"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

PederP skrev:
trine... skrev:Hvor mange procent mikro og makronæringen står for kan jeg ikke sige, men det kunne være ekstremt spændende at finde ud af.
Som jeg forstår det, så er optag af NH4 og NO3 en tilpasning mange koraller kun gør brug af HVIS de mangler Nitrogen i deres føde.
Det kræver energi fra furealgerne at omdanne det til noget brugbart, så det er også den mest ressourcebesparende løsning.
Men det kunne være interessant at vide hvor stor en andel det potentielt kan erstatte for de forskellige koraller. :)
Det jeg også syntes er lidt spændene, er det at furealgen hurtigt kan gemme NH4 og NO3 som urinsyre - og så derefter omdanne det til aminosyre "på bestilling" fra værten. Ammonium skulle være at fortrække.
I lyset af det, så kunne høje toppe i ammoniumværdierne, som følge af en strategi med store fodringer, måske rumme en "skjult" Nitrogen fordel for nogen?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Thraustrochytridsvampens rolle er såmænd at den residerer side om side med eksempelvis Zooxanthellae og er i stand til at gennembryde cellevæggen og dermed simpelthen fiske næringen direkte fra vandsøjlen og påvirker dermed næringsforbruget/værdierne... Endvidere har den indvirkning på ting så kryptiske som "fusing" altså sammensmeltning af koraller i nogenlunde samme genus og hvem ved, måske strækker dennes evne, til at smelte koraller sammen, sig på tværs af arter??? Thraustrochytrium er eksempelvis hvad der oftest er ansvarlige for de marmorerede Favites med flere...


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

trine... skrev:Mener at korallerne får ca 80% fra Zooxanthellae og 20% fra animalske fødekilder/emner.
der burde være plenty på den konti hvis man har et koralrev med diversitet,koraller = afledt zoox


funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
10
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af funzie »

Hej
Jeg har lige købt dette + po4 for at hæve min næring ,er itvivl hvordan det skal opbevares efter åbning stuetemp eller køleskab?

http://seaflower.nl/index.php?route=pro ... ct_id=1162" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Carsten »

funzie skrev:Hej
Jeg har lige købt dette + po4 for at hæve min næring ,er itvivl hvordan det skal opbevares efter åbning stuetemp eller køleskab?

http://seaflower.nl/index.php?route=pro ... ct_id=1162" onclick="window.open(this.href);return false;

Står der ikke noget om det på flasken?
Men tror nu ikke at der er noget i, som kræver nedkøling.
Formentligt er det ikke andet en gødning på flaske


funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
10
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af funzie »

Carsten skrev:
funzie skrev:Hej
Jeg har lige købt dette + po4 for at hæve min næring ,er itvivl hvordan det skal opbevares efter åbning stuetemp eller køleskab?

http://seaflower.nl/index.php?route=pro ... ct_id=1162" onclick="window.open(this.href);return false;

Står der ikke noget om det på flasken?
Men tror nu ikke at der er noget i, som kræver nedkøling.
Formentligt er det ikke andet en gødning på flaske


Nej der står ik noget. kun ang dosering så det er nok stuetemp.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

Det skal bare stå lukket i et skab.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Schwensen »

Jeg har fra sidelinjen fulgt med i denne debat med stor interesse :) Jeg er egentlig mest tilhænger af, at man putter så lidt som muligt i akvariet. Men jeg er bestemt ikke fanatisk omkring min holdning, hvorfor jeg selv har "eksperimenteret" med diverse tilsætninger.

