"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pas på med billige plastik dunke og spande!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Nicklossi »

Hej alle i dejlige mennesker herinde på forum.

Jeg vil gerne komme med en advarsel, eftersom jeg blev en del klogere her den anden dag.

Da jeg fik større akvarie, og derfor havde brug for en større balje til at blande saltvand i, samt en større balje til osmosevand, skulle jeg ud og finde noget egnet.
Havde hørt fra folk, at de beholdere skulle være fødevaregodkendte, ellers ville der komme alt muligt skidt i vandet.
Jeg tænkte dog, at hvis det blev skyllet godt nok fra starten, blev det ikke noget problem.

Jeg smuttede ned i jem og fix og købte nogle 20 liters spande, til osmosekar, til vandskift og generel vandhåndtering osv. Der ud over købte jeg også en 80 liters firkantet murerbalje, til at blande saltvand i.

Jeg har ikke haft en tds måler før nu, og jeg har kørt med de spande der i nogle måneder efterhånden.

Jeg besluttede mig derfor langt om længe for at bestille en tds måler - mest af alt for at kunne måle hvornår min membran og harpiksfilter på osmoseanlægget trænger til udskiftning.

Så kom jeg til at tænke på, at jeg havde jo fået at vide at de murerbaljer der var nogle rigtig grimme karle at blande vand i, så jeg skulle da lige prøve..
Når jeg brygger mit osmosevand, bliver det tappet direkte over i sådan nogle fødevaregodkendte 15 liters sammenklappelige vand/saft dunke, og der måler jeg en tds på 3, hvilket jeg synes er udmærket.
Lige så snart jeg har hældt det rene vand over i den store balje og INTET andet har gjort, så prøver jeg at måle min tds, og hold nu fast.. Den ligger på 385!! :HA :HA :HA :shout: :naughty: :dizzy:

Det samme gør sig gældende for min spand til osmosevand til osmolatoren, da det er lavet af samme materiale.

Derfor - for guds skyld, lad være med at bruge de spande og baljer til at håndtere andet end det vand fra akvariet, der alligevel skal smides ud!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Johnny »

lige presis murer baljer skal man ikke bruge nej der kommer tydelig olie udtræt på vandoverfladen alm pvc bedroller mm kan man bruge uden problemer så længe de kan holde vandtrykket
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af trine... »

Vidste det godt, men ikke hvor meget der reelt var tale om.Du burde lave en test med regnvandstønder også.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Johnny »

trine... skrev:Vidste det godt, men ikke hvor meget der reelt var tale om.Du burde lave en test med regnvandstønder også.
dem er der inge problemer med det er blødgører i de (bløde)sorte murer spande og baljer der lægger
Senest rettet af Johnny søn 22. feb 2015 12:56, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Nicklossi »

https://www.bilka.dk/bolig/kasser-og-ku ... 28&point=2" onclick="window.open(this.href);return false; Dvs jeg godt ville kunne bruge sådan en der feks? :-)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af amddurin »

Ja, det nytter jo ikke noget at være grundig i rengøring af de baljer når der i lang tid kan trække olie stads ud af dem...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Carsten »

Nicklossi skrev:https://www.bilka.dk/bolig/kasser-og-ku ... 28&point=2 Dvs jeg godt ville kunne bruge sådan en der feks? :-)
Det burde der ikke være nogle problemer i, ud over at plasten ikke er så tyk. Om den kan holde til trykket ved jeg ikke.
Jeg har sådan et par store kasser med hjul, som jeg i sin tid brugte til at opbevare nogle levende sten i. Den ene flækkede i bunden senere da den stod med vand i.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Bokelund »

Dem du linker til, har jeg 2 af. præcis dem! :)

Og plasten er ikke så tyk nej, men de virker hos mig. Mine er dog aldrig fyldt, kun halvt. Jeg tror ikke du skal prøve at fylde dem helt op.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Nicklossi »

Jeg tænkte nemlig at jeg ville undgå dem med hjul, da jeg ser det som et svagt punkt, når der kommer vand i. Jeg vil prøve at få fat i et par af sådan nogle :-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Nicklossi »

Jeg havde tænkt mig at købe en regnvandstønde, sætte den indenfor i mit rum til saltvandsgrej, og så lave 200 liter saltvand i den, så jeg altid har nem adgang til saltvand.

Er der nogen der har prøvet nogle tønder, som IKKE påvirker tds'en, eller er jeg nødt til at prøve mig lidt frem? På forhånd tak :-)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af FEM64 »

De fleste af dem med hjul på kan man afmontere hjulene, så den står direkte på bunden/kanten. Så hviler den på et langt større areal og dermed kan holde til langt mere.

Pil de hjul af og tag den med i bad (eller udenfor). Fyld den til kanten og se hvad der sker. Hellere udenfor end på gulvet foran tanken. :)
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af Johnny »

de alm grønne regnvandstønder fra jem&fix lægger ikke noget til vandet sådan en kan du roligt bruge
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Pas på med billige plastik dunke og spande!

Indlæg af nbd »

Hvorfor ikke bruge fødevaregodkendte spande? De er måske for dyre?

Jeg har selv nogle 33 L spande med låg, som er fødevaregodkendt. Jeg bruger dem til at opbevare honning i inden jeg tapper honningen på glas. En sådan spand koster 120 kr. hos en biavls-materialeforhandler
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"