"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Balling vs Balling Light Sporstoffer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 22:19
7
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Claus7080 »

Hej,

Jeg har søgt lidt her på forum, saltvandswiki osv. omkring tilsætning af sporstoffer i Balling vs Balling Light,
men kan ikke rigtig finde den gyldne tråd.

Jeg bruger selv Light udgaven med tilsætning af Aqua elements 1,2 og 3. 25 ml af hver i 5 ltr.
I de opskrifter jeg kan finde på både Balling og Light udgaven anbefales der er tilsætte 25 ml af hver 1, 2 og 3.
Balling Light er jo mere koncenteret end Alm. Balling, og derved er det daglige tilsætning/forbrug i ml lavere af både Ca og Kh,
og med et lavere daglig tilsætning af Ca og Kh ml vil der jo også blive tilsat mindre mængde af 1,2 og 3.

Så mine spørgsmål er:
Der er vel det samme forbrug af sporstoffer i tanken uanset om man anvender Alm Balling eller light?
Så hvorfor skal der ikke tilsættes mere 1,2 og 3 i Light udgaven end i Alm. Balling?

mvh Claus


Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17


Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Carsten »

Hvorfor tror du at light udgaven er mere koncenteret end "classic" udgaven?

Tidligere sagde man at forskellen lå i at man ikke brugte den dunk med natriumfri salt, som man oprindeligt skulle i "classic" udgaven.


Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 22:19
7
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Claus7080 »

Jeg tror at Light udgaven er mere koncenteret pga. i alm Balling er opskriften 358g
Caliumchlorid-dihydrat og 420g natriumhydrigencarbont i 5 ltr hver, men i Light udgaven opløser man 2 kg Calcium Chloride dihydrate og 500g Sodium bicarbonate
i 5 ltr vand hver. Selvfølgelig skal der også tilsættes magnesium ved siden af.
Og som jeg har forstået (ikke sikkert det er korrekt) tilsætter dem der bruge alm. Balling en større mængde i tanken pr. dag end dem der bruger Light udgaven.


Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17


Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Mic4700 »

Claus , du har PB. :GO


Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 22:19
7
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Claus7080 »

Hej Michael,

Takker


Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17


Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Carsten »

Når nu Mic4700 ikke vil fortælle os forskellen, kan du så ikke forklare det?


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Mic4700 »

Carsten skrev:Når nu Mic4700 ikke vil fortælle os forskellen, kan du så ikke forklare det?
Hvis der er noget du vil vide Carsten , så send mig 1 PB. :y men jeg tvivler nu på det , for tilsyneladende så ved du jo alt om denne hobby , god aften.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Carsten »

Mic4700 skrev:
Carsten skrev:Når nu Mic4700 ikke vil fortælle os forskellen, kan du så ikke forklare det?
Hvis der er noget du vil vide Carsten , så send mig 1 PB. :y men jeg tvivler nu på det , for tilsyneladende så ved du jo alt om denne hobby , god aften.
*SUK*


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af StarF »

Hvorfor ikke bare dele sin viden her inde på forum, så andre har glæde af at kunne fremsøge den viden igen?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PederP »

Jeg vil helt sikkert mene at du bør gange dine sporstoffer op med den øgede koncentration af dine salte.
Sådan at det bliver helt ens sporstof tilsætning, uanset om man kører efter den "gamle" opskrift eller ej.


Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 22:19
7
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Claus7080 »

Hej Peder,

Det er også det jeg selv tænker jeg vil gøre.
evt. tilsætte sporstoffer for sig selv.

Mvh. Claus


Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17


Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PoulD »

Kan det mon tænkes, at forvirringen opstår fordi det er helt forskellige typer af sporelementer du har læst om?
TROR det forholder sig således:
Fauna Marins Trace Elements 1-3 er tilpasset til Balling light og af disse skal tilføres 25 mL af hver (til 2 af dunkene i 3 x 5 L balling light).
Aqua-element 1-3 er vist beregnet til den "gamle" / classic Ballling metode og af disse skal tilføres 25 mL af hver (til 2 af dunkene i 3 x 5 L balling classic).

Sporelementer til balling light er vist også sammensat således, at de (sammen med vandskift) kompenserer for stigende NaCl (hvor man i Balling Classic bruger NaCl frit salt til dette). Jeg er langtfra sikker på, at Aqua elemente er specielt velegnet til Balling Light uanset om du øger koncentrationen (hvis du alligevel gør det skal du muligvis udregne stofkoncentrationen / molær koncentration)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Engelquist »

Jeg kan godt hælde til lidt skepsis ang disse hersens sporestoffer og om de overhovedet er nødvendige ift ballingmetoden eller saltvandsakvarier i det hele taget... Er så klogt at tilsætte bl.a. diverse metaller, jod m.m uden præcis at vide hvor meget korallerne optager og hvor meget der hober sig op i vores lukkede systemer...
Gør vi i virkeligheden klogest i at nøjes med at fokusere på ca, kh og mg... og glemme sporestofferne, som alligevel er gætterier ift koralernes behov?

