"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Som det muligvis er nogle bekendt, er jeg i gang med at bygge et helt nyt setup.
Der er langt mange kræfter og tanker i projektet. Alt er gennemtænkt og planlagt ned til den mindste detalje (nu må vi så håbe at det virker, som vi har planlagt).
Der har været masser af uforudsete problemer, men de er blevet løst efterhånden som de er opstået.
Man kan som bekendt ikke forudse alt og vi (Thomaas, der er det tekniske/praktiske geni og mig selv) har måtte ændre og korrigere flere gange. Men det ser fornuftigt ud.
I hele forløbet har jeg presset på i alle led, for at få tingene til at ske så hurtigt som muligt.
Alle de involverede har ydet en kæmpe indsats og har gjort alt for, at vi skulle holde tidsplanen.
Nogle har måtte rykke aftaler, andre ting er sat til side(firma julefrokost) eller udskudt. Alt sammen for at kunne hjælpe mig med at få det til at glide.
Jeg er meget taknemmelig for al den hjælp jeg har fået.

Pludselig opstår der et problem jeg slet ikke havde set komme. Det kom virkelig bag på mig.

Da projektet er ”custom made” er alt stykket sammen efter de specielle kriterier, som det her projekt kræver. Så godt som alt grej er bestilt i udlandet, da det alligevel ikke er ”hyldevarer” herhjemme.
For at spare tid, har jeg derfor bestilt det selv. Det skulle jo alligevel bestilles hjem først af en forhandler.
Det betyder at jeg har bestilt varer fra så velrenommerede firmaer som GHL, Tunze og Royal Exclusiv (for resten, en lidt spøjs måde at skrive Exclusive på – uden et e til sidst – Eksklusiv. Men det hedder det altså, de må jo vide det)
Det er alle kendte virksomheder der har leveret kvalitetsprodukter til vores hobby i mange år.
Alt er bestilt via webshops/grossister i udlandet, da det er billigere end at handle hos producenten selv.
Sammensætningen af grejet er via mail drøftet med flere af virksomhederne direkte, så jeg er sikker på at jeg får det helt rigtige. Alle producenter har været meget hjælpsomme og skriver gerne de korrekte varenumre på det grej der skal bruges. Det er rart, for jeg hader at skulle bøvle med at sende retur osv osv.

Her stopper herlighederne så også – for jeg har ikke fået det sidste af det bestilte grej endnu.
Så pt, er det leveringen af det bestilte, der stopper hele processen.
Vi har lavet alt det vi kan (så godt som, der mangler lidt finish og lidt andre småting), men vi mangler én vital komponent for at kunne færdiggøre rørføringen og teste med vand i.
Havde det problem ikke været der, så havde vi været 1-2 måneder inde i indkøringen nu.
Men - vi er bare så klar – og jeg glæder mig helt vildt.
Probecelle (holder) Det er den der mangler.
Probecelle (holder) Det er den der mangler.
Probecellen skal sidde her.
Probecellen skal sidde her.
At der kan være leveringstid kan jeg godt forstå. Ordren skal registreres og behandles. Ting skal pakkes og sendes. Men, det burde kunne overkommes inden for en rimelig tidshorisont.

Den 27.01.17 skriver GHL på flg. deres Facebookside.
“As already mentioned the late delivery of some raw materials to us caused a significant production delay - these problems are now fortunately a thing of the past. Due to the huge amount of preorders it will take a while before everyone will receive a ProfiLux 4. Please ask your dealer for the concrete delivery date.”

Jeg bestilte mit grej, herunder en Profilux 4 og en del andet grej, den 18.02 og har ikke set skyggen af det endnu. De må have haft rigtig mange forudbestillinger.
Pludselig kommer det vel.
Sidste nyt, den 24.05 er, at alt det bestilte er på lager nu – der mangler kun en enkelt del.
Det er desværre den vigtigste brik i hele rørføringen. Den skulle komme hjem i løbet af næste uge.
Da jeg før er blevet skuffet, sætter jeg ikke næsen for højt op efter, at den virkelig kommer som lovet.
Så snart den ankommer, sender de hele ordren.

