"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

nitrogen cycklus er altid til stede generelt det man vil er at omsætte ammoniak og nitrit til mindre skadelig nitrat


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Starf,Kasper og Peder. Lige en ting til jeg må vide er, kører i med macroalgekultur i refugium?


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

trine... skrev:Starf,Kasper og Peder. Lige en ting til jeg må vide er, kører i med macroalgekultur i refugium?
Ingen Makroalger her - det ville jo være tåbeligt(min personlige holdning) de tager jo næring fra korallerne i min situation :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Tjae, var jo lidt det jeg ville vide, bare for lige at udelukke det :beer:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

lœs lige den her http://www.coralscience.org/main/articl ... orals-feed" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Jeg har en bubble king supermarin 250.
Den skummer meget tørt og er rated til akvarier fra 1000-3000l.
Har ca. 800 liter vand i mit system.

Men jeg tror at en mindre skummer ville give for meget PO4 i forhold til NO3, hvis det har samme effekt som at slukke den jeg har i nogle timer pr. Dag.

Som du kan se på billedet så laver den slet ikke noget lige nu, da jdg har sænket vandstanden ret meget.
Vedhæftede filer
1411669472499.jpg


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Heller ingen makroalger her.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:lœs lige den her http://www.coralscience.org/main/articl ... orals-feed" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt link Ole :GO

Kan næsten oversættes til "happy wife=happy life" :beer:
Vil oprfordre folk til at læse det.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Har i Mud eller levende sand i jeres sumpe? Bare lige for at få et indtryk af miljøet i systemerne...men så MÅ det da være de denitrificerende bakterier som har overformeret sig! Renser/skyller i jeres foder inden det introduceres i tanken? det meste foder er jo pakket i nitrater og fosfater for at konservere det.
Ole: spændende læsning dog lidt lang artikel men informativ. Mener du at man ville kunne fodre sig ud af det med et foder som primært tilførte No3? Jeg har også altid været stor tilhænger af at fodre mine koraller!
Peder: det hedder NÅR KONEN ER GLAD, SÅ ER PENGEPUNGEN FLAD


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

trine... skrev:Har i Mud eller levende sand i jeres sumpe? Bare lige for at få et indtryk af miljøet i systemerne...men så MÅ det da være de denitrificerende bakterier som har overformeret sig! Renser/skyller i jeres foder inden det introduceres i tanken? det meste foder er jo pakket i nitrater og fosfater for at konservere det.
Ole: spændende læsning dog lidt lang artikel men informativ. Mener du at man ville kunne fodre sig ud af det med et foder som primært tilførte No3? Jeg har også altid været stor tilhænger af at fodre mine koraller!
Peder: det hedder NÅR KONEN ER GLAD, SÅ ER PENGEPUNGEN FLAD
Haha Trine,

Min personlige holdning er at der er flere faktorer som spiller ind her :y

Bakterier
Korallers metabolisme

Samt tiltag de sidste 5-10 år

Forbedret bla:
Pumper/vandbevægelse
Salt
Lys
Målemetoder
Vidensniveau

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Nix, har lidt frags og sten i sumpen.
Har en tyndt lag sand i selve akvariet.
Synes ikke der er noget specielt ved mit setup :-)


/Kasper

Website: Reef App
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Anders månsson »

Jeg kan godt se at for jer der går og måler og dyrker fantastiske sps koraller så kan det være en god måde at styre no3 på!
Dog vil jeg stadig mene at jeg hellere vil have fisk/fodring end at tilsætte dyre dr.
Men hele min hobby drejer sig også om at jeg heller ikke gider have flere filtre end ATS... motto= KEEP IT SIMPLE
Jeg er ikke så ineresseret i koraller (pengene og tiden er ikke til det). Når jeg engang evt skal forsøge mig med sps så vil det nok også blive under samme motto...

Fedt link du smed Ole.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

trine... skrev: Mener du at man ville kunne fodre sig ud af det med et foder som primært tilførte No3?
det bruger ikke være noget problem 8)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

Blot et lille indspark Trine oa,

Du/i spørger om at hæve No3 - koraller bryder sig egentlig ikke om No3, men de elsker bla N - dvs stadierne i det nitrogene kredsløb før No3.

