Ja kig på dette billede:
Kaffen galt i halsen?

Dette cyano-helvede har været mit mareridt i længere tid.
Før der nu kommer kommentarer om hvor "disgusting" det ser ud, så vid lige, at jeg skriver her som en "sdste" udvej. Fordi jeg er der hvor jeg er blank i forhold til hvad jeg skal gøre? Jeg har såmænd søgt svar fra forskelige eksperter, men ud over noget med cirkulation, fodring og lys, så er der ikke meget at hente. Derfor spørger jeg her....KUNNE jo være

Lidt info:
Tank 130D red sea. Smuk tank! Udvendig i hvert fald. Fruen lader den stå i stuen!

Bio-Load2x kardinaler, 1 Shelly lightfoot- og 1 stenkrabbe, 1 kutling, 1 sandshifter søstjerne, 1 søpindsvin, 2 turbo-snegle, 2-4 cm levende sandbundlag. En af de tykke lyserøde snegle der vælter ned fra akvariesiden igen- og igen...

Sump Fyldt med knust live rock, "Filter wurfel" fra soell, 9002 skimmer fra Tunze (der aldrig har virket tilfredsstllende!), Originale returpumper. "Chamber of death" holdes så vidt muligt rent (kammeret under returpumperne).
LysOrginal og nykøbte T5. Har forsøgt forskellige indstillinger. Nu står de til 8 timer pr dag. Cyanoen reagerer på lys, men bare en smule lys syntes at gøre rigeligt til at den blomstrer. Derfor kører jeg ikke f.eks 4 timer lys, da det ikke har signifikant effekt.
CirkulationDe originale returpumper blaster derud ad. Dertil en Polario 7ml jeg kører indimellem. Min stensætning gør at det virer som om der er rigelig cirkulation med de to returpumper.
Vandværdier: Alle fine! Næsten zero/zero nitrit, nitrat, fin pH osv. Salinitet og temp ligger fint. Alt der er målt har til min, og andres, overraskelse ligget nærmest eksemmplarisk! Phospher tænker de? (kommer senere....). Jeg vil gerne specificere enkéltværdier, men min erfaring er at få efterspørger dem i behandlingsanvisninger af cyano?
VandskifteBruger vand fra hanen som jeg behandler med noget neutraliserende medikament. Er fra fyn, og har fået fortalt at vi har exceptionelt godt vand til saltvandsakvarier. Skifter vand 20-30 pct hver 7-12 dag.
Medikamenter(ting jeg bruger), Femanga- koral (neutraliserer nitrit, nitrat, ammoniak, phospher og andre ærgelige ting). Anti-Phos fra Aquamedic, direkte i sok i overløbskammeret! Ingen effekt overhovedet. Altså: Rigelig anti-phosper behandling vil jeg mene:smart:
Ja, det er lige hvad jeg kan komme på at skrive om tingenes tilstand. Af andre ting der er forsøgt kan jeg nævne: Red slime remover, NoPo-x, Total mørklægning (3 dage, cyano kom forbi igen samme aften!). "Ikke-røre": Hvor jeg ser om der sker mirakler ved intet at gøre: Det gør der ikke

(angående skummeren: Måske er min bioload så lille at der ikke kommer noget skidt i den?).
Jeg er som sagt ved at være der hvor jeg smider skidtet ud medmindre der sker noget meget snart. Det er bare drøn ærgeligt da det er "drømme"-hobyen der er blevet det daglige mareridt. Jeg har mest lyst til at smide tanken ud og starte HEL forfra...Men det er sgu en falliterklæring?
Jeg vil værdsætte alle råd, hvis der er nogle. Findes de?
Mvh Jesper