"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Nicklossi skrev:Er du kommet længere med det her enormt imponerende projekt? :)
Lidt er der sket.
Det står og kører med saltvand, så indkøringsfasen er i gang. Brunalger på atollerne, så alt er normalt.
Der er tilført et læs (70 Kg) Indonesiske LS (de er for øvrigt flotte, meget struktur og huller). De ligger i sumpene indtil jeg får tid til at aquascape ordentligt.
Der er monteret træplader over akvariet, der lige skal males. Loftet kan drysse når man går på gulvet ovenover, så derfor blev pladerne sat op.
Vi hænger 2-3 lamper op over, så snart der er aquascapet, så der kan komme lidt mere gang i algefasen. Det bliver der forhåbentlig tid til i weekenden.
Vandet i sumpene løber som det skal og det kan sagtens klare flowet fra returpumperne, selv med fuld tryk på dem begge (2x8000L). Der køres dog med mindre flow. Pumperne er helt lydløse. Der er kun en sagte klukken, hvor vandet løber henover hullerne til filtersokkerne.

Vi løb ind i et uventet problem.
Det første bord var for spinkelt. Da akvariet var løftet op på bordet var alle enige om, at det så noget vakkelvornt ud.
Tømreren bedyrede at det nok skulle holde - det var Porsa der havde leveret det, på basis af de oplysninger de havde fået. Men han blev alligevel bekymret.
Så han ringede til Porsa og de ville lige regne efter. Efter en halv time vendte de tilbage og sagde at de nu ville have 8 ben, i stedet for de 6 der var først.
Tømreren bestilte så et bord med 10 ben for at være sikker. Af med akvariet, over på nogle bukke, nyt bord og så retur.Alt burde være godt.

Men da der kom vand i og det havde stået og kørt i 14 dage, kom Kanstrup forbi for at se det. Han spottede ret hurtigt, at de tværgående stænger buede kraftigt nedad. Der var jo kun ben på for og bagside og ikke midt på (mellem front og bag) Der er et spænd på 100cm og det gav sig ca 10mm. Der var lidt nervøsitet for, om det eventuelt ville presse benene udad i bunden.
Så nu er der lavet en stribe dobbelte ben af reglar (10stk.) med en reglar i toppen i hele akvariets længde. Det er meget mere stabilt nu og det er løftet omkring 7mm.
Til alt held var det kun profilerne og pladen der havde givet sig. Akvariet´s bund var stadig lige.

Porsa er sikkert fint til mindre akvarier. Men til de store skal der ben for hver 50-60 cm - også midt på, ellers bøjer profilerne når der kommer et par tons oven på.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af PederP »

Du får da mere end din ration af bøvl, må man sige :(

Men godt du er videre.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:Du får da mere end din ration af bøvl, må man sige :(

Men godt du er videre.
Tak, Peder.
Det værste ved det her er faktisk, at tømreren gik Porsa på klingen og spurgte hvordan de kunne lave sådan en fejl.
Jeg havde gjort opmærksom på, at jeg kun ville betale for ét bord. Det første måtte de selv æde. Jeg vil heller ikke betale for den udbedring tømreren måtte lave. De kunne jo bare have dimensioneret det korrekt første gang. De havde alle oplysninger.
Da jeg ikke synes det var rimeligt, at tømreren skulle lave det ub, fortalte jeg ham at jeg fandt det rimeligt at Porsa fik den regning også. Jeg lovede at støtte ham, hvis det kom til en tvist.
Deres undskyldning var, at de jo ikke var eksperter i akvarieborde. Hvorfor pokker påtager de sig så opgaven?
De ville levere nye profiler og hvad der ellers skulle til en ombygning af bordet, men hvad skulle vi bruge det til?
Jeg gjorde dem opmærksom på, at de ville stå med en regning i størrelsesordenen på mindst 10-15.000 kr. Alene prisen for 1.600L saltvand ligger på 8.800,00. Jeg kan jo ikke opbevare så meget vand, mens en ombygning står på. Så det ville være nyt vand.
Men jeg afviste, at det overhovedet kunne komme på tale. Vi ville også skulle bøvle med rørføringen bagefter. Det ville slet ikke være til at overskue. Jeg magter det ikke, John John.
Der er ikke kommet så godt ud af denne opgave, som man kunne have ønsket/forventet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefan Jensen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 2. feb 2016 21:10
8
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Stefan Jensen »