Og det er i den der kaldes "stinky" - som indeholder bla ammonium og No2

Du kaldte os der doserer, med et lettere negativt ladet ord for koralgartnere, med tilsætning af N-P-K.
Jeg doserer også dette, og jeg elsker faktisk ordet du netop har opfundet.

KORALGARTNER :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Jeg ved nu ikke hvor negativt ladet det var... det var såmænd blot lidt ironi for at understrege paradokset i det. Lagde nu godt mærke til at der ikke blev taget så godt imod det, men fred nu være med det. egentlig siger det jo lidt sig selv at de fleste former for fotosyntese kræver de samme næringsstoffer for at finde sted blot i vidt forskellige doser. N-P-K= Nitrogen, Phosphor og Kalium(potassium). Deraf ironien for det er jo allesammen stoffer vi skal bruge i vandet, bare ikke i for store mængder, men heller ikke for små!


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

trine... skrev:Jeg ved nu ikke hvor negativt ladet det var... det var såmænd blot lidt ironi for at understrege paradokset i det. Lagde nu godt mærke til at der ikke blev taget så godt imod det, men fred nu være med det. egentlig siger det jo lidt sig selv at de fleste former for fotosyntese kræver de samme næringsstoffer for at finde sted blot i vidt forskellige doser. N-P-K= Nitrogen, Phosphor og Kalium(potassium). Deraf ironien for det er jo allesammen stoffer vi skal bruge i vandet, bare ikke i for store mængder, men heller ikke for små!
Enig - det skrevne ord kan let misfortolkes :y
Dine 2 sidste linier synes jeg beskriver problemstillingen spot on :GO

God aften

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Men var såmænd derfor jeg skrev VI, som i mig selv inkluderet. da jeg jo selv har kørt Zeo i mange år, men har dog aldrig oplevet at mit vand blev SÅ næringsfattigt at jeg skulle til at tilsætte.
Ps, De ville have syntes at den var sjov på Gartnerforum.dk


Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af gnizten »

@ Peder.

Skynd dig at tilføje KORALGARTNER til din signatur. he he...


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

gnizten skrev:@ Peder.

Skynd dig at tilføje KORALGARTNER til din signatur. he he...
Hermed gjort LOL :-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

For lige at komme med et enkelt fortrin som "flaske nitrat" har over at belaste med fisk. Så må det være at man let kan trappe ned eller stoppe.
Har man fisk der er i gang med at vokse, så vokser belastningen vel også med tiden.
Så hvis man har købt juvenile fisk, så tør jeg da godt argumentere for at det kan give bagslag bare at købe ind, indtil belastningen giver de ønskede værdier..


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

PederP skrev:For lige at komme med et enkelt fortrin som "flaske nitrat" har over at belaste med fisk. Så må det være at man let kan trappe ned eller stoppe.
Har man fisk der er i gang med at vokse, så vokser belastningen vel også med tiden.
Så hvis man har købt juvenile fisk, så tør jeg da godt argumentere for at det kan give bagslag bare at købe ind, indtil belastningen giver de ønskede værdier..
Selvfølgelig vil det være nemmere at administrere dosis ved manuel tilsætning, men hvis du har holdt dig inden for et rimeligt bioload, så skulle dine bakterier jo gerne opformere sig i takt med at fiskene vokser/bioloadet stiger og dermed holde næringsværdierne i deres naturlige balance, selvfølgelig kommer der så et tidspunkt hvor kurven knækker... eller gør der? Man skulle jo tro at de denitrificerende bakterier så omvendt også ville falde i bestand når og hvis der ikke var mere føde til dem... hvilket i sig selv jo er ret interessant i forhold til denne problemstilling, hvor vi måske står overfor en generel tendens til for rent vand.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af crazy seahorse »

