Cichlide sand? - Problemtråd

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Cichlide sand? - Problemtråd

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Hej

Jeg har på det sidste smidt flere problemtråde op på forum. Haft forskellige teorier om hvad der kunne være galt med mine akvarier og fået nogle gode bud fra andre akvarister. Jeg har været inde på rygning i akvarierummet. Lysintensitet og fotoperiode. Ammoniak eller Nitrit problemer (testsæt er på vej). Forhøjet umålbar Fosfat (gammelt testsæt). Skadelige bakterier (cyano/dino'er) og dårligt salt (De Jong) etc etc etc....

Nu kom jeg i tanke om at i de sidste to akvarier (det ene crashede det andet er på vej) har jeg brugt hvidt Cichlide sand, da det var billigere. Det eneste problem jeg havde i tankerne var CA niveauet som jeg ville holde øje med og dosere derefter (dette har dog ikke været et problem).
Jeg søgte lidt på det og det var sparsomt hvad jeg fandt. MEN læste dog enkelte steder at sandet indeholder meget Silicat og muligvis Jern (mangler testsæt).

Er der nogen der ved noget om dette?
Erfaringer er bedre end løse rygter, men løse rygter modtages også med kyshånd :)

På forhånd tak

EDIT: Lidt info om problemerne, hvis ikke folk har set mine andre tråde.

Cyano-lignende trådalger http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 64#p704864" onclick="window.open(this.href);return false;

Koraldød (STN og RTN). Selv skiveanemoner krænger deres indvolde ud og dør! Zoa'er åbner sig ikke.

Fiskedød (symptomer: åndenød og inaktivitet)

Sjovt nok er der flere koraller der trives :)

Simon
Senest rettet af Simon Lillebrohus fre 20. mar 2015 12:29, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: Cichlide sand? - Problemtråd

Indlæg af MoG »

Synes at have læst/hørt, lige præcis det du skriver .. Omkring cichlidesandet..

Men det er der helt sikkert nogen der kan svare helt konkret på..
Morten
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Det er virkelig ærgeligt hvis det er tilfældet :(
Jeg plejer virkelig at sætte mig ind i tingene før jeg handler, men havde aldrig hørt det om sandet før. Havde det aldrig i tankerne at det kunne skabe problemer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er korrekt med silicaten. Ved ikke noget om jern.

Når man tænker på hvor mange penge der lægges i et akvarie med tilbehør, så er det lidt dumt at forsøge at spare 200 kr.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Tak for info om Silicaten :) Har du et link til informationen?

At kalde det dumt at købe billigere sand synes jeg ikke det er. Når man kan bruge strandsand som er kvarts fremfor Aragonit, synes jeg ikke at det er åbenlyst at andet sand skulle være et problem
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Brugte også chiclide sand i mit første setup og blev opmærksom på silikat problemet, købte så et testsæt hvor jeg målte SI over en længere periode, men (husker ikke lige tallet) der var ingen større udsving eller opbygninger, så droppede at måle for det virkede som spild af tid.

Er hoppet over til noget andet "sand" fordi jeg syntes chilidesandet var svært at få til at ligge stille
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Okay. Så silicaten blev ikke et problem for dig i forhold til koral/fiskedød eller cyano/dino-problemer?

Jeg har altid brugt RO vand med silicatfilter, så har aldrig tænkt over at det kunne blive et problem.

Nogle der ved hvordan man fjerner silicat fra vandet? Blot vandskifte?
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Nej intet problem
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Sand består primært af silikater. Men sand opløses ikke og silikat er derfor ikke et problem i forhold til vandet. Husk på, at alm. strandsand også består af silikat.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Nå da! Det er fedt at høre! Jeg forstod på det sparsomme information jeg fandt at sandet afgav silikat. Måske fordi der var silikat bundet til sandet.

Hvis ikke cichlidesand kan afgiv silikater, så er jeg tilbage ved min "defekt" De Jong salt teori. Glæder mig til at modtage mine bestilte jod og silikat testsæt
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

fint ferskvand sand har det med at være fyldt med organisk matriale og burde nok undgås
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Der er noget helt galt med dine akvarier med det du beskriver. Tror ikke det er hverken sand eller salt som måske vil kunne give langtidsproblemer af let karakter.
Er der der åbent til noget elektronik som kunne være defekt? Ellers lyder det meget som næringsspørgsmål - altså Nitrat i en eller anden form.
SPS : Stability provides succes
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Den eneste forskel på sand og reef sand er reef sand kan virke som buffer i starten og det kan alm sand ik og der er så nogle der mener at alm sand (silikat) kan opløses i saltvand og tilføre kulstof som næring til alger men hvis sandet er ved at gå i opløsning vil et glas(silikat) akvarie også gå i opløsning så den teori holder vist ikke men den buffer effekt reef sand har vil af tager med tiden og som ca kilde skal ph være meget lav før reef sand gå i opløsning og ved så lav ph vil næsten alt i akvariet være døde nær.