Nåårh Jaa et project du ude i...
Har lige læst hele tråden..
Fuck hvor skal jeg have mig en kælder hahaha :)
Ku godt have tænkt mig tråden Ikk kun var 3 sider men i hvert fald 10+
Du må have gjort dig så ufattelige mange tanker omkring dette project... Det virker så gennemført..
Dog ævligt med så meget modgang... men kunst tager tid :):);)

Er virkelig imponeret og gal hvor ville jeg gerne se det færdigt..
Laver lige en finte tænker jeg...
Er ret sikker på jeg har fået nogle koraler igennem Anders som kom fra dig ... når du engang har fået styr på det hele .. Vil jeg gøre en sød tjeneste tilbage så jeg kommer da lige forbi med lidt spændende frags til dig... og du skal slet ikk tænkte på og hente... Det var så flink så jeg kommer gerne og aflevere ^^ ( og ser tanken :):) )

Hehe :) jeg smed.. burde have lavet det bord til dig ;)

Mvh Stefan


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af tim_rn »

Jeg håber du kan bruge det til noget, at din erfaring her og din tid til at skrible det ned vil hjælpe en del andre på forum med at træffe de rette valg fremover. Det giver selvfølgelig ikke noget lige nu og her, men det kan sagtens blive meget værd for alle dem der har læst tråden, og indtil videre er der trods alt 3250 sidevisninger på forhåbentlig mange unikke brugere.

Og ellers bliver det jo om noget bare en endnu større sejr, når det hele kører en dag. Man skal nok lige lære at nyde det, men en langt større succes når det har krævet så meget planlægning og at holde den modgang.

Glæder mig til at se.. ja, ikke engang det færdige men bare følge med henad vejen!


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Stefan Jensen skrev:Dog ævligt med så meget modgang... men kunst tager tid :):);)

Er virkelig imponeret og gal hvor ville jeg gerne se det færdigt..
Laver lige en finte tænker jeg...
Er ret sikker på jeg har fået nogle koraler igennem Anders som kom fra dig ... når du engang har fået styr på det hele .. Vil jeg gøre en sød tjeneste tilbage så jeg kommer da lige forbi med lidt spændende frags til dig... og du skal slet ikk tænkte på og hente... Det var så flink så jeg kommer gerne og aflevere ^^ ( og ser tanken :):) )

Hehe :) jeg smed.. burde have lavet det bord til dig ;)

Mvh Stefan
Lidt bump på vejen har der da været, men det var jo nok at forvente. Det er jo et stort system og mange af tingene er custom made. Så der kommer naturligt nok nogle anderledes udfordringer. Det må man tage med - og det gør jeg også. Jeg er nok ikke hårdere ramt end andre i en lignende situation.

Lyder spændende med de koraller du nævner. Anders? er det en af vores gode jyske venner? Kan du ikke lægge et billede ind?
Du bor jo ikke så langt fra mig, så du er velkommen til at kigge ud når jeg er lidt længere.
Og ja- et smedet bord havde nok været en bedre løsning.
tim_rn skrev: Og ellers bliver det jo om noget bare en endnu større sejr, når det hele kører en dag. Man skal nok lige lære at nyde det, men en langt større succes når det har krævet så meget planlægning og at holde den modgang.
Du har ret i det med at nyde det. Det minder jeg dagligt mig selv om. Jeg er i en unik situation. Jeg har fået mulighed for at lave et helt nyt system, helt efter mit eget hoved. Samtidig er der intet tidspres, andet end det jeg lægger på mig selv. Det gamle system kører jo stadig og det kan jeg kigge på endnu.
Jeg nyder at gå og kigge på det hele og se det snurrer.