trine... skrev:
PederP skrev:For lige at komme med et enkelt fortrin som "flaske nitrat" har over at belaste med fisk. Så må det være at man let kan trappe ned eller stoppe.
Har man fisk der er i gang med at vokse, så vokser belastningen vel også med tiden.
Så hvis man har købt juvenile fisk, så tør jeg da godt argumentere for at det kan give bagslag bare at købe ind, indtil belastningen giver de ønskede værdier..
Selvfølgelig vil det være nemmere at administrere dosis ved manuel tilsætning, men hvis du har holdt dig inden for et rimeligt bioload, så skulle dine bakterier jo gerne opformere sig i takt med at fiskene vokser/bioloadet stiger og dermed holde næringsværdierne i deres naturlige balance, selvfølgelig kommer der så et tidspunkt hvor kurven knækker... eller gør der? Man skulle jo tro at de denitrificerende bakterier så omvendt også ville falde i bestand når og hvis der ikke var mere føde til dem... hvilket i sig selv jo er ret interessant i forhold til denne problemstilling, hvor vi måske står overfor en generel tendens til for rent vand.
Interessant nok, det du nævner.
Det er kendt, at mængden af bakterier regulerer sig selv. Jo mere der er for dem at "behandle", jo flere bliver de. Det sker helt automatisk.
Jeg fulgte en tråd på RC, hvor emnet blev taget op. En af de meget erfarne folk derovre, nævnte præcis dette.
Jo mere detritus og andet der lå på bunden og i revet i øvrigt, jo større mængde af bakterier. Jo flere bakterier = flere dyr som skal håndtere dem og sådan bliver det ved opad i fødekæden.
Alle disse individer bruger af de stoffer der er i vandet, det være sig sporstoffer og andet. Så jo større mængden er, jo større er behovet for yderligere tilsætninger.
Hans konklusion på problematikken var, at jo bedre en eksport af affalds- og næringsstoffer, jo mindre behov for tilsætninger og vise versa.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

crazy seahorse skrev:
trine... skrev:
PederP skrev:For lige at komme med et enkelt fortrin som "flaske nitrat" har over at belaste med fisk. Så må det være at man let kan trappe ned eller stoppe.
Har man fisk der er i gang med at vokse, så vokser belastningen vel også med tiden.
Så hvis man har købt juvenile fisk, så tør jeg da godt argumentere for at det kan give bagslag bare at købe ind, indtil belastningen giver de ønskede værdier..
Selvfølgelig vil det være nemmere at administrere dosis ved manuel tilsætning, men hvis du har holdt dig inden for et rimeligt bioload, så skulle dine bakterier jo gerne opformere sig i takt med at fiskene vokser/bioloadet stiger og dermed holde næringsværdierne i deres naturlige balance, selvfølgelig kommer der så et tidspunkt hvor kurven knækker... eller gør der? Man skulle jo tro at de denitrificerende bakterier så omvendt også ville falde i bestand når og hvis der ikke var mere føde til dem... hvilket i sig selv jo er ret interessant i forhold til denne problemstilling, hvor vi måske står overfor en generel tendens til for rent vand.
Interessant nok, det du nævner.
Det er kendt, at mængden af bakterier regulerer sig selv. Jo mere der er for dem at "behandle", jo flere bliver de. Det sker helt automatisk.
Jeg fulgte en tråd på RC, hvor emnet blev taget op. En af de meget erfarne folk derovre, nævnte præcis dette.
Jo mere detritus og andet der lå på bunden og i revet i øvrigt, jo større mængde af bakterier. Jo flere bakterier = flere dyr som skal håndtere dem og sådan bliver det ved opad i fødekæden.
Alle disse individer bruger af de stoffer der er i vandet, det være sig sporstoffer og andet. Så jo større mængden er, jo større er behovet for yderligere tilsætninger.
Hans konklusion på problematikken var, at jo bedre en eksport af affalds- og næringsstoffer, jo mindre behov for tilsætninger og vise versa.

