"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Upgrade af akvarium.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Da jeg skal igang med en upgradering af mit akvarie går jeg iøjeblikket og har tankerne på hvordan dette skal laves bedst muligt.
Det akvarie jeg idag har, er lavet af Bima (Henning) dette akvarie er jeg så tilfreds med at han får mulighed for igen at lave et mesterværk :f2: :f3: :f2: :f3:

Mine tanker går bla. på at få lavet udvendige overløb (2 stk.) på bagruden. Da akvariet bliver 2 meter i længden er min ide at der placeres et overløb i hver sin ende af akvariet for på den måde at have sikkerhed for at hele overfladen trækkes mod overløbene.

Akvariet kommer til at have følgende udvendige mål: længde: 200cm, dybde: 50cm, højde: 45cm.

Af belysning over akvariet vil jeg fortsætte med at bruge Kessil-lamper med deres monterings-kit, og netop omkring monteringen af disse lamper vil jeg gerne have at de fastgøres på akvariet. På mit nuværende akvarie sidder lamperne på den vandrette bølgebryder på bagruden. Dette kunne jeg godt bruge nogle ideer til hvordan de evt. vil kunne fastgøres på en anden og bedre måde. Jeg går selv med en ide om at påmontere et stykke glas hele vejen langs bølgebryder/bagruden i lodret, dog er jeg meget i tvivl om dette vil kunne holde? (Se billede af nuværende akvarie)

Det kunne være fedt med ideer omkring hvad der kunne laves på akvariet. Så hvis der sidder nogle derude med ideer til hvordan man kan designe akvariet så det absolut bliver nemt og mest effektiv måde at holde akvarie.

Alle input og ideer skal være meget velkommen :GO og kom gerne med spørgsmål hvis dette haves :y
Vedhæftede filer
IMG_0038.JPG
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Gambi »

Du burde godt kunne sætte et stykke glas langs bagruden, som du selv skriver, det er pænt stærkt silikone.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Tykki »

Hiv fat i jyden selv. Det gjorde jeg, og han ( via billeder ) havde en løsning med det samme på mine problemer. God fornøjelse mickael .
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

Gambi skrev:Du burde godt kunne sætte et stykke glas langs bagruden, som du selv skriver, det er pænt stærkt silikone.
Helt enig, er også sikker på det nok skal holde. Men med håb om flere ideer/muligheder kunne der muligvis være et bedre alternativ.

Tak for input :GO
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

Tykki skrev:Hiv fat i jyden selv. Det gjorde jeg, og han ( via billeder ) havde en løsning med det samme på mine problemer. God fornøjelse mickael .
Kontakten er der skam også :wink: men vil gerne have så mange input og ideer som muligt så der forhåbentlig vil komme flere muligheder at vælge imellem.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Mikas »

Han kunne vel også bare lave bagruden lidt højere?
Evt kun på midten hvor lamperne skal sidde så den stadig flugter med sideruderne i hjørnerne?
Manden kan jo skære alt i glas så det tror jeg ik er et problem :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af PederP »

Måske få det lavet lidt højere så der var 4 cm lodret over bølgebryderen?
Om ikke andet, så bagruden.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

Mikas skrev:Han kunne vel også bare lave bagruden lidt højere?
Evt kun på midten hvor lamperne skal sidde så den stadig flugter med sideruderne i hjørnerne?
Manden kan jo skære alt i glas så det tror jeg ik er et problem :)
PederP skrev:Måske få det lavet lidt højere så der var 4 cm lodret over bølgebryderen?
Om ikke andet, så bagruden.
Kan rigtig godt lide ideen med en højere bagrude med udskåret huller til overløbene, den vil jeg arbejde videre med :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af ole kekkonen »

Lord Mike skrev:
Det kunne være fedt med ideer omkring hvad der kunne laves på akvariet. Så hvis der sidder nogle derude med ideer til hvordan man kan designe akvariet så det absolut bliver nemt og mest effektiv måde at holde akvarie.

