"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af crazy seahorse »

Ak ak, det bliver igen langt. Sorry.
Jeg skriver på mine indlæg over en længere periode, ofte sent om aftenen og ud på natten. Der flyder tankerne så dejligt - og så der kommer hele tiden mere på.
Derfor lægger jeg det ind separat og ikke i tråden.
Som min gode ven, Brian (BHansen) siger ”du ejer ikke begrænsningens kunst, Erik”
Han har nok ret.
Til ny som erfaren: Orker du ikke at læse det hele, så scroll ned til afsnittet: Hvad kan vi gøre rent praktisk?
Der ligger nogle forslag, som alle meget gerne må kommentere på.

Jeg lagde jo tråden ”Hvorfor er det sådan – og hvad kan vi gøre” ind og der kom mange fine kommentarer med gode pointer. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=81077" onclick="window.open(this.href);return false;
Derfor synes jeg, at jeg ville tage tråden op og følge op på nogle af de tanker der kom frem.
Ikke fordi jeg har svaret på alt. Min mening tæller ikke mere end andres. Men - jeg vil gerne give mine bud på, hvad vi kan gøre for at forhindre at så mange stopper.
Så kan andre jo frit byde ind med forslag. Et sted skal vi jo starte.

At have saltvand er jo en hobby. Det skal være rart, sjovt, interessant og samtidig kan det være med til, at udvide vores forståelse af den verden der ligger under havoverfladen.

Som der blev nævnt i en kommentar i tråden, så lever vi en tid med pres på. Alt skal ske så hulens hurtigt og der er input fra alle sider.
Da jeg som ung spillede fodbold, sparkede man bolden ud over tribunetaget når man var presset. Så fik man lidt ”luft”, mens de hentede bolden igen.
I dag står der en bolddreng klar med en ny bold, så spillet ikke afbrydes. Der er ingen ”gratis pauser”.
I vores verden er blevet sådan, at inden man får set sig om er ens telefon inficeret med en ondartet virus, computeren er hacket og ens cpr. nummer er stjålet, så man pludselig står som ejer af 8 smartphones, 5 fladskærms tv og man står registreret som køber af nukleart materiale til fremstilling af atommissiler.
Man kan ikke ”kigge væk” ét øjeblik. Vi har aldrig ”helle”.
Det er her akvariet skal passes ind, i en tid hvor netop tiden er en mangelvare. Derfor er det vigtigt, at den tid der bruges på det så at sige, kan betale sig. Der må ikke være for mange bump, for så taber folk lysten.

Men kunne så spørge - hvorfor dog bekymre sig om at der er nogle der stopper?
Det må jo være deres egen sag.
Os der har nogle år på bagen og som har fået nogen erfaring, kan jo principielt være ligeglade. Vi har jo vores på det tørre og er kommet over de værste begynderfejl. Vi har gjort vores egne erfaringer - og har måske betalt dyre lærepenge for det. Det kunne de nye jo også gøre.

Hvorfor er det vigtigt at hjælpe?

Hvis vi ser bort fra dem der stopper af personlige grunde, dem jeg nævnte i det første indlæg. Så er der dem som stopper pga skuffelser eller andet i den kaliber. Hvad gør dem så specielle/særlige, så det er nødvendigt at lave et indlæg om dem?

For det første:
For mit eget vedkommende så har jeg det sådan - at jeg synes det er synd. De nye har en drøm om et flot akvarie og så er det trist, hvis de stopper pga fejl der kunne have været undgået.
Personligt så hjælper jeg gerne, hvis jeg kan. Oftest med tip/hints og ved at de kan komme her og se, hvordan det fungerer hos mig. De behøver ikke at efterligne mig, men de kan få en idé om, hvordan det KAN gøres.
Jeg mener ikke, at de erfarne skal lave/passe de nyes akvarie for dem. De skal lære selv at blive habile akvarister. Dermed være ikke sagt, at man ikke kan give en hånd med. Selvfølgelig kan man det.

For det andet:
En anden grund jeg har tænkt over er, at vi er et lille land med få saltvands folk. Sammenlignet med andre større lande udgør vi et meget lille marked. Vores størrelse kan vi ikke gøre noget ved, men vi kan gøre noget for at hjælpe de nye, så de ikke stopper fordi de løber ind i skuffelse på skuffelse.
Som ny- og såmænd også som mere erfaren så er det vigtigt , at man har held med det man forsøger sig med. Ikke nødvendigvis hver gang, men en lille sejr fra tid til anden er nu god at få med. Mislykkes projektet hele tiden, så er det nedslående og man kan miste modet.
Nogle kan endda blive ramt af den tanke ”det her kan jeg åbenbart ikke finde ud af”.
Det er lige der de erfarne kan hjælpe, for vi har alle prøvet modgang.

Det har meget med synlighed at gøre. Synlighed overfor grossister og producenter ude i verden. Jo færre vi er til at købe pumper, lamper, dyr, ja alt – jo mindre kunder bliver vi og derved får vi mindre opmærksomhed.
Jeg har selv prøvet, at skulle have nyt legetøj til saltvand. Det skal man købe gennem den europæiske importør (det er ikke en ”hyldevare” i DK), men han reagerede ikke. Selv efter flere rykkere skete der intet.
Til sidst røg der en mail af sted til producenten i USA ”Hvordan skal vi bære os ad med at købe jeres produkt? Gentagne henvendelser til den europæiske importør er resultatløse”.
Vi gjorde det ud fra princippet ”Hvorfor gå til røven, når man kan gå til hovedet?”
Dagen efter, kom der en svarmail fra producenten i USA. ”Har I ikke hørt noget inden for få dage, så kontakt os venligst igen” Den følgende dag kom der svar fra den europæiske importør.
Apogee MQ-500 PAR måler
Apogee MQ-500 PAR måler
Jeg er næsten sikker på, at det ikke var sket i Tyskland, Frankrig eller England. Men vi er for små og har for lille betydning rent kommercielt. Derfor tæller alle med.
Så at hjælpe de nye er lidt en slags hjælp til selvhjælp til hele hobbyen. Man lærer for øvrigt også selv noget ved det.

Hobbyen og ”miraklerne”

Vores hobby udvikler sig hele tiden. Fabrikanterne finder hele tiden på nye ”lettelser” til den regelmæssige vedligeholdelse af vores private rev. Tænk bare på den nye maskine der blev lavet en teaser for for en god måneds tid siden. Den kan løbende lave vores målinger og justere for mangler.
Hånden på hjertet – hvorfor? Fordi man kan? Er det ikke overkill for at spare den halve times tid det tager at lave de målinger. Har man ikke den tid, så skal man måske slet ikke have saltvand.