Erik
Måske er det bare mig som ikke er for kvik, men jeg synes det gav mening lige indtil den sidste linie. Konklusionen ser fokert ud for mig (forudsat der med eksport menes afskumning, vandskift og konvertering til gasser som ryger ud i luften). Men hvis vi antager at alt det andet holder vand, er der også en hønen og ægget problematik. Således, at uanset hvilket parameter der ændres ved i din kæde , får det effekt både opad og nedad i kæden.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

trine... skrev:
PederP skrev:For lige at komme med et enkelt fortrin som "flaske nitrat" har over at belaste med fisk. Så må det være at man let kan trappe ned eller stoppe.
Har man fisk der er i gang med at vokse, så vokser belastningen vel også med tiden.
Så hvis man har købt juvenile fisk, så tør jeg da godt argumentere for at det kan give bagslag bare at købe ind, indtil belastningen giver de ønskede værdier..
Selvfølgelig vil det være nemmere at administrere dosis ved manuel tilsætning, men hvis du har holdt dig inden for et rimeligt bioload, så skulle dine bakterier jo gerne opformere sig i takt med at fiskene vokser/bioloadet stiger og dermed holde næringsværdierne i deres naturlige balance, selvfølgelig kommer der så et tidspunkt hvor kurven knækker... eller gør der? Man skulle jo tro at de denitrificerende bakterier så omvendt også ville falde i bestand når og hvis der ikke var mere føde til dem... hvilket i sig selv jo er ret interessant i forhold til denne problemstilling, hvor vi måske står overfor en generel tendens til for rent vand.
I teorien ja. Men i praksis, så er det ikke sådan at jeg skal hælde mere og mere NO3 på, fordi omsætningen så går evigt stærkere. Hvis mine koraller viser tegn på lav/høj næring, så justerer jeg det på plads med rowa, sango eller hvad der passer, og holder det ved lige et stykke tid. Når det så ser ud til at køre - så hverken tester eller måler jeg længere.
Har lige haft et dyk i næring, men forinden rørte jeg ikke balancen i 8-10md.
Som jeg sagde tidligere, så syntes den naturlige balance der burde indfinde sig mere og mere flygtig, jo mere lys jeg forsøger at få puttet i baljen. Så jeg tror vi har flere elementer på banen end bakterier.
crazy seahorse skrev:Interessant nok, det du nævner.
Det er kendt, at mængden af bakterier regulerer sig selv. Jo mere der er for dem at "behandle", jo flere bliver de. Det sker helt automatisk.
Jeg fulgte en tråd på RC, hvor emnet blev taget op. En af de meget erfarne folk derovre, nævnte præcis dette.
Jo mere detritus og andet der lå på bunden og i revet i øvrigt, jo større mængde af bakterier. Jo flere bakterier = flere dyr som skal håndtere dem og sådan bliver det ved opad i fødekæden.
Alle disse individer bruger af de stoffer der er i vandet, det være sig sporstoffer og andet. Så jo større mængden er, jo større er behovet for yderligere tilsætninger.
Hans konklusion på problematikken var, at jo bedre en eksport af affalds- og næringsstoffer, jo mindre behov for tilsætninger og vise versa.

Erik
Er ikke sikker på at jeg forstår.
Mener du at man skal eksportere flere affalds/næringsstoffer for at få Nitrat?? Eller er det en anden sporstof problematik du er inde på?
Syntes ikke jeg observerer andre mangler hvis det er det du tænkte på.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Systemets bakterielle metabolisme kræver tid til at tilpasse sig de nye parametre hvis du ændrer noget så vitalt som lys. Det godt være at det er mig der misforstår din pointe, men klorofyl og Zooxanthellae tætheden i vores kære koraller ændrer sig jo som bekendt også efter lysspektret og intensiteten de modtager, og ændrer dermed korallernes evne til at omsætte lyset om til brugbar energi via fotosyntese. De forskellige former for klorofyl mm der findes i zooxanthellae er dermed afhængige af moderate mængder af N-P-K(macroelementer), for at disse kan metabolisere og dermed føde korallerne via lyset. Så kort fortalt jo mere lys, jo mere vokser dine koraller og jo mere af disse macroelementer metaboliseres der i dine koraller(under optimale vækstforhold ihvertfald) som Casper også var inde på, men det behøver jo heller ikke være det samme i oplever.
Jeg mener vist også at jo højere ens DO(dissolved oxygen) tal er, jo mere trives ens aerobe bakterier såsom Nitrobacter med flere,selvfølgelig forudsat de også har noget at leve af, lige for at tage den tilbage til mit skummerspørgsmål...


