"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Der er så mange måder at køre en balje..

Forum for generel snak omkring saltvand.
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af SørenF »

Han$en skrev: Er det en Lima scabra der står helt Palle alene i kviksandet?
Ja den fik jeg forleden. Håber jeg kan holde liv i den. Den bor i dsb'en fordi der er så meget småkravl. Og ingen fisk der kan nappe.


Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af Han$en »

SørenF skrev:
Han$en skrev: Er det en Lima scabra der står helt Palle alene i kviksandet?
Ja den fik jeg forleden. Håber jeg kan holde liv i den. Den bor i dsb'en fordi der er så meget småkravl. Og ingen fisk der kan nappe.
Ah okay, troede den havde stået der i al evighed :happy:

Det er et sporty akvarie du kører - Det går hen og bliver et legendarisk vidunder.. :W

Men helt seriøst, når nu lige din bror kommer og måler lidt No3 og Po4, så lav lige et fragment forsøg.. Vi skal sgu lige se om din balje har fået korallerne kørt over i helt andre levevilkår..

I så fald er næste skridt at gøre dem vand til pisse koldt vand, og bank - Farverige koraller i Østersøen :K :T


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Sikke et fint system,organismerne justerer vandværdiene som der passer dem,sofa metoden er lige nu for en doven hanhund som mig men hvorfor den dybe sand bund andre Steder end lige netop displayet??det er jo der det Hele sker,man fodre der.skal man så også Til at fodre sumpen???
Er enig med poulD hvis pH falder så meget At sandet begynder at opløses er der nok andre problemer af kigge til først.
Hvis jeg skal Have en Grow out tank ville jeg helt sikker pumpe naturligt vand igennem systemet OG filtrere det.hvis jeg vil have et koralrev så er det en DSB med nogen udvalgte dyr


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

SørenF skrev:
PederP skrev:Gad også godt teste NO3 og PO4.
Du er velkommen :biggrin:
Ja, bliv du endelig bare siddene. Nu skal jeg være der :K

Inspireret af snakken, gik jeg ud og trykkede foderpipetten helt ned til bunden af min DSB.
Min pH i selve baljen var 8,08 og Kh er 7,5
I bunden af DSB måler jeg 7,40 i pH og en kh på 11,8.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Og hvis man må blande lidt kemi ind i det?

Det er ikke sådan at det er pH7 der er en "magisk" grænse for opløsning af kalk.
Solid kalk er en svag base. Hvis man anbringer noget kalk i osmosevand, vil pH langsomt stige til over 8.
Forbrænding af organisk udskiller CO2. Når CO2 reagerer med H2O og kalk - CaCO3 er det præcis som i kalkreaktoren. CO2 reagerer først med vand, H2O+CO2 bliver til HCO3(bikarbonat) og H+(syre). Når det møder CaCo3 sker der en basereaktion, CaCO3 + HCO3 + H+ bliver til Ca(2+) og 2x HCO3(-), som er den vandopløselige form af kalk. Der bliver optaget en H+ og pH stiger. (nu er vandet ikke surt, med et overskud af H+, så derfor låner reaktionen en H+ fra H2O, og som efterlader OH- (base))

DSB må også være som en kalkreaktor på endnu et punkt. Jo mere overflade på mediet, jo lettere forløber reaktionen. I kalkreaktoren er et højt udbytte, ved relativ høj pH, derfor et tegn på masser af overflade/kontakttid.
Både lav pH og mere overflade øger sandsynligheden for at "de støder ind i hinanden". En sandbund har masser af overflade, så det forklarer at pH står godt imod, på trods af at kh måling indikerer masser af omsætning af kalk.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Hej peder,det buffer NOK vandet Bedre end silica sand:) OG korallers kalk optagelse kommer ikke kun ifra calcium tilsætninger.
Hvis du kigger på levende Sand i et mikroskop får du et chok over AT det bevæger sig.rigtig mange skaldyr som foraminiferier og ostracods bare får at nævne er par der er på størrelse med et Sand Korn 0-1mm.jeg har fotograferet mange af de kryb OG postet her på forumet for flere år siden inden DSB Var vague.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Har faktisk et fint mikroskop. De kunne måske være sjovt at tage bundlags-prøver fra forskellige dybder af sandbunden, og se om der er en grænse hvor det synlige iltkrævende liv stopper?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PoulD »

