"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Her kan I se en udvalgt samling af forummets tråde, der indeholder værdifuld viden
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:
Palaarsuaq skrev:Hejsa. Jeg har fundet sådan en klat her i mit akvarie. Jeg kan ikke rigtig finde den her i tråden. Den minder aller mest om en snegl uden hus. Måske kan I hjælpe mig med finde ud af hvad det er.
Synes det ligner en stor Stromatella snegl.
Det har du helt ret i Carsten. Det ligner ret meget. Den må jeg lige Google, så jeg ved om den er god eller ond. :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Carsten »

Den er helt fin at have. Det behøver du ikke google til.
De findes i flere farver, blandt andet en sort


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Den er helt fin at have. Det behøver du ikke google til.
De findes i flere farver, blandt andet en sort
Okay fedt nok så får den lov til at blive. :) Tak Carsten ! :beer:


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Engelquist »

Denne tråd bør også holdes "i live", da det er værdigfuld viden for enhver akvarist- læs den igennem og supplerer evt op med erfaringer og ny viden :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Lene Lestat »

God ide med denne tråd, for som ny kan det være ret svært at vide om de er gode eller onde. Og ja, hvis man så spørger nogle erfarne, så kan man tit få disse svar:
"Er den her god eller ond"? svar 1 den er ond ud med den, svar 2 den er helt fin og rydder blot op. Og ja så er man som nybegynder lige vidt.... for wtd?


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Lene Lestat »

God ide med denne tråd, for som ny kan det være ret svært at vide om de er gode eller onde det man opdager i "saltkarret". Og ja, hvis man så spørger nogle erfarne akvarister, så kan man tit få disse svar:
"Er den her god eller ond"? svar 1 "den er ond ud med den", svar 2 "den er helt fin og rydder blot op". Og ja så er man som nybegynder faktisk lige vidt....


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Tykki »

Hvad skulle den erfarne akvarist da så svare ?


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Lene Lestat »

Okay jeg tror jeg blev misforstået, så jeg prøver igen.
Jeg finder et eller andet kræ i mit akvarium og spørger så den erfarne nr. 1 "er den her god eller skadelig" og den er erfarne siger "den er god, behold den". Så spørger jeg den erfarne nr. 2 om det samme og får så dette svar "væk med den, den er skadelig" og så er det jo ikke helt let at vide, hvem der egentlig har ret eller?


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af Dan89 »

Det syntes jeg netop er det sjove i denne hobby, til tider frustrerende! Men alle gør det forskelligt og alle har forskellige resultater! Men man gør det på sin egen måde, og bruger den viden andre har til at skabe sit eget :)
Nogen gange fejler man andre gange bliver det perfekt.. Dette gælder vel også skadedyr, nogen mener de er gode andre at de har generet deres korallerne til at dø.. Så drag nogle erfaringer eller læs endnu mere op end blot 2 holdninger :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skadedyr i vores baljer - ID og "kur"

Indlæg af crazy seahorse »

Lene Lestat skrev:Okay jeg tror jeg blev misforstået, så jeg prøver igen.
Jeg finder et eller andet kræ i mit akvarium og spørger så den erfarne nr. 1 "er den her god eller skadelig" og den er erfarne siger "den er god, behold den". Så spørger jeg den erfarne nr. 2 om det samme og får så dette svar "væk med den, den er skadelig" og så er det jo ikke helt let at vide, hvem der egentlig har ret eller?
Jeg forstod godt hvad du mente, Lene. Dan er bare på tværs.
Hvis vi nu tager asterina søstjerner som eksempel. De lever af alger og det er jo godt. Men de formerer sig nogle gange eksplosivt og så kan de blive til en plage. De er alle vegne - også på grene på koraller der er gået ud. Her går de og æder alger der dannes på de grene. Det kunne se ud som om de æder af korallen, selvom det ikke er sådan.
Der er så igen nogle Asterinaer der kan finde på at spise Zoaer. Her er det svært at give en god forklaring på, hvordan du ser forskel.
Det går igen med mange af skadedyrene. Derfor tror jeg, at du vil finde svar der stikker i alle retninger.
For mig at se er den bedste måde, at finde et par stykker med nogle års erfaring, nogle der har prøver kræfter med mange af disse skadedyr og så spørge dem - og så holde sig til den strategi - indtil det kikser, for det gør det ind i mellem selv for eksperter. Som Mette F siger "det er biologi og det er nogle gange svært at forudsige".


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Læsehjørnet"