Nu faldt jeg over denne artikel, som jeg er sikker på, kan puste lidt til gløderne. Jeg har endnu ikke selv nærlæst den, men har skimmet den igennem. Umiddelbart virker det til, at der er hold i teorien omkring høj KH giver høj vækst, og lav KH giver farve. MEN! I denne artikel puttes aspektet omkring næring ind over, så der kommer lige en ekstra variabel på. Høj næring = farve, lav næring = vækst.

http://www.advancedaquarist.com/2015/5/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

spændene, den skal lige nærlæses i aften.. Normalt siger man jo lav næring + lav kh = flot farve, hvilke også er det mine egen erfaring siger mig.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Schwensen »

StarF skrev:spændene, den skal lige nærlæses i aften.. Normalt siger man jo lav næring + lav kh = flot farve, hvilke også er det mine egen erfaring siger mig.
Du må ikke lige halshugge mig ved daggry, hvis jeg har taget forhastede konklusioner. Har som sagt kun skimmet den :beer:


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

Schwensen skrev:
StarF skrev:spændene, den skal lige nærlæses i aften.. Normalt siger man jo lav næring + lav kh = flot farve, hvilke også er det mine egen erfaring siger mig.
Du må ikke lige halshugge mig ved daggry, hvis jeg har taget forhastede konklusioner. Har som sagt kun skimmet den :beer:
Hvad skal jeg så bruge min tid på? ;)

Lige en hurtig skimtning, så syntes jeg det tyder på at næring ikke spiller den store rolle, men det er kh der gør? så længe korallen får den næring den skal bruges?

" Elevated nutrients do had quite an impact, as it reduced coral growth by about 50% in our study"
image_full.jpg


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af crazy seahorse »

Denne artikel er heller ikke ueffen.
https://www.reefs.com/magazine/?do=wp_p ... icleId=158" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Skal vi puste lidt til Dene tråd ?

Min balje er ved at være godt indkørt. Startede den op maj 2015.

Den har kørt fint med lidt op og nedture hen af vejen.

Efter en Triton måling begyndte jeg at dosere sporstoffer, bla fe, jod, manganese, nikkel, lithium, potassium osv osv.... ( skifter jo ikke vand her, så sporelementer bliver løbende brugt op).

Tilsætningerne har resulteret i MASSIV vækst hos både sps og makro alger. Super fedt.

Denne vækst har så resulteret i lav no3, den faldt på ca 17 dage fra ca 4.0 til 0.2! Dette drop resulterede i en gang cyano som så nu er væk :GO

Nu er mine nærringsværdier = no3 / 0.2 og mine po4 / 0.045.

Det jeg kan se i baljen er at de "almindelige"sps står super flot og strutter i både vækst, PE og farve. Jeg har en Acropora Valida, den er blevet mere bleg og mine lps er heller ikke helt glade.

Hvad ville i gøre i min situation?

1) Forsøge at hæve no3 lidt.
Fx vha.
Skrue ned for lys tid over makro alger.
Ved at dossere No3. SOM DENNE TRÅD JO HANDLER OM :-)
Ved at dossere med zoo/polyplankton.
Ved at target fodre lps.
Jeg kan ikke fodre fisk mere end jeg gør nu tænker jeg, der fodres 7-8 gange om dagen.


2) Forsøge at sænke po4 lidt? Så der bliver et bedre forhold ml. No3 og po4?


Kom også gerne med en beskrivelse af hvordan dine nærringsværdier er og om du har nye erfaringer ift sidste gang du skrev i denne tråd.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Carsten »

Når næringen er helt i bund, så kan korallerne være mere sarte overfor for meget lys.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Carsten skrev:Når næringen er helt i bund, så kan korallerne være mere sarte overfor for meget lys.

Hej Carsten, det tror jeg du har helt ret i. Jeg køre jo ren T5 pt. Ikke dæmpbar. Kunne det være et forsøg værd at skifte et par af de rimeligt friske fuld spektra lys rør ud med et par gamle, med lidt "pop" farve i? Fx en måneds tid og se hvad der sker? Tror du ikke det vil påvirke væksten i negativ retning på mine forskellige montipora koraller?

God ide. TAK


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:
Carsten skrev:Når næringen er helt i bund, så kan korallerne være mere sarte overfor for meget lys.

Hej Carsten, det tror jeg du har helt ret i. Jeg køre jo ren T5 pt. Ikke dæmpbar. Kunne det være et forsøg værd at skifte et par af de rimeligt friske fuld spektra lys rør ud med et par gamle, med lidt "pop" farve i? Fx en måneds tid og se hvad der sker? Tror du ikke det vil påvirke væksten i negativ retning på mine forskellige montipora koraller?