De laver også midler så vi kan få pastelfarvede koraller, der får vores akvarier til at ligne noget fra Per Arnoldis fantasi.
Et typisk Arnoldi maleri med de skarpe farver.
Et typisk Arnoldi maleri med de skarpe farver.
Per Arnoldi.jpg (12.66 KiB) Vist 6967 gange
Billede af et Zeovit akvarie. Vistnok fra KZ´s hjemmeside. Farverne er bestemt flotte, men om de er naturlige er så spørgsmålet.
Billede af et Zeovit akvarie. Vistnok fra KZ´s hjemmeside. Farverne er bestemt flotte, men om de er naturlige er så spørgsmålet.
I får lige et Zeo billede mere.
I får lige et Zeo billede mere.
Nu har jeg aldrig selv dykket, men ud fra de billeder fra dyk som jeg har set, så er der sandsynligvis ikke ret mange koraller der ser ud som på Zeo-billederne ude på revet.
Her er der ikke brugt Zeovit metoden, men der bruges biopellets i stedet.
Her er der ikke brugt Zeovit metoden, men der bruges biopellets i stedet.
Personligt er jeg mere til det lidt mere naturtro look. Men det er selvfølgelig en smagssag.
Her er det et Belgisk akvarie. Et af mine favorit akvarier. Smukt udført og naturtro farver.
Her er det et Belgisk akvarie. Et af mine favorit akvarier. Smukt udført og naturtro farver.
Endnu et "naturtro" akvarie.
Endnu et "naturtro" akvarie.
De sidste to billeder er fra akvarier der er kørt efter ret simple metoder. Det er faktisk noget alle kan lave.
Ingen hokus pokus, eller sære miksturer tilsat ved fuldmåne. Ganske almindeligt godt håndværk, tilsat en god del tålmodighed.

Er alt nyt da negativt?
Nogle af de nye ting er gode, rigtig gode. Vi har fået bedre lys, mindre strømforbrugende pumper og computere til at holde øje med- og styre forskellige funktioner i vores set up og lignende.
Der er dog også kommet rigtig meget bras, som i bedste fald er overflødigt og er direkte spild af penge, i værste fald – kan det ødelægge vores tank.
Jeg kan godt forstå, at det kan være vanskeligt for de nye at holde ”skæg for sig og snot for sig”. Det kan det såmænd også være for dem med flere år på bagen.

Jeg forstår også godt, at nogle tyer til ”short cuts”, som der nævnes i tråden. Når man synes at alle muligheder er udtømte, så er det en sidste udvej.
De problemer vi ofte render ind i, er tit nogle der er skabt laang tid i forvejen – men af hvem?
Det er sådan, at over 90% af vores problemer stammer fra personen (m/k) på den anden side af ruden, den meget omtalte ”fejl 40”. Og det kan pludselig gå stærkt. Derfor er omtanke vigtigt.
Endnu et billede af et sundt og smukt rev. Det er velkomponeret og ser meget velplejet ud.
Endnu et billede af et sundt og smukt rev. Det er velkomponeret og ser meget velplejet ud.
Et billede af det samme akvarie, efter der var sket en fejl. Formentlig en dosseringsfejl. Noget med en dosseringsmaskine der var gået grassat.
Et billede af det samme akvarie, efter der var sket en fejl. Formentlig en dosseringsfejl. Noget med en dosseringsmaskine der var gået grassat.
Blot et eksempel på, at det hurtigt kan gå den forkerte vej.

Men hvor får man idéen/tanken eller rådet (om short cuts) fra? Fra forhandleren (han sælger det jo), fra Facebook, her fra Saltvandsforum, eller fra en akvarist som man kender – eller måske fra noget man har læst i en bog eller på nettet? Det kan være svært at gennemskue de råd man får.
Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg ikke vil sige at "short cuts" altid er af det onde. Men jeg mener, at man som ny skal være meget varsom med det.
Jeg faldt over en side, som med en let omskrivning kan anvendes ved informationer om revakvarier. Den handler om“ How to draw boundaries between science and pseudoscience”
Den taler netop om – at man ikke bare skal tage alt for pålydende, at man skal stille spørgsmål.
http://homepages.wmich.edu/~korista/baloney.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvordan skal de nye navigere i den jungle det er, at vælge den rigtige strategi for deres rev?
Hvilke fisk skal der i? - hvilket lys? - hvilke pumper? - skal der tilsættes noget og i givet fald hvad? - skal der bundlag i? - I kan selv fortsætte. Spørgsmålene og mulighederne er mange.

Et godt råd til både nye og erfarne er, at vi skal være kritiske. Der er stor forskel på at være kritisk og at kritisere. Når man er kritisk, så afviser man ikke bare – men man vil godt have emnet undersøgt/forklaret ordentligt, så man kan træffe et valg på et fuldt oplyst grundlag – inden man feks tyer til kemi.
Det fortærskede udtryk ”Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det osv osv” gælder også i vores tanke. Som regel er der en hage ved det. Det er den man skal finde, ulempen. Vi må ikke bare tage alt for pålydende.
Mirakler sker ikke i et revakvarie – alt har en (naturlig) forklaring – vi kender den måske bare ikke.

Jeg vil tillade mig at komme med et lille eksempel til at belyse det. (Dem der var i Horsens i marts ´16 har set det, men dem som ikke var, har måske ikke set det før)
For nogle år siden lavede Rich. Ross, (forfatteren til en række artikler om det at være en ” kristisk reefer”) sammen med en god ven, en annonce om et nyt produkt. Det var ment som en aprilsnar og var en joke beregnet på Jake Adams (en anden velkendt reefer) der mente, at flow var vigtigere end vand.
Mirakel midlet og annoncen for det.
Mirakel midlet og annoncen for det.
Flow på flaske … De havde fået flere kapaciteter med på spøgen. De er angiveligt bagmænd til de rosende beskrivelser af produktets fortræffeligheder der står på flasken. De havde også designet en etiket.
På trods af det åbenlyst umulige i det produktet skulle kunne – og på trods af, at der med små bogstaver nederst på etiketten tydeligt står ”This product does not actually exist”, så fik de henvendelser fra folk der gerne ville vide, hvor de kunne købe det. Disse henvendelser kom stadig fra tid til anden, da artiklerne blev skrevet i 2010.
Eksemplet viser, at mange ofte køber et produkt – udelukkende fordi nogle guruer siger, at det er en god idé. Der er intet videnskabeligt belæg for det. Her er det, at lidt kritisk sans være på sin plads.

Hvad kan vi gøre, rent praktisk?
Det her afsnit er baseret på mine egne erfaringer og på de ting jeg oplevede positivt – og dem jeg savnede, da jeg var helt ny.
Det er ikke for at ”hype” et bestemt medie, jeg skriver det her. Ej heller for at plædere for ”at vi skal stå sammen” som en forening. Jeg er ikke selv forenings menneske. Det er til gavn for vores hobby.

Vidensdeling:
Vidensdeling er fint, men kan have karakter af ”det skal være noget godt, noget revolutionerende”.
Så bliver det hurtigt noget for nørderne. Men, kan mindre ikke gøre det?
Hvilket medie man vælger er underordnet. Pt bruger jeg Saltvandsforum eller personlig kontakt. Jeg har fravalgt Facebook. Jeg kan ikke byde ind/hjælpe, uden at forklare også. (Som jeg skrev i det første indlæg)
Facebook er bare ikke ”mit” medie for nuværende, men det kan da ændre sig. Andre kan have en anden mening og det er fint for mig.

