"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Forum for generel snak omkring saltvand.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev:
pedersen skrev:cool ! Hvor har du fået lavet (eller købt ??) sumpene ?
De er fra Dansk Rotationsplastik.
Det er europalle tanke.
Det er i deres sortiment, men laves på bestilling.
RO tanken er også der fra.

Erik[/

Hvorfor faldt valget på denne type sump frem for en der var i glas og hvor let et det at lave skille rum i plast

Vh
Tonning


pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af pedersen »

OK - vidste ikke de handlede med private. Men dine udskæringer til fx filter-sokkerne må da være en special-tilpasning ??


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev:
crazy seahorse skrev:
pedersen skrev:cool ! Hvor har du fået lavet (eller købt ??) sumpene ?
De er fra Dansk Rotationsplastik.
Det er europalle tanke.
Det er i deres sortiment, men laves på bestilling.
RO tanken er også der fra.

Erik[/

Hvorfor faldt valget på denne type sump frem for en der var i glas og hvor let et det at lave skille rum i plast

Vh
Tonning
Fordi de ikke er lige så sarte overfor stød og slag, som en glastank er. De er jo i en højde, hvor man nemt kommer til at ramme et hjørne.
De er meget solide. De er dobbelt væggede.
At lave skillerum var nemt nok da vi først fandt ud af, hvad vi skulle lime med. Peder P gav mig et tip om Tec7 og det limer fint.
pedersen skrev:OK - vidste ikke de handlede med private. Men dine udskæringer til fx filter-sokkerne må da være en special-tilpasning ??
Det er en af de fordele jeg har ved at have mit eget firma. Så jeg bestilte det bare i firmaets navn.
Men jeg tror nu godt at de vil handle med private, men jeg ved det ikke. Når du bestiller får du en ordrebekræftelse, efterfulgt af en faktura. Når du har betalt fakturaen, så sætter de produktionen i gang.
De er rigtig custum made, charmerende synes jeg. De er ikke 100% ens, der kan være lidt forskelle i målene fra side til side. Lidt som ved en håndbygget Morgan.

Så lige at du i dit andet indlæg skrev, at du ikke vidste de havde akvarie og fiske udstyr. Det har de heller ikke. De kar er til fødevare industrien. De er fødevare godkendte.

Skillerummene er lavet af en hel plade af næsten det samme materiale som sumpene er af. Næsten det samme, som man laver spækbrætter af.
Det er fra Brønnum Plast i Rødovre. De har også boret hullerne og lavet nedfræsningerne til filtersokkerne.
En plade er ca 2000x1000x15mm. Vi havde til alle skillerum og til pladen mellem RO tanken og vandskiftesumpen i en plade.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har lidt yderligere oplysninger til spørgsmålet om probecellen.
Der blev spurgt til, om der ikke burde være et par afspærringshaner, til når man skal kalibrere eller udskifte prober.
Der er 4 prober i cellen.1 temp probe, 1 Ph probe (til Ph i dt), 1 Redox probe og en Salinitets probe. Den sidste ville jeg ikke have købt, men den følger med i Profilux4 sættet. Så den bliver sat i, nu den er der.
Alle bliver kalibret når det sættes i gang. Men herefter bliver de højst kalibreret 1 x årligt. Når det skal gøres, stoppes returpumpen og så er det minimalt hvad der er af vand der løber ud.

Den eneste probe der kalibreres regelmæssigt, er Ph proben til kalkreaktoren og den sidder jo ikke i cellen. Den sidder i kalkreaktoren.
Håber det gav lidt mere mening.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Ryom »

crazy seahorse skrev:Jeg har lidt yderligere oplysninger til spørgsmålet om probecellen.
Der blev spurgt til, om der ikke burde være et par afspærringshaner, til når man skal kalibrere eller udskifte prober.
Der er 4 prober i cellen.1 temp probe, 1 Ph probe (til Ph i dt), 1 Redox probe og en Salinitets probe. Den sidste ville jeg ikke have købt, men den følger med i Profilux4 sættet. Så den bliver sat i, nu den er der.
Alle bliver kalibret når det sættes i gang. Men herefter bliver de højst kalibreret 1 x årligt. Når det skal gøres, stoppes returpumpen og så er det minimalt hvad der er af vand der løber ud.