God ide. TAK
Det vil jeg helst ikke give et bud på, for jeg har ingen anelse om det. Generelt siger man jo at Montipora ikke kræver helt så meget lys som Acropora. Men hvis de ikke kræver så meget No3 i vandet for at trives, kan det jo være derfor at de ikke er blevet lyse i farven.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Ville uden bekymring dosere NO3 i dit tilfælde. Du har en balje med biologi tilvænnet lidt NO3, så mit gæt er at der ikke vil være nogen negative bivirkninger.
Pas på med mængden, og mål løbende. Du vil sikkert opleve lille effekt/stort optag en periode, for så at normalisere, fra den ene dag til den anden.

Jeg tror man skal se på det, som om der er nogle populationer af biologi, som har haft nitrat mangel som hindring for tilvækst. Så giver man dem det de mangler, og populationen vil forøges til den dag nichen i økosystemet er fyldt ud (eller de møder en ny begrænsende faktor). En niche som når den er "fyldt" er i en balance hvor celledød og tilvækst i en grad udligner optag.

Skru lidt op for phyto/foder, men langsomt. Overfodring er stadig problem, selvom opløst næring er i bund.
Det er aldrig opløst næring der giver cyano og dino fortrin. Det er energi bundet i kulstof, eller næringsforhold hvor noget mikrobiologi på overfladerne går til, og af indirekte forsyner med kulstof energi.

Jeg ville holde mængden af makroalger nede.

Behold friske rør. T5 plejer ikke at give truende "forbrændinger". De bliver glade igen når du retter op.
Evt hæv lampen 10cm.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Peder. Fedt indspark.

Har lidt følge sp.

Da min no3 droppede SÅ HURTIGT, vil nogle af de gavnlige bakterier der lever af dette så ikke være døde af sult nu?

Det med nitrat mangel, i nogle populationer, der mener du at cyano ikke har haft no3 nok, da jeg HAVDE no3 på 4.0 i baljen, fordi de ønskede(gode) bakterier OG makro alger tog no3 før evt. Cyano ? Ikk......

Hvis jeg skal dosere NO3, hvilke af disse ville du så bruge, jeg havde dem begge liggende fra "gamle" dage.
image.jpg
Og hvor meget ville du dosere til mine ca 640 L vand?
OBS! Jeg vil MEGET nødigt have at po4 stiger, syntes den er rigelig høj.

Tak for indsparket :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Carsten »

Charlie derer nok ikke andenvej rundt om det end at forsøge.
Start med et par ml, og mål osv..
Har tidligere brugt ½ liter(Over en månedstid) Sango Complete uden at jeg over hovedet kunne mål en forøgelse i No3. Men efter at have fjernet en masse sten fra sumpen, skulle der kun forholdsvis få ml. til for at give et udslag


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Mange tak Carsten :GO jeg går igang med den lille sprøjte :y


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af dyne »

Hvis du mangler no3 kan jeg klart anbefale dette http://seaflower.nl/toevoegingen/dsr/no3-250ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Det virker og er meget drøje i brug


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

dyne skrev:Hvis du mangler no3 kan jeg klart anbefale dette http://seaflower.nl/toevoegingen/dsr/no3-250ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Det virker og er meget drøje i brug
Samme her, og deres po4 version er også god.. Husk at dobbelt tjekke alle udregninger når du tilsætter. Så man ikke pludselig ender med en po4 på 0.1 (ups)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

charlie saltvand skrev:Peder. Fedt indspark.

Har lidt følge sp.

Da min no3 droppede SÅ HURTIGT, vil nogle af de gavnlige bakterier der lever af dette så ikke være døde af sult nu?

Det med nitrat mangel, i nogle populationer, der mener du at cyano ikke har haft no3 nok, da jeg HAVDE no3 på 4.0 i baljen, fordi de ønskede(gode) bakterier OG makro alger tog no3 før evt. Cyano ? Ikk......

Hvis jeg skal dosere NO3, hvilke af disse ville du så bruge, jeg havde dem begge liggende fra "gamle" dage.
image.jpg
Og hvor meget ville du dosere til mine ca 640 L vand?
OBS! Jeg vil MEGET nødigt have at po4 stiger, syntes den er rigelig høj.

