Jeg har på det sidste smidt flere problemtråde op på forum. Haft forskellige teorier om hvad der kunne være galt med mine akvarier og fået nogle gode bud fra andre akvarister. Jeg har været inde på rygning i akvarierummet. Lysintensitet og fotoperiode. Ammoniak eller Nitrit problemer (testsæt er på vej). Forhøjet umålbar Fosfat (gammelt testsæt). Skadelige bakterier (cyano/dino'er) og dårligt salt (De Jong) etc etc etc....
Nu kom jeg i tanke om at i de sidste to akvarier (det ene crashede det andet er på vej) har jeg brugt hvidt Cichlide sand, da det var billigere. Det eneste problem jeg havde i tankerne var CA niveauet som jeg ville holde øje med og dosere derefter (dette har dog ikke været et problem).
Jeg søgte lidt på det og det var sparsomt hvad jeg fandt. MEN læste dog enkelte steder at sandet indeholder meget Silicat og muligvis Jern (mangler testsæt).
Er der nogen der ved noget om dette?
Erfaringer er bedre end løse rygter, men løse rygter modtages også med kyshånd

På forhånd tak
EDIT: Lidt info om problemerne, hvis ikke folk har set mine andre tråde.
Cyano-lignende trådalger http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 64#p704864" onclick="window.open(this.href);return false;
Koraldød (STN og RTN). Selv skiveanemoner krænger deres indvolde ud og dør! Zoa'er åbner sig ikke.
Fiskedød (symptomer: åndenød og inaktivitet)
Sjovt nok er der flere koraller der trives

Simon