"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ingen forbrug af MG

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Ingen forbrug af MG

Indlæg af chrislolk »

Jeg synes, jeg oplever noget mærkeligt i mit akvarie. Jeg bruger balling light, som jeg selv blander, til at holder værdierne. Men jeg har aldrig tilsat MG og jeg har aldrig målt noget forbrug af det. I starten gik jeg ud fra, at MG blev holdt på plads af mine ugentlige vandskift, men nu er det efterhånden 9mdr. siden, jeg sidst skiftede vand og jeg måler konsekvent altid 1475 ppm med salifert.
Jeg har efterprøvet MG testsættet på en kalibreringsvæske og der måler den korrekt, så jeg tænker ikke, det er der fejlen ligger.
Mine koraller vokser fint og jeg har masser af forbrug af Ca og KH. Kalkalgerne vokser dog mere sparsomt.

Har nogen oplevet det samme? Evt. Har en forklaring på hvorfor?


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af Twinks »

Jeg oplever noget lignende. Jeg doserer dog triton Core 7 og har svært ved at holde mg nede.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af Carsten »

Har samme oplevelse. Stort forbrug af Kh og Ca. men intet Mg.
Jeg synes dog at mine kalkalger vokser fint, så jeg har ansat et nyt søpindsvin til at holde dem nede


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af chrislolk »

Okay. Så jeg er ikke den eneste. Synes dog, det er underligt, at nogle har fint forbrug af MG mens andre intet har.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af Carsten »

At jeg skrev intet forbrug, er nok ikke helt sandt, men forbruget er MEGET lille. Slet ikke noget i forhold til de andre ting


Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har også tit undret mig over ikke at have noget forbrug af MG :wc:


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af martinknorr »

I mit gamle akvarie tilsatte jeg ofte mig. I det nye er der nærmest intet forbrug. Der er kommet lidt skub i det i den sidste tid. Måske er det pga. den musling der endelig er kommet i. Det er den eneste forskel jeg som sådan kan sætte en finger på der har været forskellen på de to setups.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af chrislolk »

Når jeg skriver intet, er der virkelig INTET. Har ikke tilsæt noget siden jeg startede på Balling light for 1 1/2 år siden og der var det kun i ca. en måned, at jeg tilsætte.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af Engelquist »

Jeg har gerne oplevet at der skal tilsættes en hel del magnesium, indtil værdien er oppe hvor den skal være, hvorefter der skal tilsættes meget lidt eller intet, alt efter hvilket salt man bruger og hvor meget vand man skifter.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af PederP »

Læste engang en nørdet videnskabelig artikel, som kiggede på "mysteriet" med at det fossile rev var rigt på dolomit, mens nulevende koraller og flere kendte kalkalger ikke havde det i skelettet.
I deres undersøgelse fandt de frem til at det var få specielle kalkalger, som lavede skelet af dolomit(CaMg(CO3)2), i stedet for alm. kalk(CaCO3).
Så jeg er blevet af den opfattelse, af optag er bestemt af hvilke kalkalger man har mest trivsel i..

Skal se om jeg kan finde den frem.

Edit, et lille citat fra teksten omkring den kalkalge:
Hydrolithon onkodes can dominate shallow reef front/crest coralline assemblages (Littler and Doty, 1975; Rasser and Piller, 1997; Matsuda, 1989) and sometimes comprises 100 % of species coverage.
H. onkodes can grow prolifically in the right environmental conditions and out-compete other calcifying algae.
Senest rettet af PederP søn 19. nov 2017 09:05, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af PederP »

Her var den: https://www.biogeosciences.net/8/3331/2 ... 1-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I øvrigt så lyder det lidt, på flere nyere artikler, som om at pH også påvirker dannelse af dolomit. Sådan at har man lavere pH i sin balje, kunne det måske give et højere Mg optag..? (dolomit skulle være mere syre resistent end kalk, hvilket måske også forklarer hvorfor kalkreaktoren har lettere ved at opløse koral grus end det fossile medie? )


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Her var den: https://www.biogeosciences.net/8/3331/2 ... 1-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I øvrigt så lyder det lidt, på flere nyere artikler, som om at pH også påvirker dannelse af dolomit. Sådan at har man lavere pH i sin balje, kunne det måske give et højere Mg optag..? (dolomit skulle være mere syre resistent end kalk, hvilket måske også forklarer hvorfor kalkreaktoren har lettere ved at opløse koral grus end det fossile medie? )
Koral grus, er det ikke blot nedbrudte koraller?


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af chrislolk »

PederP skrev:Her var den: https://www.biogeosciences.net/8/3331/2 ... 1-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I øvrigt så lyder det lidt, på flere nyere artikler, som om at pH også påvirker dannelse af dolomit. Sådan at har man lavere pH i sin balje, kunne det måske give et højere Mg optag..? (dolomit skulle være mere syre resistent end kalk, hvilket måske også forklarer hvorfor kalkreaktoren har lettere ved at opløse koral grus end det fossile medie? )
Det giver måske meget god mening. Jeg har forholdsvis høj pH i systemet (8.2-8.3 hele dagen). Måske jeg skulle forsøge at sænke den og se resultatet.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ingen forbrug af MG

Indlæg af PederP »

chrislolk skrev:
PederP skrev:Her var den: https://www.biogeosciences.net/8/3331/2 ... 1-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I øvrigt så lyder det lidt, på flere nyere artikler, som om at pH også påvirker dannelse af dolomit. Sådan at har man lavere pH i sin balje, kunne det måske give et højere Mg optag..? (dolomit skulle være mere syre resistent end kalk, hvilket måske også forklarer hvorfor kalkreaktoren har lettere ved at opløse koral grus end det fossile medie? )
Det giver måske meget god mening. Jeg har forholdsvis høj pH i systemet (8.2-8.3 hele dagen). Måske jeg skulle forsøge at sænke den og se resultatet.
Det er jo en perfekt pH :)
Der må også være andre faktorer. Har man plads på stenene til kalkalger, eller fylder korallerne det hele? :beer:

Jeg har næsten altid kunnet holde Mg med ARM i kalkreaktoren. Men efter en kraftig cirkulations opgradering, røg forbruget helt vildt i vejret. Den kalkalge der bliver kigget på i artiklen skulle være glad for cirkulation, så jeg gætter på at jeg har fået skruet lidt på kalkalge sammensætningen af den vej.
Carsten skrev:
PederP skrev:Her var den: https://www.biogeosciences.net/8/3331/2 ... 1-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I øvrigt så lyder det lidt, på flere nyere artikler, som om at pH også påvirker dannelse af dolomit. Sådan at har man lavere pH i sin balje, kunne det måske give et højere Mg optag..? (dolomit skulle være mere syre resistent end kalk, hvilket måske også forklarer hvorfor kalkreaktoren har lettere ved at opløse koral grus end det fossile medie? )
Koral grus, er det ikke blot nedbrudte koraller?
Jo, det er vel koral krummerne fra papegøjefisk, orkaner osv. der ender som grus.
Hvor sådan noget som arm er kompakt fossilt "mixed reef" alt incl.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"