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

trine... skrev:Starf,Kasper og Peder. Lige en ting til jeg må vide er, kører i med macroalgekultur i refugium?
Nej. De vil tage næring som mine koraller skal have.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Hvor tit laver i vandskift og hvordan reagerer værdierne når i skifter vand?Nu spørger jeg lige dumt igen igen men det ville også være interessant lige at vide hvor "gamle" jeres akvarier er. Er det noget som altid har været sådan i jeres systemer? er det kommet pludseligt, eller måske lidt hen ad vejen? så ville man måske nemmere kunne identificere hvor i systemet processerne sker.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af crazy seahorse »

StarF skrev:
trine... skrev:Starf,Kasper og Peder. Lige en ting til jeg må vide er, kører i med macroalgekultur i refugium?
Nej. De vil tage næring som mine koraller skal have.
Det er lidt skægt synes jeg - hele problematikken omkring No3.
Da jern var det nye sort (for ganske få år siden) , som No3 er det nu, så fjernede mange (mig selv incl) deres macroalger fordi de optog det jern, som man så gerne ville have.
Dengang var der også flere produkter, jerntilsætninger, som mange købte i håbet om at få målbar jern. Flere væltede jern i deres akvarier, ofte væsentligt over den anbefalede dosis, uden det førte til målbar jern. Lidt som vi ser det med No3 tilsætningerne i dag. Og hvad er der egentlig blevet af et produkt som Pohls extra? Det fik vi jo dengang målt på og der er beviseligt No3 i.

Hvis man vender tilbage til Anders´s trådstart, så var det jo nærmest en undren over, hvorfor disse fokuseringer på enkelte emner, så der kommer nye produkter væltende konstant?
Personligt kan jeg ikke sige mig fri for tanken om, at det i en eller anden grad er producentstyret. Der skal jo sælges noget.

Når man kigger på, at koralrevene er et af de reneste og mest næringsfattige miljøer vi har overhovedet, så er debatten lidt mærkelig.
Korallerne lever her - fordi der er næringsfattigt, det er ikke næringsfattigt fordi korallerne er der. Hvorfra kommer tanken så, at dit/vores vand er for rent? Det virker absurd på mig.

@Joel Jeg har også svært ved at se, hvorfor øget lys skulle øge behovet for No3. Men, hvis det er en observation PederP har gjort og det har jeg tillid til det er, så må der være en sammenhæng af en art. Men det er måske ikke så simpelt, som alene at udlede det på den måde - øget lys = øget No3 behov.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Her taler vi altså heller ikke om at korallerne optager alt næringen fra vandet/systemet, vi taler om de meget SMÅ mængder macronæring som uundgåeligt bliver brugt som en del af det brændstof der skal for at vedligeholde vores korallers evne til at fotosynthisere i deres Zooxantheller.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Wiinberg »

Jeg faldt over et interessant indlæg på RC den anden dag, mht. lys kontra næring.
You are right that a light vs. nutrient vs. flow combination can have a large effect. See the attached pic. The "burn" spot in the middle is from light which is too strong *relative* to the amount of nutrients in the water *relative* to the amount of flow (delivery) of those nutrients to the algae. The algae does not have enough nutrients per the amount of light, so a bald spot is formed where the light is shining in the middle.

Having seen thousands of algae scrubber growth patterns since 2008, one pattern never changes: If you take the example algal growth in the pic and you increase flow while changing nothing else, the bald spot will fill in because more of the nutrients in the water will be delivered to the growth *relative* to the amount of light. The algae will now have enough nutrients per the amount of light.

Or, if you instead reduce the amount of light, the bald spot will still fill in. The algae now will have enough nutrients per the amount of light.

Or, interestingly, if you *increase* the amount of nutrients in the water while holding the flow and light constant, the bald spot will still fill in, because again, the algae will now have enough nutrients per the amount of light.

I'm sure the zoox operate in a similar way, since they too use the same photosystem that macroalgae do.
Det vedlagte billede han taler om, er af et stykke net fra en ATS hvor det er tydeligt at se hvor lampen har siddet, "den skaldede plet".

Tråden kan ses her, indlæg nr. 809: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... 51&page=33" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"