Cyano- Tæt på at give op:/

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 2009

Cyano- Tæt på at give op:/

Indlæg af MrMox »

Hej Folks.
Ja kig på dette billede:

20131205_185659.jpg
Kaffen galt i halsen? :BA
Dette cyano-helvede har været mit mareridt i længere tid.

Før der nu kommer kommentarer om hvor "disgusting" det ser ud, så vid lige, at jeg skriver her som en "sdste" udvej. Fordi jeg er der hvor jeg er blank i forhold til hvad jeg skal gøre? Jeg har såmænd søgt svar fra forskelige eksperter, men ud over noget med cirkulation, fodring og lys, så er der ikke meget at hente. Derfor spørger jeg her....KUNNE jo være :h

Lidt info:
Tank 130D red sea. Smuk tank! Udvendig i hvert fald. Fruen lader den stå i stuen! :sneaky2:
Bio-Load2x kardinaler, 1 Shelly lightfoot- og 1 stenkrabbe, 1 kutling, 1 sandshifter søstjerne, 1 søpindsvin, 2 turbo-snegle, 2-4 cm levende sandbundlag. En af de tykke lyserøde snegle der vælter ned fra akvariesiden igen- og igen... :K
Sump Fyldt med knust live rock, "Filter wurfel" fra soell, 9002 skimmer fra Tunze (der aldrig har virket tilfredsstllende!), Originale returpumper. "Chamber of death" holdes så vidt muligt rent (kammeret under returpumperne).
LysOrginal og nykøbte T5. Har forsøgt forskellige indstillinger. Nu står de til 8 timer pr dag. Cyanoen reagerer på lys, men bare en smule lys syntes at gøre rigeligt til at den blomstrer. Derfor kører jeg ikke f.eks 4 timer lys, da det ikke har signifikant effekt.
CirkulationDe originale returpumper blaster derud ad. Dertil en Polario 7ml jeg kører indimellem. Min stensætning gør at det virer som om der er rigelig cirkulation med de to returpumper.
Vandværdier: Alle fine! Næsten zero/zero nitrit, nitrat, fin pH osv. Salinitet og temp ligger fint. Alt der er målt har til min, og andres, overraskelse ligget nærmest eksemmplarisk! Phospher tænker de? (kommer senere....). Jeg vil gerne specificere enkéltværdier, men min erfaring er at få efterspørger dem i behandlingsanvisninger af cyano?
VandskifteBruger vand fra hanen som jeg behandler med noget neutraliserende medikament. Er fra fyn, og har fået fortalt at vi har exceptionelt godt vand til saltvandsakvarier. Skifter vand 20-30 pct hver 7-12 dag.
Medikamenter(ting jeg bruger), Femanga- koral (neutraliserer nitrit, nitrat, ammoniak, phospher og andre ærgelige ting). Anti-Phos fra Aquamedic, direkte i sok i overløbskammeret! Ingen effekt overhovedet. Altså: Rigelig anti-phosper behandling vil jeg mene:smart:

Ja, det er lige hvad jeg kan komme på at skrive om tingenes tilstand. Af andre ting der er forsøgt kan jeg nævne: Red slime remover, NoPo-x, Total mørklægning (3 dage, cyano kom forbi igen samme aften!). "Ikke-røre": Hvor jeg ser om der sker mirakler ved intet at gøre: Det gør der ikke :snooty: . Sparsom fodring. "Blasting" af sten og sand, hvor jeg i øvrigt ikke tror den der tunze skumer gør sit arbejde godt nok! Og og og...
(angående skummeren: Måske er min bioload så lille at der ikke kommer noget skidt i den?).

Jeg er som sagt ved at være der hvor jeg smider skidtet ud medmindre der sker noget meget snart. Det er bare drøn ærgeligt da det er "drømme"-hobyen der er blevet det daglige mareridt. Jeg har mest lyst til at smide tanken ud og starte HEL forfra...Men det er sgu en falliterklæring?

Jeg vil værdsætte alle råd, hvis der er nogle. Findes de?

Mvh Jesper
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Cyano- Tæt på at give op:/

Indlæg af Gulkan »

Godt være det mig der er dum men på billedet ligner det da bare brun alger.?
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Det ER brunalger, og de kommer fra dit hanevand......

Køb R/O anlæg, og snegle - så forsvinder de der grimmer diatomer.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Uhmm jeg kan ikke rigtig forstå hvis det er brun-alger. Det burde ikke udgøre et problem på den måde? Kan brun alge overleve det jeg har "udsat" baljen for?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Fosfat, silicat og hvad der ellers findes af "gode" sager i hanevandet.. Du kan få et osmoseanlæg for næsten ingen penge.. Det sparer dig for en masse bøvl! Når dit Akvarie ikke er større, behøver du jo ikke noget kæmpe anlæg som er dyrt.. Prøv det i stedet for al det kemikalie-knald .. Du vil med garanti se forbedring hvis du begynder at skifte vand med osmose vand .. Med det er jo op til dig selv!:-)
Morten
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Okay, hvis det er brunalger så er jeg godt nok lettet, men ærgelig. Sidder lige og kigger billeder nu, og indser at det kan det måske godt være! Men jeg vil sige at jeg har set en del cyano-udbrud hos andre "live", og at det efter min mening også ligner deres udbrud af denne bakterie. Når jeg har snakket med andre eller læst på nettet, ligner deres "kamp også det jeg går igennem lige nu. Brun algen skal da ikke kunne være så persisterende? Hvis jeg kører max. anti-phos OG kører vandbehandling på postvandet, samt at alle værdier osv. er tip-top? Jeg er forvirret. men glad hvis det "bare" er brun alger!

