"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tropic Marin salt og silikat

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Tropic Marin salt og silikat

Indlæg af Lars M »

Som nogen måske har observeret, har jeg i en periode forsøgt at finde årsagen til at jeg har et silikatproblem. Jeg testede noritang og cyclop-eeze som er en del af mit foder. Resultatet var ganske overaskende, der var temmelig meget silikat i begge.

Hvis man begynder at lave en beregning på hvilke mængder man tilsætter, burde disse fodermidler ikke kunne generere de mængder som er mit problem. Jeg har derfor været igang med at teste mit osmosevand ( køres igennem osmosefilter og silikatfilter). Alle målinger (målt over flere uger ) viser nul.
Sidste weekend skiftede jeg 50l vand, og målte tilfældigvis på det opblandede saltvand inden det blev tilsat akvariet. Min måling viste 0,25 på silikaten.
Nu ku der jo være andre kilder til silikaten. F.eks. anvender jeg en sort murebalje til opblandingen, og den er jo nok ikke godkendt til meget andet end at blande cement i.
Jeg har testet vand der har stået i to døgn i murerbaljen (ca. den tid jeg er om at temperere og blande mit salt). resultatet er negativt. Nu er jeg der hvor der kun kan være en kilde tilbage, nemlig saltet.

Efter denne lange indledning kommer så mit egentlige spørgsmål :roll: :roll:

Har andre målt silikat i deres opblandede saltvand (forudsat at man anvender vand der tester 0 i sislkat) Og som det næste spørgsmål, er det er et Tropic Marin problem?
Mvh.

Lars Mogensen
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hej Lars

Måske lidt ved siden af dit spørgsmål, men hvordan udarter dit silikatproblem sig? Jeg går ud fra, at der giver lidt brunalger på ruderne, men ellers?

Jeg spørger, fordi jeg også selv bruger en murebalje til at blande i, men dog hverken silikatfilter eller osmoseanlæg.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Mit silikatproblem viser sig ved at jeg får nogle buskagtige alger, ca. 3 cm. lange. De sidder ligesom i klumper/klynger på et ret forhornet/-stilket fæste. De fleste sidder lige i vandkanten, og jeg må skære dem af men en kniv eller lignede. Lige nu begynder de at komme hvor der er sket en skade på mine koraller - læs når fjummergøjen har brækket en gren af med sine store lapper.
Når de først er på korallen, mister denne sin overflade hurtigt.
Jeg har aldrig tidligere haft dette problem når jeg har brugt silikatfrit osmosevand.
Siden min sidste sæk salt, er problemet blvet større og større.

Lige nu går det ud over min hystrix, som er på størrelse med en melon. Starter fra oven og arbejder sig ned. ØV!!
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er det bryopsis alger?? ligner meget en fin tynd fjer??
de kommer som regel hvis Kh er for lav eller også hvis pæren er ved at være færdig
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nej de er meget lysegrønne og ligner lange trådalger. Der er ingen forgreninger på den enkelte alge.

Kh er 8 og pæren er ny (1 måned).
SUUuukk
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Har du overvejet rowaphos eller en anden silkatfjerner, jeg har købt noget i Flensborg som fjerner silikat (Silikabon hedder det), det ligner lidt rowaphos men er noget billigere. Jeg har efter en god uge set en meget god effekt.
Jeg bruger også osmosevand og silikatfilter... men har lige som dig en ret høj silikatværdi i akvariet.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lars jeg vil imorgen first thing lave en test under samme betingelser - mit osmose vand kontra nyt Tropic Marin saltvand !

Så må vi se hvad det kan bruges til. Desuden nu vi er ved det - Hvor får jeg her i Jylland testet jeres osmose vands renhed(mS) ? Eller skal man sende en prøve til en forretning i Kbh der har grejet ?
Jeg kunne nemlig godt tænke mig at se om det snart var tid til at skifte mine kul/klor filtrer på mit Aquatic Nature 120S !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg kører med Rowaphos i en sok i sumpen. Mest for at holde min fosfat nede. Lad mig høre om dine erfaringer med Silicarbon.

