"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

pH-værdi

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

pH-værdi

Indlæg af Henrik_skb »

Igår gjorde jeg en interessant iagtagelse vedr. pH-værdien i mit akvarie Jeg målte min pH-værdi til 8,35 om eftermiddagen. Om aftenen fik jeg gæster, og da gæsterne var gået igen målte jeg pH-værdi igen. Der var sket et, synes jeg, drastisk fald i pH-værdien. Den var faldet til 7,83. Det skete inden for et kort tidsrum - ca. 5 timer.
Er der andre der har gjort samme iagtagelse.
Jeg antager, at det sker fordi der ledes mere CO2 ud i rummet som så optages i vandet. Er det muligt at faldet sker fordi min Redox-værdi er for lille????
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Snak med Kim A på Nordic reef om det!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er korrekt at en højere CO2 værdi i lokalet baljen står i vil resultere i en lavere pH værdi.
Hvis du vil læse lidt om det kan jeg godt finde links til et par engelske rigtig gode artikler om pH mm ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Prøv at lufte ud i 30 min :D Og så se din PH ..... Vil vædde med at den ændre sig .....
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

De links vil jeg da gerne have.
Ved du om det pludselige fald i pH-værdien kan skyldes en for lav Redox.
Jeg har ikke mulighed for at måle Redox.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det ved jeg ikke noget om, altså det med redox. Men hvordan kan du sige at det skulle skyldes lav redox hvis du ikke kan måle den afligevel ?

Nå men du kan læse dig klog på pH i denne artikkel - http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... 2/chem.htm

Hvor der også står følgende :

Low pH Due to High Indoor Carbon Dioxide
High indoor carbon dioxide can also apparently lead to low pH problems in many tanks. Respiration by people and pets, the use of un-vented appliances burning natural gas (e.g., ovens and stoves) and the use of CaCO3/CO2 reactors can lead to high indoor carbon dioxide levels. The level of carbon dioxide can easily be more than twice that of exterior air, and this excess can substantially lower the pH. This problem is especially severe in newer, more airtight homes. It is unlikely to be a problem in homes like mine where you can feel the wind blowing around old window frames.

Many aquarists have found that opening a window near the tank can result in a significant rise in pH within a day or two. Unfortunately, those aquarists living in colder climates cannot readily open windows in the winter. Some have found it useful in these situations to run a pipe or tubing from the outside to the air input of a skimmer, where fresh, exterior air is rapidly mixed with the tank water.

Finally, the use of limewater in these situations is also appropriate. In fact, limewater may be more optimally used in this situation because the tank would be less likely to experience the undesirably high pH that sometimes accompanies limewater use. While limewater is the alkalinity supplement most potent at raising pH, other high pH additives would also suffice. Supplements based on carbonate, for example, would be very useful in this situation, while bicarbonate would not be. As a commercial example, the original B-ionic would be better than the newer version. For home brews, washing soda (sodium carbonate) would be better than baking soda (sodium bicarbonate).
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Wicked> jeg målte igen ca. 5 timer efter gæsterne var gået, og der var værdien oppe på 8,3 igen. Det der bekymrer mig er den meget hurtige ændring. Jeg har ingen dyr i endnu da jeg er i opstartsfasen, og jeg er ikke sikker på at eventuelle beboere i akvariet ville tolerere så hurtige udsving i værdierne.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Brian> Redox værdien er, som jeg har forstået det, et udtryk for vandets evne til at optage for eksempel CO2 uden at der sker udsving i pH-værdien - altså bufferkapacitet. Det meget pludselige udsving i pH-værdien er grunden til, at jeg mistænker min Redoxværdi

Tak for linket
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg faldt lige over endnu en rigtig god artikkel om emnet :

http://reefkeeping.com/issues/2004-09/rhf/index.htm

Håber den kan bruges ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"