Tror de kemiske processer i sådan en DSB nok er ganske komplicerede - langt over mit niveau i hvert fald. Der findes formentlig flere former for kalkopløselige syrer i sådan en fætter. Ud over udskillelse af CO2 fra levende organismer vil nedbrydning af organisk materiale under iltfattige forhold jo også producere H2S. Alt efter pH, temperatur og tilstedeværelse af forskellige salte kan der formentlig opstå et utal af forskellige kemiske reaktioner og forbindelser.

Gad vide om en DSB mon kunne forsyne en balje med kalciumkarbonat i større mængder ved af og til at lade en doseringspumpe (eller ATO pumpe) tilføre en sjat osmosevand - eller måske endnu bedre, danskvand - i bunden af en godt pakket DSB? Det er jo lettere end saltvand, så det burde jo langsomt snige sig op igennem.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Hej peder og poul
Prøv at læs her
http://reefkeeping.com/issues/2003-06/r ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Scroll Ned Til Sediment and water


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Men hvorfor sand?hvoffor Skal det opløses OG ikke Sten OG koraller
Mener ikke at kunne Huske nogle studier hvor man har målt for ph i akvarie sandbunde


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af Han$en »

ole kekkonen skrev:Men hvorfor sand?hvoffor Skal det opløses OG ikke Sten OG koraller
Mener ikke at kunne Huske nogle studier hvor man har målt for ph i akvarie sandbunde
Tænker det er fordi at hele tråden her bygger på hvad der netop foregår i en sandbund, der tilsyneladende lader til at trække et forholdsvist tungt slæb..

Og i en langt højere grad end formentlig de fleste af os her forestillede os muligt.. Jeg vil sige, jeg er stadig lige så forbavset - Mere af det giver mening når man lige tager kemi brillerne på og husker hvad man lærte som ung, men det går stadig over min vildeste fantasi at det var muligt at lave så veletableret og så stærkt et lukket økosystem, og så ovenikøbet på så lidt plads og med så få remedier..

Det giver godt nok noget stof til eftertanke!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

gu fanden er det da imponerende men overvej ikke at kalde de her systemer for lukkede,kan ikke importere OG eksportere matriale


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af Han$en »

ole kekkonen skrev:gu fanden er det da imponerende men overvej ikke at kalde de her systemer for lukkede, kan ikke importere OG eksportere matriale
Importere er vi enige om - Alting er placeret på et givent tidspunkt.

Men eksportere er jeg uenig i. No3 og Po4 for blot at tage fat om de to mest spændende eksport-varer i vores systemer - Her har vi jo en udveksling i form af specielt alge vækst, men også koraller. Disse brænder jo næring for at vokse..

Eksport i firkantet tale sker ikke - Der kommer jo ikke en og hælder det over kanten ud på stuegulvet.
Men vi har jo et bæredygtigt forbrug af næring således at det ikke ophobes, men bliver brugt som brændsel til vækst.

Dette er taget i betragtning at jeg blot omtaler overskuddet skummeren ikke tager.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Men hvorfor sand?hvoffor Skal det opløses OG ikke Sten OG koraller
Mener ikke at kunne Huske nogle studier hvor man har målt for ph i akvarie sandbunde
Jeg tror på at det er to meget forkellige miljøer. Som min lille bund-vandprøve viste.
Og vil også give Poul ret. Biologi kan jo spille ind på en anden måde nede i sandbunden. Cyano kan jo f.eks nedbryde kalk. Mener også der er andre bakterier samt alger og svampe der kan det.
Måske er der organismer der på den måde laver noget kalk-nedbrydene mikroklima?