Alle input og ideer skal være meget velkommen :GO og kom gerne med spørgsmål hvis dette haves :y
Hvad med?
https://reefs.com/2016/01/28/incredible ... idden-dsb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:
Lord Mike skrev:
Det kunne være fedt med ideer omkring hvad der kunne laves på akvariet. Så hvis der sidder nogle derude med ideer til hvordan man kan designe akvariet så det absolut bliver nemt og mest effektiv måde at holde akvarie.

Alle input og ideer skal være meget velkommen :GO og kom gerne med spørgsmål hvis dette haves :y
Hvad med?
https://reefs.com/2016/01/28/incredible ... idden-dsb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok. Den bund er fanme frækt lavet :GO
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

ole kekkonen skrev: Hvad med?
https://reefs.com/2016/01/28/incredible ... idden-dsb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har ikke planer om DSB så det bliver ikke aktuelt, men det er da en kanon ide for DSBere :GO


Vil lige høre jeres mening vedr. overløbet:

Jeg har kigget på adskillige muligheder for overløb til akvariet og det første valg som blev taget var at der skulle være udvendig(e) overløb. I den forbindelse er jeg i tvivl om der skal et overløb i hver ende af akvariet (bagruden) med en længde på ca. 25cm pr stk. eller om jeg skal lave et stort i midten af bagruden på ca 50-75cm. (Kan det trække hele filmen af??). Et helt tredje alternativ kunne være et overløb tæt på hele længden af akvariet.

Hvad ville i vælge?
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af kalmar »

Klart et bredt overløb bag på akvariet, så det får nogle pæne sider (hvis man har brug for dette).
Hvorfor glasplanen, holder den akvariet 'tæt' og mindsker fordampning?
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af charlie saltvand »

Du skal da lave hele længden og så "anmelde" effekten osv her, så jeg ved om jeg skal lave dét på min næste balje ;-).

Glæder mig til at følge med!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

kalmar skrev:Klart et bredt overløb bag på akvariet, så det får nogle pæne sider (hvis man har brug for dette).
Hvorfor glasplanen, holder den akvariet 'tæt' og mindsker fordampning?
Det er ikke en glasplade, derimod er det et net som afhindre fisk i at springe ud.

charlie saltvand skrev:Du skal da lave hele længden og så "anmelde" effekten osv her, så jeg ved om jeg skal lave dét på min næste balje ;-).

Glæder mig til at følge med!
Må også indrømme at det helt lange overløb tiltaler mig ret meget. Men hvordan det så mere præcis skal laves ifh til afstivning af de lange ruder i front og bag vides ikke.i
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Tykki »

Hva så? Er der gang i noget, eller har Johnny smitted dig?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

Tykki skrev:Hva så? Er der gang i noget, eller har Johnny smitted dig?
Der sker ikke andet end en lille upgradering er under forberedelse :wink:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Tykki »

Nå nå, så du har stadigvæk vand i stuen?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

Tykki skrev:Nå nå, så du har stadigvæk vand i stuen?
Jeps og tro det eller ej, men fruen er skam gået med til at have 2 akvarier i stuen mens omlægning står på :hehe:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Tykki »

Go pige!
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Gambi »

Lord Mike skrev:Jeps og tro det eller ej, men fruen er skam gået med til at have 2 akvarier i stuen mens omlægning står på :hehe:
He he hvad har du måtte bestikke hende med ??
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Upgrade af akvarium.

Indlæg af Lord Mike »

Tykki skrev:Go pige!
Gambi skrev:
Lord Mike skrev:Jeps og tro det eller ej, men fruen er skam gået med til at have 2 akvarier i stuen mens omlægning står på :hehe:
He he hvad har du måtte bestikke hende med ??
Ja, hun har bestemt hjertet det rette sted. Det gør så heller ikke noget at hun selv syntes det er spændene med saltvand i stuen, hendes fornøjelse er dog udelukket på det visuelle.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"