"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alger i indkøringsfasen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Alger i indkøringsfasen

Indlæg af Henrik_skb »

Jeg satte mit akvarie igang for 14 dage siden. Da der var gået nogle dage kom der en masse brune alger. Disse alger var der ca en uge, hvorefter de forsvandt blot for at blive afløst af en masse grønne trådalger. Det er vel normalt i starten, men hvad skyldes det??
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Fordi værdierne går helt amok og der ingen bakterier er til at fjerne nitrat, nitrit, ammoniak. De brune kan skyldes sillikat.

Det er normalt, men typisk forskelligt hvilke alger der kommer, alt afhængigt af vandkvalitet, og om man for eks. skummer fra dag 1. Jeg havde de grimmeste lange brune trådalger i et par uger, dernæst blev de erstattet af diatomer. De grønne så jeg ikke noget til.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

alger er eksperter i at trives under dårlige/ustabile forfold, og i startfasen er miljøet hverken kemisk eller biologisk stabilt/i balance...næringsværdier er også typisk forhøjede pga. at mange bakterier og andet levende går til grunde i startfasen!
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Glemte lige: Når man introducerer levende sten vil en masse organismer i dem dø, derfor kommer der pludselig en masse organiske affaldsstoffer.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"