Den eneste probe der kalibreres regelmæssigt, er Ph proben til kalkreaktoren og den sidder jo ikke i cellen. Den sidder i kalkreaktoren.
Håber det gav lidt mere mening.

Erik

Det gjorde det :GO

Men personligt ville jeg ikke undvære afspærringsventilerne i et ellers så gennemgørt setup. Sidder jo her og savler af misundelse :smart:


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Ryom skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg har lidt yderligere oplysninger til spørgsmålet om probecellen.
Der blev spurgt til, om der ikke burde være et par afspærringshaner, til når man skal kalibrere eller udskifte prober.
Der er 4 prober i cellen.1 temp probe, 1 Ph probe (til Ph i dt), 1 Redox probe og en Salinitets probe. Den sidste ville jeg ikke have købt, men den følger med i Profilux4 sættet. Så den bliver sat i, nu den er der.
Alle bliver kalibret når det sættes i gang. Men herefter bliver de højst kalibreret 1 x årligt. Når det skal gøres, stoppes returpumpen og så er det minimalt hvad der er af vand der løber ud.

Den eneste probe der kalibreres regelmæssigt, er Ph proben til kalkreaktoren og den sidder jo ikke i cellen. Den sidder i kalkreaktoren.
Håber det gav lidt mere mening.

Erik

Det gjorde det :GO

Men personligt ville jeg ikke undvære afspærringsventilerne i et ellers så gennemgørt setup. Sidder jo her og savler af misundelse :smart:
Vi har også et problem omkring pladsen. En probecelle er ikke en lille dims. Den fylder noget. Så byggemålene ville blive anstrengte.
Så vi valgte at se bort fra en eller to kuglehøns til 400,00, som alligevel ikke ville blive brugt andet end, måske én gang om året. De 400,00 ville ikke gøre den store forskel, men alligevel - man er vel jyde :wink:

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev:
Den eneste probe der kalibreres regelmæssigt, er Ph proben til kalkreaktoren og den sidder jo ikke i cellen. Den sidder i kalkreaktoren.
Håber det gav lidt mere mening.

Erik
Hvorfor hvis jeg må spørge? Nu har jeg aldrig kaliberet mine proper i min kalk reactor, da det jo ikke betyder noget om den er præcis eller ej, bare den er konstant, og min erfaring er at selv over 3 år, skrider kaliberingen kun lidt, så hen over tid justere man jo automatisk kalk reactoren efter det (pga forbrug og andet)...


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Ryom »

StarF skrev:
crazy seahorse skrev:
Den eneste probe der kalibreres regelmæssigt, er Ph proben til kalkreaktoren og den sidder jo ikke i cellen. Den sidder i kalkreaktoren.
Håber det gav lidt mere mening.

Erik
Hvorfor hvis jeg må spørge? Nu har jeg aldrig kaliberet mine proper i min kalk reactor, da det jo ikke betyder noget om den er præcis eller ej, bare den er konstant, og min erfaring er at selv over 3 år, skrider kaliberingen kun lidt, så hen over tid justere man jo automatisk kalk reactoren efter det (pga forbrug og andet)...
+1
Sådan har jeg også altid gjort