Netværk:
Små lokale grupper eller netværk, som man kender det fra erhvervslivet. Ikke så stramt, men en tilknytning til en gruppe af saltvands folk der kunne hjælpes ad med stort og småt.
Jeg blev inviteret op til en af de forholdsvis nye for nylig til en hyggelig aften. Der var også lidt problemer med værtens tank og de blev også vendt. Her foreslog/efterlyste vores flinke vært faktisk en sådan netværksgruppe. En slags erfa-gruppe.
Vi har haft sådanne møder her i Nordsjælland et par gange. Det har været en stor succes begge gange.
Det var flotte arrangementer begge to, men havde krævet en del forberedelse af værterne og ikke mindst for deres ægtefæller, for der blev kræset for os.
Hvis man forestillede sig, at værten lavede kaffe/te og måske en vand, så kunne andre tage lidt kage med.
Så koster det ikke alverden at være vært og alle vil kunne være med. Sådanne møder kan være meget givende. Hvordan det arrangeres er åbent, men det er et forslag der kunne hjælpe mange tror jeg.

Vi har grupper på Saltvandsforum, jeg ved bare ikke hvor godt de fungerer.
Måske kører de fint. Der sker bare ikke så meget her på Sjælland, så vidt jeg ved.

Sidste:
Har lige set, at der bliver afholdt et arrangement i Skovlunde den 20 november.
Til alt held blev det annonceret på Saltvandsforum, ellers havde jeg sikkert ikke opdaget det.
Det må have været annonceret primært på Facebook tidligere.
Efter min mening, er det et glimrende initiativ. Det vil give mulighed for, at møde nye saltvandsnørder, få nogle nye kontakter og for de nye/nyere, at kunne møde nogle af de lidt ældre i gårde og måske få lidt fif og tips.
Da det ligger næsten i min baghave, har jeg tænkt mig at komme til det arrangement. Jeg har dog en lille usikkerhed omkring arbejde, men jeg prøver om ikke det kan lykkes.
Jeg vil se frem til det.

Foredrag:

Foredrag for nybegyndere, men det kræver et sted at være – og nogle der kan og har lyst til at holde de foredrag. Forhandlerne kunne måske byde ind her. Det er måske ikke en god forretning nu, men på den lange bane kunne det være det, da der måske kan holdes flere akvarister i hobbyen. Derved flere kunder.
Da Thomas Friis havde Klovnfisken på Frederiksberg, blev der holdt et foredrag af Svein Fosså.
Mads Fisk lavede et arrangement på Fyn, med foredrag af Eric Bornemann (kombi af nybegynder/lidt nørd foredrag), Hans Ramløv (kalcifikation/nørd foredrag) og Thomas Friis (nybegynder foredrag).
Henrik i Horsens har også lavet arrangementer to gange, begge gange med foredrag.
Der er som regel fin tilslutning. Jeg har været til dem alle og synes at det har været fantastisk hver gang.
Alene det, at kunne hilse på nogle af dem man kun kender fra deres indlæg på SF og være sammen med så mange med samme interesse, har været meget positivt. Jeg har fået mange gode kontakter ved hvert af disse arrangementer.

Mentorer:
Forslaget med at koble nye sammen med erfarne er en rigtig god idé. Det bliver også løbende nævnt i flere af de tråde som nybegyndere opretter. Det foreslås at de kontakter en erfaren i deres nærområde, som så kan være dem behjælpelig. Ofte skal der ikke så meget til. Bare et kig på, hvordan den erfarnes system er sat sammen. Tit er det at se en sump – mens det hele kører, nok til at man kan få en bedre forståelse af det.
For eksempel kan det at have en ”livline” man kan ringe til når det brænder på, være en stor hjælp.
Det kunne være en håndsrækning til, at de kommer rigtigt i gang og ikke får lavet de værste bommerter.
Dem har vi jo allerede lavet, ingen grund til at de nye skal gentage dem.

Til slut en lille opfordring.
Som jeg opfatter det, så er vi ret skrappe til at lave flotte, velfungerende akvarier i DK. Vi står ikke tilbage for dem vi ser, både rundt i Europa, men også for de fleste i USA. Der vil altid være de lysende perler – men vi behøver ikke at føle, at vi ikke kan være med.
Det kunne måske være en tanke, at vi prøvede at markere os på de udenlandske fora, hvis det er muligt.
Jeg vil selv prøve, om ikke jeg kunne lægge noget ind på et af de amerikanske fora.

Jeg tror at det ville være med til at sætte fokus på, at vi altså også kan være med her hos os. Igen, det vil øge synligheden – og dermed opmærksomheden fra producenter og grossister.

Læg mærke til det de skriver i dette blog indlæg. Flotte akvarier fra fjerne lande.
http://www.advancedaquarist.com/blog/fr ... -with-love" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det så Polen der er i fokus - hvilket det faktisk ret ofte er. Det skyldes ikke mindst to dygtige akvarister der fra, Debora Dlugopolska og Krzysztof Tryc

Debora´s tank:
http://www.reef2reef.com/threads/420l-d ... ka.228703/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og en video af Krzysztof´s tank, der kører med biopellets:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er meget smukke akvarier, men vi kan lave noget tilsvarende. Vi er lige så dygtige, vil jeg påstå.
Det kræver bare, at vi gør opmærksomme på os selv.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse ons 2. nov 2016 01:04, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvofor er det sådan osv"

Indlæg af charlie saltvand »

Tak Erik. Rigtigt dejligt indlæg igen!

Jeg er meget enig i alt hvad du skriver :-)

Jeg vil opfordre alle til at være opsøgende, både nye som gamle, det giver en masse "fiduser" og ideer og man får en masse gode og dårlige erfaringer indhøstet på den måde.

Jeg har lagt hus til en enkelt gang her, det var meget inspirerende at møde flere fra forum og den "gruppe" har mødtes nogle gange nu, sådan på skift. Det er både hyggeligt OG lærerigt.... Hvorfor køre du dit system sådan, hvad virker for dig, hvad virker ikke, hvorfor dit og hvorfor dat.

En anden opfordring til nye som gamle er SKRIV PB'er til hinanden, hvis du ser et indlæg der er interessant eller andet. Vær opsøgende! Der er IKKE dumme spørgsmål og selv om vi er forskellige har vi jo samme interesse og mål.

Da jeg startede op med salt igen var jeg helt på bar bund... Jeg lukkede ned i 80'erne så der var sket RIGTIGT meget... Jeg skrev til flere af jer "gamle" og var opsøgende, i løbet af den 1 måned eller 2, efter jeg begyndte igen, havde jeg været på besøg hos dig, Flemming, minedykker, Stig Jest, Mic, Lord Mike, osv.... Jeg bød også ind på at købe Frags rundt omkring og brugt udstyr for på den måde at se andres systemer og møde menneskerne bag baljerne "Live".... Dét har været en stor hjælp og inspiration for mig.

Så....UD af forum og FB osv og så se at komme rundt til hinanden. Det er SÅ vigtigt.