For de andre varers vedkommende var der sket det - at de havde glemt ordren. Den havde forputtet sig.
Irriterende, men det kan ske for os alle. Vi er kun mennesker.
Det er også lidt specielt, da det ikke er standard varer i deres sortiment. Så de skulle bestilles hjem som en særordre fra producenten først.
Men det har de tilbudt at gøre (fin service) og i sidste uge fik jeg det meste. Mangler nu kun en pumpe og det er til at leve med. Den skulle komme hurtigst muligt.
Jeg har fundet ud af, at når de siger 2 uger, betyder det 8 til 12 uger. Men sådan er der jo så meget.

Der er mange der har ringet/skrevet og spurgt til, hvor langt jeg er. Så jeg vil lige lave en statusrapport.
Jeg har løbende taget billeder og der er rigtig mange, men jeg lægger lidt ind her til at starte med. Jeg har rigtig mange billeder, så jeg har sorteret i dem.
Så kan man danne sig et billede af, hvordan det kommer til at se ud.
I første omgang er det teknikafdelingen (ca 22 kvm. incl trapperummet) jeg viser billeder fra. Jeg håber at det giver et nogenlunde billede af det store arbejde. Det er billeder helt fra begyndelsen og jeg har forsøgt at lave før og efter billeder af de samme områder.
Here we go:
Teknik rummet skal være der, hvor jeg havde mit tidligere killi set up. Der stod også et 900 L akvarie som jeg havde haft Piratfisk i. Der har ikke været vand i det system i flere år.<br />På billedet her, er der fjernet en del af akvarierne og andet akvarieudstyr. Vi har kørt omkring 25-30 akvarier og glas til 10-15 ekstra akvarier væk. 2-3 fyldte trailerlæs er det blevet til.
Teknik rummet skal være der, hvor jeg havde mit tidligere killi set up. Der stod også et 900 L akvarie som jeg havde haft Piratfisk i. Der har ikke været vand i det system i flere år.
På billedet her, er der fjernet en del af akvarierne og andet akvarieudstyr. Vi har kørt omkring 25-30 akvarier og glas til 10-15 ekstra akvarier væk. 2-3 fyldte trailerlæs er det blevet til.
Vi skulle også have fjernet en radiator. Den stod i vejen og vi får nok ikke problemer med varmen i rummet.
Vi skulle også have fjernet en radiator. Den stod i vejen og vi får nok ikke problemer med varmen i rummet.
Først skulle der spartles lidt på gulvet. Det har ”Polsk hældning”, væk fra afløbet. Det er murerne gået i gang med.
Først skulle der spartles lidt på gulvet. Det har ”Polsk hældning”, væk fra afløbet. Det er murerne gået i gang med.
Vi fik en lille overraskelse. En rotte havde gnavet hul i kloakken/afløbet, så det måtte skiftes.
Vi fik en lille overraskelse. En rotte havde gnavet hul i kloakken/afløbet, så det måtte skiftes.
Jeg har fået lagt klinker på gulvet, så det ikke ligner et flerfarvet, malet værkstedsgulv. Jeg har desværre ikke et fuldt billede af det jomfruelige gulv, da murerne hurtigt dækkede det med pap.
Jeg har fået lagt klinker på gulvet, så det ikke ligner et flerfarvet, malet værkstedsgulv. Jeg har desværre ikke et fuldt billede af det jomfruelige gulv, da murerne hurtigt dækkede det med pap.
Da jeg fik skiftet kloakken, fik jeg lavet en sump ved gulvristen. Så kan jeg hælde en spand vand ud, uden der løber vand ud over hele gulvet.
Da jeg fik skiftet kloakken, fik jeg lavet en sump ved gulvristen. Så kan jeg hælde en spand vand ud, uden der løber vand ud over hele gulvet.
Rummet efter gulvklinkerne er lagt og efter der er spartlet på væggene. Der er klar til maling.
Rummet efter gulvklinkerne er lagt og efter der er spartlet på væggene. Der er klar til maling.
Samme vinkel, efter malerne er færdige.
Samme vinkel, efter malerne er færdige.
Indgangen til vandskifte- og RO rummet, før maler.
Indgangen til vandskifte- og RO rummet, før maler.
Indgangen til vandskifte- og RO rummet efter maler.
Indgangen til vandskifte- og RO rummet efter maler.
Sumpene er ankommet.
Sumpene er ankommet.