Eric Borneman (en hedengangen saltvandsguru) skrev engang: Remember the basics- As with equipment, success in maintaining corals can be more easily attained by the "less is more" approach to water quality management.
To repeat, corals require an aquarium, seawater at the right temperature and salinity, water flow, light, food, bicarbonate/buffer, and calcium. Period. No other equipment, apparatus, magic potions, pills, voodoo, or other sacrifices necessary!
Sakset fra side 357 i hans bog, CORALS


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Kasper j. »

Claus7080 skrev:Hej,

Jeg har søgt lidt her på forum, saltvandswiki osv. omkring tilsætning af sporstoffer i Balling vs Balling Light,
men kan ikke rigtig finde den gyldne tråd.

Jeg bruger selv Light udgaven med tilsætning af Aqua elements 1,2 og 3. 25 ml af hver i 5 ltr.
I de opskrifter jeg kan finde på både Balling og Light udgaven anbefales der er tilsætte 25 ml af hver 1, 2 og 3.
Balling Light er jo mere koncenteret end Alm. Balling, og derved er det daglige tilsætning/forbrug i ml lavere af både Ca og Kh,
og med et lavere daglig tilsætning af Ca og Kh ml vil der jo også blive tilsat mindre mængde af 1,2 og 3.

Så mine spørgsmål er:
Der er vel det samme forbrug af sporstoffer i tanken uanset om man anvender Alm Balling eller light?
Så hvorfor skal der ikke tilsættes mere 1,2 og 3 i Light udgaven end i Alm. Balling?

mvh Claus
Der er et program der hedder "aqua calculator". Det kan anbefales hvis du vil kører balling. Det har en stor manual som forklare alt omkring balling om du vil kører den gamle opskrift eller lite, med eller uden vandskifte, med sporstoffer eller nacl fri salt. Og den kan beregnet en masse ting for dig så det bliver nemmere at styre dine tilsætninger.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PoulD »

Kasper j. skrev: Der er et program der hedder "aqua calculator". Det kan anbefales hvis du vil kører balling. Det har en stor manual som forklare alt omkring balling om du vil kører den gamle opskrift eller lite, med eller uden vandskifte, med sporstoffer eller nacl fri salt. Og den kan beregnet en masse ting for dig så det bliver nemmere at styre dine tilsætninger.
Måske tager jeg fejl, Kasper, men jeg mener ikke "aqua calculator" tager højde for en situation hvor man som trådstarter "mixer" elememter fra Aquafair med Fauna Marins balling light metode. Er det ikke sådan, at man i "aqua calculator" skal vælge om man kører Fauna Marin, Aqua Forrest, Red Sea, Aquafair eller andet?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
Kasper j. skrev: Der er et program der hedder "aqua calculator". Det kan anbefales hvis du vil kører balling. Det har en stor manual som forklare alt omkring balling om du vil kører den gamle opskrift eller lite, med eller uden vandskifte, med sporstoffer eller nacl fri salt. Og den kan beregnet en masse ting for dig så det bliver nemmere at styre dine tilsætninger.
Måske tager jeg fejl, Kasper, men jeg mener ikke "aqua calculator" tager højde for en situation hvor man som trådstarter "mixer" elememter fra Aquafair med Fauna Marins balling light metode. Er det ikke sådan, at man i "aqua calculator" skal vælge om man kører Fauna Marin, Aqua Forrest, Red Sea, Aquafair eller andet?
Hvad skulle forskellen være?
Så vidt jeg kan læse mig til, er saltene natriumbikarbonat og calciumchlorid uanset?
Og sporstof flaskerne. En med barrium/strontium, en med jod/fluorid og en med tungmetal mix.

Så vidt jeg kan se, er den eneste forskel at man får faunamarin til at garantere for renhed af saltene. Men jeg kan self. have overset noget.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:
PoulD skrev:
Kasper j. skrev: Der er et program der hedder "aqua calculator". Det kan anbefales hvis du vil kører balling. Det har en stor manual som forklare alt omkring balling om du vil kører den gamle opskrift eller lite, med eller uden vandskifte, med sporstoffer eller nacl fri salt. Og den kan beregnet en masse ting for dig så det bliver nemmere at styre dine tilsætninger.
Måske tager jeg fejl, Kasper, men jeg mener ikke "aqua calculator" tager højde for en situation hvor man som trådstarter "mixer" elememter fra Aquafair med Fauna Marins balling light metode. Er det ikke sådan, at man i "aqua calculator" skal vælge om man kører Fauna Marin, Aqua Forrest, Red Sea, Aquafair eller andet?
Hvad skulle forskellen være?
Så vidt jeg kan læse mig til, er saltene natriumbikarbonat og calciumchlorid uanset?
Og sporstof flaskerne. En med barrium/strontium, en med jod/fluorid og en med tungmetal mix.

