"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfaring med indbygget akvarie ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Erfaring med indbygget akvarie ?

Indlæg af Flemming »

Hej
Jeg er ved at lave de sidste tegninger over mit nye indbyggede akvarie ( i væggen ).
Jeg er kommet lidt i tvivl om jeg vil have glasset til at gå lidt ud i rummet...ca. 20 cm ud fra væggen.
Jeg har hørt fra nogle der har erfaringer med dette, nemlig at rengøringen og fodringen gøres nemmere, da man bedre kan komme til forfra.
Men egentlig syntes jeg det ser pænere ud at den går til vægkant.
Men jeg vil gerne lytte til gode råd så dem der har erfaringer med indbygningsakvarier, hører jeg meget gerne fra.
Akvariet blir 135 cm bredt, 170 cm dybt og 75 højt. Fede mål syntes jeg.

Hvem har erfaringer med dette ?
Flemming


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

JA det lyder enormt fedt, mn bare husk at jo højere akvariet er jo kraftigere skal lyset være...
glæder mig til at se billeder! 8)


Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 22. jan 2005 18:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

en af mine kammerater har en en balje på 1700l. indbygget. den har frontglasset på indersiden af væggen med træramme sat i hullet i væggen, så det ligner et stort billede. han har ingen problemer med at rense glasset med en kraftig magnetskraber, af den model der flyder, så han ikke skal ind og rode efter den hvis han taber den. fodringen foregår fra bagsiden af akvariet.


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

tak for svaret hepatus
Jeg kan godt se der ikke er noget problem når glasset er på indersiden af væggen. Men hvis man kører helt ud til yderkanten af stenen, dvs. man får en murstenskant man "skal ind under" når man skal gøre rent....det kan vel skabe problemer tænker jeg !?


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 22. jan 2005 18:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

jeg tror ikke forskellen bliver ret stor. det er stadig en flydende magnetskraber der skal til.


Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jo, det kan være et problem at rengøre forruden hvis man ikke kan komme til forfra.

Man kan selvfølgelig bruge diverse magnet skrabere, men de kan nu ikke klare hele opgaven.

Jeg har selv en lille akvarie indbygget i væggen, og der klarer jeg den almindelige rengøring af forruden med en magnet, men ca. 1 gang om måneden skal der lidt kraftigere grej til, så der er det håndkraft og en bred skraber der skal bruges.

Dette gøres lidt på storm-p maner, hvor en maske og snorkel er noget af værktøjet.

Det er selvfølgeligt besværligt, men der er faktisk mange andre ting end rengøringen af forruden, som giver problemer med akvarie i den størelse du angiver. Forruden bliver et af de små problemer.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Man har vel afligevel en vertikal glaskant der sikre mod saltvandring samt virker som afstiver i toppen af beljen langs forruden ?
Så er det jo underordnet om man har en 10cm murstensvæg i toppen ?

Ellers nogle fede mål ja. Den mere dybde kan virkelig give et flot rev. Kommer til at tænke på dette akavarie - http://www.oregonreef.com/
Men måske jeg ville have et par ekstra cm i bredden også trods alt....

Man kan jo desuden idag få mange yderst kraftige magneter hvor på der sidder en skraber.

Hvad har du ellers af udstyrs planer - lys, skummer, cirkulation osv osv ??

hepatus - 1700 liter, er det saltvand ?? Må vi se nogle billeder ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Ja, Brian et par ekstra cm i bredden ville ikke være dumt, men kan ikke lade sig gøre grundet murstensvæggens bredde.
Jeg har indtil nu muret et " E " hvor de to huller skal bruges til sump og osmolatorkammer.
Mine udstyrsplaner er: 4 x 250W HQI, Stor ( 160cm luft skummer ), ca. 300 kg levende sten, Red devil 8500l returpumpe, 4 tunze turbelle stream pumper formentligt 6100.
og så selvfølgeligt alt det andet...uv, ozon, nitratfilter, phosfatfilter etc.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 22. jan 2005 18:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

ja brian. selvfølgelig er det saltvand, det er nu det bedste der findes. jeg skal lige have anskaffet mig et kamera, før der kan komme nogle billeder af det.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Flemming skrev:Ja, Brian et par ekstra cm i bredden ville ikke være dumt, men kan ikke lade sig gøre grundet murstensvæggens bredde.
Jeg har indtil nu muret et " E " hvor de to huller skal bruges til sump og osmolatorkammer.
Mine udstyrsplaner er: 4 x 250W HQI, Stor ( 160cm luft skummer ), ca. 300 kg levende sten, Red devil 8500l returpumpe, 4 tunze turbelle stream pumper formentligt 6100.
og så selvfølgeligt alt det andet...uv, ozon, nitratfilter, phosfatfilter etc.
Ja ok - men det bliver også godt med den dybde helt bestemt(hvis ikke sten opsætningen laves alt for kedelig :)).
Lyder som en rigtig god udstyrs plan helt sikkert.
Hvad har du af balje pt ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

kimjessen skrev:75 er en dum højde spesielt med et indbygnings.... du kan ikke nå bunden når du skal rense det...

men ellers er der ikke noget problem med at have det til at gå glat med vægen du laver bare en lille luge hen over du kan åbne... det kan godt laves pænt...
Med de mål på akvariet, er det lige meget om det er 75 eller 60 i højden, man kan alligevel ikke nå bunden i midten af akvariet.


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Hej Henrik....det er rigtigt. Jeg kan alligevel ikke nå bunden. Jeg har lavet bundniveauet til at starte ved 80 cm, så dvs. at når det skal være 75 cm så kommer topglasset jo i højden 155.
Derfor har jeg lavet to "trapper" eller trin jeg træder op på når jeg skal rode i baljen. Men snorkel og maske bliver nok en nødvendighed når jeg skal stikker hovedet ned i baljen.
Brian: I de sidste 3 år har jeg kørt med et 430 liters akvarie, med standard mål.
Stenopsætnignen er jo altid en smagssag om hvad man syntes er kedelig. ( er godt klar over du ikke kan lide stenvægge ) *S*
Men jeg har tænkt mig i første omgang at lave et " U " med en stor Ø i midten. Jeg skal have en stor sandbanke i fronten da jeg skal have en rokke. Og den kræver plads.
Men spændende det er det.


Hilsen
Flemming
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"