Så hvis sandet var rent i starten er det nok ik det der er dit problem.
Billede
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Sandet blev vasket før brug.
Er glad for at høre at den med Silikatudledningen er en and.

Der er brugt forskelligt udstyr til de to pågældende akvarier. Det ene var et nano på 120L det andet nuværende er på 360L. Så udstyret har også været derefter.
Tænker også at hvis det var elektriske udladninger ville akvarierne have været døde fra starten af. Det første akvarie blev indkørt som planlagt og alt virkede perfekt efter tre måneder. Det nuværende begyndte allerede at vise "tråd-cyano" (i mangel på bedre ord for denne bakterie) efter halvanden måneds tid. Disse bakterier kom først efter de tre indkørte måneder i det første akvarie.

Det var klart værst med det første da både fisk og koraller døde.. og det gjorde de hurtigt! Denne gang går det langsommere og fiskene har det fint. Der ser heldigvis også ud til at være fremgang nu, men det vil tiden vise
Mikael
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Mikael »

Jeg har haft min balje i et års tid, sandet har været i akvariet i ca 8 måneder. Det har jeg købt af Kasper T, der så vidt jeg kan se i en anden tråd også har problemer med dette tråd-cyano værk, som mig.
Jeg har brugt blue trasure salt også.
Håber at finde løsningen til denne alge
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

vel de her problemer munder som regel ud i dårlig filtrering og utilstrækkelig eksport
hvis det kun er på sandet kan det suges ud men det er symptom behandling og løser ikke problemet.
søg på forummet med kun ordet cyanobakterier og det kommer masser hits og masser af diskussioner
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Da vores søn skulle omlægge sit akvarie fra at have en stor leopardaftrækker gående til at have koraller, var vi i den forbindelse hos DecOcean for at spørge til, hvordan vi fjernede alt det fosfat, der var i vandet. Vi fik nævnt i forbifarten, at bundlaget var groft ferskvandssand, fordi aftrækkeren tog sandet i munden og knuste det og spyttede det ud igen.

Carsten sagde, at ferskvandssand var bandlyst i et saltvandsakvarie. Vi skulle få det op i en fart. Helst suge det op med en støvsuger, ellers tømme hele baljen og starte forfra. Det ville afgive så mange dårlige ting, bla. ammonium.

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig. ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg ville skifte dit ferskvandssand ud med koralsand som er til saltvand, der er jo enorm forskel på hvad de to ting er. Vil bestemt mene det er der du har problemet.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Tak for alle svarene. Dem værdsætter jeg meget.
Det er dog som med så mange andre ting at der er forskellige svar.
Nogle siger at sandet er et absolut no-go og andre at det er 100% uskadeligt :/

Er der ikke nogen der kender et link eller en anden kilde der kan kaste lidt lys over problematikken (hvis der er én)?

I næste uge får jeg Ammoniak, Nitrit, Silikat og Jod testsæt (dem har jeg aldrig haft brug for før) og så finder jeg forhåbentligt ud af hvad det er der dominerer og hvor der skal sættes ind. Er det er en de tre førstnævnte må det næsten være bundlaget, hvis det er sidstnævnte må det være saltet.

Hvis det ikke er nogen af dem er jeg tilbage ved Square one :/
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Jeg ville sætte ind over for sandet.. Det jo lige til!

Der er jo både silikat sand og calcium carbonat sand,,

Efter som man går til store længder med osmose og silikatfilter for at få fjernet silikat ville jeg aldrig smide silikat sand i akvariet.. Bare af sikkerhed årsager ..

Og det jo rimelig hurtigt at få fjernet :)
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Senest rettet af Jesper ØH lør 21. mar 2015 12:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jesper- mht Blue Tressure salt er jeg helt uenig, da jeg har brugt det et par år uden problemer...
Men tag evt den i en anden tråd, hvis du har dokumentation for din påstand...