Jeg klynker ikke over de udfordringer der er og dem der kommer. Så ville jeg være et skarn. Men jeg hader inkompetence og arrogance, som jeg føler Porsa lægger for dagen. At lave en fejl, det kan vi alle gøre. Men man skal ikke gentage den.
Jeg spurgte om ikke de ville ud og kigge, godt nok gennem tømreren, men de ville kun se billeder. De bor tæt på mig. Have det været mig, havde jeg stået der som et lyn - om ikke andet, så for at se det med egne øjne. Og havde kunden ikke foreslået det, så havde jeg selv.
Tak for jeres kommentarer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Tykki »

Bump.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Tykki skrev:Bump.
Til ære for min gode ven, den lille knallertkører, lidt nye fortrædeligheder herfra.
Jeg har jo fået en ny skummer, en BK 300 de luxe. Fin og flot, med en helt ny skummerpumpe på. Så strøg pumpen på den der kører på det nuværende system. Det er muligvis en vikling der er røget. Anyway, den gik i stykker. Det er også en ældre sag fra 2009.
Lidt bytten rundt på pumper og alt var godt. MEN Så STRØG DEN NYE SAFTSUSEME OGSÅ.
Nåh, jeg havde mulighed for at låne en reservepumpe og alt skulle være fint. Den nye defekte skulle bare ned og fikses, subsidiært byttes. Den er jo kun 4 mdr gammel (højt sat).
Den nye begyndte at udvikle en hulens masse varme. Nu går man jo ikke sådan løbende og mærker på sine pumper, om de er varmere end normalt.
Jeg gør i hvert fald ikke. Først da køleren kørte unormalt meget, blev det opdaget. Den var ikke bare håndlun - den var brændende varm - og kørte i øvrigt næsten ikke .
Op med dyret og skille den ad. Rotoren kunne næsten ikke køre rundt og der var en bunke kalkaflejringer i den. Det med kalkaflejringerne er ikke så underligt. Varmen får jo kalken til at udfælde hurtigere. Gættet er, at lejet har været defekt og derfor har kørt trægt. Så er den kørt varm og kalken har udfældet og sat sig. Da pumpen er ny, blev den sendt til Royal Exclusiv i Tyskland. De fik en udførlig beskrivelse med og godt med billeder.
Alt burde være godt. De vendte tilbage med en melding om, at den skulle have en ny rotor - og den skulle jeg købe!!!!???? :shock:
Grunden var, at pumpen ikke var blevet afkalket :rolleyes:
På bedste pædagogiske vis forklarede jeg, at den jo var helt ny, kørt i max 4 mdr. I følge deres egen brugsvejledning, skal skummerpumper afkalkes hver 6 måned, så hvorfor skulle jeg have afkalket den??? :dizzy: Jeg bad dem tænke om igen. Desuden påpegede jeg, at det ikke var en reparationssag, det var en garantisag. Jeg klagede over et defekt produkt, som de ub skulle udbedre eller erstatte. De nægter at dække den og afviser at det er en garantisag.
Men de ville, for at vise deres gode vilje, reparere den - mod at jeg betaler for et reparationssæt til 450,00 incl forsendelse.
Så blev jeg sur og stædig. "Pak den sammen og send den retur til mig" :devilish: . Det ville de sgu ikke (tror de allerede havde lavet den) Deres argument var, at så sendte jeg den jo bare til min leverandør, som sendte den til sin leverandør, der så sendte den retur til dem. Den ville få en lille tur rundt i Europa, for så at ende på deres værksted igen - og der stod den jo allerede. Det var jo rigtigt nok. De eneste der ville tjene på det, ville være de transportører der skulle køre den samme pumpe rundt i ring.
Nu har jeg betalt pengene. Jeg har ganske enkelt ikke tid til at bøvle med dem. Har alt for travlt i forvejen. Desuden har jeg lavet en aftale med min leverandør, så jeg bliver holdt skadesløs. Det var nu ikke så meget pengene, det kommer jeg nok over. Det er mere princippet i det.
De skal jo ikke give garanti og så ikke holde den. Pumpen skulle ikke afkalkes efter 4 mdr. Brugsforvirringen siger 6.
Så vær opmærksom på jeres BK skummerpumper. De skal afkalkes oftere end det anbefalede - med mindre fejlen på min skyldes et defekt leje, hvilket jeg er overbevist om at det gør. Jeg har før ladet skummerpumper køre i meget længere tid, før de er blevet afkalket og der er aldrig sket noget ved det. Jeg har aldrig oplevet en skummerpumpe stå af på grund af tilkalkning før.
Jeg skulle få min pumpe retur i løbet af ugen. De svarede nemlig prompte, så snart de havde modtaget pengene. Røvh....

