"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Åbner hermed debat om hvordan får vi fler saltvands-junkies

Forum for generel snak omkring saltvand.
Gedemeister
Reactions:

Åbner hermed debat om hvordan får vi fler saltvands-junkies

Indlæg af Gedemeister »

De herre! (og damer) :D

Vi skal ha flere ind i denne vidunderlige hobby, tilslutningen skal fordres. Til fordel for: hobbyen, os saltvands-akvarister generelt (priser bla. ), saltvands butikker (omsætning) osv..

Min opfordring er: lad nu være at fortælle/forskrække med at folk de skal min. Ha 10-15 kilo og doktorgrad, for et nanoreef er okay (vel vidende at de opgraderer til et 700l inden 5 år ikke :D )

Dit bud, debatten er åben?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ved ikke helt hvor du vil hen af med dette....

Jeg tror vi er en selvregulerende bestand af nørder.... De fleste er gået fra ferskvand over til saltvand og sådan vil det forblive... Nogle falder fra og andre kommer til ;)

At det måske er blevet billigere og nemmere at drive et saltvandsakvarie idag med den moderne teknik forandre ikke antallet synderligt tror jeg ?

Men det er da korrekt at mange nok skræmmes væk af prisen - men man kan sgu ikke sige andet end at det er pisse dyrt !!

Udstyr - indhold - drift - De 3 ting vil inden for det første år have kostet flere kilo uanset balje størrelse !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Som ny på forummet, og forhåbentligt kommende saltvands nørd vil jeg da også gerne lige bidrage.

Jeg syntes der er utroligt så mange forskellige meninger man får alt efter hvem man snakker med (måske forståeligt nok)
Nogle får en til at tro at det nærmest er umuligt at få til at køre, medmindre man har doktorgrad i Danmarks Akvarium, og iøvrigt har en bibeskæftigelse som Direktør for Nationalbanken!!

Andre derimod, og tit dem man helst vil snakke med, får det hele til at lyde så let (måske for let) og får virkeligt gjort en mere opsat på "sporten"

Jeg vælger lidt at tro på der må være en gylden middelvej, og håber det kan lade sig gøre for overkommelig penge, blod, sved og tårer!!


Bare min mening!! :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil give både Brian og Ø ret!

Den gang jeg selv startede her, havde jeg selv en baggrund som ferskvandsakvarist, med et par forsøg med saltvand i 70' og 80'.
Da jeg startede op denne gang, tænkte jeg at det burde kunne gøres med noget andet grej end det som blev anbefalet. Med tiden er jeg dog kommet på andre tanker, prisen afspejler som regel kvaliteten har jeg måtte indrømme.
Mit nuværende akvarie er på 576 liter, og til start brugte mine pumper knapt 200 W !! Efter at have investeret en del penge i et par nye pumper, er forbruget faldet til knapt 70W. Så mine ideer om at lave et billigt setup, fungerede ikke helt efter hensigten.
En af grundene til at vi ikke er enige herinde, er den ganske simple at mange veje fører til Rom, vi har alle sammen forskellige akvarier, alle sammen forskellige mængder af f.eks sten, forskellige bioload i akvariet,
det er alle sådanne ting der gør at vi ikke har den samme opfattelse af hvad der skal gøres i de forskellige situationer.

Der er dem som har held, ihvertfald i begyndelsen, med blot at hælde vand og salt i et akvarie, dumpe nogle sten i, og et par dage efter købe et par fisk, de har det desværre med at knække nakken.
Der har været en del snak om Nanoakvarier, og ingen har vist vist os et Nanoakvarie, der har stået mere end ca 6 måneder, simpelthen fordi det ikke fungerer ordentligt, hvorimod akvarier med en hel del mere teknik blandet ind i, ofte holder mange år, og mange stopper akvariet for at få et nyt og større istedet.
Man behøver ikke den forkromede udgave med hele det dyre udstyr fra begyndelsen, hvis man blot samtidigt holder sig for øje, at det har sine begrænsninger.
Man kan sagens have et flot saltvandsakvarie med T8 rør over, en kalkreaktor kan også undværes, men så skal man blot ikke forsøge sig med stenkoraller, men snildt med læderkoraller og diverse polypper.
Teknikken bortset fra en skummer, er ikke nødvendige, men letter den daglige drift enormt.