I min "telefonbog" på mobilen har jeg flest kontakter under S....... Saltvands Erik, Saltvands Dan, Saltvands ...., Saltvands .... Grib telefonen og kontakt hinanden, eller smid en sms. Det har virket for mig. :W


Mht. Udenlandske forums, så er jeg enig med dig i at vi godt kunne gøre os selv liiiidt mere synlige :-). Personligt så er jeg på Reef2reef, ultimate reef, og på FB på Reefersquest, Triton uk. Reef-box, seahorses help and advice, + en del danske.

Tak for indlægget, håber snart vi ses "Live" ;-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvofor er det sådan osv"

Indlæg af Han$en »

Fornemt indlæg..

Men en del af problematikkerne fra min side i hvert fald:

1; Der er lidt med både denne side, og uoverensstemmelser med sidens ejer der gør at jeg helt har mistet pusten for at skulle benytte andet end markeds sektionen.

2; Jeg har forsøgt at hjælpe et par stykker i de åndsforladte grupper på Facebook.

For det første aner folk åbenbart intet om hvad de begiver sig ind i - Man skal svare på helt basale spørgsmål, som enhver, med blot den mindste interesse i at søge svar er i stand til at finde svar på online.

Såsom hvor meget salt der skal pr liter vand - Der skal jeg simpelthen sidde og efterforske i hvad folk benytter af det ene og det andet - Man kan ikke engang finde ud af at læse på sin pose/spand hvor det står beskrevet!

2; Flere af disse flottenheimere er samtidigt også så satans kloge, at når så endelig et reelt og konstruktivt spørgsmål stilles - Så tager jeg fat i mine 8+ års viden i faget, skriver en flot forklaring - Og fandme om så ikke man skal høvles ned, at en engang har hørt om en der havde mødt en, der havde fået fortalt at ens far gik i sejlsportsklub med...

Jamen for helvede..

Så er det for mit vedkommende personligt også lidt svært at holde gnisten i gang..

Hvis det skal være enden, at folk er blevet så intelligensforladte i Danmark, at man ikke kan tænke sig til at læse på emballagen man har foran sig, eller forsøge at sætte sig ind i det man nu vil prøve at smide en masse penge efter, samt nybegyndere der har hørt om mirakel-bakterie kulturene skal fortælle mig, at en indkøring ikke behøver være som jég og alle jer andre har gjort..

Jamen så synes jeg bare folk skal brænde nallerne, og begynde at spille stangtennis.

Der står desværre en håndfuld folk på startlinjen og spænder ben for sig selv, ved ikke selv at gide yde bare 5%, samt ovenikøbet også skal begynde at belære mig.

Det var mine 5 cent.

Positivt skal der også til - Min C. rostratus er formidabel på glasroserne :GO
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvofor er det sådan osv"

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:Fornemt indlæg..

Men en del af problematikkerne fra min side i hvert fald:

1; Der er lidt med både denne side, og uoverensstemmelser med sidens ejer der gør at jeg helt har mistet pusten for at skulle benytte andet end markeds sektionen.

2; Jeg har forsøgt at hjælpe et par stykker i de åndsforladte grupper på Facebook.

For det første aner folk åbenbart intet om hvad de begiver sig ind i - Man skal svare på helt basale spørgsmål, som enhver, med blot den mindste interesse i at søge svar er i stand til at finde svar på online.

Såsom hvor meget salt der skal pr liter vand - Der skal jeg simpelthen sidde og efterforske i hvad folk benytter af det ene og det andet - Man kan ikke engang finde ud af at læse på sin pose/spand hvor det står beskrevet!

2; Flere af disse flottenheimere er samtidigt også så satans kloge, at når så endelig et reelt og konstruktivt spørgsmål stilles - Så tager jeg fat i mine 8+ års viden i faget, skriver en flot forklaring - Og fandme om så ikke man skal høvles ned, at en engang har hørt om en der havde mødt en, der havde fået fortalt at ens far gik i sejlsportsklub med...

Jamen for helvede..

Så er det for mit vedkommende personligt også lidt svært at holde gnisten i gang..

Hvis det skal være enden, at folk er blevet så intelligensforladte i Danmark, at man ikke kan tænke sig til at læse på emballagen man har foran sig, eller forsøge at sætte sig ind i det man nu vil prøve at smide en masse penge efter, samt nybegyndere der har hørt om mirakel-bakterie kulturene skal fortælle mig, at en indkøring ikke behøver være som jég og alle jer andre har gjort..

Jamen så synes jeg bare folk skal brænde nallerne, og begynde at spille stangtennis.

Der står desværre en håndfuld folk på startlinjen og spænder ben for sig selv, ved ikke selv at gide yde bare 5%, samt ovenikøbet også skal begynde at belære mig.

Det var mine 5 cent.

Positivt skal der også til - Min C. rostratus er formidabel på glasroserne :GO

Er ganske enig med dig, men dog slet ikke i dit første punkt :)

Men nu skal det ikke blive en tråd med selvros.

Det du skriver om Fb grupperne er netop derfor at jeg slet ikke gider beskæftige med dem.
Men det er jo desværre en tendens som er blevet generel i samfundet.
Man hører et eller andet, og lynhurtigt er det blevet regelen. Møder det stort set hverdag på mit arbejde.
Og desværre er det ikke kun unge mennesker der har det på den måde, selvom de dog er i overtal.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvofor er det sådan osv"

Indlæg af martinknorr »

Fantastisk indlæg igen Erik.

Jeg synes du har mange gode tanker omkring vores hobby.

Jeg vil give jer ret i at vi skal være bedre til at bruge hinanden og i sær skal der lyde en opfordring til nybegyndere om at stille de dumme spørgsmål og tage fat i dem der har været i gang i en rum tid. Tag ud og se forskellige akvarier køre, mange vil gerne vise frem eller hjælpe. Som Erik skriver så er man ikke indlagt til at gøre som en anden gør, men man bør nok overveje om personen ikke gør noget rigtigt hvis de har det akvarie man drømmer om.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Plimsol
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 00:57
11
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvofor er det sådan osv"

Indlæg af Plimsol »

Super interessant indlæg!

Jeg har endnu ikke dyppet fingrene i saltvand endnu, men skal snart igang og har næsten det hele til at starte op.
Vil gerne komme med mit input som total nybegynder, og hvordan jeg oplever det at komme igang med saltvand.

Jeg har læst og læst. Både her men også amerikanske forums.
Mit største problem med at komme igang med saltvand har været to ting. Pris og mængden af viden.
Der er så meget information herude på nettet, og mange af de ting jeg har været i tvivl om, er der også tråde med her på forummet.

Jeg har personligt været fuldstændig rundtosset pga. uenighed omkring hvad der er det rigtige er at gøre.

Et eksempel er osmosevand.

Det er noget jeg har været meget i tvivl om og til stadighed er. I forskellige tråde bliver der spurgt om det er nødvendigt og folk er meget uenige.

Person 1: "Det skal bruges fra starten!"

Person 2: "Jeg synes det er total spild at bruge osmose vand fra starten da værdierne alligevel er helt hallo"

Person 3: "Jeg har aldrig brugt osmosevand og mit akvarie spiller bare."

Dette er bare et eksempel, men det er noget man møder meget på forums. Tråde kan godt ende i mudderkastning og køre helt af sporet.

