"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Der er så mange måder at køre en balje..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af StarF »

PoulD skrev:Tja, uanset Ole er uenig, så er der ikke tvivl i mit sind om, at aragonit kan fungere som en naturlig kalkreaktor. Jeg finder det på ingen måde mærkeligt.
I havet, skiftevis opløses og udfældes Ca jo også over tid.
http://www.soest.hawaii.edu/mguidry/Unn ... nState.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nope helt enig, det er også det jeg skrev tidligere. Kendte en fyr i Aalborg der kørte hans DSB på præcis samme måde, med meget lidt flow igennem. Den var yders effektiv, og afgav gode sager til hovede akvariet. Og det er jo heller ikke utænkeligt at phén falder i bunden af sådan en, og derved opløser argonit stille og roligt. Ham jeg kendte skulle påfylde lidt sand ind imellem, da man altså kunne se det stille og roligt forsvandt.. (langt i forhold til en kalk reactor men stadig).


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Så i ligefrem anbefaler at køre Systemet med lav ph OG Calcium?hvordan Tror i det kommer Til at gå?alt Sand i hele Verden vil ikke hjælpe her


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Så i ligefrem anbefaler at køre Systemet med lav ph OG Calcium?hvordan Tror i det kommer Til at gå?alt Sand i hele Verden vil ikke hjælpe her
Der er ingen der anbefaler noget?
StarF skrev:
PoulD skrev:Tja, uanset Ole er uenig, så er der ikke tvivl i mit sind om, at aragonit kan fungere som en naturlig kalkreaktor. Jeg finder det på ingen måde mærkeligt.
I havet, skiftevis opløses og udfældes Ca jo også over tid.
http://www.soest.hawaii.edu/mguidry/Unn ... nState.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nope helt enig, det er også det jeg skrev tidligere. Kendte en fyr i Aalborg der kørte hans DSB på præcis samme måde, med meget lidt flow igennem. Den var yders effektiv, og afgav gode sager til hovede akvariet. Og det er jo heller ikke utænkeligt at phén falder i bunden af sådan en, og derved opløser argonit stille og roligt. Ham jeg kendte skulle påfylde lidt sand ind imellem, da man altså kunne se det stille og roligt forsvandt.. (langt i forhold til en kalk reactor men stadig).
Jeg syntes heller ikke kemien er mærkelig. Den er som det burde være.
Men skalaen overrasker mig meget. 100ml min, som bliver hævet 4,5 dkh... Det svarer, i hurtigt overslag, til at Sørens 250L balje får tilsat hvad der ca. svarer til 2,5kh i døgnet. Det er jo ikke så lidt igen.
Og der bliver ikke tilsat/fodret direkte i DSBen. Den får kun hvad der nu kommer i vandet.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

StarF skrev:
PoulD skrev:Tja, uanset Ole er uenig, så er der ikke tvivl i mit sind om, at aragonit kan fungere som en naturlig kalkreaktor. Jeg finder det på ingen måde mærkeligt.
I havet, skiftevis opløses og udfældes Ca jo også over tid.
http://www.soest.hawaii.edu/mguidry/Unn ... nState.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nope helt enig, det er også det jeg skrev tidligere. Kendte en fyr i Aalborg der kørte hans DSB på præcis samme måde, med meget lidt flow igennem. Den var yders effektiv, og afgav gode sager til hovede akvariet. Og det er jo heller ikke utænkeligt at phén falder i bunden af sådan en, og derved opløser argonit stille og roligt. Ham jeg kendte skulle påfylde lidt sand ind imellem, da man altså kunne se det stille og roligt forsvandt.. (langt i forhold til en kalk reactor men stadig).
Så i ligefrem anbefaler at køre Systemet med lav ph OG Calcium?hvordan Tror i det kommer Til at gå?alt Sand i hele Verden vil ikke hjælpe her


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Ole. Der er da ingen anbefalinger i den retning?
Der deles info fra et system hvor det kører med skæve værdier, og hvor sand sikkert gør forskellen. Det er vel ikke sådan at systemer der ikke kører efter én bestemt opskrift, burde være tabu?

Jeg vil godt anbefale en DSB, men der er da ingen grund til at køre lav Ca. Det er bare min bror der er doven, og har succes med det.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje.

Indlæg af ole kekkonen »

Nu er det shimek der har Pioneret DSB metoden OG må sige det her er ikke hvad jeg opfatter som normal dsb: den bryder alle Regler for at være en DSB,Lidt Sand i sumpfen er ikke en DSB sorry :embarassed: men derfor Pas alligevel på Med At "DSB'en" ikke begynder at Klumpe Det kan Ende Med en skyhøj næring Boom,nogle bakterier udskilder en syre der får aragonitten til at blive hård som sten


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af StarF »

ole kekkonen skrev:
StarF skrev:
PoulD skrev:Tja, uanset Ole er uenig, så er der ikke tvivl i mit sind om, at aragonit kan fungere som en naturlig kalkreaktor. Jeg finder det på ingen måde mærkeligt.
I havet, skiftevis opløses og udfældes Ca jo også over tid.
http://www.soest.hawaii.edu/mguidry/Unn ... nState.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nope helt enig, det er også det jeg skrev tidligere. Kendte en fyr i Aalborg der kørte hans DSB på præcis samme måde, med meget lidt flow igennem. Den var yders effektiv, og afgav gode sager til hovede akvariet. Og det er jo heller ikke utænkeligt at phén falder i bunden af sådan en, og derved opløser argonit stille og roligt. Ham jeg kendte skulle påfylde lidt sand ind imellem, da man altså kunne se det stille og roligt forsvandt.. (langt i forhold til en kalk reactor men stadig).
Så i ligefrem anbefaler at køre Systemet med lav ph OG Calcium?hvordan Tror i det kommer Til at gå?alt Sand i hele Verden vil ikke hjælpe her
Næææ der er ingen der anbefaler noget... Vi forsøger at forklare, hvorfor nogle koraller har kunne leve i det her, og hvor de fik deres kalk fra.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