Tak for indsparket :GO
Ja, bakterierne er sikkert sultne, og som så meget vil populationen tilpasses din load. Men en måling på 0 i opløst NO3 siger jo ikke at der ikke bliver tilført nitrogen til kredsløbet, kun at der ikke er noget i den fase.

Jeg mener at en balje er år om at køre 100% ind, hvis man tæller fra den dag stenene er lagt i, til alle de mest sensitive kalkalger, koraller mm. når deres fulde udbredelse. Tror ikke det er sådan at din balje opnår en population af de mest konkurrencedygtige sager fra første dag. Den får først en population af det hurtigste biologi. Biofilm og pioneralger til at starte med. Mange typer alger/koraller kræver at områddet er "modnet" af tidligere biologi. For mig er det er mulig forklaring på sådanne forskydninger i optag.

Cyano er lidt tricky.
Hvis du ser på cyano tilfælde, så kommer et i baljer med og uden næring. Mange eksempler på begge dele.
Hvis du ser på flotte koral baljer, uden cyano, så er der mange eksempler med alt fra ingen til meget næring.
Videnskabeligt: Cyano har det fortrin overfor andre alger, at den kan få energi ud af foder. Andre alger kan højest udnytte næringsstofferne når de er opløst, i en metabolisme som optager lys energi. Den kan fixere N2 til NO3 fra opløst gas.
Min erfaring. Cyano har allerhøjest en indirekte relation til opløst næring. Som hvis en skæv N P ratio skader kalkalgerne på stenen, så kan cyano "spise" dødt kalkalge væv.
Har man først cyano, består helvedet i en struktur der må være lavet til at opsamle slam..
Hvis jeg ligger en ny sten i fuldt lys i min balje, som har en god mængde opløst organisk, ville den uden et "forsvar" af sunde kalkalger, gå til i cyano..

Jeg ser ikke min saltbalje anderledes end mine gamle plantebaljer. F.eks et 180L som fik 900ml NPK koncentrat om ugen - blandt andet for at holde det fri for alger.
Ikke at alger som cyano ikke kunne trives med næring, men de kunne bare ikke konkurrere med planter når man satte alle parametre i planternes favør..
Cyano vil ikke gro på sunde overflader. Lidt slam, jomfruelige overflader eller døende alger mm. Så slår cyano til.

Jeg plejer at bruge nutricomplete. Jeg oplever at PO4 stiger, for så at falde på plads som NO3 kommer op.
StarF har et link til noget NO3 uden PO4 mener jeg?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af crazy seahorse »

Fin forklaring, PederP.
God sammenligning med dine erfaringer fra dine planteakvarier. Det giver god mening.

Jeg har forøvrigt også kæmpet lidt med noget cyano. Der var en stykke på ca 5 x 5cm + noget imellem alle Zoaerne der står på bunden.
Jeg fik hevet alle Zoaer i det berørte område op og renset dem for detritus. Satte dem ned igen og har ikke set det siden dér.
Det stemmer vel med det du skriver omkring de jomfruelige flader.
Men, det lille stykke (5x5) blev ved med at lave støj. Jeg kører ellers BB, men der ligger lidt bundlag tilbage hist og pist og det var i det cyanoen opstod.
Jeg sugede det op ved hvert ugentligt vandskift, men cirkulationen blæste nyt bundlag derhen ret hurtigt og så kom cyanoen tilbage.
Jeg købte 3 Amblygobius rainfordi. Mest fordi jeg godt kan lide dem, men de har muligvis givet en uventet sidegevinst. Cyanoen er væk nu.
De små gutter render jo og pusler i den sandbund der er tilbage. De opholder sig primært i det område hvor jeg havde cyano.
Jeg kan jo ikke vide det med sikkerhed, men det virker som om deres konstante venden sand og nussen omkring har haft en gavnlig indflydelse på forekomsten af cyano. Uanset om det er grunden eller ej, så er cyanoen væk nu.
Jeg ved ikke om du, Charlie kan bruge det til noget. Det er jo ikke ret dyre fisk, de er søde og gør ingen fortræd - og så er de ret kønne synes jeg.
Hvis din cyano ligger på bundlaget, så kunne det måske være et forsøg værd.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

