"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kh - director

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Kh - director

Indlæg af Carsten »

GHL kommer med sådan en tester til Kh. Måske en gammel nyhed
https://reefbuilders.com/2017/10/09/the ... rt-at-449/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogen som har læst en test af en?

Hvis der så også kommer en Ca tester, der virker på samme måde,
så kunne være man skulle sprænge budgettet og købe et sæt.

Synes ikke jeg kunne læse noget om hvad reagensen koster.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kh - director

Indlæg af PoulD »

Reagens koster ca. 30 Euro for 1 liter. Hvis det rækker til 3 mdr. er det en udgift på 900 kr. om året + 550 kr om året til pH elektroder. Med andre ord en driftsomkostning på godt 1.400 kr. om året + en investering på ca. 6.000 kr.
Personlig klarer jeg mig fortsat fint med et Salifert testsæt til 43 kr om året :D
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Kh - director

Indlæg af kalmar »

Men smart er det :-)
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kh - director

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Reagens koster ca. 30 Euro for 1 liter. Hvis det rækker til 3 mdr. er det en udgift på 900 kr. om året + 550 kr om året til pH elektroder. Med andre ord en driftsomkostning på godt 1.400 kr. om året + en investering på ca. 6.000 kr.
Personlig klarer jeg mig fortsat fint med et Salifert testsæt til 43 kr om året :D

Hvor ofte tester den så vandet?
Det er ca 10 ml reagens om dagen. Lyder af meget til blot en enkelt daglig test.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kh - director

Indlæg af Schwensen »

Er den fra apex ikke mere interessant så? Den tester da også Ca.

Jeg mener du selv kan bestemme hvor ofte den skal teste vandet. Det smarte i det her er jo, at den så selv kan tilføre, når der mangler det ene eller andet...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kh - director

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Er den fra apex ikke mere interessant så? Den tester da også Ca.

Jeg mener du selv kan bestemme hvor ofte den skal teste vandet. Det smarte i det her er jo, at den så selv kan tilføre, når der mangler det ene eller andet...
Det er jo vel stadig kun Kh den kan holde oppe?

Har googlet Apex kh monitor. Og med mindre det er en absolut første prototype, så vinder GHL stort.
Ligner noget der er samlet i en fart.
https://reefbuilders.com/2016/10/28/aut ... g-to-apex/" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne her ser voldsom stor og er meget dyr
http://www.coralvue.com/kh-guardian-pro" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kh - director

Indlæg af Schwensen »

Du finder det forkerte :) Den hedder Apex trident og tester for både KH, Ca og Mg.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Den er vist ikke til salg endnu?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kh - director

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Du finder det forkerte :) Den hedder Apex trident og tester for både KH, Ca og Mg.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Den er vist ikke til salg endnu?
Den ser noget fiksere ud! :)
Nu har jeg ikke lyd på computeren. Men den pris de lagde ud med, er vel basis prisen,
blot for testeren, så kommer dosserings pumper til.
Bliver rigtigt interessant at se hvad de forskellige fabrikanter kommer frem med, og ikke mindst hvilken pris de vil forlange
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kh - director

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Reagens koster ca. 30 Euro for 1 liter. Hvis det rækker til 3 mdr. er det en udgift på 900 kr. om året + 550 kr om året til pH elektroder. Med andre ord en driftsomkostning på godt 1.400 kr. om året + en investering på ca. 6.000 kr.
Personlig klarer jeg mig fortsat fint med et Salifert testsæt til 43 kr om året :D

Hvor ofte tester den så vandet?
Det er ca 10 ml reagens om dagen. Lyder af meget til blot en enkelt daglig test.
Det er med 4 test om dagen som er default. Skruer du den ned til 1 test om dagen rækker 1L til et år og driftsomkostninger falder dermed til ca. 800 kr. om året.

@Peter: Apex ? Svært at lave en reel sammenligning med et produkt der slet ikke findes. Hvem ved med sikkerhed om det nogensinde bliver en realitet og hvad endenlige version kan? Eller om Jebao er på markedet med en kopi til 1/8 af prisen længe inden Apex releaser originalen :hehe: Der er stadig et par småting jeg undrer mig over ved Apex. F.eks. skriver de, at de kun bruger 15 mL vand til deres 3 test, hvor KH Director og KHG bruger 100 mL alene til KH. Jeg ville tro det måtte kræve vildt korte slanger hvis man med så lille en sample både kan foretage 3 målinger, og rense både målesystemet og slanger.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kh - director

Indlæg af StarF »

GHL´s bruger en ph probe til at udføre testen med, det skulle gøre den mere præcis.