Mit råd til en som tænker på at starte op er at finde en ligesindet i det område man bor, og så få en ordenlig snak og et kig på vedkommendes akvarie, det vil som regel kunne sætte rigtigt mange ting på plads for den enkelte, og undgå at man løber ind i blindgyder, og fejlkøb.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hvem fanden gider have ferskvand når man kan have saltvand (lidt provokerende sagt, men men men)! Ja det gør dem der syntes prisen ikke står mål med udbyttet. Og det kan jeg sagtens forstå ! Jeg er sikker på at vi ville være mange flere hvis ikke omkostningerne ved hobbyen var så store.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg tror der ville være mange flere hvis der var flere forhandlere, når ikke nogen ser hvordan det ser ud "live" afholder det nok mange fra at begynde, det samme gælder at de fleste nok ikke gider kører det meste af landet tyndt for at få fat på diverse dyr og udstyr. Og flere forhandlere kommer der nok ikke når der ikke er flere kunder, så det er lidt skrugen uden ende. Men det er sikkert også korrekt at prisen stopper mange, samt det at de fleste bare hører at det er nemest umuligt at holde liv i.
Andre prøver måske, men sparer de forkerte steder og oplever kun at fisk oa. bare dør hvergang de køber noget nyt, og derfor tit ender med at droppe ud efter et par dårlige oplevelser. Så jeg tilslutter mig Carsten og råder dem der har lyst til at prøve at kontakte en der er igang og derved få nogle råd med på vejen og samtidig ha' en at trække på hvis der opstår problemmer.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du er ikke den eneste der har fået den ide, men det er desværre ikke bare sådan lige at gøre! Jeg har selv siddet og blevet forundret over de kinesiske hjemmesider og priserne. sidste år i maj var jeg i Nürnberg til den store Interzoo messe, hvor alle fra hele verden mødes. Dernede fik vi et kig på tingene, og mange af dem så rigtigt gode ud, selv om der virkeligt var maget skrammel imellem.
vi fandt også nogle meget intersante skummere, som heller ikke kostede alverden. Problemmer var blot at vi skulle bestille en hel container med dem for at få dem til en attraktiv pris. Hvor mange skummerre kan der være i en 20 fods container?? Aner det ikke men det er MANGE, alt for mange! Derud over skal man også lige være opmærksom på at pumperne der sidder på skummeren skal være CE mærket for at måtte sælges i EU. En CE mærkning er meget dyr, og hvis der er forskellige størrelser skummere så skal hver pumpe type have sin egen CE godkendelse.
Vi fandt også HQI lamper til en meget billig pris, iforhold til hvad vi ellers er vant til at betale, men igen alle de ekstra omkostninger lukker gassen ud af ballonen.
en anden ting er, at selv om kineserne skriver at skummerne kan klare et 1500 liters akvarie, hvem ved om det er rigtigt?? Vi har jo erfaringsmæssigt fundet ud af at f.eks Aquamedic er temmeligt optimistiske i deres angivelser at maximal størrelsen på akvariet.
Hvem ved hvordan kineserne er på det punkt??
Du skal også være opmærksom på at, du som importør hænger på garantien.
BTW! har du et link eller billed af de ting som du vil forsøge at få hjem??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det var de skummere vi kiggede på i Nürnberg! De så som sådan fine ud, men hvor effektive de er kunne vi jo ikke se. Der var iøvrigt flere end de 2 skummere i serien.
Du har ikke et link til den kinesiske side??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så må jeg selv finde det!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ok! det lyder som om de har forenklet det ganske meget i forhold til i starten. Dengang virkede det som om der var nogle firmaer der virkeligt skulle score kassne på det.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Kim nu bliver det jo rigtig spændende. Har du kontaktet told og skat ang. en forhåndsvurdering af fortoldningen af produktet ? læste lige lidt om det i går, de banditter smider selvføgelig moms oven i fortoldningen.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

Det er vel et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, hvis vi var flere ville vi ha fler butikker, lavere priser osv.

Spurgte engang en ekspedient i petworld hvorfor de ikke havde saltvand, svaret var ”der er hverken kunder eller penge i det”, hvilket er underligt når balancen mellem fersk og salt er meget mere balanceret i USA (hvor det også er en del billigere)…?

aner ikke hvorfor salt er så "upopulært" og uhørt herhjemme, indtil for nogle år siden troede jeg at det kun var danmarks akvarium der kunne holde sådan noget (kiggede ind af vinduet hos en brille forretning i århus)? havde aldrig set/hørt om koralrevs akvarier før...