Tror ikke Shimek bliver sur over at vi kalder den det.
Den er dyb, består af sand og ligger på bunden ;)

Ole, det er fint med guru-dyrkelse og regler. Men det er også fint at vise at der er meget andet der kan lykkeds. Når man læser f.eks Shimek, så er han også meget korrekt i sine udtalelser, og undgår at formulere det som en absolut regel. De absolutte regler opstår når akvarister overfortolker det de læser..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af StarF »

PederP skrev: Nope helt enig, det er også det jeg skrev tidligere. Kendte en fyr i Aalborg der kørte hans DSB på præcis samme måde, med meget lidt flow igennem. Den var yders effektiv, og afgav gode sager til hovede akvariet. Og det er jo heller ikke utænkeligt at phén falder i bunden af sådan en, og derved opløser argonit stille og roligt. Ham jeg kendte skulle påfylde lidt sand ind imellem, da man altså kunne se det stille og roligt forsvandt.. (langt i forhold til en kalk reactor men stadig).
Jeg syntes heller ikke kemien er mærkelig. Den er som det burde være.
Men skalaen overrasker mig meget. 100ml min, som bliver hævet 4,5 dkh... Det svarer, i hurtigt overslag, til at Sørens 250L balje får tilsat hvad der ca. svarer til 2,5kh i døgnet. Det er jo ikke så lidt igen.
Og der bliver ikke tilsat/fodret direkte i DSBen. Den får kun hvad der nu kommer i vandet.[/quote]

Ja det bliver en del faktisk på den måde. Nu fik min kamarat aldrig målet på hvor meget hans gav, men hans sump var delt i 2, med et område hvor nedløbet blev delt i 2, så han kunne styre hvor meget af vandet der gik fra overløb igennem hans dsb, der bare var startet på agra live sand i små sandkorn... mener at kunne huske sandet ca synkede 0,3 - 0,5mm i måneden....

han kørte så balling, skummer osv igen i...


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Pederp,jeg Kender ham såpas,han vil da flippe helt ud LOL!Der er forskel på en dyb Sand Bund OG En DSB
Grunden Til de her regler er jo netop at man ikke ønsker system fejl OG så for "DSB" skylden.man lytter da Til Manden OG Bygger videre hvis man er til det,det ville da være for åndsvagt at smide 23år erfaring ud og opfinde hjulet på nyt.men det er vel internettets ånd,ignorance OG egotripp


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Pederp,jeg Kender ham såpas,han vil da flippe helt ud LOL!Der er forskel på en dyb Sand Bund OG En DSB
Grunden Til de her regler er jo netop at man ikke ønsker system fejl OG så for "DSB" skylden.man lytter da Til Manden OG Bygger videre hvis man er til det,det ville da være for åndsvagt at smide 23år erfaring ud og opfinde hjulet på nyt.men det er vel internettets ånd,ignorance OG egotripp
Smide ud?? Slap nu af Ole.
Lad vøre med at se det som et angeb på din metode, at vi er mange der gør det anderledes. Det er sgu dig der er på vej på egotrip her.

Så lad ham flippe ud. Fint nok hvis du har snakket med manden, men det bliver stadig ikke til absolutte regler.
Han plejer at formulere sig enormt korrekt. Har aldrig set ham skrive nogen anbefalinger som var de en bibel. Der bliver altid levnet plads til at systemer kan falde uden for normerne.
Jeg syntes nu det største egotrip, må være de der med regler forsøger at dunke andre i hovedet, som gør noget DE ikke forstår.. :wink:

Læs nu denne tråd for hvad den er. Et smukt akvarium, som kører ved hjælp af sand. Det følger ikke din gurus guide, men det virker. Derfor titlen på tråden.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

Tag det for hvad det nu er Peder,det er velment,hold mig endelig opdateret med DIN Brors Fine balje


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev:
Læs nu denne tråd for hvad den er. Et smukt akvarium, som kører ved hjælp af sand. Det følger ikke din gurus guide, men det virker. Derfor titlen på tråden.
Har Skam læst den jeg stiller spørgsmål til hvordan systemet virker,OG det kan jeg se har fået et paar hoveder til at Rulle,så det er jo godt :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PoulD »

For ikke at påkalde os gudernes vrede kan vi måske kalde den "en firkantet kalkreaktor, hvori der foregår en naturlig biokemisk proces".

Har sagt det før, "DSB" er noget man får når man har givet konen en Acropora suharsonoi i fødselsdagsgave i stedet for den der tåbelige håndtaske hun ønskede sig. DSB (Deadly Semen Buildup) er den kausale følge af sådanne handlinger.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af PoulD »

slettet (vrøvl)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af peder »

Håber da Søren bliver ved med at køre sin balje som han gør og ikke Lader sig påvirke af at det ifølge en enkelt "guru" ikke kan lade sig gøre!
Fakta er' at det han gør virker (ihverfald for ham) og det er sku' da fascinerende ;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Der er så mange måder at køre en balje..

Indlæg af Tykki »

Bump


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"