Der ud over bliver GHL´s ca test, en prope mig bekendt, og ikke en test på samme måde som KH testen.

Personligt så kunne da være lækkert nok at se hvordan kh skifter hen over dagen i ens akvarie, og hvordan ens kalkreactor følger med, er der store udsving om natten osv. Meeeen syntes sku ikke det er prisen værd pt....
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kh - director

Indlæg af Schwensen »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev:Reagens koster ca. 30 Euro for 1 liter. Hvis det rækker til 3 mdr. er det en udgift på 900 kr. om året + 550 kr om året til pH elektroder. Med andre ord en driftsomkostning på godt 1.400 kr. om året + en investering på ca. 6.000 kr.
Personlig klarer jeg mig fortsat fint med et Salifert testsæt til 43 kr om året :D

Hvor ofte tester den så vandet?
Det er ca 10 ml reagens om dagen. Lyder af meget til blot en enkelt daglig test.
Det er med 4 test om dagen som er default. Skruer du den ned til 1 test om dagen rækker 1L til et år og driftsomkostninger falder dermed til ca. 800 kr. om året.

@Peter: Apex ? Svært at lave en reel sammenligning med et produkt der slet ikke findes. Hvem ved med sikkerhed om det nogensinde bliver en realitet og hvad endenlige version kan? Eller om Jebao er på markedet med en kopi til 1/8 af prisen længe inden Apex releaser originalen :hehe: Der er stadig et par småting jeg undrer mig over ved Apex. F.eks. skriver de, at de kun bruger 15 mL vand til deres 3 test, hvor KH Director og KHG bruger 100 mL alene til KH. Jeg ville tro det måtte kræve vildt korte slanger hvis man med så lille en sample både kan foretage 3 målinger, og rense både målesystemet og slanger.
Tja... Nu er det jo ikke ligefrem en skitse, som de har fremlagt, men faktisk en reel fungerende prototype, som de selv tør vise frem på macna. Det gør man kun som stor etableret virksomhed, hvis der er et reelt produkt bag. Lanceringen forventes i andet kvartal 2018. Hvordan det virker, og hvor præcist det er, det har jeg sjovt nok ingen holdning til :) Og om der kommer en billig kopi med samme præcision i målingerne, det kan man da håbe på... Men i denne sag, hvor vi kigger på GHL's KH måler, så har denne (kommende) Apex produkt da bestemt sin berettigelse i diskussionen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kh - director

Indlæg af PoulD »

@Peter: Vi er ikke uenige, min tanke var bare: Der er jo gået vildt meget mode i KH automatisering indenfor det sidste års tid. Mindst 4 firmaer har vist allerede noget på gaden. Neptune Systems ved nok udmærket, at de dagligt taber kunder til konkurrenterne, så de har måske følt sig presset til at lufte informationer om, og release dato for, deres kommende produkt - tidligere end de havde ønsket sig. Hvis jeg forstår rigtigt er det vist sket før, at Apex produkter først er kommet på gaden lang tid efter planlagt release. Og hvis de ikke havde nogen udfordringer tilbage at løse, ville de jo nok ikke vente helt til Q2 2018. Uanset hvad kan man næppe regne med hverken specs. eller andet før produktet findes i sin endelige form.

@Carsten: Tror ikke du kan nøjes med at lægge doseringspumper oven i. Trident kan, hvis jeg forstår rigtigt, slet ikke fungere som stand alone, men kræver, at du har den sidste nye Apex Akvarie computer. Så alt efter hvad den i øvrigt skal kunne, skal du måske lægge helt op mod 10.000 kr. oven i prisen.

Som Mads siger så er Trident jo også "bare" en automatisering af den titreringsmetode vi allerede bruger. Ikke, at jeg på nogen måde tror det er mindre nøjagtigt end GHL's metode (måske snarere tværtimod), personlig synes jeg bare det er vildt mange penge for, at få en maskine til at udføre hvad man selv kan gøre ligeså godt, med få sekunders arbejde, og ikke mindst med betydelig mindre risiko for tekniske fejl.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"