Klovnfisken
decocean - Hammer SPS Fisk
decocean - Mange nye Aquaforest produkter
Tropeland - Ny stor sending koraller! inkl. billeder!!

Hvilken temperatur har dit vand?

Forum for generel snak omkring saltvand.

Vandtemperarur=rumtemperatur
2
3%
20 grader
0
Ingen stemmer
21 grader
0
Ingen stemmer
22 grader
0
Ingen stemmer
23 grader
0
Ingen stemmer
24 grader
2
3%
25 grader
17
27%
26 grader
31
49%
27 grader
10
16%
28 grader
1
2%

Afgivne stemmer : 63
Moderator
Brugeravatar
Geografisk sted: Hundige
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden: 1993

Indlægaf Engelquist » tirs 7. nov 2017 16:07

Jeg er lidt nysgerrig efter hvilken vandtemperatur I holder i baljerne.
Bruger I varmelegeme for at hæve temperaturen, eller (som mig) lader stuetemperaturen bestemme vandtemperaturen...
/Bo Engelquist

”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.
– Storm P.

Moderator
Brugeravatar

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlægaf Engelquist » tirs 7. nov 2017 16:27

Jeg har udvidet stemmemulighederne med lidt højere temperaturer, så de tidligere afgivne stemmer, blev desværre fjernet (beklager)
argumenter gerne om hvorfor I kører med en bestemt temperatur...
/Bo Engelquist

– Storm P.

Grøn Chromis
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden: 2016

Indlægaf tim_rn » tirs 7. nov 2017 17:00

Ville gerne argumentere for 26.. men aner det ikke. Er gennemsnit af hvad nogle anbefaler. Og med 26 er der plads til den kan ryge en op og en ned uden panik skulle det ske. Har haft nogle temp slips uden nævneværdig reaktion.

Til gengæld synes jeg alt hvad jeg har peger forskelligt.

Digital billig måler siger 26
Anden billig måler, ikke digital siger 25-25.5
Flydende saltmåler fra starten måler vist også 25-26
Min tds måler måler 24..

Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Brugeravatar
Geografisk sted: Kolind
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden: 2005

Indlægaf PederP » tirs 7. nov 2017 18:13

Kører med 26 grader.
Jeg har købt et præcisionstermometer, som jeg har indstillet varmelegme efter.
http://www.hounisen.com/produkter/termo ... l%C3%A5-hg

Kejser fisk
Brugeravatar
Geografisk sted: Odense
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden: 2014

Indlægaf Wiinberg » tirs 7. nov 2017 18:22

26 grader, fordi min T5 lampe varmer akvariet op til den temperatur. Så for at undgå udsving har jeg sat min controller til 26.

Brugeravatar
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden: 2012

Indlægaf PoulD » tirs 7. nov 2017 19:57

Jeg kører 26,1 - 26,2. Argument: Det kan ikke blive lavere, uden køling, og eftersom det nok heller ikke passer dyrene helt skidt er det sådan det er. Det er dog bestemt ikke sådan, at mit varmelegeme ikke kører. Det slår da til med mellemrum. Nok mere om natten vil jeg tro . . . har dog aldrig nogensinde haft åbnet skabet om natten.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791

Rev haj
Brugeravatar
Geografisk sted: Støvring
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden: 2007

Indlægaf StarF » tirs 7. nov 2017 22:02

har kun varme legme, som er sat til at slå til ved 24c.. dog er min temp aldrig der nede.

Geografisk sted: Hadbjerg
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden: 2009

Indlægaf martinknorr » tirs 7. nov 2017 22:39

Min ligger rimelig stabilt på 28 grader. Det må mest være pga. af pumper, har dog kun retur og skummer i sumpen. Over akvariet har jeg en maxpect 300 W og flow bliver lavet af 2 stk. Mp40 pumper.
Så har altid undret mig over at de to pumper kan holde varmen deroppe. Jeg har naturligvis ingen varmelegeme.
MVH
Martin
8370 Hadsten

Moderator
Brugeravatar

Indlægaf Engelquist » ons 8. nov 2017 06:39

Jeg har stemt rumtemperatur- men mit vand er selvfølgelig også lidt varmere, netop pga pumper og lys (160w maxspeckt).
Jeg har ikke målt temperaturen i mit nuværende setup endnu, der har kun kørt i en uge...
/Bo Engelquist

– Storm P.