Jeg prøver da sådan et anlæg....Tør jeg bede om en anbefaling på et´, eller er det ikke tiladt herinde?:-)
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hartz »

Snup et af dem her og så på med et silikatfilter.
http://rent-postevand.dk/forskel-3trins-anleggene.shtml

Evt. den her, der ser ud til at være silikatfilter med, til en fornuftig pris.
http://saltvandsudstyr.dk/butik/osmose/ ... nps-detail
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja Michael fra Rentpostevand. Sælger fine anlæg Til en god pris.. Der findes anlæg til enhver pengepung! Det hos saltvandsudstyr ser mægtigt ud også, men de er ved at lukke... Tænker på garanti mv.. Selvom der jo ikke er det helt store mekaniske der kan gå i stykker!
Morten
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Tak gutter.....Det bliver spændene!
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Tnker at du også blive nød til at gøre noget ved din tunze skummer?

Der skal altså komme lidt kaffe i den hvis de køre 24-7.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ifbm. Det Charlie siger..

Nu siger du at din skummer aldrig har kørt tilfredstillende..? Hvad mener du præcist ? Hvis der ingenting kommer i koppen, så er der et problem ihvertfald ..!
Mit forslag er:

1. Skift til osmosevand
2. Sug evt. De øverste millimeter af bundlaget op, så du kommer af med det meste af algerne og dem på din stensætning også.
3. Få styr på din skummer så den skummer ordentligt.
4. Drop alle de forskellig medikamenter du hælder i. (bortset fra evt. Po4 fjerner)
5. Prøv du bare at lade den ekstra cirkulationspumpe køre i akvariet. Det er min opfattelse at de fleste har en ekstra pumpe i deres rsm130..
6. Lad det få en chance til at rette sig når du har prøvet ovenstående.
Morten
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af johanne86 »

Cyano bakterier kan du genkende ved at der ligger små iltbobler overalt ovenpå. De producerer ilt - faktisk har de i tidernes morgen produceret det ilt du sidder og indånder.

Held og lykke med projektet. Er helt enig med de andre i osmoseanlæg og ny skummer. Hvis det ikke er nok, da kan du tilføje makroalger. Og pas på med alle tilsætningerne (udover phosphatfjerner). Det er ikke kun nitrat og phosphat, der kan give alger.
I øvrigt: hvad ligger din phosphat på?

Og så en sidste ting: tålmodighed. Algerne kommer ikke til at forsvinde over en nat. De skal jo også helst lide en langsom og pinefuld død så længe som de har givet dig problemer. :D
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Det ligner kiesel alger som kommer fra dit hanevand , kør med R.O vand fremover drop alle de kemiske tilsætninger skru ned for lystid til 6timer om dagen , mere cirkulation ekstra pumpe i display og sug evt. bundlag helt op . :h mvh. Michael
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg modtog i går mit osmoseanlæg fra saltvandsudstyr.dk der jo har ophørsudsalg. Der er silicatfilter med og det er meget let at bruge. Kan varmtanbefales
o_O
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Tak for svar. Tager dem lige....

MOG: Jo der kommer gerne hvidt skum, enten tyndt og vandet, eller lidt tykkere. Men meget sjældent med snask. Og hvis der er snask er det minimalt! SÅ asolut ingen kaffe der desværre. Jeg har haft den skilt ad og samlet mange gange, varieret vandstanden, positionen i sumpen osv. Men den gider ikke hive snask op.....? Gode forslag i øvrigt :GO

JOHANNE: Ja, der er nemlig iltbobler overalt hvor algerne sidder. Det forstod jeg også er et kendetegn ved cyano. Spørgsmålet er så, om de også er kendetegnende ved brunalger? For hvis ikke, så ER det cyano :dizzy: Jeg kan et. tage et billede der dokumenterer luftboblernes tilstedeværelse. Jeg fik at vide ved en forhandler der testede mit vand, at mit Phosphat var ikke noget problem. Hvad han så end mente? Nu kører jeg jo også alt det antiphos, så bude det ikke være? Jeg prøver at være tålmodig.... :devily:

MIC: tak. Er det brunalger har jeg dog hørt man skal øge lystiden?

Jones: Jeps..Bestiller et i dag.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg synes der fuldstændig ligner den alge belægning jeg havde for nogle år siden. Inden jeg fik mit osmose anlæg. De forsvandt meget hurtigt efter det blev taget i brug.