Så vidt jeg kan se, er den eneste forskel at man får faunamarin til at garantere for renhed af saltene. Men jeg kan self. have overset noget.
En væsentlig forskel mellem de 2 balling metoder er, at der i balling classic indgår NaCL frit salt. Det gør der ikke i Balling light og derfor skal der så på anden vis kompenseres for akkumulering af NaCl. Som jeg forstår det skulle hovedformålet med at tilføre Fauna Marins Trace B være i stedet for NaCl frit salt.

I Balling light er disse sporelementer et must. I Balling Classic indgår de overhovedet ikke i opskriften (men indgår dog alligevel i form af NaCl frit salt) og, som Bo også er inde på, bør almindelige vandskift egentlig være nok til at kompensere for et forbug af sporelementer ved balling classic metoden. Hvis man slet ikke skifter vand har man nok behov for at tilføre ekstra sporelementer, men til det formål må det være meget minimalt hvad der skal til. Da Aquafair's element er tilpasset Balling Classic og der skal tilføres præcis samme mængde (5 mL/L) af både Aquafair og Fauna Marin til 2 forskellige balling metoder hhv med og uden NaCl frit salt (og endvidere med forskellig koncentration), må Aquafair's element næsten logisk set være med signifikant lavere koncentrationer.

Den præcise forskel mellem Marin Fauna's Trace B og Aquafairs Elemente er uklart, i al fald for mig (også derfor jeg skrev TROR). Ingen af dem skriver, så vidt jeg kan se, hvor mange gram af de forskellige elmenter der er i 5 Ml væske. Aquafair skriver dog, at en del af indholdet i 1 og 3 består af rent vand. Det er vel næppe heller helt uden sammenhæng med produktionsomkostninger, at FM's koster 3 gange mere end Aquafairs. Udover koncentrationen synes der dog også, efter deres deklarationer, at være lidt andre forskelle:

Aqufair Elemente 1: Reinstwasser, Strontiumchlorid-Hexahydrat, Bariumchlorid-Dihydrat
Fauna Marin trace 1: Potassium, Strontium, Boron, Selenium, Rubidium, Vanadium, Flourine

Aqufair Elemente 2: Kobaltchlorid-Hexahydrat, Mangansulfat-Hydrat, Kupfersulfat-Pentahydrat, Zinksulfat-Heptahydrat, Nickelsulfat-Hexahydrat, Eisen(II)sulfat-Heptahydrat, Kaliumchrom(III)sulfat-Dodecahydrat
Fauna Marin trace 2: Iron, Manganese, Copper, Nickel, Zinc, Chromium

Aqufair Elemente 3: Reinstwasser, Kaliumjodid, Natriumfluorid, Natriumtetraborat-Dekahydrat
Fauna Marin trace 3: Potassium, Sodium Fluor, Iodine, Bromine, stabilizers


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:En væsentlig forskel mellem de 2 balling metoder er, at der i balling classic indgår NaCL frit salt. Det gør der ikke i Balling light og derfor skal der så på anden vis kompenseres for akkumulering af NaCl. Som jeg forstår det skulle hovedformålet med at tilføre Fauna Marins Trace B være i stedet for NaCl frit salt.
Hvorfor blande "classic" balling ind i det?
Sammenligningen er balling light med aquafair produkter kontra FMs balling light. Man har kørt balling light længe inden fauna marin kom med deres produkt?
Som jeg forstår det er der ikke forskel. Balling light bygger på at med selv få vandskift, så behøver man ikke tænke på NaCl ophobning.

NaCl-frit salt, er magnesium, sufat og lidt kalium. Og så vidt jeg kan se ikke noget sportofferne hos FM er skabt til at erstatte.

Som FM skriver i deres manual:
The fact that mineral salt is no longer used for the Balling Light ® method (this is used in the
traditional method) is not only due to regular water changes, but the volume of dissolved
trace elements in our aquariums, which is generally too high.
Therefore, the often mentioned ‚ion displacement‘ factor is only applicable based on
theoretical consideration of the Balling method. The regular exchange of water helps your
system to dilute unwanted substances and it makes it very easy to adjust and control salinity
levels.
http://static.faunamarin.de/manuals/man ... ethode_eng(1" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf
PoulD skrev:I Balling light er disse sporelementer et must. I Balling Classic indgår de overhovedet ikke i opskriften (men indgår dog alligevel i form af NaCl frit salt) og, som Bo også er inde på, bør almindelige vandskift egentlig være nok til at kompensere for et forbug af sporelementer ved balling classic metoden
Der ingår sporstoffer i classic balling opskrift?

Hvorfor skulle systemet have mindre behov for sporstoffer ved balling classic, kontra alle andre former for tilsætning af Ca/kh? Mener Du/i ikke man kan have både lidt og meget vækst med balling classic? Behovet ud over det man få ind med vandskift, må da afhænge helt af forbrug.. :beer:


Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 22:19
7
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Claus7080 »

Hej,

Jeg havde dog ikke lige haft i tankerne at der er forskel på FM sporstoffer og Aqua elements sporstoffer.