Ole, da du havde din store DSB cube, målte du ikke også ret høj Ca og kh?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Må indrømme jeg aldrig målte på det,dyrene voksede og tilyneladene havde det fint så fandt det ikke nødvendig.jeg Havde dog en høj magnesium(min fejl) OG i den anledning valgte jeg At sænke saliniteten.

Hansen@tak for Din mening.hvis der ikke er nogen biomasse eksport så er Maden Bundet op i dyrene Eller opløst i baljen,det er ihvertfald min erfaring.vil helt klart anbefale Biomasse eksport i Form af alger.ihverfald Med en DSB,hvis ikke vær klar på en masse kemi OG udsugning;)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Han har ikke fulgt nogen som helst af de anvisninger der findes for DSB, nærings eksport osv. Eksport det er i det her tilfælde kun hvad der ryger i skummerkoppen.
Hvad end der derudover sker med næring, så har systemet her fundet en balance hvor det fungerer. :)
Sørens DSB får vand fra returpumpen, som først har været igennem skummerkammer. Den er ikke blevet fodret direkte, der har ikke været fisk eller andet i kammeret (dog fin bestand af pods), og har måtte leve af sørgelige rester. Lang tid har den også kørt uden lys..

Det kører netop fint som det er, og sikkert også i en balance man kunne gøre skade på, hvis man forsøger sig med nye tiltag.
Tror vi er overladt til selvstudier af akvariet, hvis vi skal blive klogere.
Det falder i hverfald uden for alt hvad jeg har læst og hørt om.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PoulD »

Vil give Ole ret, der er meget langtfra tale om et lukket økosystem. Uden at vide det med 100% sikkerhed, kan man vel med rimelighed antage, at Søren regelmæssigt tilfører foder til sine fisk. Han tømmer sandsynligvis også sin skummerkop af og til. Og selv hvis han ikke gør, vil skummeren alligevel konstant importere såvel som eksportere en hulens masse ting og sager. Selv pænt store fisk kan eksporteres af den vej når de overgår til gasfasen. Sørens 15% vandskift kan vel også både importere og eksportere alt mellem himmel og jord som, midlertidigt eller permanent, befinder sig i væskefasen.

Ole, jeg køber præmissen i kapitlet "Sediment and water" i artiklen du linker til, at der praktisk talt ikke sker nogen pasiv vandbevægelse i sådan en DSB. Men i det sidste afsnit lige før dette kapitel står der jo til gengæld "In aquaria with poor carbonate buffering, there will be a tendency for finer particles on the surface to partially or wholly dissolve". Endvidere at noget formentlig opløses af den lave pH i maven på småkravl der spiser sandet.

Der har selvfølgelig ingen relevans i den konkrete sag, men jeg tænker stadig, at tilført osmosevand i bunden af en DSB nødvendigvis må bevæge sig langsomt op igennem sandet, medtagende mere eller mindre opløst kalk det måtte støde på undervejs . Alternativet er jo at alt sandet som en stor sammenhængende klods løftes længere og længere op i baljen og den tror jeg ikke på


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Poul,Aragonit Sand vil ikke Vedligeholde Calcium på en meningsfuld måde I din balje,ja det opløses men hvis der forsvinder substrat ved at det opløser vil jeg mene Baljens kemi seriøst er ude i hampen


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:Poul,Aragonit Sand vil ikke Vedligeholde Calcium på en meningsfuld måde I din balje,ja det opløses men hvis der forsvinder substrat ved at det opløser vil jeg mene Baljens kemi seriøst er ude i hampen
Jo, men hvordan vil DU så forklare den relativt pæne vækst der er på stenkorallerne i Sørens balje?

Og kalciumkarbonat er vel kalciumkarbonat uanset om det opløses i en rund kalkreaktor eller i en firkantet glaskasse?

