"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lyn fordampning eller...?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Lyn fordampning eller...?

Indlæg af Casper »

Har stadig problmer med det lorte system.
Har sat mit osmolator anlæg op med påfyldnings anlæg og niveau føler (Deltec)
har bare sat føleren tilfældigt, så putter jeg stikket i og pumpen fylder vand på end til niveau føleren stoppen den. Men der går ikke mange sek. før den starte og ikke mange sek. for den stoppe igen. sådan gør den hele tiden, starter og stopper...

Kan ikke rigtig forstille mig at der lige fordamper det vand på de sek. så det for den til at starte. Jeg tror nu mere det er det satans system som ikke fungere en skid!

Min retur pumpe er droslet så meget ned at den ikke giver en skid. Når man sætter hånder op foran dysserne i akvariet, kan man mærke svagt at der kommer noget ud af dem.

Det kan da ikke være rigtig at den skal drosles så meget ned, og aligevel tømmer mit pumpe rum stille og rolig....??? :?:
Hvor fanden ligger fejlen i dette system? Er det overløbet er det sumpen er det rørerne eller hvad?
Kan satme ikke blive klog på det.

Casper
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Er du sikker på der er nok vand i?

Prøv at fyld mere vand på og se hvad der sker. Det forsvinder jo ikke, så vandet må stige et eller andet sted i systemet. Kan du evt. også lave en tegning over din sump inddeling?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

jeg har også en deltec osmulator, den gør ikke sådan som du beskriver.
er det en ny osmulator? ændrer vandstanden i overløbet sig ikke i takt med dit "pumpe rum" tømmes? keep up the good work :GO
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

mads-fisk skrev:Er du sikker på der er nok vand i?

Prøv at fyld mere vand på og se hvad der sker. Det forsvinder jo ikke, så vandet må stige et eller andet sted i systemet. Kan du evt. også lave en tegning over din sump inddeling?
Har sat en mærke med cm. mål på, på siden af sumpen i pumpe rummet.
Før jeg kom sten i gjorde jeg det at jeg slukkede for systemet så vandstanden steg i sumpen end til det stoppede. jeg satte en lille prik ved vandstanden og tændte igen. Så da vandet faldt ned under f.eks. mit nr 2 mærke fyldte jeg op til nr. 2 igen og slukkede. vandet steg igen til det gamle mærke og jeg tænkte. " fino, nu køre systemet" Men nej! Der er sgu noget galt.

Du kan da få et billede over sumpen.
Vedhæftede filer
Billede-007.jpg
Billede-007.jpg (52.18 KiB) Vist 6056 gange
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Tobber skrev:jeg har også en deltec osmulator, den gør ikke sådan som du beskriver.
er det en ny osmulator? ændrer vandstanden i overløbet sig ikke i takt med dit "pumpe rum" tømmes? keep up the good work :GO
Osmolatoren er købt brugt, men hvad skulle der være i vejen med den?
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

chek din osmulator for en sikkerheds skyld...hmm tror ikke lige jeg kan se hvor problemet ligger...vil lige tænke over det
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Du skal stoppe returpumpen og fylde vand i så sumpen er fyldt op, derefter skal du starte pumpen på fuld skruge og den vandstand der er når det kører er max for din osmolator, ellers vil der løbe vand ud når der er strømafbrydelse. Hvi ikke det virker er dit sytem konstrueret forkert. Det kan være for lille sump, for stor pumpe eller dit overløb der ikke er lagt rigtigt. Jeg har flere gange set at der er problemmer med lige netop dette, men forstår ikke hvorfor, det er ikke så svært.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Okay det vil jeg prøve når jeg kommer hjem, men mit bud vil være at retur pumpen satdig vil tømme det rum som den står i.
Det kan godt være at det er mit overløb som er konstrueret forkert. For lille et areal som vandet skal løbe ned i. Det kan også være jeg skal prøve at skifte mine kamme ud med noget net a samme slags som Barin bruger til sit overløb, for at skabe bedere flow. :?:
lidt info:
Retur pumpe: Ocean runner 3500
Retur rør diameter. 25mm.
Afløbsrørs diameter. 32mm
Sump str. 112liter.

Casper
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Du skal måske ha' mere plads i det kammer hvor pumen står.
Der skal som minimum være det antal liter som der fyldes efter i akvariet og overløb. Hvis din kam er for tæt stiger vandstanden i akvariet og der skal dermed mere vand til. Prøv evt. at fjerne kammen og se om det hjælper. Jeg har alene i det kammer min pumpe stå 50 liter.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Barin - jeg hedder Brian :K

Nå men regnestykket er enkelt - Det som pumpes op kommer ned igen.

