"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Filter sokker

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Filter sokker

Indlæg af Jesper Krogh »

Hej, hvordan vasker i jeres filter sokker? Jeg vasker på 60c uden sæbe selvfølgelig og ekstra skyldning
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filter sokker

Indlæg af Carsten »

Jesper Krogh skrev:Hej, hvordan vasker i jeres filter sokker? Jeg vasker på 60c uden sæbe selvfølgelig og ekstra skyldning
Tror egenligt at det er mere ligegyldigt med temperaturen, dog ikke kogevask.
Men tiden og mængden af vand der gør det
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Filter sokker

Indlæg af Nicklossi »

Selvom der bliver vasket uden sæbe, vil der altid være sæberester i en vaskemaskine.

Jeg plejede at vaske dem i håndvasken med masser af lunkent vand, så bliver de hurtigt rene :)
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Filter sokker

Indlæg af kalmar »

Taler vi om nylon filter sokker?
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filter sokker

Indlæg af Carsten »

kalmar skrev:Taler vi om nylon filter sokker?
Det er vel de mest almindelige
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: Filter sokker

Indlæg af Thomaas »

Jeg vasker dem i hånden, evt med en opvaskebørsten. Den bliver så KUN brugt til det.
Kan ikke se hvorfor de skal i vaskemaskinen. Som der bliver nævnt, vil der altid være sæberester i maskinen.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filter sokker

Indlæg af Carsten »

For maaange år siden, da jeg havde en "Malawi fabrik" i kælderen, vaskede jeg altid filtersvampene i vaskemaskinen. Selvfølgelig uden sæbe og andet "gøjl". Havde aldrig problemer med det. Og filtersvampe kan gemme meget mere sæbe, hvis det skal være end en ultra tynd filtersok
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Filter sokker

Indlæg af Ryom »

Da jeg vaskede filtersokker i vaskemaskinen rengjorde jeg først sæbeskuffen. Og kørte så en maskine uden varme, men med forvask. Puttede så afkalker (den samme som jeg bruger til kaffemskinen) i forvasken for at fjerne evt sæberester. Oplevede ikke nogen negative reaktioner på korallerne i baljen.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Filter sokker

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg har vasket mine i vaskemaskine i over 1 år. Har aldrig oplevet negative følger. Skifter sok hver 2 dag og 2 stk. Så det giver en masse på en uge. Derfor er det letteste for mig vaskemaskine.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Filter sokker

Indlæg af crazy seahorse »

Ryom skrev:Da jeg vaskede filtersokker i vaskemaskinen rengjorde jeg først sæbeskuffen. Og kørte så en maskine uden varme, men med forvask. Puttede så afkalker (den samme som jeg bruger til kaffemskinen) i forvasken for at fjerne evt sæberester. Oplevede ikke nogen negative reaktioner på korallerne i baljen.
Jeg vil nu også bare give dem en tur med en børste under en rindende hane.
I en af de videoer som Nineball har lagt ud, står de og spuler dem med en kraftig stråle ned i stålvasken og hænger dem til tørre.
De bliver nok rengjort ugentligt.

Skal de i vaskemaskinen er det nok en god idé, at gøre noget i stil med det Ryom foreslår.
Sæbe og skyllemiddel sætter sig på indersiden af tromle, sæbebeholder og andre dele i maskinen.
Når vi førhen kørte med gulvvaskemaskiner, så var det en tommelfingerregel at når en dunk med sæbe var tom, så kørte man den næste vask uden sæbe, kun rent vand. Der sad rigeligt på indersiden af tanken og i slangerne til en hel tankfuld. Vi brugte ofte ½-1 L pr. tank så det var meget sæbe der sad tilbage.
(I dag dosseres sæben på en anden måde)
Spørgsmålet er, om ikke man kunne anvende opvaskemaskinen til det. Den kan lave rigeligt varmt vand, så alle bakterier bliver slået ihjel.
Man kan bare køre en maskinrens bagefter, hvis man ikke bryder sig om tanken, at det muselmalede bliver vasket op sammen med fiskelort.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Filter sokker

Indlæg af Mic4700 »

Thomaas skrev:Jeg vasker dem i hånden, evt med en opvaskebørsten. Den bliver så KUN brugt til det.
Kan ikke se hvorfor de skal i vaskemaskinen. Som der bliver nævnt, vil der altid være sæberester i maskinen.
100% Enig :GO Filter sokker har intet og gøre i en vaskemaskine.
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Filter sokker

Indlæg af kalmar »

Jeg vender mine (nylonsokker) på vrangen og skrubber dem godt med en stiv 'akvarie dedikeret' opvaskebørste i vores bryggers under rindende vand (må ikke længere gøre det i køkkenet for konen :). Tager meget kort tid.
Har også prøvet at gøre engangssokker rene, men det var en kamp mod vinden som jeg tabte, og blev dermed lidt for dyrt i længden.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Filter sokker

Indlæg af MoG »

[/quote]Man kan bare køre en maskinrens bagefter, hvis man ikke bryder sig om tanken, at det muselmalede bliver vasket op sammen med fiskelort.

Erik[/quote]


Haha :biggrin: :biggrin:
Morten
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Filter sokker

Indlæg af Tykki »

Det var dog en lang tråd om sokkerengøring!!!! Hvad koster egentligt de skide sokker pr stk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Filter sokker

Indlæg af Carsten »

Tykki skrev:Det var dog en lang tråd om sokkerengøring!!!! Hvad koster egentligt de skide sokker pr stk?
http://www.ebay.com/itm/100-200-Micron- ... Vk2G8OmDWA" onclick="window.open(this.href);return false;

Uanset hvilken type sok du vælger, så købe et par stykker. De skal skiftes tit
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"