Jeg har ikke kørt med Balling Light så længe, eller haft saltvand i længere tid, så jeg er helt grøn og vil ikke gøre mig klog på Balling... eller saltvand,
men som jeg kan læse rundt omkring på dette forum, er der i alle opskrifter til Classic og Light tilsat sporstoffer, og de er næste alle Aqua elements 1,2 og 3.
Bla. under ¨Kemi på den simple og (dovne) måde, skriver PASEX at han bruger Aqua 1,2 og 3 i Balling light, og i opskriften til classic Balling på saltvandswiki.dk bruges der også aqua 1,2 og 3. Moby sælger færdige Light pakker med aqua 1, 2 og 3. Så helt nemt er det ikke.

Min tanke da jeg startede tråden var, at hvis man om dagen bruge evt. 1/2 ltr. Ca Classic Balling hvor der er tilsat 25 ml af hver aqua element 1 og 2 til 5 ltr, kommer man jo dagligt mere sporstof i tanken, end hvis man bruge Light udgaven og kun tilsætter 50 ml Ca med den samme mængde af aqua 1 og 2 i 5 ltr.
Så min tanke var om jeg som Balling Light bruger tilsætter for lidt sporstof?


Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17


Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:Hvorfor blande "classic" balling ind i det?
Fordi Aquafairs sporstoffer er beregnet til deres opskrift som er Balling Classic.
Du må vel også selv tro der er forskel i koncentrationerne siden du i dit første indlæg skrev, at trådstarter skulle gange op hvis han brugte Aquafair til Balling Ligt:
PederP skrev:Jeg vil helt sikkert mene at du bør gange dine sporstoffer op med den øgede koncentration af dine salte. Sådan at det bliver helt ens sporstof tilsætning, uanset om man kører efter den "gamle" opskrift eller ej.
Ved Fauna Marin skal der i hvert fald ikke ganges noget op, for det er beregnet til balling light og der passer de 5mL/L til balling light
PederP skrev:NaCl-frit salt, er magnesium, sufat og lidt kalium. Og så vidt jeg kan se ikke noget sportofferne hos FM er skabt til at erstatte.
Der er mange producenter af NaCl frit salt, men tilsyneladende er der ikke mange af dem der er vilde med at fortælle hvad det præcist indeholder. Ifølge Ehsan Dasthi indeholder det dog alt hvad der er i det salt vi normalt bruger i vores baljer, på nær NaCl (dog Cl i andre forbindelser). Ifølge Hans-Werner Baling himself er det også tilfældet med Tropic Marin's, citat: "BIO-CALCIUM ORIGINAL BALLING Part C is a sodium chloride free sea salt. This means it contains all components of the Tropic Marin PRO-REEF except sodium chloride. The main components are magnesium and potassium salts but it also contains all minor and trace elements of our PRO-REEF salt". Men lad os da så bare tage udgangspunkt i et major element som Kalium. Det indgår i FMs både i trace 1 og trace 3. I Aquafair indgår Kalium så vidt jeg kan se kun i en jod forbindelse i element 3.
Når du nu ved, at Aquafair tilsætter Kalium via deres NaCl fri salt, tror du så de samtidig kommer ligeså mange gram Kalium i deres trace elements som der er i FMs?
Sporstofferne i FMs tilsammen med de øvrige kemikalier i FM's balling light tilstræber en total sammensætning tilnærmelsesvis som i havvand.
PederP skrev:Der ingår sporstoffer i classic balling opskrift?
Nej, der indgår ingen separate sporstoffer i den originale / "classic" balling opskrift http://www.tropic-marin.com/wp-content/ ... de_gb2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
PederP skrev:Hvorfor skulle systemet have mindre behov for sporstoffer ved balling classic, kontra alle andre former for tilsætning af Ca/kh? Mener Du/i ikke man kan have både lidt og meget vækst med balling classic? Behovet ud over det man få ind med vandskift, må da afhænge helt af forbrug.. :beer:
Helt enig. Behov for sporstoffer er det samme ved begge metoder. I balling classic tilføres sporstofferne proportionalt med forbruget via mineralsalt (NaCL frit). Da mineralsalt ikke indgår i Balling light må major elementer som Kalium samt essentielle minor- og sporelementer tilføres via trace elements 1-3.

@Claus: Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på koncentrationer og sammensætning af Aquafair kontra FM. Jeg er 112% sikker på du ikke skal gange noget op hvis du bruger FMs. Om du skal gange op når du bruger Aquafairs? Det ville jeg ikke turde give et bud på, sålænge vi ikke ved hvor mange gram /molarmasse der er af hvert enkelt element i flaskerne fra de forskellige producenter. Indtil da er det sikreste, at holde sig til en opskrift fra en producent.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 22:19
7
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af Claus7080 »

Hej alle sammen,

Jeg er helt enig om at jeg ikke skal begynder at lave forsøg med ekstra tilsætning af sporstoffer uden at have 100% styr på hvad der er i de forskellige produkter.
Min tank kører ok, så jeg holder mig til den mængde sporstof jeg pt. tilsætter.