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

@ StarF Jeg kan ikke modsige dig i det du skriver.
Jeg kalibrer i forbindelse med den almindelige vedligeholdelse af grejet. Jeg tømmer også kalkreaktoren ca en gang årligt og renser den, spuler og renser mediet. Det øger ydelsen markant.
Men hvis man er flink til at måle så er den metode du- og Ryom anvender, glimrende. Jeg er bare en høvl til at måle. Jeg synes det er kedeligt, selvom det er det rigtigste at gøre.
Kalibreringen sker typisk når kalkreaktoren skal efterfyldes. Før skete det hver 3 måned og der gik det snildt at bruge tid på kalibrering.
Nu er mit forbrug steget (2,3Kg medie om måneden, har vejet det) så jeg skal efterfylde hver måned. Så jeg kalibrerer ikke hver gang mere. Kald det dovenskab, men det bliver kun til 2-3 gange årligt nu.
Det var nu også mest til spørgsmålet omkring de afspærringshaner jeg skrev det, for det er den eneste probe jeg kalibrerer. De andre rører jeg faktisk aldrig.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev:@ StarF Jeg kan ikke modsige dig i det du skriver.
Jeg kalibrer i forbindelse med den almindelige vedligeholdelse af grejet. Jeg tømmer også kalkreaktoren ca en gang årligt og renser den, spuler og renser mediet. Det øger ydelsen markant.
Men hvis man er flink til at måle så er den metode du- og Ryom anvender, glimrende. Jeg er bare en høvl til at måle. Jeg synes det er kedeligt, selvom det er det rigtigste at gøre.
Kalibreringen sker typisk når kalkreaktoren skal efterfyldes. Før skete det hver 3 måned og der gik det snildt at bruge tid på kalibrering.
Nu er mit forbrug steget (2,3Kg medie om måneden, har vejet det) så jeg skal efterfylde hver måned. Så jeg kalibrerer ikke hver gang mere. Kald det dovenskab, men det bliver kun til 2-3 gange årligt nu.
Det var nu også mest til spørgsmålet omkring de afspærringshaner jeg skrev det, for det er den eneste probe jeg kalibrerer. De andre rører jeg faktisk aldrig.

Erik
Sjovt ved mig er det modsat, dem i akvariet kalibere jeg nok engang om året eller 1½ år..

den i reactoren kalibere jeg aldrig og måler nok min kh engang om ugen (med mindre jeg lige har tilført nye koraller), har været oppe og kun måle kh engang hver 14 dag på det gamle setup, og forbruger vil jo stille og rolig stige, så om du kalibere propen eller ej vil vel ikke betyde det store. Tværdigmod risikere du da det modsatte? hvis nu du stille og rolig har skruet op for forbruget pga flere koraller og at propen stille og rolig har målt forkert til den lave side, risikere du jo ved en kaliberingen at du nu pludselig tilføre for meget, pga den nu måler anderledes en før? hvis det giver mening, det er ihvertifalde min teori og begrundende for at kalk reactor propen ikke bliver kaliberet :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af PederP »

StarF skrev:
crazy seahorse skrev:
Den eneste probe der kalibreres regelmæssigt, er Ph proben til kalkreaktoren og den sidder jo ikke i cellen. Den sidder i kalkreaktoren.
Håber det gav lidt mere mening.

Erik
Hvorfor hvis jeg må spørge? Nu har jeg aldrig kaliberet mine proper i min kalk reactor, da det jo ikke betyder noget om den er præcis eller ej, bare den er konstant, og min erfaring er at selv over 3 år, skrider kaliberingen kun lidt, så hen over tid justere man jo automatisk kalk reactoren efter det (pga forbrug og andet)...
pH prober er ret forskellige. Nogen glider hurtigere end andre, også selv om man holder sig til ét fabrikat.
Og så er de i forfald fra den dag de bliver produceret. (derfor er det en god idé at købe dem i en fysisk butik, og tjekke produktionsdato) Når prober bliver ældre, glider de gerne hurtigere ud af kalibrering, og/eller får tendens til en måling der står og "svinger" mellem to værdier.

Men klart, skrider den ikke ret meget, så betyder det ikke noget for at bruge den i kalkreaktor.

Jeg kalibrerer dog hver md. Jeg justerer ved hjælp af bobbeltælleren, dropper magnetventil, og bruger pHen som monitor til at se hvordan medie/gennemløb har det. Så jeg vil gerne have den præcis.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af StarF »

PederP skrev:
StarF skrev:
crazy seahorse skrev:
Den eneste probe der kalibreres regelmæssigt, er Ph proben til kalkreaktoren og den sidder jo ikke i cellen. Den sidder i kalkreaktoren.
Håber det gav lidt mere mening.