Flaskehalsen er dit overløb, der skal kunne klare, det som din pumpe smider op.

Kører det ikke nu er det fordi du skal have mere vand i baljen vil jeg mene. Sæt det hele igang, bliv ved med at fylde vand på sumpen ind til det kører(hvilket jeg tror det kommer til). Bliver resultatet så at du skal have så meget vand i baljen/sumpen at der ikke er plads ved en strømafbrydelse - ja så er din sump for lille(men det er et andet problem).

Det er min ide, andre skriver det samme og har skrevet det samme i tidligere tråde.... Har du prøvet om det er det ???

PS. Du bliver glad for dine kamme med tiden til at fjerne bobler(nettet vil ikke kunne bruges til noget virksomt andet end at holde vat eller andet imellem sig) - jeg har samme skummer og den sender en del micro bobler med bagud :MA
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Ja Brian jeg må hjem om prøve og fylde noget mere vand på, men når jeg skal sætte det hele igang og fylde mere vand på er det så med retur pumpen på fuld knald? Altså helt åben for alle kuglehaner fra og tilgange?

Casper
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det ville jo være sjovest at få det til at køre med pumpen på fuld knald så det ville jeg da starte ud med.
Så må du jo derfra se om det bliver nødvendigt at ned drosle...

Step by step indtil du har kredset problemet ind ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Hvordan tjekker i andre at jeres vandstand ikke falder, måske med nogle mm. i timen eller sådan. Det kan jo ikke ses med det blåtte øje.
Det er det som jeg undre mig over...Når man så tror man har indstillet det ordenligt, men vandsanden falder stille og rolig unden man sådan lægger mærke til det.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg har klistret et silvan målebånd fast udevndigt, så jeg kan se hvad vandstanden er.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Jeg vil tro at dit problem bunder i at dit akvarie har en ret stor overflade (ca 1m2, ikke?), samtidig med at du har en meget kort overløbskant ned til selve overløbet.
De sorte "tænder" man sætter på overløbskassen er lavet med lidt for smalle mellemrum til brug ved stort vandflow, og hvis kanten samtidig er meget kort, så stiger din vandstand i akvariet unødvendigt meget, og din sump løber tør.

Hvis det er for kringlet beskrevet, så sig lige til, så pensler jeg det lidt mere ud.

Du kan teste det ved midlertidigt at fjerne "tænderne" på overløbet. Hvis det kører fint på denne måde, så skal du ha lavet større mellemrum mellem tænderne, eller knække nogle tænder af, eller bruge andet materiale der tillader større mængder vand at passere. (Er det ikke en type hønsenet du bruger, brian? )

Håber det hjælper.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Okay, nu er det afprøvet, og jeg kunne faktisk godt få det til at virke sådan nogenlunde men...Mit tilbageløbs rør snorkede, bøvsede og larmede vildt meget. Det var sådan så mit rør stod og hoppede nede i skabet. Prøvede at stikke et stykke slange ned dog uden virkning.

Så jeg tror vel den sidste udvej er en durso pipe...Eller hvad siger du Brian?

Casper
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lad os da lige sige tillykke med problem løsningen... Det var altså bare mere vand på systemet ??? Og kan det så være der nu ved en evt. strømafbrydelse ??

Nu skal jeg ikke bestemme men jo jeg er klar fortaler for Durso. Har kun prøvet på mit eget, men efter mange andre metoder der kiksede, virkede dette bare i første forsøg og køre helt lydløst med 6000 L/h.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

tak tak. Lod det dog ikke køre så længe da det larmede for meget. Men man slipper vel også for den der snorke lyd med dursoen ik? Indsugningen ligger jo under vandet nu.

Ja det kan saktens være der. Har jo huller i mine rør oppe ved overfladen så mine rør ikke laver vacum ned i sumpen. Jeg har lagt en tandtråds plastik beholder ned under rørerne så jeg har hævet hullerne så den ikke suger meget vand ned før der kommer luft i rørerne.

Casper
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg kan som Brian varmt anbefale Durso....
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Vil lige høre om dursoen slet ikke kan virke hvis man ikke gør standpipen større en selve rørgennemføringen. Det ville jo være rigtig nemt for mig hvis jeg bare kunne smække et T-stykke, bøjning og en slutmuffe oven på det rør jeg har siddende nu.

Er det et must at man skal have et større standpipe for at få det til at virke.

Har i Brian og Ronny en større sandpipe på jeres?
Casper
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har ikke og vil derfor sige prøv det først !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har, men som Brian skriver prøv!
Min er 40/32mm
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg tror først det er nødvendigt med større standpipe når flowet ligge på noget nær det maximale i det alm rørsystem.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

ok jeg vil så bare lave en durso i 32mm som røret er nu.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"