeg også hans nye ATB skummerpumpe lyder af en del mere end RD.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Mikas »

Carsten skrev:
Mikas skrev:Hvis budgettet ikke er kæmpe stort så er jebao pumperne meget støjsvage og billige.. en jebao 2000 dcs som retur og skummer pumpe . Så vil du ikk hører meget støj. Begge dele kan købes for omkring 3000 på fishstreet :) deres små cirkulations pumper er også meget fornuftige og fås med wifi styring som hjælper yderligere på støj niveauet :)
Det hele skulle meget gerne kunne landes for en del mindre end de 3000 du skriver.
returen incl. wifi controller US$ 143,- og skummerpumpen US$ 82 ,- incl porto
Jeg mente self en komplet skummer med en Jebao pumpe

http://m.fish-street.com/Coral%20Box%20 ... 20Delivery" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har selv haft en skimz med en 2000 jebao. På niveau 7 synes jeg den var helt støjfri med skabet lukket.
Hvis du søger på forum er der mange der skriver det samme om disse coralbox.
Jeg er ret sikker på du ik vil blive skuffet. Min blev kun skiftet ud da controlleren døde og jeg så havde købt en ny skummer inden jeg fik en ny controller på garantien da de tilfældigvis var i restordre hos Carsten der. Jeg synes personligt at jebao er fantastisk til prisen


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Schwensen »

Anette skrev:@Kalmar:

Størrelsen siger vi max 300 L for at begrænse os selv lidt, ellers bliver det hurtigt for vildt. Helt enig i det ikke skal være under 50 cm dybt. :)
Jeg synes selv at reefer serien er virkelig elegant! Meeeeen... Lad jer ikke narre af navnet. Et Reefer 250 er et displayakvarium på 204 liter og et Reefer 350 er et displayakvarium på 275 liter. Tallene på henholdsvis 250 og 350 repræsentere den samlede vandvolumen, hvilket betyder de medregner sumpens volume.

Held og lykke med projektet :)


Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Jesper Krogh »

Hej kan se i bor i Horsens, det gør jeg også. I er velkommen til at kigge forbi. Jeg bruger jebao 8000 som retur, maxpect gyre som cirkulation nyous skummer. Apex Computer, ati hybridlampe.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af StarF »

velkommen tilbage :)

Mit system er vist så tæt på lydløst som det kommer, det består af:

RD retur
Nyos 220 skummer
2x Vortech mp40qd
GHL 6300 lamper

Jaboe har jeg haft som retur også, og den var også ganske lydsvag, kender intet til deres cirkulations pumper, da jeg fortrækker tunze eller vortech her.


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Skal - skal ikke?...

Indlæg af Anette »

Jesper Krogh skrev:Hej kan se i bor i Horsens, det gør jeg også. I er velkommen til at kigge forbi. Jeg bruger jebao 8000 som retur, maxpect gyre som cirkulation nyous skummer. Apex Computer, ati hybridlampe.
Hej Jesper,
Tak for tilbuddet, det lyder spændende, det vil vi gerne holde dig op på. :beer:
Schwensen skrev: Jeg synes selv at reefer serien er virkelig elegant! Meeeeen... Lad jer ikke narre af navnet. Et Reefer 250 er et displayakvarium på 204 liter og et Reefer 350 er et displayakvarium på 275 liter. Tallene på henholdsvis 250 og 350 repræsentere den samlede vandvolumen, hvilket betyder de medregner sumpens volume.

Held og lykke med projektet :)
Hej Peter,
Tak for advarslen. Vores første indskydelse vedrørende størrelsen var omkring de 100 l. Vi diskuterer meget i det lille hjem for at lave en forventningsafstemning. Vi er meget påpasselige med at det ikke skal tage overhånd som sidst, selvom vi var meget glade for det. Denne gang et enkelt stilrent setup med fokus på minimalt arbejde ved opstart og drift, så det er familie og karrierevenligt. Så må vi se om vi kan holde det og i givet fald hvor længe :beer: .
StarF skrev:velkommen tilbage :)

Mit system er vist så tæt på lydløst som det kommer, det består af:

RD retur
Nyos 220 skummer
2x Vortech mp40qd
GHL 6300 lamper

Jaboe har jeg haft som retur også, og den var også ganske lydsvag, kender intet til deres cirkulations pumper, da jeg fortrækker tunze eller vortech her.
Hej Mads,
Takker. Det lyder spændende, vi må vist ud og se på lidt teknik. Ved du om motordele på vortech pumpen kan placeres under vand? Vi tænkte om det er muligt at sætte den i overløbskassen.


Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"