Pudsereje
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden: 2017

Indlægaf faanaes » ons 8. nov 2017 09:08

har en rumtemperatur på 21 grader. Har 4 LED paneler over baljen. De 2 er tændt i 12 timer og de andre 2 er tændt i 4 timer så der er mest lys midt på dagen. Det giver en konstant temperatur i baljen på 26 grader uden brug af køling eller varmelegeme. Prøvede først med alle 4 tændt i 12 timer men det satte temperaturen op til 28 grader.

Brugeravatar
Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden: 1976

Indlægaf Carsten » ons 8. nov 2017 10:32

faanaes skrev:har en rumtemperatur på 21 grader. Har 4 LED paneler over baljen. De 2 er tændt i 12 timer og de andre 2 er tændt i 4 timer så der er mest lys midt på dagen. Det giver en konstant temperatur i baljen på 26 grader uden brug af køling eller varmelegeme. Prøvede først med alle 4 tændt i 12 timer men det satte temperaturen op til 28 grader.

Det lyder helt forkert, at de led paneler skulle kunne varme akvariet så meget op.
Hvis det havde været HQI, eller tildels T5 så havde det været en anden sag

Brugeravatar

Indlægaf PederP » ons 8. nov 2017 17:01

Carsten skrev:
faanaes skrev:har en rumtemperatur på 21 grader. Har 4 LED paneler over baljen. De 2 er tændt i 12 timer og de andre 2 er tændt i 4 timer så der er mest lys midt på dagen. Det giver en konstant temperatur i baljen på 26 grader uden brug af køling eller varmelegeme. Prøvede først med alle 4 tændt i 12 timer men det satte temperaturen op til 28 grader.

Det lyder helt forkert, at de led paneler skulle kunne varme akvariet så meget op.
Hvis det havde været HQI, eller tildels T5 så havde det været en anden sag

Jeg kan godt følge dig lidt Carsten.
HQI, og i mindre grad T5, giver en højere andel strålevarme, som varmer vandet selv om lamperne hænger frit over baljen.
Men led varmer faktisk næsten lige så meget som LED. Men formår at afgive spildvarme til luften i stedet. Har man varmeproblemer med LED, gætter jeg på en lidt for tæt lampekasse.

Før jeg fik sat genvex udtræk i min lampekasse, og bare luftede ud med 3 pc blæsere, var min luft-temp over baljen på varme dage 35-40 grader :( (Også skidt for led levetid)
Det kunne godt være et spændene spørgsmål. Hvad temperatur køreri med i lampekassen?

Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden: 1985

Indlægaf charlie saltvand » ons 8. nov 2017 18:30

Mit snit er 26 grader.

Har 8 T5 rør over, ÅBEN i top lampekasse og blæser der kører hen over vandoverfladen når alle 8 rør er tændt.

Bruger ikke penge på et varmelegme :GO

Rumdeler 540 L +100L sump. Mixed reef. + Søhest balje på 112 L.
Se min balje her viewtopic.php?f=94&t=73750
Happy Reefing.
Don't be normal, be YOURSELF

Brugeravatar
Geografisk sted: Kolding
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden: 2007

Indlægaf nbd » tors 9. nov 2017 11:02

Jeg ved det faktisk ikke. For et par år siden investerede jeg i en køler, som jeg slutter til i sommerferien. Inden da havde jeg målt 32-33 grader i juli måned. Køleren er sat til maks. 28 grader. Så jeg ved hvad temperaturen er i sommerferien ;-)

Da jeg sidste år snorklede på Ningaloo Reef på Australiens vestkyst, var vandet kun 21-22 grader. Måske er en det sundt for vores dyr at have en vis årstidsvariation i temperatur?

Rev Rokke
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden: 2009

Indlægaf Schwensen » tors 9. nov 2017 11:07

nbd skrev:Jeg ved det faktisk ikke. For et par år siden investerede jeg i en køler, som jeg slutter til i sommerferien. Inden da havde jeg målt 32-33 grader i juli måned. Køleren er sat til maks. 28 grader. Så jeg ved hvad temperaturen er i sommerferien ;-)

Da jeg sidste år snorklede på Ningaloo Reef på Australiens vestkyst, var vandet kun 21-22 grader. Måske er en det sundt for vores dyr at have en vis årstidsvariation i temperatur?

