"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ang akvariebord

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Ang akvariebord

Indlæg af micogmaj »

Hej..
Spørgsmålet har nok været en del gange oppe på forumret ...
Akvariebord, jeg har som sagt bestilt et 216 liters cube (60x60x60) og nu kommer spørgsmålet...
Kan et ganske alm køkkenskab fra IKEA holde dette??? Eller skal der afstivere indvendigt?? Sumpen er vist 50x50 så der er jo ikke så meget plads igen....
Meget gerne komme med forslag og evt billeder
Mvh
Michael
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Carsten »

Jeg ville ikke bruge en køkkenskab. De er lavet af spånplade. Og vægten vil få det til at give sig.
Det er jo også ret mange kilo der kommer til at stå på det. Omkring 260 kilo, måske lidt mere, samt den vægt der er i sumpen.
Jeg ville få lavet et Porsabord, og beklæde det med Formaluxplader
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Ang akvariebord

Indlæg af JJ »

Jeg ville ikke være nervøs for det.

Men jeg ville nok overveje en god stabil plade at sætte akvariet på samt sætte en midter stiver på inde i skabet.

Og så ville jeg heller ikke sætte det på de ben som normalt står på. Men nærmere sætte det på en sokkel.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Ang akvariebord

Indlæg af mchr »

mit bord er to køkkenskabe skruet sammen, og så forstærket ret meget,
idéen er rigtig god, men hvis man tænker på hvad det koster af materialer og tid at bygge en sokkel, bygge forstærkning inden i, male inden i så det er mere vandafvisende, samt lave en plade der skal ovenpå - så synes jeg allerede man er meget langt væk fra den nemme løsning, og så kan man sgu lige så godt lave et porsabord eller lign fra bunden.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Stig Jest »

Jeg ville ikke turde gøre det. Et køkkenunderskab er ikke beregnet til at stå frit.
Det skal stå ved siden af andre underskabe, med en tyk bordplade ovenpå.
Hvis du VIL bruge et køkkenskab, så afstiv det indvendigt med porsa eller MDF.

Mvh. Stig
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ang akvariebord

Indlæg af tim_rn »

Jeg kan lige tilføje min oplevelse. Jeg bruger billigt tv-møbel som i sin tid blev købt i Daells Bolighus (tror jeg det hedder). Det blev testet ved at stå to mennesker ovenpå og hoppe lidt rundt, da akvariet kun et ca. 100 liter. Så det holder.

Pladen bukker en smule nedad. Men det holder og ændrer sig ikke rigtigt over tid. Alt er godt.

Og alligevel ikke 100%. For en lille del af mig går og holder øje, og jeg valgte for nogle måneder siden at lave en lappeløsning med nogle tværgående brædder skruet helt op til pladen for at tage noget af vægten, hvis den skulle falde dybere ned. Det hjalp på usikkerheden. Men stadig er der en del af mig der går og kigger lidt skævt til det.

Spørgsmålet er, om det er det værd? Du kender nok dig selv bedre end jeg kan gætte mig selv til hvad random folk på nettet er for nogle. Personligt vil jeg i en hobby som saltvand, som for mig handler meget om ro og at nyde produktet, altid gå lige lidt ekstra for ikke at skulle have nogen betænkeligheder overhovedet. Det ville jeg ønske at jeg havde haft mere erfaring omkring helt i starten. Også selvom det havde kostet lidt ekstra penge. Der er nu engang forskel på 100 og 250 liter udover gulvet. Jeg tror (uden at kende så meget fakta) ikke på det sker for dig heller - men du skal blot have med i overvejelserne, hvordan du har det om 6 måneder eller 1 år. Kan du i ro og mag tage på ferie uden at være nervøs? Kan du slappe af nær kæresten/konen/hunden læner sig op ad bordet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Carsten »

Et meget hurtigt kig på Porsa gav et beløb på omkring 950 kroner for bordet.

Et andet kig på denne side http://shop.alu-stecksysteme.de/" onclick="window.open(this.href);return false; gav et beløb på omkring €90,- plus porto.

De 2 systemer er ikke helt kompatible. Jeg har lavet en reol i det til mine rejeakvarier
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Twinks »

jeg har lavet et bord selv i 25 mm spånplade.
derpå står et 330 ltr akvarie. største frie afstand blev ca 70 cm imellem væggene på forkanten og det bukkede ca 8 mm ned inden jeg satte en stiver i.

jeg ville ikke turde bruge kun 1 enkelt køkkenskab uden afstivere. det er med al sansynlighed stærkt nok i direkte lodret tryk ude over gavlene, men midt på og de skvulpende bevægelser tror jeg bliver en udfordring.
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Schwensen »

Jeg har faktisk planer om at anvende et køkkenskab til mit på 50 x 50 x 60 (L x H x D). Dette med udgangspunkt i, at de skabe som aquamedic anvender umiddelbart blot ligner et køkkenskab. Men jeg påtænker at lægge en relativ tyk plade på toppen.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Wiinberg »

Steffen herinde brugte et ikeaskab til sit, mener det var 55 højt. Det fungerede fint
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Steffenhn »

Wiinberg skrev:Steffen herinde brugte et ikeaskab til sit, mener det var 55 højt. Det fungerede fint
Det er rigtigt, jeg valgte at smide en almindelig køkken bordplade både over og under skabet samt at skrue det ind i mit tilstødende skrivebord. Det fungerede helt efter hensigten. Men hvis det ikke skrues fast, så er det sku noget vakkelvornt! Mit akvarie var 60x60x55. Jeg har en tråd herinde et sted med det hvis du vil kigge nærmere.

Jeg havde dog ikke sump i underskabet.
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Mic4700 »

Billige hurtige løsninger , bliver som regel de dyreste på sigt :y udfra egne erfaringer i denne hobby.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Schwensen »

Mic4700 skrev:Billige hurtige løsninger , bliver som regel de dyreste på sigt :y udfra egne erfaringer i denne hobby.
For mit vedkommende er det så sandelig ikke en billig løsning :) det var egentlig mest pga. udseende.
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Ang akvariebord

Indlæg af micogmaj »

Fedt med en masse indput , jeg tror jeg vælger at bestille det antal porsa dele jeg skal bruge og så få skåret nogle 20 mm mfd og få dem sprøjtemaler ....
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Carsten »

micogmaj skrev:Fedt med en masse indput , jeg tror jeg vælger at bestille det antal porsa dele jeg skal bruge og så få skåret nogle 20 mm mfd og få dem sprøjtemaler ....
Det er helt sikkert også den mest stabile løsning
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Ang akvariebord

Indlæg af Mic4700 »

micogmaj skrev:Fedt med en masse indput , jeg tror jeg vælger at bestille det antal porsa dele jeg skal bruge og så få skåret nogle 20 mm mfd og få dem sprøjtemaler ....
Fornuftig beslutning , skal nok blive godt. :GO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"