"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af ejsing86 »

Jeg har i længere tid kæmpet mod dinoflagellater, og har som sidste udvej valgt at bruge Dinoxal. Behandling er ikke helt færdig endnu, men mine koraller virker ret påvirket af den anbefalede dosis..

Jeg vil derfor hører, om der er nogle som ved om Aktivt kul kan fjerne rester af DinoXal / AlgeaX???

(ved godt at alm. vandskifte kan, men det er ikke hvad jeg spørger om :wink: )
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af StarF »

Hvordan påvirket, de gange jeg har brugt det, har ingen af mine koraller reagere på det. Du har iltning i systemet mens du behandler korrekt?

aktivt kul bør fjerne noget af det, men hvis korallerne ser skidt ud vil jeg nok skifte vand.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af ejsing86 »

Ok, og takker for hurtigt svar :)

Diverse skiver er helt sammentrukket, og væv på nogle af mine LPS trækker sig tilbage, og nogle få efterlader døde steder. Mine SPS og fisk har det helt fint..

Jeg har kørt med dosis af 20-22ml på 400 liter vand pr. dag. Første 3 dage uden lys og afdækket.. Efterfølgende med normal lys.. Skummer på fuldt drøn og masser af overflade bevægelse, hvilket burde ilte fint.. Har dog spottet en smule brun (dino) snask på en sten, her på 5 dagen, så er ikke helt sikker på om det kan betale sig at forsætte, eller om jeg bør stoppe behandling nu!?!

Vil helst ikke miste mine koraller, men vil helst heller ikke have dino i systemet.. Dilemma :)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af StarF »

Det kan være pga ilt. Jeg har kørt med det i en uge hvor der var dobbelt dosis de første par dage, med alt lys slukket. Det tog intet af mit skade af, men jeg lod også min skummer køre uden kop for at sikre nok ilt m
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af Schwensen »

Dengang jeg behandlede med AlgeaX, så når jeg tilsatte trak alle mine skiver mv. sig sammen, men i løbet af et par timer, så stod de fint igen.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af ejsing86 »

Ok.. Nu når jeg igen kan se spor af Dino, vil i så mene at kampen er tabt i denne omgang, nu når lyset igen er tændt?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af Mic4700 »

Manuel opsugning og vandskift og tålmodighed er vejen frem , jeg ville aldrig Nuke min balje med alt det Kemiske skidt , man har 1 problem men får så 2 nye efter behandling med Kemi. (ved godt det ikke er det svar du søger) :h
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af ejsing86 »

Mange skriver at vandskifte kan forværre det :-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af StarF »

vandskifte vil gøre dino værer.

DinoXal og AlgeaX er ikke det samme produkt. Jeg har prøvet begge, og ved mig var det kun DinoXal der fjernede mine dino. AlgeaX virkede meget hrask over for koraller, hvor imod DinoXal ikke påvirkede mine koraller synderligt.

jeg har som sagt brugt produktet 2 gange, på 2 forskelige systemer, uden at miste noget, og uden jeg har følt det har været specielt hårdt for systemet at komme igennem, og begge gange har det løst problemet. Jeg har altid brugt 5 dages total mørke, hvor ruderne var dækket til, så der intet lys kom ned til det, i kombination med produktet, og det har altid virket.

for nylig havde jeg en lille smugle dinoflagater, det løste jeg med at bruge 3% brintoverilte 5ml per 100l, hver morgen og aften inden lyset blev tændt.. en 14 dage med den behandling så så jeg aldrig skyggen af det igen, og igen, mistede ikke nogle koraller, fisk eller andet. selv mine muslinger havde det fint.

Det er selvfølgelig klart, du sakl have løst problemet der har give dino, før du behandler, ellers opnår du intet, i det lange løb. og hvis problemet skyldes skæve værdier, så få dem rettet først, det er altid bedst at prøve uden kemi først.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af Peters1 »

StarF> gammel tråd jeg lige faldt over. Du skriver rette op på skæve værdier inden behandling, men hvordan gør du det hvis ikke man må skifte vand hvis man har Dino?
Jeg er selv ramt af dino lige pt, men har dog tænkt mig at skifte vand alligevel, da jeg lige er skiftet til ro vand frem for hanevand, hvilket gør at jeg stadigvæk ser det som en fordel at skifte vand.

Jeg har lige fået DinoXal hjem, men det er ikke meget der står på flasken. Lavede du total Black out imens du doserede?
På flasken står der vidst bare at der skal doseres når lyset er slukket? Men skal det være slukket hele tiden under behandlingen kan jeg ikke helt læse mig til.

Er ikke så meget for totalt Black out, da jeg næsten lige har haft det gjort 1 gang og så vidt jeg kunne læse, så måtte man ikke lave mere end 3-4 dages Black out pr måned?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af StarF »

Peters1 skrev:StarF> gammel tråd jeg lige faldt over. Du skriver rette op på skæve værdier inden behandling, men hvordan gør du det hvis ikke man må skifte vand hvis man har Dino?
Jeg er selv ramt af dino lige pt, men har dog tænkt mig at skifte vand alligevel, da jeg lige er skiftet til ro vand frem for hanevand, hvilket gør at jeg stadigvæk ser det som en fordel at skifte vand.

Jeg har lige fået DinoXal hjem, men det er ikke meget der står på flasken. Lavede du total Black out imens du doserede?
På flasken står der vidst bare at der skal doseres når lyset er slukket? Men skal det være slukket hele tiden under behandlingen kan jeg ikke helt læse mig til.

Er ikke så meget for totalt Black out, da jeg næsten lige har haft det gjort 1 gang og så vidt jeg kunne læse, så måtte man ikke lave mere end 3-4 dages Black out pr måned?
Jamen det afhænger jo af hvor hårdt ramt man er.

Da jeg havde Dino af den giftige type, der dræbte fisk, snegle og andet, og var umuligt at slå ned, der valgte jeg at kombinere 7 dage uden lys, og behandling med dinoxal.

Jeg havde engang et mindre udbrudt af en knap så agresiv art, der behandlede jeg bare med DinoXal når lyset var slukket, og det virkede også her.

Andre gange med mindre omgang af dino har jeg faktisk bare behandlet det med brintoverilte.. 3% typen... igen før lyset tænder og efter det er slukket.. altså 2 gange om dagen...

Det er klart perioder uden lys er hård for korallerne, det er især kh du skal kigge på, i den første dag eller 2 forbliver kh forbruget normalt, for så pludselig at stoppe.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Aktivt kul til fjernelse af rester af DinoXal / AlgeaX

Indlæg af Peters1 »

Super :GO så vil jeg prøve at dosere i aften når lyset er slukket og se om ikke det kan have den ønskede effekt :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"