PederP skrev: StarF har et link til noget NO3 uden PO4 mener jeg?
De har været postet her inde før men rent no3: http://seaflower.nl/toevoegingen/dsr/no3-500ml" onclick="window.open(this.href);return false;
rent po4 http://seaflower.nl/toevoegingen/dsr/po4-500ml" onclick="window.open(this.href);return false;

de findes også i 250ml


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for de fine indlæg :GO

God forklaring Peder, nu kan jeg forstå det :W

Så mit cyano forløb har måske været følgende.

Jeg havde mange kalkalger på sten. Min NO3 dropper hurtigt. (Mit bud er det sker pga eksplosiv vækst i makroalger og koraller...pga tilsætning af sporstoffer...) Kalkalger begynder at sulte. Jeg fodre stadigt lystigt, cyano dannes pga dette og "overtager" kalkalgernes plads......? Duer dén forklaring?

Der er stadig kalkalger tilbage i baljen
image.jpg


Erik. Tak for tippet, jeg har nu aldrig haft cyano på bundlaget, jeg har en meget flittig sandvender
image.jpg
Jeg har gjort følgende nu, for at forsøge at få lidt mere no3 i baljen.

Nedsat lystiden over makro alger.
Dosere lidt phytoplankton.
Dosere 2 ml sangokai complete pr uge.
Er ved at lave rør føring så mit lille "søheste" akvarie kan blive sat til systemet.
Har behandlet med chemiclean.

Startet en "ROWA" = et andet produkt, i sok for at få PO4 længere ned. Den er pt ca 0,045.


Alle Cyano bakterier er pt VÆK :beer:

Tak for de gode råd.
Senest rettet af charlie saltvand lør 26. mar 2016 09:13, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Det er lige sådan jeg ser det :)

Ved cyano, plejer jeg bare at køre med de værdier jeg plejer, og så holde området rent med pipette eller pumpe, og så blive ved så længe det tager..
Jeg har haft en del at slås med, her hvor jeg har limet nye døde ls på mine søjler.
At smide nyt i en balje hvor der er, modsat en indkøring, er masser af organisk i vandet. Gav sten som efter kieselalgefasen, skulle blæses rene for en tynd film med bobler, næsten dagligt.
Efter en 3md. med den behandling har kalkalgerne vundet, og stenene er selvkørende.. :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Kan der ske det samme her, som i fosfat tråden??? Kan vi ikke få en dygtig akvarist til at komme med den viden der er kommet inden for området de sidste 4-6 år til at lave et indlæg om hvad der stræbes efter af værdier i dag, hvordan de holdes osv......

På forhånd TAK :W :beer: :grouphug:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Capoth »

charlie saltvand skrev:Kan der ske det samme her, som i fosfat tråden??? Kan vi ikke få en dygtig akvarist til at komme med den viden der er kommet inden for området de sidste 4-6 år til at lave et indlæg om hvad der stræbes efter af værdier i dag, hvordan de holdes osv......

På forhånd TAK :W :beer: :grouphug:
Som jeg har fået bekræftet i de amerikanske/Tyske debatforums ser jeg en PO4 fra 0,03-0,07 og NO3 på 5-10ppm ( Ca 100x factor).

Jeg personligt har haft store problemer med lav po4/no3 og dosere nitrat ca 20ml pr uge PT., PO4 kryber langsomt op da jeg fodre kraftigt, gerne Frost.

Da jeg havde så lave værdier døjede jeg med alger/Cynao, og med et råd fra Decocean skiftede jeg salt også til Aquaforest fra redsea

Metoden for at holde værdierne i områderne bruger jeg nopox/Vodka fra redsea, samt 10% vandskift pr 14dage.
Skulle værdien af PO4 stiger kraftigt bruger jeg ROWAphos
Fordelen ved Nopox/vodka metoden er dine SPS elsker dig for det, da du kan indkapsle NO3/PO4 i bakterie som lettere kan optages af dem, og giver god vækst til SPS/LPS.


Seniorreefer
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"