Jeg kigger stadig på forummet, men efter jeg har været i 2 akvariebutikker i mit nærområde, har jeg faktisk besluttet at jeg vil gå efter deres anvisninger.
Det er umuligt for mig som nybegynder at gennemskue hvad der er skidt og kanel. En mentor ordning eller gruppe i nærområdet kunne derfor være rigtig interessant at komme ind i, både som nybegynder men også senere hen.

Men ja, som Charlie saltvand skriver, så skal man selv gøre noget for det, selv tage kontakt. Det er nok det jeg burde prioritere.

Bare lige lidt tanker.

Rasmus
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvofor er det sådan osv"

Indlæg af crazy seahorse »

Plimsol skrev:Super interessant indlæg!

Jeg har endnu ikke dyppet fingrene i saltvand endnu, men skal snart igang og har næsten det hele til at starte op.
Vil gerne komme med mit input som total nybegynder, og hvordan jeg oplever det at komme igang med saltvand.

Jeg har læst og læst. Både her men også amerikanske forums.
Mit største problem med at komme igang med saltvand har været to ting. Pris og mængden af viden.
Der er så meget information herude på nettet, og mange af de ting jeg har været i tvivl om, er der også tråde med her på forummet.

Jeg har personligt været fuldstændig rundtosset pga. uenighed omkring hvad der er det rigtige er at gøre.

Et eksempel er osmosevand.

Det er noget jeg har været meget i tvivl om og til stadighed er. I forskellige tråde bliver der spurgt om det er nødvendigt og folk er meget uenige.

Person 1: "Det skal bruges fra starten!"

Person 2: "Jeg synes det er total spild at bruge osmose vand fra starten da værdierne alligevel er helt hallo"

Person 3: "Jeg har aldrig brugt osmosevand og mit akvarie spiller bare."

Dette er bare et eksempel, men det er noget man møder meget på forums. Tråde kan godt ende i mudderkastning og køre helt af sporet.

Jeg kigger stadig på forummet, men efter jeg har været i 2 akvariebutikker i mit nærområde, har jeg faktisk besluttet at jeg vil gå efter deres anvisninger.
Det er umuligt for mig som nybegynder at gennemskue hvad der er skidt og kanel. En mentor ordning eller gruppe i nærområdet kunne derfor være rigtig interessant at komme ind i, både som nybegynder men også senere hen.

Men ja, som Charlie saltvand skriver, så skal man selv gøre noget for det, selv tage kontakt. Det er nok det jeg burde prioritere.

Bare lige lidt tanker.

Rasmus
Tak for dit fine indlæg og for at du deler dine tanker, Rasmus - og velkommen til.
Det var lige sådan et indlæg jeg håbede på ville komme. Et fra en ny der kan fortælle os gamle stivstikkere, hvordan I opfatter det at være ny.
Der må meget gerne være flere af de nye, eller nyere, som deler deres opfattelser. Kun på den måde kan vi blive bedre til at tage ordentlig imod jer.
For en del af os er det mange år siden, vi var de nye og man glemmer det nok lidt.

Som jeg også skrev i oplægget, så er det kun naturligt man bliver forvirret. Råd der stritter i hver deres retning er forvirrende.
Den uenighed der tit opstår, de til tider ophedede debatter, er nok noget man ikke kan blive fri for på et forum. Folk brænder jo for det.
Man ser det også på de udenlandske fora. Jeg har fulgt flere tråde på de amerikanske fora, hvor jeg har tænkt "havde de været i samme rum, så var de røget i totterne på hinanden".
Men man lærer ret hurtigt at finde ud af, hvem der skaber problemer og fnidder, synes jeg. Man finder også hurtigt ud af, hvem der ved hvad de taler om.
Ballade kan hurtigt opstå, men der er ret stille i øjeblikket. Det har været meget værre, hvis det kan være en trøst.

Da jeg selv startede op igen, lænede jeg mig også op ad forhandleren. Jeg lyttede til hvad han sagde og fulgte de råd og anvisninger han gav.
Mest fordi jeg ikke selv kunne komme op med noget bedre - for jeg vidste jo intet. Så der er i mine øjne intet galt i, at du søger derhen.
Det er jo en udvikling og hver ting har sin tid. I takt med at man bliver dygtigere, får mere viden selv, så søger man ofte videre. Det gjorde jeg i hvert fald.
På et tidspunkt kom jeg dertil, at jeg måtte kigge andre steder hen. Det sker naturligt, helt af sig selv og tager den tid det tager.

Du har ret i, at der er så megen information. Revakvarier er en kompliceret affære og hvis man forsøger at lære det hele på en gang, så løber man sur i det.
Tag det skridt for skridt og så vil behovet for mere information komme af sig selv.
Find nogle i dit nærområde og skriv til dem, som Charlie skriver. De fleste vil gerne hjælpe. Der er mange dygtige folk med flotte akvarier, ovre hos jer.

Til det med osmosevandet - så startede jeg selv på hanevand og kørte på det i mange år. Det sker der altså ikke noget ved.
Da jeg efter nogle år gerne ville holde andre typer koraller end de nemmeste, så begyndte jeg at kigge på hvilke forhold jeg kunne forbedre og så var vandet et godt sted at starte.
For mig - og måske for flere andre, så var det en glidende overgang. Det ene tager det andet, sådan skridt for skridt.

Lidt som da man fik sin første bil. I starten var man glad for bare at have fået en bil. På et tidspunkt måtte den så godt være lidt smartere, hurtigere og bedre. Så måtte man finde ud af, hvordan man fik de nye krav man havde, til at gå i opfyldelse. Det fungerer lidt på samme måde når man har saltvand.

Held og lykke med din start i denne skønne verden.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Tykki »

Du kan det der med ord Erik. Jeg gad godt at læse en af de første kærlighedserklæringer du har fældede ned! Snøft!!! Det er godt der er en som dig til disse hersens ting du har gang i. Skide godt enda :beer:
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af palamo123 »

Rigtigt fint indlæg, Erik.
Jeg er meget enig i dine betragtninger og holdninger. Ikke bare her - Men også generelt, når jeg med nydelse læser dine indlæg.

En ting jeg har spekuleret meget over er måden folk formulerer sig på. Mange folk på forums tolker meget og sætter der "egen lyd" på når de oplæser de forskellige emner. Det gør ofte, at der opstår underlige misforståelser og folk begynder at mundhugges over selv de mest simple emner.
En sober tone kommer man langt med. Vi er ikke professionelle, men derfor kan man godt behandle hinanden med respekt og professionelt.
Jeg tror tonen ofte gør nogle bliver skræmt væk eller ikke tør spørge.
"Så tal ordentligt - Det koster ikke noget" :-)

Men ja - Folk skal mødes og dele viden. Hands on er altid den bedste måde at lære ting på. Derudover skaber det også en anden respekt, når man rent faktisk har mødt folk "face 2 face".