Sumpe er nedbåret – af den gamle mand selv – egenhændigt. De er ikke så tunge, ca 40-45Kg – men de er uhandy og skal bæres ned af en smal kældertrappe og mingeleres gennem kælderen. Det gik dog fint og jeg fik noget motion.
Sumpe er nedbåret – af den gamle mand selv – egenhændigt. De er ikke så tunge, ca 40-45Kg – men de er uhandy og skal bæres ned af en smal kældertrappe og mingeleres gennem kælderen. Det gik dog fint og jeg fik noget motion.
RO tanken
RO tanken
Trapperummet der skal huse vandskiftesump og Ro tanken før maling og lægning af klinker.
Trapperummet der skal huse vandskiftesump og Ro tanken før maling og lægning af klinker.
Samme efter maler og lægning af klinker. Klar til brug.
Samme efter maler og lægning af klinker. Klar til brug.
Vandskiftesump og Ro tank.
Vandskiftesump og Ro tank.
Afløbet fra vandskiftesumpen.
Afløbet fra vandskiftesumpen.
Sumpe opsat og rørføring påbegyndt.<br />Sumpene er hævet, så de kommer op i en mere arbejdsvenlig højde.
Sumpe opsat og rørføring påbegyndt.
Sumpene er hævet, så de kommer op i en mere arbejdsvenlig højde.
Indløbet har en holder til filtersokker. Der er lavet udfræsninger i hullerne, så toppen på sokkerne kommer ned i plan med pladen. Det skal forhindre at der kan samle sig skidt omkring dem.
Indløbet har en holder til filtersokker. Der er lavet udfræsninger i hullerne, så toppen på sokkerne kommer ned i plan med pladen. Det skal forhindre at der kan samle sig skidt omkring dem.
Skummersumpen, med reaktorer og returpumper. Her har vi et af vores små problemer. Vi bliver nødt til at lave en nedskæring i væggen mellem skummer og de øvrige rum. Vandstanden bliver for høj ellers og så ryger sikkerheden. Det klarer vi med en finecutter (håber jeg)
Skummersumpen, med reaktorer og returpumper. Her har vi et af vores små problemer. Vi bliver nødt til at lave en nedskæring i væggen mellem skummer og de øvrige rum. Vandstanden bliver for høj ellers og så ryger sikkerheden. Det klarer vi med en finecutter (håber jeg)
I forlængelse af sumpene er der sat to fragtanke op. De er på lige knap 300L hver.
I forlængelse af sumpene er der sat to fragtanke op. De er på lige knap 300L hver.
Fragtankene fra en anden vinkel. Planen er, at der skal være DSB i én eller begge fragtanke. Derfor kan de virke lidt høje. Der er planlagt rent T5 lys over den ene og Radion LED over den anden, så jeg kan sammenligne farverne.
Fragtankene fra en anden vinkel. Planen er, at der skal være DSB i én eller begge fragtanke. Derfor kan de virke lidt høje. Der er planlagt rent T5 lys over den ene og Radion LED over den anden, så jeg kan sammenligne farverne.
Det er så en foreløbig status på, hvor langt vi er nået. Der mangler stadig en del (meget ser jeg nu).
Vi mangler at lave det sidste på rørføringen, bla at montere fragtankene og probecellen.
Vi skal have lavet udluftning, med ventilatorer i både teknikrummet og inde ved akvariet.
Vi skal have færdiggjort rørføringen inde ved akvariet, Der mangler vi at beslutte hvordan returvandet skal komme ind.
Vi mangler el-arbejdet.
Vi mangler at lave ophængningen til lamperne over displaytanken.
Vi mangler at lave en hylde til computeren. Den skal sidde over rørene med probecellen.
Vi mangler at beslutte, hvor RO anlægget skal placeres.
Vi mangler at tilkoble RO tanken.
Vi mangler at få bygget den væg der skal være ved display tanken. Der skal være en dør på hver side af forruden, så man kan komme ind bag akvariet.
Vi mangler at lave vandtilførslen til RO anlægget og til vandhanen der skal sidde ved vasken.
Vi mangler at købe skabe, bordplade, håndvask og armatur der skal være på væggen ind mod vandskiftesumpen.
Vi mangler at få bestilt det sidste grej, bla. kalkreaktor, grus til DSB, lidt manglende lys og salt, så vi ikke får leveringsproblemer pga sommerferien.
Så der er nok at gå i gang med, men nu skal vi have vand i først.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af dyne »