Tak for alle jeres input og god aften.

mvh Claus


Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17


Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:Fordi Aquafairs sporstoffer er beregnet til deres opskrift som er Balling Classic.
Du må vel også selv tro der er forskel i koncentrationerne siden du i dit første indlæg skrev, at trådstarter skulle gange op hvis han brugte Aquafair til Balling Ligt:
Jep. Der er forskel i koncentration, men aquafairs er blevet brugt til "light" af mange akvarister, i mange år. Så jeg forstår ikke du mener deres sporstoffer ikke virker uden NaCl frit salt??
PoulD skrev:Der er mange producenter af NaCl frit salt, men tilsyneladende er der ikke mange af dem der er vilde med at fortælle hvad det præcist indeholder. Ifølge Ehsan Dasthi indeholder det dog alt hvad der er i det salt vi normalt bruger i vores baljer, på nær NaCl (dog Cl i andre forbindelser). Ifølge Hans-Werner Baling himself er det også tilfældet med Tropic Marin's, citat: "BIO-CALCIUM ORIGINAL BALLING Part C is a sodium chloride free sea salt. This means it contains all components of the Tropic Marin PRO-REEF except sodium chloride. The main components are magnesium and potassium salts but it also contains all minor and trace elements of our PRO-REEF salt". Men lad os da så bare tage udgangspunkt i et major element som Kalium. Det indgår i FMs både i trace 1 og trace 3. I Aquafair indgår Kalium så vidt jeg kan se kun i en jod forbindelse i element 3.
Når du nu ved, at Aquafair tilsætter Kalium via deres NaCl fri salt, tror du så de samtidig kommer ligeså mange gram Kalium i deres trace elements som der er i FMs?
Sporstofferne i FMs tilsammen med de øvrige kemikalier i FM's balling light tilstræber en total sammensætning tilnærmelsesvis som i havvand.
Tropic marine? Skulle vi nu ikke holde os til emnet??
Du kan vel ikke sige noget som helst om hvor meget kalium der er i, ud fra hvor mange forbindelser det indgår i. Det er noget pjat Poul. Der skulle først og fremmest være helvedes meget sulfat og mg i dine sporstoffer, hvis din påstand om at FM balling sporstoffer gør det ud for NaCl frit salt, skulle holde vand.

I mine øjne har du misforstået Balling og NaCl-frit salt, hvis du tænker på det som noget til forbrug. Det er jo i hverfald ikke hvad det er tænkt som af hr. Balling.
Filosofien bag 3-part balling er at alle salte, også kalium, stiger sammen med NaCl, og at man fjerner den stigning ved hvert vandskift. Dvs. både Na, Cl, K, Mg osv skal have et hak ned ved hvert skift. Disse salte der kommer ind via NaCl-frit salt er kun til balance, ikke forbrug.
Hvis man bruger dem efterhånden som de kommer i, sådan at værdierne er stabile, så vil de dykke under NSW når man udligner NaCl, og det er ikke idéen.
Værdierne skal stige proportionalt med NaCl, og forbug tilføres for sig selv, for at Ballings flueknepperligning går op. Dvs. den opskrift bygger på at det du indfører med NaCl-frit salt, bliver fjernet 100% ved vandskift og sænkning af salinitet.
At sløjfe NaCl frit salt fra 3 part aquafair, og bare holde værdier, gjorde jeg selv med succes før jeg fik reaktor. Med jævnlige vandskift stabiliserer NaCl værdierne sig kun lidt skævt af NSW, og ikke noget af betydning. Hvilket FMs light også bygger på. 3-part filosofien er at gøre det hele sværere end det er nødvendigt.
PoulD skrev:Nej, der indgår ingen separate sporstoffer i den originale / "classic" balling opskrift http://www.tropic-marin.com/wp-content/" onclick="window.open(this.href);return false; ... de_gb2.pdf
Ja, Balling arbejder ved TM..
Men, det vi snakker om er aquafair produkterne kontra FM..
PoulD skrev:Helt enig. Behov for sporstoffer er det samme ved begge metoder. I balling classic tilføres sporstofferne proportionalt med forbruget via mineralsalt (NaCL frit). Da mineralsalt ikke indgår i Balling light må major elementer som Kalium samt essentielle minor- og sporelementer tilføres via trace elements 1-3.
Igen. Mener du har helt misforstået Balling 3 part. Og hvad NaCl frit salt er inkluderet for :beer:

PoulD skrev:@Claus: Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på koncentrationer og sammensætning af Aquafair kontra FM. Jeg er 112% sikker på du ikke skal gange noget op hvis du bruger FMs. Om du skal gange op når du bruger Aquafairs? Det ville jeg ikke turde give et bud på, sålænge vi ikke ved hvor mange gram /molarmasse der er af hvert enkelt element i flaskerne fra de forskellige producenter. Indtil da er det sikreste, at holde sig til en opskrift fra en producent.
Så længe makroelementer og sporstoffer følges i forhold, så er det kun mindre vand der er er forskellen. Hvad ville du bruge molvægt til?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PoulD »