Og det var også helt off topic- tilbage til trådstarters spørgsmål om sand(og ikke salt)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Altså; du har et problem og har mistanke om at det skyldes noget du fuldstændigt kan sikre dig imod ved et forholdsvist lille indgreb og en investering på et par hundrede kroner. Eller tager jeg fejl? I min optik er det da bare at få skiftet det sand i en vis fart! :)
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Senest rettet af Jesper ØH lør 21. mar 2015 12:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C

Indlæg af Preben »

jonas _sandager skrev:Altså; du har et problem og har mistanke om at det skyldes noget du fuldstændigt kan sikre dig imod ved et forholdsvist lille indgreb og en investering på et par hundrede kroner. Eller tager jeg fejl? I min optik er det da bare at få skiftet det sand i en vis fart! :)
:GO :GO :GO :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

en af de bedste DSB jeg har set var lavet med silica sand og jeg bruger selv farvet kies da så vidt jeg ved ikke noget naturligt sand findes fuldstændig sort.der findes kvarts sand på mange naturlige rev det kan sammenlignes med basaltisk lava sand
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Crazy Seahorse herinde fra har lige sendt mig dette link i en PB.
Jeg sætter mig til at høre podcasten om lidt.
http://saltwateraquariumblog.com/the-tr ... r-aquarium" onclick="window.open(this.href);return false;

Selvfølgelig vil det da være en smart ting at fjerne sandet hvis man har en mistanke om at det er det der er den skyldige. Men samtidigt vil jeg godt vide præcist hvad der er den skyldige faktor!
Hvis jeg begynder at rode op i mit bundlag og dermed forværre situationen og det så viser sig slet ikke at være sandet der var årsagen, er det ret surt.
Jeg er næsten sikker på at det er det jeg gør, men vil gerne lige teste vandet først.
Hvis der enstemmigt blev råbt: SANDET ER FARLIGT! Så ville jeg få det op i en fart, men i og med at der er nogle der kører med det uden problemer, vil jeg gerne være sikker. (Linket ovenfor hælder til den side) Ligesom NBD og Anden også har skrevet ovenfor.

Mht. Salt, så bruger jeg De Jong. Det har jeg gjort i årevis og der har ikke været problemer. MEN de sidste to (fatale) akvarier jeg har startet op, blev startet op på en ny spand! Jeg har set flere tråde rundt omkring der handler om De Jong salt med et uhyggeligt højt indhold af Jod. Et "faulty batch" så at sige.

Nu prøver jeg med Blue Treasure i stedet. Har netop startet et 120L op her den anden dag, hvor jeg vælger udelukkende at bruge det salt og intet bundlag og så ellers bare observere hvad der sker de næste par måneder. Mest i tilfælde af at det hverken er sand eller salt der er tale om
Senest rettet af Simon Lillebrohus lør 21. mar 2015 12:52, rettet i alt 1 gang.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Jesper ØH skrev:
engelquist skrev:Jesper- mht Blue Tressure salt er jeg helt uenig, da jeg har brugt det et par år uden problemer...
Men tag evt den i en anden tråd, hvis du har dokumentation for din påstand...

Og det var også helt off topic- tilbage til trådstarters spørgsmål om sand(og ikke salt)
I hans sidste indlæg nævner han salt ? Så syntes da ikke det er uden for topic da han selv nævner det. Jeg sletter bare indlægget igen GG Jeg mener bare at syntetisk salt ikke kan hamle op med salt udvundet af havet :)
100% Enig med jesper her, og ja trådstarter nævner selv hans salt problematik , så svaret er da indenfor trådens emne.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Simon Lillebrohus skrev: Mht. Salt, så bruger jeg De Jong. Det har jeg gjort i årevis og der har ikke været problemer. MEN de sidste to (fatale) akvarier jeg har startet op, blev startet op på en ny spand! Jeg har set flere tråde rundt omkring der handler om De Jong salt med et uhyggeligt højt indhold af Jod. Et "faulty batch" så at sige.
Jeg mener at have fået at vide, at jod en meget flygtig ting. Det er p.... giftigt i for store mængder, men det fordamper/nedbrydes hurtigt i akvariet.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Okay. Endnu en ting jeg ikke har fundet noget info om. Det må jeg lige søge lidt på.

Mht. Podcasten som jeg lytter til lige nu, så tales der om emnet fra 8:00 til ca. 13.30.
Det er virkelig spændende "lytning"! Og at dømme efter hvad der bliver sagt, har mit sand intet med problemet at gøre.

EDIT: Har lige lyttet "sanddelen" af programmet igennem og konklusionen på spørgsmålet om hvilket sand man skal bruge bliver: Det du bedst kan lide.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"