Erik
Hvorfor hvis jeg må spørge? Nu har jeg aldrig kaliberet mine proper i min kalk reactor, da det jo ikke betyder noget om den er præcis eller ej, bare den er konstant, og min erfaring er at selv over 3 år, skrider kaliberingen kun lidt, så hen over tid justere man jo automatisk kalk reactoren efter det (pga forbrug og andet)...
pH prober er ret forskellige. Nogen glider hurtigere end andre, også selv om man holder sig til ét fabrikat.
Og så er de i forfald fra den dag de bliver produceret. (derfor er det en god idé at købe dem i en fysisk butik, og tjekke produktionsdato) Når prober bliver ældre, glider de gerne hurtigere ud af kalibrering, og/eller får tendens til en måling der står og "svinger" mellem to værdier.

Men klart, skrider den ikke ret meget, så betyder det ikke noget for at bruge den i kalkreaktor.

Jeg kalibrerer dog hver md. Jeg justerer ved hjælp af bobbeltælleren, dropper magnetventil, og bruger pHen som monitor til at se hvordan medie/gennemløb har det. Så jeg vil gerne have den præcis.
Fair nok :) Min er en billig en fra ebay, den er nok ... 8 år gammel, har lagt tør i et par år inden jeg startede op igen for 3 år siden. Jeg køre min via ph styring, og det har ikke volt mig problemer at køre den sådan på den dovne måde :) Det er måske mere held en forstand så, der gør det har fungeret :D


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Gambi »

En pH probe må da ikke tører ud , da jeg arbejdede som laborant på Faxe Kalk laboratorie, da smed vi altid pH proberne ud hvis de var tøret ud, for de var nærmest umulige at vække til live igen og kaliberer dem


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af StarF »

Gambi skrev:En pH probe må da ikke tører ud , da jeg arbejdede som laborant på Faxe Kalk laboratorie, da smed vi altid pH proberne ud hvis de var tøret ud, for de var nærmest umulige at vække til live igen og kaliberer dem
Det ved jeg godt de ikke må, men denne her billige fra ebay virker nu fint nok.. den måler nok ikke præcis mere, men den måler stabilt :)


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Gambi »

He he nej det gør den nok ikke :-) men okay sådan som du bruger den, så kan det godt gå an :-)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Så lykkedes det. For en uge siden fik jeg en melding om, at mit længe ventede grej fra GHL var ankommet.
Men, det var en hård fødsel. De havde forvekslet min sending med en sending til Kasper J :rolleyes:
Så måtte vi til at finde ud af, at få byttet rundt. Leverandøren tilbød at dække alle udgifter til forsendelse.
Da Kasper J bor her i Kbh, så trillede jeg de 32 Km ind til ham og fik byttet rundt. Det gjorde jeg i lørdags.
Den manglende pumpe er efter en rykker også kommet. Så nu er vi klar til at lave det færdigt. So, now we are ready to rock on :GO :K :Peace: .
Det fylder lidt sådan noget grej, men det hele er der.
Det fylder lidt sådan noget grej, men det hele er der.
Og - den forjættede probecelle var også med i sendingen.
Og - den forjættede probecelle var også med i sendingen.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af nielsk »

Vi glæder os til updates


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Mikas »

Ja jeg tror næsten jeg glæder mig lige så meget som Erik :p


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af theill »

Hej Erik,
Hold nu op, er det først kommet nu. Og så oven i købet via en fejl levering. Imponerende så lidt styr på ting man kan have i sådan et stort firma.
Men fedt at du endelig kan komme videre, glæder mig til at se hvordan det kommer til at se ud - det kan kun blive godt ;-)
mvh,
Jesper


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af kalmar »

Hvordan går det Erik, Er der kommet vand på? :y :beer:

Lars


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af trine... »

Jeg har efterhånden lidt erfaring med ph elektroder, både de håndholdte og de kablede. Og de må som udgangspunkt ikke tørre ud. Meeeen, hvis de er af en rimelig kvalitet og ikke fra før krigen, så kan man som regel vække dem til live ved at lade dem stå i vand i et døgns tid og derefter kalibrere. Det er ihvert fald et trick man bør prøve før den rammer skraldespanden. Kalibreringen afgør jo efterfølgende om proben derefter er til noget eller ej, ihvert fald hvis man laver en to punkts kalibrering.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af ttkthomsen »