@Claus: I min optik er det en fornuftig beslutning du er kommet frem til. Det er i alle tilfælde lidt med bind for øjnene. Hvis man ellers foretager regelmæssige vandskift tror jeg ikke det har vild stor betydning om der tilføres lidt for meget eller lidt for lidt. Personlig vil jeg dog hellere tilsætte for lidt tungmetaller end for meget, ud fra den betragtning, at det er både nemmere og hurtigere, at rette op på en evt. mangel end at fjerne et overskud der igennem år har akkumuleret sig op i fisk, koraller, LS o.s.v.
PederP skrev:
PoulD skrev:@Claus: Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på koncentrationer og sammensætning af Aquafair kontra FM. Jeg er 112% sikker på du ikke skal gange noget op hvis du bruger FMs. Om du skal gange op når du bruger Aquafairs? Det ville jeg ikke turde give et bud på, sålænge vi ikke ved hvor mange gram /molarmasse der er af hvert enkelt element i flaskerne fra de forskellige producenter. Indtil da er det sikreste, at holde sig til en opskrift fra en producent.
Så længe makroelementer og sporstoffer følges i forhold, så er det kun mindre vand der er er forskellen. Hvad ville du bruge molvægt til?
Det er jo præcis det der min pointe. Vi aner ikke hvad koncentrationen er. Vi ved heller ikke om forholdende er de samme. Jeg påstår intet om hvor meget der er i, jeg siger bare at vi ikke ved det, og at indholdet af kalium, minor elements og sporstoffer i Aquafairs element utvivlsomt er tilpasset deres egen balling opskrift, som allerede i forvejen indeholder kalium, jod og jern o.s.v.

Jeg ville være tilfreds med en vægt i gram :-) Det jeg lidt kluntet forsøgte at sige var, at hvis vægten var opgivet for en kemiske forbindelser, f.eks. kalimumclorid vs kalium jod, ville man være nødt til at regne med atomvægt, men dem kan man selvfølgelig bare slå op.

Det totale indhold af Mg & Sulfat indhold tilpasses jo i en Mg dunk for sig selv både i Balling Light og i Aquafairs ballingopskrift, så de indgår naturligvis ikke i 1, 2 og 3 elementerne for hverken det ene eller det andet fabrikat. Det er jo den totale sammensætning af alle tilsætningerne der ved begge opskrifter der tilstræbes at lande nær NSW

M.h.t. til NaCl frit salt tror jeg godt jeg har forstået hvad hovedformålet er, men det ændrer jo ikke ved at der også bliver tilført kalium, jod og sporstoffer ad den vej. Tilsammen med det overskydende NaCL svarer det jo i princippet blot til at tilføre frisksblandet saltvand og det bør i sig selv være fuldt tilstrækkeligt til at dække forbruget af sporstoffer. Citat fra dit eget citat af FM's manual: "The fact that mineral salt is no longer used for the Balling Light ® method (this is used in the traditional method) is not only due to regular water changes, but the volume of dissolved trace elements in our aquariums, which is generally too high".