Og så lige et billede af min græsplæne. Nu har jeg to, både inde i huset og uden for i haven og de skal begge slås og passes.
Den udvendige græsplæne.
Den udvendige græsplæne.
Græsplænen i displaytanken.
Græsplænen i displaytanken.
Det var alt for nu.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af nielsk »

Det er også min erfaring med Royal exclusive, de er nogle royale røvhuller når det gælder service på deres regning.
Deres returpumper holder ikke til højt tryk i længden . Jeg har jo 8 meter rør op til min tank og brændte 2 af deres returpumper før jeg skiftede til jebao.

Deres skummer derimod er det bedste jeg har prøvet. Jeg kører pt. med 300 model som dig.


SPS : Stability provides succes
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Schwensen »

Mangler vi ikke FTS af displayakvariet? :)
Er du startet op på døde eller levende sten?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Schwensen skrev:Mangler vi ikke FTS af displayakvariet? :)
Er du startet op på døde eller levende sten?
Atoller fra Moby og så 70 Kg. Indonesiske levende sten.

Billeder kommer når det er nået længere.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af StarF »

Har nøjagtig samme erfaring med Royal exclusive. Garanti er ikke noget de giver meget af, hvilke også er en af grundene til jeg ikke bruger deres udstyr mere. Har kun en retur pumpe fra dem, men når den dør, så bliver der ikke mere Royal exclusive købt fra min side.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af peder »

Har deres skummer, efter 4 mdr. tog jeg den op til rensning og der var ikke antydning af kalk i den, var som ny.
Den har kørt som en drøm’ suverænt den bedste skummer jeg har haft!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Tykki »

Snobber! Tror jeg skal til at kalde mine sild for "Royal vestegn" tak for updaten Erik .


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af trine... »

Fin info til intetanende bk ejere. Mine skummerpumper kalker ALDRIG til da vandet ved skummerindsugning åbenbart må være tilstrækkeligt ladet med co2 fra mit reaktorudløb (ingen piggybag til absorbering af uneutraliseret co2) til at det ikke sætter sig? Har dog renset dem for slam et par gange årligt men der har aldrig været antydningen af kalkaflejringer, og det er på snart 3 år.
God info nu når jeg skifter til Supermarin 250...


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af trine... »

Tykki skrev:Snobber! Tror jeg skal til at kalde mine sild for "Royal vestegn" tak for updaten Erik .
Dan, jeg tror dine sild bliver sure hvis de skal sammenlignes med R.E's dårlige kundeservice. R.E. er måske royale men dine sild er sgu da KONGE for faen!


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Mikas »

Man kan næsten heller ik forvente noget service for de priser de tager for tingene :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af apfolmer »

imponerende setup. Hvornår åbner butikken ? :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

En lille opdatering på BK skummerpumpen.
I dag, tirsdag den 05.12 kom UPS og leverede den. Derfor er jeg næsten sikker på at mit gæt på, at den allerede var repareret, pakket og klar var rigtig.
Det var nok den egentlige grund til at de ikke ville sende den retur til mig - udover selvfølgelig det fornuftige i, at det ikke gav nogen mening at sende den på rundtur i Nordeuropa.
Jeg betalte torsdag den 30.11. Fredag den 01.12 fik jeg bekræftelse på ordren og samme dag en besked om, at ordren havde ændret status. De har sikkert afsendt den samme dag (den skulle jo bare ned af hylden og have en label på). Der er en weekend i mellem, så det kan nok ikke gå hurtigere.
Skummerpumpen ankommet fra R.E.
Skummerpumpen ankommet fra R.E.
Den var emballeret fint og sikkert i helt ny kasse, med masser af chips og bobleplast. Noget får man da for sine Kr. 327,37
Pumpen var fint emballeret.
Pumpen var fint emballeret.
Fragten kan man ikke klage over Kr. 89,40 for en pakke på 2 kg. Leveret med UPS fra Tyskland til mit dørtrin på 2 dage :GO
Til sammenligning skulle Post Nord have over Kr. 200,00 for den modsatte tur og der skulle man selv ned på posthuset først :BA

