"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hæve salinitet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Tobiasjuliussen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 15. jul 2015 16:35
8
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2015

Hæve salinitet

Indlæg af Tobiasjuliussen »

Jeg har er spørgsmål angående salinitet.

Der er sket noget under vandskifte hos mig, der har betydet at min salinitet er alt for lav. 1.009.
Nu har jeg hævet den til 1.020 ved at løbende hælde "nyblandet" saltvand i sumpen - det var meget koncentreret, så koncentreret at salten ikke blev helt opløst.
Jeg vil jo gerne hæve den lidt mere. Men er i tvivl om det er den rigtige og hurtigste måde at gøre det på.

Hvordan hæver i andre jeres saltniveau???


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hæve salinitet

Indlæg af PoulD »

Først og fremmest klinger det helt skørt i mine ører. Tror der må være noget forkert. Er du helt sikker på det er som du siger? Jeg kan forstå, hvis man i kampens hede får fat i en forkert beholder og får lavet vandskift med RO vand. Men et 10% vandskift, selv hvis man kommer til at bruge RO vand, vil ikke bringe SG længere ned end til omkring 1,024.
Selv hvis du foretog et - under alle omstændigheder meget risikabelt -vandskift på 50% og ved en fejl fik brugt vand med absolut 0 salt, vil det ikke bringe SG ned på 1,009.

Hvis det virkelig forholder sig som du siger, ville jeg tage f.eks. 10L vand fra baljen (afhængig af hvor stor din balje er) og blande salt i disse 10L til SG var = 1,030 og derefter hælde de 10L tilbage i akvariet. Jeg ville så gentage dette med tid imellem, indtil jeg havde 1,026 i akvariet.

Normalt ville jeg ikke hæve SG med mere end 0,002 på et døgn, men hvis du virkelig er helt dernede hvor du siger, er det som at vælge mellem pest eller kolera, så jeg ved ikke hvor hurtigt eller langsomt det er bedst at gøre det.

Hvor mange liter er din balje? Er der fisk og koraller i? Nogle døde til nu?
Mener du virkelig at saliniteten er faldet så meget ved vandskift? (selv hvis du bruger helt rent RO vand skal der skiftes over 70% for at komme derned)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Hæve salinitet

Indlæg af Nicklossi »

Enig med Poul.

Skifter du 50% vand med rent RO vand, ville du "kun" komme ned på cirka 1,012 fra 1,024 :)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"