Som jeg har skrevet før, så er det fedt vi har disse forums og muligheder. Så tak for det og tak for indlæggene. Både salgsannoncerne og faktatrådene. :-) De skaber stor værdi for mig.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af nbd »

Godt med en reel debat - tak for det, Erik :beer:

Jeg kan godt forstå, at nybegyndere kan blive rundtossede af at lytte til erfarnes guldkorn. Nogle gange stritter forklaringerne i alle retninger :dizzy:

Jeg vil godt slå et slag for noget så gammeldaws som BØGER. Jeg har personligt haft stor glæde af Delbeek & Sprungs "The reef aquarium", Nielsen & Fossås "Reef secrets" samt Bornemans "Aquarium corals". Bevares, det er ikke den nyeste viden, de formidler (de er fra dengang HQI var hot). Men de formidler saltvandshobbyen på et meget grundigere niveau end jeg har kunnet finde på Nettet (bortset fra nogle få sider, bl.a. af Randy Holmes-Farley). FB er et hurtigt fix, men man bliver næppe klogere af det...
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af peder »

Igen igen et fint oplæg fra "den skøre søhest" jeg tror at grunden til de mange forskellige opskrifter 'er at der jo netop er mange måder at få det til at lykkes på, men 'det der virker hos den ene virker jo ikke nødvendigvis hos en anden, der er jo så mange parametere som spiller ind, derfor kan man efter min mening ikke give anden garanti end at sådan virker det hos mig.
Jeg råder altid begyndere til kun at have focus på tre ting nemlig Kh, Mg, Ca. Hvis de kan holde disse værdier i min. 3 mdr. er der håb for at de på sigt i løbet af et år eller to kan få en balje som ligner det de har set på billeder rundt omkring!
Koralrev blev ikke bygget på en dag og det gør de smukke baljer heller ikke, som jeg plejer at sige det første år er bare indkøring.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af palamo123 »

peder skrev:Igen igen et fint oplæg fra "den skøre søhest" jeg tror at grunden til de mange forskellige opskrifter 'er at der jo netop er mange måder at få det til at lykkes på, men 'det der virker hos den ene virker jo ikke nødvendigvis hos en anden, der er jo så mange parametere som spiller ind, derfor kan man efter min mening ikke give anden garanti end at sådan virker det hos mig.
Jeg råder altid begyndere til kun at have focus på tre ting nemlig Kh, Mg, Ca. Hvis de kan holde disse værdier i min. 3 mdr. er der håb for at de på sigt i løbet af et år eller to kan få en balje som ligner det de har set på billeder rundt omkring!
Koralrev blev ikke bygget på en dag og det gør de smukke baljer heller ikke, som jeg plejer at sige det første år er bare indkøring.
Amen :-) Helt enig
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af nbd »

peder skrev:Jeg råder altid begyndere til kun at have focus på tre ting nemlig Kh, Mg, Ca. Hvis de kan holde disse værdier i min. 3 mdr. er der håb for at de på sigt i løbet af et år eller to kan få en balje som ligner det de har set på billeder rundt omkring!
Enig - men også fokus på nitrat og fosfat! Alger kan godt tage modet fra mange...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:
Jeg kan godt forstå, at nybegyndere kan blive rundtossede af at lytte til erfarnes guldkorn. Nogle gange stritter forklaringerne i alle retninger :dizzy:

Jeg vil godt slå et slag for noget så gammeldaws som BØGER. Jeg har personligt haft stor glæde af Delbeek & Sprungs "The reef aquarium", Nielsen & Fossås "Reef secrets" samt Bornemans "Aquarium corals". Bevares, det er ikke den nyeste viden, de formidler (de er fra dengang HQI var hot). Men de formidler saltvandshobbyen på et meget grundigere niveau end jeg har kunnet finde på Nettet (bortset fra nogle få sider, bl.a. af Randy Holmes-Farley). FB er et hurtigt fix, men man bliver næppe klogere af det...
Det kan ikke være anderledes, for vi har jo alle gjort vores egne erfaringer.
Nu for lige at tage den med vandhanevand. I 1982 flyttede jeg til Rødovre. Startede et 250 liters op.
Det blev efter ca 6 måneder lukket igen, fordi det var et sandt alge helvede. Osmosevand var stort set et ukendt fænomen for den almindelige akvarist.
Et års tid senere flyttede jeg til Brønshøj, blot nogle få kilometer væk. Forsøgte mig igen med det samme akvarie, samme indhold.
Og det gik bedre, vandet var anderledes. Så selv samme person kan have vidt forskellig oplevelse med den i princippet samme ting.

Selvom de bøger du nævner ikke er af nyeste aftapning, så har mange ting ikke ændret sig fordi der er de fundamentale emner de berører.
Har selv Delbeck og Sprungs bøger.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Han$en »

Hele det fundamentalistiske aspekt i opstart, hold og drift af et saltvandsakvarie vil altid lande i en stor fællesnævner.

Det er korrekt at fx Carsten, Erik og Jeg kan forklare, belære og videreformidle erfaringer og viden på hver vores måde.
Men i det store hele vil 85% lande i samme pulje - Ofte er "problemet", og specielt når man står helt nøgen og grøn, at det hele kan virke forvirrende, overvældende og utroligt mange ting og sjove ord og forkortelser..

Men biologien er dog trods alt den samme, og det er så os dygtige og erfarne der måske skal blive en smule bedre til at formidle videre på en forståelig måde, så ikke man ender i den evigt tilbagevendende "Han siger, så siger han, og nu siger han så".

Der er forskellige måder at drive sin balje på - Det er helt 100!
Og der kan ingen af de gamle rotter (Eller jeg, som ung :D) fortælle hvad andre skal eller ikke skal, da mange ting spiller en rolle..

Der er forskellige måder at eksportere næring på fx:

Skummer (den er vidst næsten blevet obligatorisk med årene)
Refugie - Indeholdende makroalger. Succes hos mange, og et kanon og biologisk supplement, samt avlsfabrik for pods
Bio-Pellets - De har blandede anmeldelser. Selv har jeg brugt dem siden de kom frem med succes, og gør stadig
Vandskifte - Ofte er det anbefalelsesværdigt, og en god måde at "fortynde" en masse forskelligt. Selv gør jeg det ikke

Hver metode kan hos den ene måske klare presset selvstændigt, hvor hos en anden er der behov for at benytte to, måske 3 - Eller alle 4 nævnte metoder samtidigt.

Det er blot de 4 største hvad angår eksportering af næring. Men selv dér skal vi også huske at passe på ikke at sætte "regler" frem for erfaringer. For faktisk - Og dette ér egentlig en regl, at den ene metode som sådan ikke er bedre eller brillerer over den anden - Alt efter omstændighederne!

Her står vi jo allerede med et ellers forholdsvist simpelt emne, som nu kan trækkes i langdrag!
- Belastning?
- Fodring?
- Type foder?
- Vandmængde?
- Sten - Kvalitet, mængde?
- Lys?

Jeg tror det er i scenarier som disse folk bliver rundtossede. Jeg ved at man ofte læser/hører "Du skal" - Så er det sgu klart at en uvidende hverken fatter hat eller briller, hvis 3 forskellige fortæller at han/hun skál 3 forskellige ting.

Et stort ansvar for opsøgen af viden, læring og forståelse påhviler den interesserede, og at søge så meget info selv som muligt.