Jeg er, grænsende til 100%, sikker på at fejlen skyldes et defekt leje. Som tidligere nævnt har jeg aldrig set det før.
Det samme med påstanden om at det skulle skyldes manglende afkalkning. Den køber jeg ganske enkelt ikke. Jeg har haft fat i en del af de pumper og der har kunne være snegle, alger, småsten og andet snask i dem - men aldrig antydning af kalk.

Udover den almindelig kendte tyske arrogance, så tror jeg at det har været for svært for dem at indrømme, at deres egenkontrol har svigtet.
Alene det knæfald, at ændre deres opkrævning fra en ny rotor til at ville reparere den, har kostet på selvforståelsen.
De burde have opdaget det leje ved kontrollen og det ved de godt.
Jeg nævnte over for dem, at fejl kan ske. Jeg driver selv en virksomhed og kender selv til det. Får vi lavet en fejl, leveret en vare der ikke er 100%, så får kunden det rettet eller leveret en ny - uden dikkedarer. Hellere miste nogle 100 kr og bevare en tilfreds kunde, end at stå stejlt på at man er fejlfri.
Havde det været en to år gammel pumpe der kom så tilkalket ind, havde jeg kunne forstå dem. Men den er helt ny, så der må være noget andet galt.

Nå, den reparerede pumpe er sat på. Den kører som en drøm og er helt lydløs. En svag susen fra luftindtaget er alt der høres. Så alt er godt - men jeg holder øje med den.
Laver den det mindste støj, ryger den urørt retur til forhandleren og så kan han bøvle med Royal Exclusiv.
Jeg har også fået mine udlæg til rep og fragt retur i dag uden vrøvl. De blev trukket fra den regning, jeg skulle betale for noget andet nyt grej.

Konklusionen for mig er, at deres garanti er til at lukke op og sk... i :wc: Servicen er fin nok, de svarer hurtigt, professionelt og holder en sober tone.
Produkterne kan jeg ikke klage over. Skummer og returpumper kører perfekt. Det er kvalitetsgrej og er det bedste jeg til dato har prøvet.
Jeg vil til en hver tid vælge det igen.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse ons 6. dec 2017 07:23, rettet i alt 1 gang.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Engelquist »

Som sædvanligt meget grundige opdateringer (og tak for det).
Fantastisk projekt, der vist bliver et af de mest gennemførte i DK!
Jeg glæder mig til at komme på besøg hos dig (igen) når indkøringen er overstået :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af trine... »

Hmm lige med hensyn til Porsa så skulle du have vendt deres egen kommentar omkring at de "ikke var eksperter i akvarieborde" og spurgt dem om de så heller ikke var eksperter i deres eget produkt, for hvis ikke så skulle de nok holde sig fra både at rådgive og bygge til den slags industrielle og semiindustrielle applikationer. De kender jo tydeligvis ikke bæreevnen eller stabilitetsfaktoren på deres egne profiler og kuber!!!


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af PederP »

Godt at høre i fik løst det. Trods alt bøvlet.
Jeg fik, opmuntret af dennetråd, også lige renset min 3md gamle RD 60w. Der var ikke kommet skyggen af kalk i den periode.
I min gamle BK2000 pumpe, så jeg lige som Trine aldrig noget kalk, trods at den nok fik lov at køre op mod et år.
Du må have ret i en eller anden leje defekt, eller lign..


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Carsten »

trine... skrev:Hmm lige med hensyn til Porsa så skulle du have vendt deres egen kommentar omkring at de "ikke var eksperter i akvarieborde" og spurgt dem om de så heller ikke var eksperter i deres eget produkt, for hvis ikke så skulle de nok holde sig fra både at rådgive og bygge til den slags industrielle og semiindustrielle applikationer. De kender jo tydeligvis ikke bæreevnen eller stabilitetsfaktoren på deres egne profiler og kuber!!!
Man kan også sige, at hvis de ikke var eksperter i akvarieborde, hvorfor sælger de dem så?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af PoulD »

Jeg er af flere grunde lidt nysgerrig efter at høre hvor du egentlig havde købt den skummer fra starten?

