"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lad os snakke om ~Akvarie indretning~

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Lad os snakke om ~Akvarie indretning~

Indlæg af Brian »

Lettere inspireret af nogle rigtig gode tråde der skydes af med jævne mellemrum på forummet http://www.reeffrontiers.com/, omhandlende et eller andet godt emne, vil jeg her på siden forsøge at skabe nogle lignende debat tråde.
Disse kan så, hvis folk er med på at bidrage til dem, blive nogle rigtige guldgrubber af inspiration, tips og tricks !

Så lad os komme igang - og lad os starte med at snakke Akvarie Indretning her i denne jomfru tråd..... :)

Hvordan har du indrettet din balje? Efter hvilke kriterier? Efter et bestemt biotop? Hvilke tekniske løsninger har du gjort nytte af? Hvad med placering samt fremtids planer ?


Jeg vil selv komme med mine bud, historie, tips, tricks og alt det andet senere.... I mellem tiden kan i andre komme ud af hullerne og øse erfaring af :D
Senest rettet af Brian ons 16. feb 2005 18:23, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Som lovet så vil jeg gerne starte....

Stenopbygning - Startede som mange sikkert har gjort med en lang kedelig stenvæg. Dette blev dog hurtigt lidt for kedeligt og alle sten røg derfor op efter nogle måneders drift. Byggede så et skelet af PVC rør, hvilket gjorde det muligt at øge vand flowet gennem stenopbygningen, samt bruge mindre af de dyre sten ;) Endte op med 2 stakke, en i hver side. Her imellem er der så en lagune helt ud til bagruden hvilket giver en god dybde.

Plads - Der skal være plads til både koraller og fisk. PVC skelet har skabt en masse huler til fisk og ellers så er der lavet stenopsætning der tilfredsstiller flere koral typer. Det vil sige godt med plads foran til typer der lever på sandbunden, høje pladser til lyskrævende koraller, stille steder til koraller der ikke kan lide vandbevægelse, osv osv.

Cirkulation - Bag begge stenopbygninger er der en retur udblæsning fra sumpens returløb, hvilket sikre at der ikke samler sig skidt mellem stenene.

Kan da desuden lige sige at det er dette forums tråde der er inspiration - http://www.reeffrontiers.com/forums/for ... y.php?f=51
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"