Men et ansvar for hvordan vi andrer kaster bolden videre, samt husker at bare fordi vi selv benytter én måde, er det ikke nødvendigvis en lov at det er sådan det skal gøres.

Jeg skal nok selv komme på banen igen, og være en lidt mere aktiv stemme her inde..

Det skal jo ikke være en hemmelighed, at trods Carsten startede med saltvand 7 år før jeg blev født, så kan jeg da følge med :sneaky:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Frank Christiansen »

Forum - erfa - fb contra sf
Hvorfor saltvand - det er smukt, det har jeg set !!, det må jeg have, denne beslutning var taget , nu var det så med at finde et passende akvarie , lidt hovedløst her tænkt bagefter , ingen aning om hvad det indebærer er at blive " forældre " til en masse levende væsner de skal jo passes og plejes , hver dag, det vidste vi ikke noget om havde nu heller ikke spurgt, have vi spurgt var svaret jo nok blevet JA da vi jo taler med andre satvands akvarister. Vi har nu heller ikke fortrudt og har opgraderet til 720 liter ( hvorfor ikke bare skrive 700 Liter ) næee heinde gælder det om at få detaljerne med ( joker lidt )
Fb er et populært medie som vi også er med på , det starter sku snart op når pc tænder, uden vi skal gøre noget , nok derfor vi dengang søgte viden der, vi var ikke klar over dette medie ,Saltvandsforum eksisterede , men i dag forsøger vi at bruge det noget mere , det er blot lidt tungt at navigere rundt i
stiller vi se spørgsmål på fb kommer der først en del nye spørgsmål og får man et svar , kan vi bruge det.
Vi går ind for EFRA grupper , som Erik skriver , sætter meget gerne kaffe over..
Vi nye kan spare en masse tid , en masse ærgelser , en masse penge og være ´med til at fermelske denne hobby.
Til slut ville jeg ønske det blev lidt lettere at navigere rundt her på dette forum
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af StarF »

Frank Christiansen skrev: Til slut ville jeg ønske det blev lidt lettere at navigere rundt her på dette forum
Nu er det nok bare fordi jeg altid har været van til at færdes på "forums", men jeg kan ikke se hvordan det er svært at navigere rundt her inde? Der er enda søgefelt, hvor man som nybegynder kan finde alverdens viden, mange af de ting man går igennem, er der jo svaret på mange gange. Det er helt umulig at fremsøge viden via facebook, du er nød til at håbe at ham der ved hvad han snakker om, også lige ser dit indlæg den dag, og svare. Min erfaring med facebook gruppen, er ikke yderst positivt. De fleste indlæg handlede om folk, der havde købt noget, uden at undersøge marked ordenligt, og nu havde en masse problemer, fordi man ikke brugte den nødvendige tid på at sætte sig ind i det man nu ville. Samtidig er alle råd, til pågældende person i øst og vest.

Facebook fungere bare ikke ordenligt i mine øjne, til vidensdeling. Det er fint til at dele indhold med, og andet "pjat" men at dele viden, og fremsøge viden er det umuligt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Carsten »

Jeg vil også sige at forummet kan være svært at navigere rundt i.
I de 12 år det har været oppe er der kommet et kæmpe stort antal emner.
Og søger man på noget at det mere almindelige. Kommer der virkelig mange hits frem om det. Og der kommer uoverskuelighen.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Hougaard »

Frank Christiansen skrev:Til slut ville jeg ønske det blev lidt lettere at navigere rundt her på dette forum
Hvilken slags navigation ønsker du?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af charlie saltvand »

Hej igen. Fede indlæg.

Hougaard, KÆMPE respekt og 10000000 tak for at du gider være adm herinde, det er SÅ fedt.

Jeg har lige prøvet at søge på "problem alger" under/ny i faget. Denne side kommer op først
image.png
Jeg ved ikke om man kan få søge resulterer rangeret efter hvilke tråd der har flest "klik/kig", flest indlæg eller andet? I min ( tilfældige) søgning kunne det, i min optik, være fedt hvis pederrevnørd's tråd om, netop "Problemalger" kom op først da den er MEGET i formativ....

Kan man få søgemaskiner til at prioritere fx på den måde som jeg foreslår? Så ville de mest informative tråde komme op først... ?

Bare en ide :GO

Igen, TAK for din STORE INDSATS :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Hougaard »

charlie saltvand skrev:Jeg ved ikke om man kan få søge resulterer rangeret efter hvilke tråd der har flest "klik/kig", flest indlæg eller andet? I min ( tilfældige) søgning kunne det, i min optik, være fedt hvis pederrevnørd's tråd om, netop "Problemalger" kom op først da den er MEGET i formativ....

Kan man få søgemaskiner til at prioritere fx på den måde som jeg foreslår? Så ville de mest informative tråde komme op først... ?
Interessant forslag, jeg har lige kigget lidt i koden, og det er ikke umiddelbart muligt at sortere efter antal klik/kig - Det ville nok også give en uforholdsmæssig vægt til gamle indlæg, det er den udfordring reddit.com kæmper med dagligt..

Avanceret søgning giver mulighed for at begrænse søgningen til specifikke fora/forfattere.

Du kan også angive - foran ord for at lave et negativ søgeord, altså et der ikke må være i indlægget.

Det er også muligt at lave "eller" ved at skrive sådan: (problemer|problem|udfordring)

Nogle er glade for "Søg i fundne træffere:" funktionen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af crazy seahorse »

Frank Christiansen skrev:Forum - erfa - fb contra sf
Vi går ind for EFRA grupper , som Erik skriver , sætter meget gerne kaffe over..
Vi nye kan spare en masse tid , en masse ærgelser , en masse penge og være ´med til at fermelske denne hobby.
Til slut ville jeg ønske det blev lidt lettere at navigere rundt her på dette forum
Tak for dit indlæg, Frank. Fint at du kom med et konkret spørgsmål/problem (navigering på forum) og fint, at Hougaard så hurtigt tog det op.
Da Kurt (khl) som desværre ikke har saltvand mere og Gnizten inviterede til netværksmøde hos dem, skrev de begge et indlæg her på forum om det.
De skrev begge, at de synes det kunne være hyggeligt hvis nogle havde lyst til osv osv, at komme til sådan et arrangement. De tilbød at lægge hus til, skrev en dato de havde tænkt på - og bad så folk om at melde sig til i tråden.
Når man melder sig til i tråden, så kan folk se hvem der kommer, om det er nogle helt nye eller om der også kommer nogle med erfaring. Det er vigtigt at de nye også kan komme af med deres spørgsmål og forvente at få nogle muligheder i form af svar på de spørgsmål de nu roder med.
Selv hvis det kun er nye der kommer, så kan det være givende at udveksle erfaringer. Men jeg vil helt klart opfordre de erfarne til at støtte op om sådanne møder, i det omfang man kan. De fleste har jo en travl hverdag.
Så hvis du kunne tænke dig at lægge hus til (jeg ved jo at du og fruen er meget gæstfrie), så find en dato og læg det ud her på forum. Hvis jeg kan på dagen, så vil jeg gerne komme.
Og - lad dig ikke slå ud, hvis der ikke i første omgang er så mange der melder sig til. Nogle gange skal der arbejdes lidt med det. Datoen skal måske rykkes.
Da Kurt lavede sit, ringede han lidt rundt. Når man får sådan en direkte opfordring, kan det være svært at sige nej.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af PoulD »

Teori: Man ved præcis hvordan en balje fungerer - men den fungerer ikke.
Praksis: Baljen fungerer - men ingen ved hvorfor

Når man så har haft saltvand i en årrække og møjsommeligt har slidt sig igennem nærmest uendelige mængder biologisk og kemisk faglitteratur med lixtal på højde med ethanols kogepunkt, oprinder så endelig den dag hvor begge dele går op i en højere enhed: Intet fungerer og ingen ved hvorfor.