Wow Erik er noget af et setup og virkelig gennem tænkt bliver lækkert at følge
Hvor mange liter bliver det på ialt


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Mikas »

Hehe Erik...
Ting tager tid.. det er jo ik små ting du har fået sat i gang men det blir godt .. rigtig godt, det ved vi alle jo :)
Jeg glæder mig så meget til at se det rulle :) ham Thomas er bare skrap. Tommel op til ham


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af ole kekkonen »

Erik,Grus?er du sikker på det er en DSB du Vil lave?du skal godt nok bruge rimelig store konstørrelser Til din DSB men det er jo holdning hvad det er.du kan bruge grov sand men det meste skal bestå af fint sand OG Lidt medium størrelse sand.lyder Indiviklet men er det ikke kig her

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kornst" onclick="window.open(this.href);return false;ørrelse

OG
For a sand bed to contain the most animals of the most species, it really should have a distribution where sediment sizes span from about 2 mm to 0.063 mm (2 mm to 1/16th mm), and where most of the particles are in the 0.250 mm to 0.125 mm range. This will make a sediment that is acceptable, if not perfect, for most animals
Sakset her fra

http://reefkeeping.com/issues/2003-06/r ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af charlie saltvand »

:GO :GO :GO

Tilykke med det nye, det bliver SÅ godt.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af ttkthomsen »

Hold da k... for et setup, det bliver spændende at følge. Husk masser af pic. :beer:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Tykki »

Du er sindsyg!


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Ryom »

Hvis propeholderen ikke kan tages ud når det er vand på systemet. Hvordan skifter/kalibrerer du så proberne? Vil da mene der skulle være sat et par afspærringsventiler ind. ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Carsten »

Føj! OK misundelse er en grim ting :) Det bliver svært frem over at lave et setup, uden at kigge på dit. Og sjældent vil det kunne laves lige så gennemført og gennemtænkt.
Bliver spændende at se det færdige resultat


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Anders månsson »

Hold da hel festivitas sikke et imponerende setup og ikke mindst sans for gennemtænkte detaljer!!!


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af charlie saltvand »

Tykki skrev:Du er sindsyg!

He he he.... :clap:

Dan, vi er vidst alle lidt sindsyge, tror man skal have dét gen for at holde ud i denne her skønne hobby :y

Han er DYGTIG, erfaren OG tålmodig ( til forskel fra bla os 2). Dertil har han nu muligheden for at afprøve alle hans erfaringer, tanker og drømme.... jeg var også gået amok hvis jeg havde muligheden :GO

Jeg var forbi ham for 14 dage siden.... wow. Vent til du ser DT....

Men du har ret, han er liiiige lidt bimelim :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Lord Mike »

Erik, din ombygning er ganske enkelt startet imponerende, hvad skal det dog ikke ende med :GO


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Gambi »

Der bliver godt nok kælet for detaljerne på det projekt. det bliver spændende at følge :GO


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Bokelund »

Vanvittig sejt!
Det er næsten umuligt at sætte ord på :D


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Birkefeldt »

Fedt teknik rum (kælder!). Glæder mig til at følge med :-)


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af christiantt »

Det er fedt det der!!
Der minder mig om nogle af de tråde som der kommer på ReefCentral hvor man tænker "Det kan de kun fordi de bor i USA eller Thailand" :TH


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Han$en »

Jeg er fan!
Jeg sidder klistret til skærmen og venter i spænding!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af trine... »

Til dem som ikke måtte have set det irl. Kan jeg kun sige at det er det vildeste og mest gennemtænkte private setup jeg har set set til dato i hobbyen. Erik og Thomaas fortjener de vildeste rygklap for research/" bitter" erfaring og deres knowhow, blot det at få lov at omsætte drømmen til praksis er super gode lærepenge ift hobbyen hvadenten man skal bruge det kommercielt eller blot bliver det klogere på at bygge gennemførte/tænkte systemer. Det er jo trods alt mest forhandlere der af praktiske og økonomiske årsager er villige til at gå så langt for at sikre arternes overlevelse endsige trivsel og dermed deres investering. Så kudos herfra.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af StarF »

sindsygt setup!...


Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 7. feb 2015 22:47
9
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Magnus »

Det se godt ud, håber at alt vil virke som det det, det er tænkt :K


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det ser bare så fedt ud :GO

Begynder straks at grave mig en kælder, også er I velkommen forbi her bagefter :wink:

Super gennemført arbejde Erik og Thomas :GO


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af PederP »

Det er bare super lækkert Erik.

Jeg tænker dog det samme som Ryom. Skulle den probe-dims ikke sidde med noget hane foran/bagved, så den kan by-passes når du kalibrerer?

Men ja, møg træls at blive holdt tilbage af småting.


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Michael_F »

:K :W :GO :h


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Jones »

Jeg så en spørge, men intet svar. Hvor mange liter bliver det samlede system på? Eller er det noget, der gemmes til en egentlig tråd om akvariet?


o_O
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Kimkjaer »

christiantt skrev:Det er fedt det der!!
Der minder mig om nogle af de tråde som der kommer på ReefCentral hvor man tænker "Det kan de kun fordi de bor i USA eller Thailand" :TH
Det her :GO


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af nielsk »

Vi skal informeres løbende om alle detaljer. Det må være prisen når du smider sådan en teaser op. Det er bare så vildt og gennemført.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

Tusind tak for alle jeres søde kommentarer. Det varmer og jeg er glad for at I synes det ser lovende ud. Tak for jeres interesse.
Som flere nævner, så har Thomas en stor andel i det praktiske/tekniske. Han fortjener den credit, for han har virkelig arbejdet med det helt fra starten.
Thomas er ekspert i alt der har med væsker der løber igennem rør, at gøre. Han har stået for alt det praktiske arbejde, jeg har bare gået til hånde og forsøgt ikke at være i vejen..
Jeg har flere gange tænkt, Peter (nineball) og Mr. Wilson, når vi har gået og arbejdet (uden sammenligning i øvrigt). Dog vil jeg påstå, at jeg ikke er lige så spejlblank som Peter er/var.
Thomas arbejder helst alene og vil ikke forstyrres imens. Men jeg lærer en masse om modtryk, tryk bag på kuglehaner og rørtykkelser. Det gælder om at høre efter og få det ind første gang det siges. Ellers får jeg meldingen ”sig mig, hører du overhovedet ikke efter hvad jeg siger”. Men jeg hænger i og suger tll mig.
Forskellen på amatøren og den professionelle er nok, at mens jeg ville forvente at der ville være lidt utætheder i mine limninger – ville Thomas ville blive virkelig overrasket, hvis der var det i dem han laver.

Og så har Thomas erfaring fra hans eget system, der er af nogenlunde samme størrelse.

Når vi har overstået alt det praktiske, kommer den vanskeligste del. Vi skal have overført alt det levende til det nye. Det er nok her jeg kommer mere på banen.
Når vi skal finde tidspunktet og tempoet, er det en fælles beslutning og her skal der nok blive slagsmål. En hurtig Karl og en forsigtig Per, det skal nok blive en fest.
Mange af korallerne er meget store kolonier og er tilbage fra før 2009. Min store A.florida måler 45x35 cm og A.spec. ”Joe the coral” er ikke meget mindre.
Så det bliver en stor udfordring at flytte dem og få dem placeret.

Det bliver så spændende for der er flere, for mig, helt nye ting og sager.
Jeg har ikke lavet en opstart af et nyt akvarie siden 2005. Det blev omlagt i 2009, men der blev vand og sten genbrugt. Så det er lidt spændende om jeg kan få det til at virke.
Jeg skal også prøve en anden type kalkreaktor og det er helt jomfruelig grund jeg skal betræde.
Jeg har dog to af den gamle type, hvis det andet skulle svigte – men selvfølgelig virker den. Det gør den hos andre (Sanjay, Mike Paletta, Luc Loyen og David saxby).
Og så har jeg heller aldrig haft en DSB før. Derfor er den lavet i de to fragtanke, så den fungerer som en slags remote DSB. Virker den ikke, kan jeg fjerne den igen.