”Der har været en del snak om Nanoakvarier, og ingen har vist vist os et Nanoakvarie, der har stået mere end ca 6 måneder, simpelthen fordi det ikke fungerer ordentligt”

Her er jeg sjovt nok uenig carsten, mit 19l har kørt i over 6 måneder problemfrit,og hvis du kigger forbi nano-reefs.com vil du se nogle der er meget ældre, nano er bare et helt nyt begreb herhjemme…
Senest rettet af Gedemeister tors 20. jan 2005 20:36, rettet i alt 5 gange.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Tja hvorfor jeg ikke har salt: Prisen, de muligheder for at anvende sump/eller ej, Miracle mud/skummer problematik osv. osv.

Men jeg skal skam igang i år eller til næste år hvis alt går vel.

Pris/udbud er jo ret afgørende hvad angår de priser vi har i DK kontra i USA. Men alligevel så synes jeg skam også det er uforskammet at tage 2500 for en skummer af acryl når man tænke på hvor lang tid det må tage at lave sådan en og ikke mindst prisen på materialet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

en af de helt store syndere inden for vores hobby, er ikke en vi kan gøre en døjt ved, desværre, og det er den uhørte pris på strøm, og vi bruger meget strøm, langt mere end godt er.

nu nævnes prisen på en skummer, og vi er ikke uenige om at den er dyr, men der er jo desværre flere led der skal tjene på den, blandt andet staten som tager 25% af det hele. Acryl i den tykkelse om en ordenlig skummer er lavet af, er ikke billigt, og der sælges ikke flere skummere i verden per dag, end at det langt henad vejen er håndarbejde, og så bliver prisen højere end at det er en maskine der spytter dem ud.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Rigtig rigtigt strøm kan vi ikke gøre ved det er jo staten som bestemmer det...meeeeeennn dem vælger vi jo selv så med lidt lobby arbejde *GGG*

At jeg lige valgte en skummer var fordi jeg kunne en ca pris på den, men du har da ret i at det er håndarbejde, men derfor er den pebret...måske derfor der dukker miracle mud op.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

det har du helt ret i carsten, strøm regningen er en kæmpe hindring for hobbyen, når man ser på at en kilowatt koster nada i usa fx.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Miraclemud er ikke det Miracle som påstås, da kun på den måde at det får pengene til at forsvinde op ad lommen på os.
Miraclemud mister kraften er noget tid og efter 1 år skal halvdelen skiftes ud med nyt, og således fremdeles hvert år.
Torben fra Nordicreef, som fik det til test, var meget begejsteret for det, men er efter hvadjeg har hørt mere eller mindre vendt tilbage til almindelig akvariedrift
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Neej....hvis vi vil have billigere strøm må vi nok hellere stemme på partier der slår igennem på lavere skatter/afgifter - Det kunne være man skulle lægge sin stemme et godt solidt liberalt sted *WINK WINK* :P


Udfører lige lidt lobby arbejde for mig selv her ik' :HE
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg tror helt klart at måden hobbyen vil kunne vokse på, er hvis nogen finder en god opskrift på nano-akvarier til små penge, som virker. Det vil kunne give nye akvarister positive oplevelser med det hele, mens de lærer om hobbyen. Dem der så ikke har så mange penge, men blive ved med at nyde deres nano, og alle dem med mange penge skal nok få lyst til at opgradere!
Og hvis der er nogen af jer derude der vil hjælpe hobbyen, så hjælp med at finde en sådan opskrift. Især dem med store akvarier, vil kunne starte et nano uden stor risiko, da man så har adgang til godt vand i nødstilfælde, og har et sted til dyrene hvis det er ved at gå galt.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Skummeren sælges på hobbyriff.de fra omkring 100 euro, inkl. pumpe. Jeg overvejede at anskaffe deres større model, men sprang fra og købte i stedet for en skummer af et lidt mere kendt mærke. Jeg syntes skummeren ser lidt for "billig" ud, og så mangler jeg lidt flere øvrige uafhængige test der kan bevise dens værd, hvilket ikke burde være et problem hvis den er så god.....
Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 17:27
19
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

hvornår kommer det hjem? jeg vil gerne bestille en 2 x250W HQI lampe.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
_____________________________________________________________
740l + 150l sump,
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"