Mvh
Jesper
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den der med at I skulle have noget helt fantastisk vand på Fyn er noget knald. Muligvis hvis du har ferskvands akvarie.
Det hjælper heller ikke noget at du bruger noget der fjerner fosfat, hvis der stadig er masser af nitrat i vandet.
Og hvergang du efter fylder vand, laver du blot koncentrationen kraftigere
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af johanne86 »

Cyanobakterier er oftest røde, de kaldes i den forbindelse også red slime algae. Ja mange alger har også bobler på sig, da de også producerer ilt, så ja, måske et lidt dårligt tip jeg kom med der. ;) cyano lægger sig som sådan et sammenhængende lag, som man let kan pille af. Sådan gør alger ikke ligefrem, de sidder ofte godt fast på substratet.
Du kan lave cyanotesten, for at fastslå om det er cyano eller ej.

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Cyanobakterier" onclick="window.open(this.href);return false;

Uanset hvad det er, er ovennævnte tiltage stadig et must for at udrydde det.

Mht phosphat, så anskaf dig et testkit. Forhandlere er gode at handle med, men ikke altid lige gode til at få råd om diverse problematiker og tiltag. Skriv herinde i stedet. Bare et råd. :)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg har samme alger i mit. Brun- og grønalger, der danner luftbobler over det hele. Som Carsten nævner, så hæver man blot koncentrationen hver gang man hælder nyt vand på. Jeg glæder mig derfor til at komme hjem i dag og få skiftet de første 10 liter vand. Jeg har kun et Fluval edge 23 L og hælder derfor ofte vand på. No wonder at jeg har fået alger over det hele. Jeg er sikker på at du har samme problem. Jeg bor også på fyn. Og mit vand er ikke fantastisk :D
o_O
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Haha okay jeg værdsætter jeres råd. Mange tak, jeg er ladet op til endnu en omgang, Tak til alle bidragsydere:-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Her er lidt erfaringer

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=64419" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men syntes ofte at mange er skræmt over at bruge chemiclean...... Jeg havde store problemer med cyano og masser af luftbobler. Jeg skiftede vand og sugede alt det op jeg overhovedet kunne, i flere måneder, og ligemeget hjalp det. Mine værdier er helt i top og ihvertfald fald slet ikke noget der kunne være skyld i det. Så jeg tænkte at det var værd at prøve med chemiclean. Jeg fulgte anvisningen og der skal næsten ingen ting til. Og vupti i løbet af tre dage var de ALLE væk, og jeg mener helt væk.
Det kan godt være at nogen mener det er skidt at bruge den slags, men det virker. Og så skader det ikke noget som helst andet. Alle mine koraller fisk og andet lever i bedste velgående, og korallerne vokser fint.
Så jeg kan klart anbefale at prøve med chemiclean.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Ulrik skrev:Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men syntes ofte at mange er skræmt over at bruge chemiclean...... Jeg havde store problemer med cyano og masser af luftbobler. Jeg skiftede vand og sugede alt det op jeg overhovedet kunne, i flere måneder, og ligemeget hjalp det. Mine værdier er helt i top og ihvertfald fald slet ikke noget der kunne være skyld i det. Så jeg tænkte at det var værd at prøve med chemiclean. Jeg fulgte anvisningen og der skal næsten ingen ting til. Og vupti i løbet af tre dage var de ALLE væk, og jeg mener helt væk.
Det kan godt være at nogen mener det er skidt at bruge den slags, men det virker. Og så skader det ikke noget som helst andet. Alle mine koraller fisk og andet lever i bedste velgående, og korallerne vokser fint.
Så jeg kan klart anbefale at prøve med chemiclean.
Det er ikke cyano han har....
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Nej, det er det tilsyneladende ikke. Men et godt tip nevertheless!
Har bestilt omvendt Osmoseanlæg, og har tunet skummeren. Vil sige de ser meget lovende ud med skummeren! Men obs at man efter min umiddelbare erfaring skal have vand linien noget højere end angivet på skummer kroppen ("bølgerne" på siden). Se f.eks i videoen hvor vandstanden han stiller sin skummer i er højere end det man normalt anbefaler:f3:
Er den lavere syntes jeg den er meget vanskelig at indstille.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Huskede du at få et harpiks/silikat filter med i anlægget?
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Hejsa!

Jeps det skulle komme med. Røg på det her:
http://saltvandsudstyr.dk/butik/osmose/ ... nps-detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Så kn jeg altid spamme Jones hvis der bliver problemer! :y
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af MrMox »

Syntes jeg skylder at sige: Super tips! RO vand har da godt nok reddet baljen. Kan kun sige mange tak...Nu er det jo ligefrem sjovt :K
-Og så kan andre jo "lære" at der tilsyneladende ikke skulle mere til, end vandskift med RO-vand :GO
Vedhæftede filer
Starten!
Starten!
Tak!
Tak!
Nææææhh...Gad man da så alligevel!
Nææææhh...Gad man da så alligevel!
Så gider man sådan en!! Bare ørgeligt den gemmer sig i hjørnet?
Så gider man sådan en!! Bare ørgeligt den gemmer sig i hjørnet?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"