"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En værdibaseret tråd :-)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

En værdibaseret tråd :-)

Indlæg af Engelquist »

Jeg er ved at køre min nye balje ind og er så småt begyndt at måle vandet.
Inden der kommer sps'ere og lps'ere i akvariet (om en måned) skal jeg have alle værdierne på plads og stiler efter følgende målsætninger:

Temperatur: 22-26 grader (Jeg har aldrig opvarmet vandet, men i stedet lade stuetemperatur og varme fra pumperne, afgøre vandets temperatur, hvilket i tilgift giver en minimal fordampning)

Salinitet: 1.026

Nitrat: 0-5 kører med JJ nitratfilter, da jeg bl.a. vil have en stor stime Anthias, der vil kræve masser af frostfoder. Derudover vil jeg heller ikke skifte vand, så forventer at der bliver brug for filtret.

Fosfat: 0-0,03 kører med JJ fosfatfilter med Rowaphos, af samme grund som ovenstående.

CA: 430 Er lidt i tvivl om ca bør være lidt højere..?
KH: 8 giver lidt spillerum både op og ned, men vil tilstræbe en meget stabil kh værdi via balling tilsætninger
MG: 1400
PH: 8,2-8,4

Supplerende kan tilføjes at jeg tilsætter ozon via skummeren- af flere grunde: klart vand/ bedre iltning/ hurtigere omdannelse af amonium/nitrit til nitrat/ dræber parasitter.
Jeg vil løbende holde et øje på Redox tallet, bare for at sikre mig der ikke tilsættes for meget...

Hvad siger I til det?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: En værdibaseret tråd :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Det lyder da alt sammen som et godt udgangspunkt og nogle gode setpoints for dine værdier. Ca og kh er lige efter lærerbøgerne.

Har et par spørgsmål.
Hvorfor en mg på 1400 og ikke 1350-1370?
En fosfat på 0,3 er pænt høj i min optik, er det en slå fejl (0,03) eller mener du det (0,3)?

Jeg har haft en stime anthias gående længe (6 stk), med dejlige runde maver som spiste alt med STOR fornøjelse. Herunder også flake foder og små pellets, så det behøver ikke være frost.

Glæder mig til at følge med :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: En værdibaseret tråd :-)

Indlæg af Engelquist »

charlie saltvand skrev:Det lyder da alt sammen som et godt udgangspunkt og nogle gode setpoints for dine værdier. Ca og kh er lige efter lærerbøgerne.

Har et par spørgsmål.
Hvorfor en mg på 1400 og ikke 1350-1370?
En fosfat på 0,3 er pænt høj i min optik, er det en slå fejl (0,03) eller mener du det (0,3)?

Jeg har haft en stime anthias gående længe (6 stk), med dejlige runde maver som spiste alt med STOR fornøjelse. Herunder også flake foder og små pellets, så det behøver ikke være frost.

Glæder mig til at følge med :-)
Fosfat er en slåfejl og er hermed rettet
Mg... Har tidligere altid haft masser af kalkalger og kørt med mg på 1400- har indtryk af at sps'er og kalkalger nyder godt af denne værdi (uden at have noget konkret at have det i, udover hvad mit øje synes :-) )


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: En værdibaseret tråd :-)

Indlæg af Anders månsson »

ca er ska nok ikke være meget højere, hvis du skal have LPSog blødkoraller i også...

min LPS er ikke glade for min meget høje ca for tiden. Den er på 607 målt hos marinlab


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"