Der var lidt spørgsmål:
dyne skrev:Wow Erik er noget af et setup og virkelig gennem tænkt bliver lækkert at følge
Hvor mange liter bliver det på ialt
Det er lidt svært at sige helt præcis. Men ca 2.700 L. Display er på 1.600L De to fragtanke er på omkring 600L De tre sumpe er på 270L pr, styk. Da de ikke fyldes helt op, regner jeg med at der nok er omkring 500L i dem tilsammen. Men det bliver lidt +- give and take.
Det er ikke så meget større end det jeg har nu. Måske 500L mere. Men det bliver mere overskueligt og mere strømlinet. Det nuværende er lidt et kludetæppe, hvor der er bygget på og bygget på. Havde jeg ikke været tvunget ud i det, så var det gamle nok blevet som det er.
Ryom skrev:Hvis propeholderen ikke kan tages ud når det er vand på systemet. Hvordan skifter/kalibrerer du så proberne? Vil da mene der skulle være sat et par afspærringsventiler ind. ;-)
Det er planen at den hane der sidder i midten, mellem de to t-stykker, skal regulere flowet igennem probecellen. Når den åbnes helt burde vandet løbe ligeud, da vand altid tager den nemmeste vej. Virker det ikke, så sætter vi et par haner mere på. Det er en af de reguleringer vi må lave når vi sætter det i gang. Time will show.
Mens man kalibrerer bliver det ikke det store problem. Hullerne i probecellen, passer med et almindelig termometer. Det sætter vi bare i, mens det står på.
ole kekkonen skrev:Erik,Grus?er du sikker på det er en DSB du Vil lave?du skal godt nok bruge rimelig store konstørrelser Til din DSB men det er jo holdning hvad det er.du kan bruge grov sand men det meste skal bestå af fint sand OG Lidt medium størrelse sand.lyder Indiviklet men er det ikke kig her

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kornst" onclick="window.open(this.href);return false;ørrelse

OG
For a sand bed to contain the most animals of the most species, it really should have a distribution where sediment sizes span from about 2 mm to 0.063 mm (2 mm to 1/16th mm), and where most of the particles are in the 0.250 mm to 0.125 mm range. This will make a sediment that is acceptable, if not perfect, for most animals
Sakset her fra

http://reefkeeping.com/issues/2003-06/r ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, Ole, det er nyt for mig med en DSB, men Thomas har kørt med det længe og har gjort sine erfaringer. Jeg kopierer hans DSB. Han har mellem 10 og 15 cm i sit display. Det er vist en blanding af sand og lidt større kornstørrelse grus. Jeg kaldte det grus (gammel ferskvandsskade :dizzy: ) men det bliver lavet efter bogen.
Tykki skrev:Du er sindsyg!
He he, det har du sikkert ret i. Du kan uden problemer finde sympati for dit synspunkt her på matriklen.
(Jeg er jo nødt til at vise billeder, ellers får du det aldrig set. Og det på trods af, at du har sagt du ville starte knallerten og kigge ud :T)
Ps. Jeg har kaffe. Irmas den grønne økologiske, lokke lokke. Ellers har jeg som bekendt også the. Den skulle være drikbar.

Har jeg glemt nogle spørgsmål, så er det ikke af ond vilje. Bare spørg igen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af Mic4700 »

Hej Erik.
Lækkert med sådan 1 imponerende Setup , det bliver jo Verdensklasse :y
Godt du har Thomas med på holdet :GO han ved i den grad hvad han laver , han har jo selv en masse erfaring fra hans eget Meget imponerende system.
Mon ikke der altid vil være udfordringer med så store systemer , ingen er jo opbygget helt ens , så justeringer må påregnes.
Glæder mig til snart og se det igen :y
Mvh. Michael.


pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af pedersen »

cool ! Hvor har du fået lavet (eller købt ??) sumpene ?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)

Indlæg af crazy seahorse »

pedersen skrev:cool ! Hvor har du fået lavet (eller købt ??) sumpene ?
De er fra Dansk Rotationsplastik.
Det er europalle tanke.
Det er i deres sortiment, men laves på bestilling.
RO tanken er også der fra.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"