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:Det er jo præcis det der min pointe. Vi aner ikke hvad koncentrationen er. Vi ved heller ikke om forholdende er de samme. Jeg påstår intet om hvor meget der er i, jeg siger bare at vi ikke ved det, og at indholdet af kalium, minor elements og sporstoffer i Aquafairs element utvivlsomt er tilpasset deres egen balling opskrift, som allerede i forvejen indeholder kalium, jod og jern o.s.v.
Igen, så er 3-part opskrift bygget på 100% eksport af den NaCl frie salt.
Så, hvis man beregner det som en tilsætning når man mikser sporstoffer til produktet. Så ville det utvivlsomt (for nu at bruge dit ord) være en fejl, og en direkte underminering af argumentet for overhovedet at bruge 3-part.. :hehe:
PoulD skrev: Jeg ville være tilfreds med en vægt i gram :-) Det jeg lidt kluntet forsøgte at sige var, at hvis vægten var opgivet for en kemiske forbindelser, f.eks. kalimumclorid vs kalium jod, ville man være nødt til at regne med atomvægt, men dem kan man selvfølgelig bare slå op.
Og hvad ville du så bruge den vægt til? Kender du da behovet i gram?
Det har du vel et klart billede af for at kunne sammenligne?
PoulD skrev: Det totale indhold af Mg & Sulfat indhold tilpasses jo i en Mg dunk for sig selv både i Balling Light og i Aquafairs ballingopskrift, så de indgår naturligvis ikke i 1, 2 og 3 elementerne for hverken det ene eller det andet fabrikat. Det er jo den totale sammensætning af alle tilsætningerne der ved begge opskrifter der tilstræbes at lande nær NSW
Bingo Poul.
I 3 part balling ingår Mg og Sulfat i NaCl-frit salt, til ionbalance, og man laver en selvstændig blanding, eller en tilsætning af Mg til en af de eksisterende væsker til forbrug.
Og de fleste bruger bare MgCl til forbruget, og er ligeglade med SO4.
PoulD skrev: M.h.t. til NaCl frit salt tror jeg godt jeg har forstået hvad hovedformålet er, men det ændrer jo ikke ved at der også bliver tilført kalium, jod og sporstoffer ad den vej. Tilsammen med det overskydende NaCL svarer det jo i princippet blot til at tilføre frisksblandet saltvand og det bør i sig selv være fuldt tilstrækkeligt til at dække forbruget af sporstoffer. Citat fra dit eget citat af FM's manual: "The fact that mineral salt is no longer used for the Balling Light ® method (this is used in the traditional method) is not only due to regular water changes, but the volume of dissolved trace elements in our aquariums, which is generally too high".
Ja. 3-part bygger på at man lader værdierne stige lidt mellem vandskift. Og at det hele følger NaCl.
FM mener ikke man bør lade værdierne stige mellem vandskift - da de ifølge dem er høje nok.
Men det ændrer da intet på, at NaCl frit salt, brugt som Balling mener det skal bruges, ikke er en tilsætning til forbrug. :beer:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:
PoulD skrev: Jeg ville være tilfreds med en vægt i gram :-) Det jeg lidt kluntet forsøgte at sige var, at hvis vægten var opgivet for en kemiske forbindelser, f.eks. kalimumclorid vs kalium jod, ville man være nødt til at regne med atomvægt, men dem kan man selvfølgelig bare slå op.
Og hvad ville du så bruge den vægt til? Kender du da behovet i gram?
Det har du vel et klart billede af for at kunne sammenligne?
Med en viden om præcist hvor meget af hver element (Kalium, Jern, Jod, Selen, Strontium, Vanadium, Guld, whatever ) der er i Aquafairs 1,2,3 og i FM's vil man jo vide om proportionerne er præcis de samme og om man derfor ville kunne forvente samme resultat hvis man bruger Aquafairs 1,2,3 elementer (fremstillet til classic balling) til FMs balling light. Man ville jo også kunne regne ud hvor meget man evt. skulle gange op for at opnå samme resultat som med FMs produkt (igen forudsat proprotionerne var helt ens).
FMs 1,2,3 elementer er beregnet til balling light. Man må næsten gå ud fra deres sammensætning og koncentrationer er optimale, i den forstand at man for alle tilsætninger tilsammen ender med værdier tæt på NSW og det er vel det bedste man kan (i det mindste ved de elementer hvor vi ikke kan måle forbruget). Du kan selvfølgelig så mene, at sammensætningen i NSW ikke er optimal, men så er det en helt anden diskussion. Uden at vide noget om det, er det måske også nærliggende at antage forbruget af de fleste sporstoffer nok sker i nogenlunde samme proportioner som de er til stede i.
PederP skrev:
PoulD skrev: M.h.t. til NaCl frit salt tror jeg godt jeg har forstået hvad hovedformålet er, men det ændrer jo ikke ved at der også bliver tilført kalium, jod og sporstoffer ad den vej. Tilsammen med det overskydende NaCL svarer det jo i princippet blot til at tilføre frisksblandet saltvand og det bør i sig selv være fuldt tilstrækkeligt til at dække forbruget af sporstoffer. Citat fra dit eget citat af FM's manual: "The fact that mineral salt is no longer used for the Balling Light ® method (this is used in the traditional method) is not only due to regular water changes, but the volume of dissolved trace elements in our aquariums, which is generally too high".
Ja. 3-part bygger på at man lader værdierne stige lidt mellem vandskift. Og at det hele følger NaCl.
FM mener ikke man bør lade værdierne stige mellem vandskift - da de ifølge dem er høje nok.
Men det ændrer da intet på, at NaCl frit salt, brugt som Balling mener det skal bruges, ikke er en tilsætning til forbrug. :beer:
Men hvis et eller flere stoffer p.g.a. forbrug er i underskud i baljen, vil det jo blive rettet op qua den NaCl fri salt. Lad os f.eks. sige du balje har en salinitet på 35 ppt og et brom indhold der p.g.a forbrug er faldet til lidt under NSW, lad os f.eks, sige 62 ppm. Du tilsætter så balling med NaCl frit salt med et brom indhold svarende til 66 mg/L. Det vil få både salinitet og brom til at sige i tanken. Du smider så noget vand i den store Bing og Grøndahl og lidt i skummeren, så saliniteten kommer ned på 35 ppt igen, men du vil alligevel ende ud med med et højere bromindhold end det du startede med. For alle stoffer hvor forbruget ikke er specielt højt bør forbruget mere end rigeligt kunne dækkes ad den vej (i teorien kunne man vel dække selv forbruget af de 3 hellige alene v.h.a. vandskift). NaCl frit salt virker naturligvis også den modsatte vej, hvis der af en eller anden grund måtte være for højt indhold af f.eks. kobber eller aluminium i baljen.
Jeg ved ikke om Hr Balling har tænkt dette ind eller ej, men fakta er, at i hans opskrift indgår der ikke andre sporstoffer end dem der er i det NaCl fri salt, og han har vel næppe været helt uvidende om, at f.eks. jod vil falde over tid, hvis der slet ikke bliver tilført noget enten på den ene eller anden måde.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af charlie saltvand »