Jeg enig i, at kemien i baljen langtfra er optimal. Må køre med en konstant risiko for katastrofalt pH drop
Senest rettet af PoulD søn 19. mar 2017 10:14, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

PoulD
Jep, masser af tørfoder. Hans fisk er til den tykke side.

Ioner er vel ikke afhængige af vandtransport, for at langsomt udligne til vandsøjlen?
ole kekkonen skrev:Poul,Aragonit Sand vil ikke Vedligeholde Calcium på en meningsfuld måde I din balje,ja det opløses men hvis der forsvinder substrat ved at det opløser vil jeg mene Baljens kemi seriøst er ude i hampen
Men på trods af det, så står der et akvarium og gror til i koraller, uden at have andet end sand og sten som potentielle kilder til kalk.
Det er egentligt pointen med tråden. At vise at det vi har af retningslinier ikke er absolutte.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

PoulD skrev:
ole kekkonen skrev:Poul,Aragonit Sand vil ikke Vedligeholde Calcium på en meningsfuld måde I din balje,ja det opløses men hvis der forsvinder substrat ved at det opløser vil jeg mene Baljens kemi seriøst er ude i hampen
Jo, men hvordan vil DU så forklare den relativt pæne vækst der er på stenkorallerne i Sørens balje?

Og kalciumkarbonat er vel kalciumkarbonat uanset om det opløses i en rund kalkreaktor eller i en firkantet glaskasse?
Det kan jeg ikke,kan du?så Sig endelig frem
Ikke en Balje er ens og hvis jeg prøver detsamme kan mit resultat blive noget helt 3

Men generelt Koraller trives der hvor opløst næring er lavt Fordi de Lever primært af 2 ting næring ifra byttedyr afledt ifra rovdyr :biggrin: OG fotosyntetiske symbionter


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PoulD »

PederP skrev: Ioner er vel ikke afhængige af vandtransport, for at langsomt udligne til vandsøjlen?
.
Næh, men de prægtige stalagmittter på bunden af min sump, lige under balling tilførslerne, som vel er omtrent på højde med dem man finder i de store cenoter på Yucatan, fik mig til at antage at CaCO3 som måtte blive opløst et stykke nede i sedimentet, da det jo er elektrisk neutralt, sandsynligvis enten ville blive hvor det var eller ville bevæge sig nedad, medmindre det blev udsat for f.eks. vandtransport :biggrin:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Friske målinger. Det tog lidt tid :)

Ca 380ppm
Kh 4,2
Mg 1290ppm
NO3 0,5ppm
pH 7,8
Salinitet 1.024
Temp 24,4 grader


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

:dizzy:


søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af søvnig »

Jeg elsker den her tråd :beer:


Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Syntes det er sjovt at Ca ligger hvor den gør. Søren har lige høstet et par kg koral, så der bliver opløst noget kalk et sted.. :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Det går stærkt med at få målt på den balje..

Kh i display 4,5. Korallerne står super.
Og så fik Søren målt kh i DSB kammeret. 9,0!!!
DSBen står uden cikulation, og kun med ganske lidt vandtilførsel. (vi snakkede om at han skulle prøve at måle vandmængden der løber igennem, så mon ikke vi har de tal i løbet af et par år)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

For sørensen det gik stærkt i dag.
DSBen får en tynd stråle på 100ml/min., og som sagt ingen cirkulation ud over det..
:dizzy:


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af peder »

Haha, fantastisk tråd' det må blive den nye trend vi skal køre vore baljer på!
Tankevækkende må man sige.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PoulD »

Tja, uanset Ole er uenig, så er der ikke tvivl i mit sind om, at aragonit kan fungere som en naturlig kalkreaktor. Jeg finder det på ingen måde mærkeligt.
I havet, skiftevis opløses og udfældes Ca jo også over tid.
http://www.soest.hawaii.edu/mguidry/Unn ... nState.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"