Dels fordi det som hovedregel ikke er klogt at reklamere over en vare direkte til en producent, hvis varen er købt hos en forhandler. Man skal altid reklamere der hvor man har købt varen. Det er hos forhandleren man som forbruger har sin reklamationsret og det er ikke 100% givet, at forhandleren har samme rettigheder hos producenten. I øvrigt bør man måske være varsom med at bruge ordet garanti. Det man som forbruger er lovmæssigt sikret er 2 års reklamationsret. Garanti er ikke helt det samme og ikke noget man har krav på.

Dels fordi jeg også synes det umiddelbart lyder besynderligt, at der skulle komme så meget kalk på så kort tid. Jeg har et par gange været ude for at kunder har købt en vare hos os og returneret den igen som et fejlkøb, men i den nye æske har der så ligget en gammel brugt vare. Og vi er endda producent og har kun B2B handel. På konsumentmarkedet er der formentlig endnu flere som er totalt uden hæmninger. Jeg har sågar hørt om en butik der tog en uudpakket stationær computer retur. Nummer to kunde som købte den blev da en smule utilfreds over, at der ikke var andet end mursten i kabinettet.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Til ære for Mikas, der mente at det var tid.

Havde helt glemt, hvor mega irriterende opgaven med at fange fisk er. Det er hele tiden den/de fisk man IKKE skal have fanget lige nu, der gladelig går ind og æder i fælden.
Selvom det ikke er så pakket med koraller i plejeakvariet, så er det noget nær umuligt at fange den jeg vil have over med net.
Sohal´en går gladeligt ind og spiser, mens den S.coralinus der er målet, holder sig på behøring afstand. På et tidspunkt bliver den vel så sulten, så den går derind.
Sohal´en går gladeligt ind og spiser, mens den S.coralinus der er målet, holder sig på behøring afstand. På et tidspunkt bliver den vel så sulten, så den går derind.
Er ved at justere "de tre hellige ind" og så skal jeg til at flytte de første koraller over, som en test.
Tømmer først plejeakvariet for koraller. De skal i fragtankene og stå indtil videre. Der vil givet vis komme nogle frags, men det er ikke til at sige hvor mange.
Muligvis også lidt LS, men det kan være de ryger i sumpen til en start. Vi får at se.

Jeg er, tvunget af omstændighederne, nødt til at få det tømt først. Jeg skal bruge de lamper der sidder der til den nye DT. En af de 4 lamper jeg har hængende over den nye DT, har besluttet sig for at stå af. Muligvis et print der er gået. Strømforsyningen virker og lampen lyser kortvarigt i alle dioder og så slukker lampen. Blæseren burde være udelukket.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Mikas »

Det var godt Erik :p det er jo ikke os alle der er så tålmodige som dig :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af ttkthomsen »

Erik er alt oppe og køre nu? De 2 sumpe og de 2 fragtment akvarier eller er det kun noget af sydtemet der er sat til ?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev:Erik er alt oppe og køre nu? De 2 sumpe og de 2 fragtment akvarier eller er det kun noget af sydtemet der er sat til ?
Hele møllen kører. Der er 3 sumpe og de er alle i drift. Værdierne er nu også på plads. De var lige i underkanten, men er justeret nu.
Så mangler bare en "støvsugning" af bunden i DT og i fragtankene - og så lige at få den irriterende fisk fanget op.
Så rykker jeg nogle koraller over.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Amazonas »

Fantastisk projekt...
Gennemtænkt, gennemført og superflot


Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Steen »

Det er dælme et spændene projekt du har gang i der. Man kan næsten ikke vente til næste opdatering.
Som andre har nævnt før havde jeg ikke turde bruge Porsa. Men havde nok valgt at svejse et bord samme i firkantrør.
Det er fanme noget der holder og kan svejses på stedet hvis det er svært at få ind på plads.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"