Hvilken salt anvender du?
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Min erfaring med det er... kort og godt at det virker, jeg havde noget brunalge snask samt lidt slimalger og disse er efter en uges tid væk.
Men ligesom dig aner jeg ikke hvor silikaten kommer fra. Jeg bruge pt. red sae salt og har før brugt aquamedic reefsalt, med samme resultat.

Brian, du kan bare sende en prøve så skal jeg teste din microsiemens!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Lad os se hvad brians test viser. Ellers er jeg godt efterhånden på bar bund.
Jeg har slet ingen traditionelle silikatalger såsom brunalger/kiselager :G
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brian: Du kan købe en digital Microsiemens måler, den er ikke gratis, men så har du den. Hanna hedder mærket.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hej Lars

Jeg tror ikke, at de alger, du har skyldes silikat. Silikat - eller kiselsyre - er ikke en næringssalt som f.eks. nitrat og fosfat. Men kiselalger benytter kiselsyre til opbygning af deres cellevægge. Jeg vil gætte på, at dit algeproblem skyldes noget andet.

Prøv evt. at undlade at dosere sporstoffer for en kortere periode.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Så har jeg udført testen - ingen forskel !!

Jeg tog helt frisk osmose vand som jeg afligevel er ved at lave til min tomme sump. Blandende ca. 1 liter frisk saltvand(Tropic Marin) der fik lov at stå lidt - saltindhold på 1.025. Testede herefter med mit Salifert lige efter opskriften(ikke den fortyndede udgave). Resultatet på de 2 prøver var det samme, dvs noget der ligger mellem 0 og 0.03(syntes altid der er lidt farve på prøven så jeg siger ikke blot 0).

Desværre Lars - hvis det er det man skal sige :(
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Tja Brian hva skal man sige???

Jeg pløjede det tyske forum igennem i går, og det lader til at der kan forekomme silikatværdier på op til 0,1-0,2 i visse partier af salt.
Der blev meldt om sådanne eksempler fra næsten alle fabrikater, så det er nok noget vi skal leve med. Jeg står heldigvis over for at skulle have en ny forsyning, så det kan jo være at jeg kan få noget der er ligeså godt som dit.
Jeg må vist ned til John.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det forekommer mig lidt underligt at der skulle være så store udsving i noget kunstigt industrielt fremstillet salt ?? De metoder der benyttes under fremstilling er nok ikke 10 damer der står og mixer de enkelte poser i hånden, og så er der en af dem der har en lidt størrer hånd når det gælder silikat tilsætning ;)

Men jeg har da en helt sprit ny 20Kg sæk Tropic Marin til at ligge, og jeg kan da godt lave en test på "dette" salt også ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Ville være fint hvis du gider det.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lars har du fået løst problem ? Har du testet noget nyt salt ?

Jeg har netop åbnet en ny pose TM salt og jeg kan godt teste det hvis du kan bruge det til noget ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Min silikat er nu nede på ca. 0,1 så det er til at leve med. Som omtalt i anden tråd, har jeg haft problemer at en seriatopora hustrix blev inficeret med alger, så jeg har måttet splitte den ad, så alle grene med alger blev kasseret.
Da jeg ikke rigtig har megen algevækst (kieselalger/brunalger) sker der nok heller ikke et ret stort forbrug af silikaten, så det kan være derfor at værdien stort set holder sig på samme niveau eller kun langsomt bliver lavere.
Så jeg ser tiden lidt an.

Du må meget gerne teste dit salt for mig, da jeg skal til at købe nyt.

Hvor har du købt salt?

I øvrigt regner jeg med at vi kan diskutere mit problem den 7. februar.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det vil jeg gøre så. Saltet er noget fra Klovnfisken af da han holdte fødselsdag og solgte det til 350,-. Det er også i en anden indpakning end det jeg sidst havde fra TM, men jeg tror nu nok at det er det samme.

Jeg håber da at få samme resultat da jeg jo som før omtalt ikke rigtig tror på den helt store udsving i saltkvalitet fra samme firma af ? Men hvem ved ..... ;)

PS. Jeg ved hvad du mener men vi kan jo også snakke om det den 6 februar :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"