Spøg til side. Jeg tror fuldt og fast på mantraet: "Viljen til at ville - skaber evnen til at kunne". Hvis der er ting man ikke kan er det, med overvejende sandsynlighed, alene fordi man ikke vil det nok.

For mig er det udfordringerne der gør saltvand interessant. Skulle jeg - rent hypotetisk - nå dertil hvor der ikke er udfordringer, er jeg ret sikker på det langsomt vil begynde at kede mig.
Mennesker der stopper fordi de ikke i en fart kan opnå, og holde, landets flotteste balje, uden at de i øvrigt vil yde ret meget for sagen, tror jeg ikke man kan holde på, uanset hvor gode råd de får på forum. De skulle nok aldrig være startet.

Tror faktisk ikke det er så meget anderledes med saltvand end mange hobbies. Jeg har f.eks. fløjet 3D heli i nogle år, og i den hobby er der da også pænt mange der ikke har den vedholdenhed det tager, når man en gang imellem kommer for tæt på yderkanterne af luften.
Senest rettet af PoulD fre 4. nov 2016 21:15, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Hougaard »

PoulD skrev:Når man så har haft saltvand i en årrække og møjsommeligt har slidt sig igennem nærmest uendelige mængder biologisk og kemisk faglitteratur med lixtal på højde med ethanols kogepunkt, oprinder så endelig den dag hvor begge dele går op i en højere enhed: Intet fungerer og ingen ved hvorfor.
Eller varianten, noget virker, og man beslutter sig for dén ene ting som har været årsagen til at nu virker. Derefter starter man et korstog her på forummet for at få alle til at gøre den ene ting. Det kan være lys, salt, tilsætningsstoffer, yoga, osmose,kaffe, baktier, eller noget helt andet. Korstoget møder meget hurtigt modstand, for der er andre folk med modsat rettede erfaringer, og de er også på et korstog, og lige pludselig står vi midt i balladen.

Og ja Poul, det er det samme på Heste-Nettet, Raverly, baneforum etc.. Vi har dog undgået mordtrusler,overfald, vold og den slags - Mænd med hang til pastelfarver er åbenbart ikke de voldelige typer.

Virkeligheden er, at det vi går og roder med er sindssygt komplekst, at replikere et udvalgt lille stykke af naturen. Der er ingen vidundermidler, der er ingen sandhedsvidner, der er ingen orakler. Der er en masse sund fornuft, gode råd, erfaringer og masser af velment hjælp og assistance. Men ingen 2 akvarier er ens da ingen to levende organismer er ens, så løsningen fra et akvarie har ikke nødvendigvis samme resultat på et andet :beer:
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Frank Christiansen »

Tak til Hougaard . det e åbenbart dig der er admin. herinde, godt job du udfører tak
for os " nye" er dette forum jo nyt, jeg vil eksempelvis søge på Carcy Seahorse senetst indlæg, dette , det syntes jeg ikke fungerer ? hjælp hvis jeg er galt på den.

Vi Lægger gerne husrum til en aften-event hvor vi sætter kaffen og the på bordet, ( et enkelt glas rødvin ) til de der ikke kører.
Kan vi herinde oprette et " Event " hvor der inviteres

Til StarF ; jeg giver dig 100 % ret , og skulle nye akvarister følge anvisninger på fb, var der ikke mange nye , det er en gang pladder det meste der skrives derinde - men dermed ikke sagt at mediet er uanvendeligt
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af Hougaard »

Frank Christiansen skrev:Tak til Hougaard . det e åbenbart dig der er admin. herinde, godt job du udfører tak
for os " nye" er dette forum jo nyt, jeg vil eksempelvis søge på Carcy Seahorse senetst indlæg, dette , det syntes jeg ikke fungerer ? hjælp hvis jeg er galt på den.
Jeg plejer at klikke på "Crazy Seahorse" så kan jeg se hans profil. På nederste del af profilen, under statistikker trykker jeg på "Vis brugers indlæg" - så får jeg alle indlæg fra den bruger.

Alternativt, tryk på avanceret søgning (under søgefeltet) og skriv navnet på den brugeren i forfatter feltet.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Lidt opfølgning på tråden "Hvorfor er det sådan osv"

Indlæg af trine... »

Velkommen til en hobby hvor mangfoldigheden er stor ( måske også enfoldigheden?),
Meningerne er mange og som med tiden er blevet gennemsyret af masser af direkte forkerte anekdoter...
Hvis man spørger i et åbent forum må man forvente forskellige perspektiver, ellers skal man ikke ligge spørgsmålet til offentlig debat. Personlige erfaringer og observationer er en meget basal og vigtigt del af denne hobby også selv om de ikke altid kan bakkes op af valid research, vi ved jo stadig langtfra alt om planetens livseleksir.
Jeg mener vi har jo at gøre med et særdeles dynamisk miljø i konstant forandring, hvilket derfor gør det nærmest umuligt at vide alt.
Hvad angår problemstillingen omkring nykommerne, så ser jeg på det som en form for naturlig selektionsproces hvor fårene bliver skilt fra bukkene. Dvs at alle mirakelsøgerne som for det meste alligevel ikke gider at ligge den fornødne indsats for dagen, bliver skilt fra pga sværhedsgraden/mængden af informationer der skal bearbejdes. Som Poul allerede har været inde på så er det også for mit vedkommende stædigheden og udfordringerne som stadig gør at det er sjovt efter 15 år. Udfordringerne løber man aldrig tør for lige meget hvor garvet man måtte være.
Eksempelvis har jeg lige vundet kampen over en alge der bedst kan bedst kan beskrives som red turf. Jeg fik denne ind under indkøring og har haft den bogstaveligt talt overalt da det var værst. Valgte at gå naturens vej med mexicanske turboer samt søpindsvin. Selvom dette nok er den værste alge man kan få i sit system og den til sidst har tvunget rigtig mange rigtigt garvede akvarister til at lukke ned, så tog jeg alligevel kampen op grundet stædighed, og vandt selvom det har taget lang tid og kostet både penge og arbejde.
Det er måske blevet nemmere at være reefer idag mht specs på udstyr som jo er noget pænere end dengang nogle af os startede, samt at prisniveauet er blevet mere tilgængeligt for alle. Men disse tiltag/forbedringer skaber så bare nye problemstillinger i tanken og på hobbyplan som vi bliver nødt til at sætte os ind i samt forholde os til.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"