Kan vi ikke få nogle opdateret billeder?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Vi har haft vand i hele systemet og har testet det. Det hele blev fyldt helt op til randen.
Så er det testet med begge returpumper på fuldt tryk. Det er 16.000L/t og det løber ikke over.
Alle 2.500L blev fyldt på gennem den ene fragtank. Display tanken står også helt lige.
Første test opfyldning.
Første test opfyldning.
Display står som den skal - i vater.
Display står som den skal - i vater.
Der var lidt udfordringer, hvilket nok var at forvente. Dem har vi så løst efterhånden som de opstod, men vi er nok ikke helt færdige. Der skal lige finjusteres.
En udfordring var, at vandet ikke løb hurtigt nok igennem de to sumpe. Så vi besluttede at montere 3x32mm rør ekstra i mellem de to sumpe.
Af med noget vand, frem med skruemaskinen og montere tankgennemføringer. Så lime rør i og efter tørretid, vand i igen.
Ekstra mellemrør.
Ekstra mellemrør.
Det næste problem var, at vandstanden i de 3 sumpe ikke var den ønskede. Det måtte vi justere os ud af, både på returpumperne og på kuglehanerne.
Det tog en krig og vi er nok nødt til at modificere lidt mere. Det er ikke sikkert at vores justeringer holder i længden. Det vil tiden vise.
Når først indkøringen starter, har vi masser af tid til at justere og finpudse.
Der er en del haner der skal justeres ind. Det er lidt af et virvar og så er der også haner inde ved vandskiftesumpen og ved fragtankene.<br />Der er kun de haner der er nødvendige, men der er også rigeligt at holde styr på.
Der er en del haner der skal justeres ind. Det er lidt af et virvar og så er der også haner inde ved vandskiftesumpen og ved fragtankene.
Der er kun de haner der er nødvendige, men der er også rigeligt at holde styr på.
Det sidste problem var, at da sumpene kom under tryk, så gav de sig. Så limen på skillevæggene kunne ikke holde.
Så vi har tømt alt vandet af igen (også for at forhindre udfældning) så vi kunne lime skillevæggene igen. De står og hærder pt.
Vi har fjernet en skillevæg og flyttet skummeren til den første sump i stedet for at have den i retursumpen. Færre skillevægge = færre limninger der skal være tætte. Så det burde være win win.
Når limningerne fungerer og holder, så tester vi igen med hane vand. Når det så forhåbentlig duer, så tømmes det ud igen og det hele rengøres.
Så kan vi begynde at lave RO vand og starte indkøringen.

Det var glædeligt, at alle limninger i rørføringen holder tæt. Der er over 100 limninger og ikke én drypper det mindste. Tankgennemføringerne holder også tæt og de har ikke fået en dråbe lim, er kun skruet sammen. Bliktuden kan sit kram.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Anders månsson »

hvor er det kanon det går fremad med dit imponerende akvarium projekt! Jeg har lige været mit setup igennem med nogle gamle limede tankgennemføringer, DET STINKER BIG TIME! Det skal man bare aldrig gøre, nu har jeg samlet det med rør tape og det meste kan skilles ad igen, hvis det bliver nødvendigt:-) Jeg er dog ikke rørsmed:-)
Det kommer du ikke til at fortryde!!!


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af ttkthomsen »

Det er simpelhent så fint det projekt! Og tak for billederne.


kimmer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 187
Tilmeldt: fre 22. aug 2014 23:08
9
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Lynge

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af kimmer »

Fedt at følge dit nye setup. Efter måneders venten på stumper, er der endelig lys for enden af tunnelen :-).


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Mic4700 »

Dejligt og se det går fremad dit kæmpe projekt :GO
Ser frem til snart og se det igen , og denne gang i en indkøringsfase.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af ttkthomsen »

Hov glemte lige at høre om sådan en nyt rum ikke medføre en Housewarming og i såfald hvordan man kommer med til den fest :-)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af charlie saltvand »

ttkthomsen skrev:Hov glemte lige at høre om sådan en nyt rum ikke medføre en Housewarming og i såfald hvordan man kommer med til den fest :-)

Lige PRÆCIS :GO Vi venter på en invitation Erik :W :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Nicklossi »

Er du kommet længere med det her enormt imponerende projekt? :)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"