Gå dog over til Triton tilsætning :sneaky2: kæft det er raket videnskab i er ude i :K


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PederP »

charlie saltvand skrev:Gå dog over til Triton tilsætning :sneaky2: kæft det er raket videnskab i er ude i :K
Ja. Man bliver jo nød til at overveje den helt dyre løsning, når nu Poul slår fast at aquafair-light løsningen, som masser af os har kørt med, ikke virker.. :K
PoulD skrev:Men hvis et eller flere stoffer p.g.a. forbrug er i underskud i baljen, vil det jo blive rettet op qua den NaCl fri salt. Lad os f.eks. sige du balje har en salinitet på 35 ppt og et brom indhold der p.g.a forbrug er faldet til lidt under NSW, lad os f.eks, sige 62 ppm. Du tilsætter så balling med NaCl frit salt med et brom indhold svarende til 66 mg/L. Det vil få både salinitet og brom til at sige i tanken. Du smider så noget vand i den store Bing og Grøndahl og lidt i skummeren, så saliniteten kommer ned på 35 ppt igen, men du vil alligevel ende ud med med et højere bromindhold end det du startede med. For alle stoffer hvor forbruget ikke er specielt højt bør forbruget mere end rigeligt kunne dækkes ad den vej (i teorien kunne man vel dække selv forbruget af de 3 hellige alene v.h.a. vandskift). NaCl frit salt virker naturligvis også den modsatte vej, hvis der af en eller anden grund måtte være for højt indhold af f.eks. kobber eller aluminium i baljen.
Jamen det er da for h.... ikke det NaCl frit salt er beregnet til Poul.
Hvis du følger den til ende, perioder med optag og vandskifte, så vil din "metode" gøre at du ender med at ligge en del under NSW værdien.
PoulD skrev:Jeg ved ikke om Hr Balling har tænkt dette ind eller ej, men fakta er, at i hans opskrift indgår der ikke andre sporstoffer end dem der er i det NaCl fri salt, og han har vel næppe været helt uvidende om, at f.eks. jod vil falde over tid, hvis der slet ikke bliver tilført noget enten på den ene eller anden måde.
Hr Balling skriver selv om jod på TMs hjemmeside: iodine should be added to a marine aquarium on a regular basis??
TM/Balling har en hel sporstof serie som supplement til balling serien, som de anbefaler at bruge sammen med deres balling? Eneste forskel er at de ikke blander det i Ca/kh væske. NaCl frit salt,er jo kun til ion-balance siger Balling selv.
http://www.tropic-marin.com/produkte/me ... s/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hvad har Tropic marine produkterne at gøre med en snak om aquafairs balling, og deres seperate sporstoffer? Det er dem TS spørger til?

Du kan læse om Balling og hans præcise intentioner med NaCl-frit salt over alt på nettet. At du forsøger at argumentere imod det han selv siger, og så samtidig vil bruge opskrift til at argumentere for din idé, give simpelthen ingen mening for mig..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling vs Balling Light Sporstoffer

Indlæg af PoulD »

Kære Peder, vi kommer som sædvanlig langt omkring når vi diskuterer et emne. Du lægger mig ord i munden. Jeg har aldrig sagt, at Aquafair ikke duer. Jeg siger kun, at vi ikke ved om det er en optimal løsning at bruge det til en anden opskrift end det er beregnet til, samt ikke mindst, at vi ikke aner om det hensigtmæssigt at gøre som du foreslår, at gange Aquafairs dosseringsanvisning op hvis man bruger deres produkt til balling light.

Der findes jo rigtig mange forskelllige balling opskrifter og ingredienser fra rigtig mange forskellige producenter. Det kan som i det konkrete tilfælde være Aquafair og FM, men det kan jo også være Triton, TM og mange andre. Jeg argumenterer heller ikke for nogen bestemt ide. Det eneste jeg argumenterer for er, at man skal vide hvad man gør inden man begynder at blande balling ingredienser med ukendt indhold fra en producent sammen med ingredienser fra en anden producent, og ikke mindst, hvis man ganger op på doseringsanvisninger. Det kunne jo for den sags skyld tænkes at en eller anden kunne finde på at bruge Aquafair elements sammen med f.eks. DecOceans væsker. Man risikerer let at komme til at tilføre f.eks. mere kobber eller jern end man burde. Det er alene det og intet andet der er mit budskab i denne tråd

PS: Du har da ret i, at hvis det salt man bruger har præcis NSW værdier, så vil man ende op - ikke en del - men en brøkdel under NSW værdier, hvis man slet ikke tilfører sporstoffer på anden vis. Men mon ikke det meste salt ligger et stykke over NSW værdier på de essentielle ting. Desuden kommer der jo også store mængder sporstoffer ind via foder af forskellig slags.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"