Interessant tanke. Men holder vi ikke fast i tanken omkring 25-26 grader fordi korallerne vokser bedst her? Koldere vand = mindre vækst?

Moderator
Brugeravatar

Indlægaf Engelquist » tors 9. nov 2017 11:47

Jeg boede i Brisbane, Australien, for en del år siden.
Den sydligste del af Barrier Reef, endte der.
Vandtemperaturen lå på 18-20 grader om vinteren og 24-26 grader om sommeren.
Jeg dykkede meget ved Flinters Reef, der lå et par timers sejllas fra kysten- et flot koralrev, med flere typer acropora og blødkoraler...
/Bo Engelquist

– Storm P.

Brugeravatar
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden: 2012

Indlægaf PoulD » tors 9. nov 2017 22:23

nbd skrev: Da jeg sidste år snorklede på Ningaloo Reef på Australiens vestkyst, var vandet kun 21-22 grader. Måske er en det sundt for vores dyr at have en vis årstidsvariation i temperatur?

Jeg har ofte tænk præcis samme tanke, at dyrene måske kunne have behov for en hvileperiode med mindre vækst. Hvis det måtte være tilfældet, tror jeg dog det er pænt vigtigt at næring og lysmængde samtidig afbalanceres til en væsentlig lavere metabolisme. Måske lidt omstændeligt og fra et beskuer perspektiv nok ikke engang hensigtsmæssigt, i en balje der alene er til pynt. Som PederP så rigtigt siger, vi har købt og betalt for dyrene og har rettighederne til at bestemme, uden hensyntagen til andet end det til enhver tid visuelt mest attraktive udtryk. De kan jo bare hvile sig om natten :D
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791

Moderator
Brugeravatar

Indlægaf Engelquist » fre 10. nov 2017 07:57

Kunne det tænkes at det er omvendt? At korallerne trives bedst ved lavere temperaturer og bliver stresset i de varmeste måneder?

Ihvertfald er det i forbindelse med de varmeste måneder, der opleves blegning af store områder i Barrier Reef.

Jeg var iøvrigt inde på den australske vejrtjenste og tjekke gennemsnitlige havtemperaturer. Der kan jeg se at at mit gamle yndlingsrev "Flinters Reef" i dag har det 2-3 grader varmere ift da jeg boede dernede i 80'erne...
/Bo Engelquist

– Storm P.

Brugeravatar

Indlægaf PederP » fre 10. nov 2017 08:43

Min overbevisning er at korallerne kan tåle langt flere udsving end vi tror.
Korallerne i naturen kan opleve ret dramatiske skift. Nat/dag, tidevand, årstider osv.. Noget vi sikkert nyder godt af, med de voldsomme ting vi udsætter dem for ved import. Med flere transit steder, og kolde perioder i kasserne.
Tror også på at vores koraller kan klare skift i alle de andre værdier, uden de store problemer. Det ser vi jo igen og igen, når vi handler og bytter.
Jeg tror at har du to systemer sat op og indkørt, med forskellige værdier på både de "3 hellige" og temperatur (dog inden for det rimelige), så kunne en koral flyttes mellem sammenlignelige positioner i de to baljer, lige så tit det skulle være. Bare biologien er i orden.

Tror der hvor vi får problemer, og grunden til at vi kan se crash på grund af små udsving, er korallernes afhængighed af resten af økosystemet vi har i akvariet. Samt økosystermers store evne til at tilpasse sig nøjagtigt hvad vi gør, på den lange bane.
Har man altid kørt med store temperatur udsving, så har man helt sikkert en sammensætning af mikrobiologi der passer til det. Har man kørt med stabile 26 grader, så skulle det også være underligt, om ikke alt mikrobiologi var forfordelt de genotyper der fungere lige netop bedst der..

Økosystemer er, også i naturen, meget let påvirkelige af afvigelser fra normen. Og små ting har ofte domino-effekt. Så giver det ikke meget god mening?

Tilbage til Generel saltvandssnak