"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Planarier....????? Hjælp

Forum for generel snak omkring saltvand.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af johanne86 »

Mikki skrev:Har en koral der havde dem på sig tidligere idag, de er nu væk efter et ferskvands dyp :GO
hvis de ikke er over det hele i baljen er det vel os en mulighed for dig?
Ja det kunne være jeg skulle prøve det.
De sidder specielt på en enkelt ricorda yuma og i dag har jeg også set nogen på en lobophyllia.

Jeg er bare ikke særlig fortrolig med de der ferskvandsdyp. Er mega bange for at korallerne går til af det.
Men er princippet ikke bare, at vandtemperaturen skal være den samme og så skal dyppet være i hvad - 5 sekunder max eller sådan noget?
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af johanne86 »

KasperT skrev:Jeg har haft disse planarier i lang tid nu og min LSD ser ikke ud til at spise dem. Tror man skal være lidt heldig for at den gider.

Havde en scooter i en periode, den tog dem heller ik.

Den eneste jeg har haft held med er seksstribet gylte. Den var tilgengæld effektiv.

De har ikke gjort noget skade i mit akvarie, så har ikke gjort så meget for at udrydde dem.
Men hvis jeg får bestanden langt nok ned så får de en gang flatworm exit. Tør ikke så længe der er så mange :-(
Jeg har allerede en seksstribet wrasse, men den tager dem ikke. Derfor ville jeg forsøge med LSD fisken. Jeg havde også muligheden ofr at købe en scooter blenny, men på lang sigt ville jeg bare hellere ha en LSD fisk. I kender måske problematikken: "praktisk vinterjakke kontra smart og moderne vinterjakke"! :biggrin: Men jeg begynder at tvivle på om det var det rigtige valg med LSD fisken. Jeg undlod at købe begge fisk fordi jeg tænkte at der ikke ville være helt nok mad til dem. Akvariet er 430 liter med måske 50-75 kg sten / jeg aner ikke hvor mange kg sten!
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af Mikki »

johanne86 skrev:
Mikki skrev:Har en koral der havde dem på sig tidligere idag, de er nu væk efter et ferskvands dyp :GO
hvis de ikke er over det hele i baljen er det vel os en mulighed for dig?
Ja det kunne være jeg skulle prøve det.
De sidder specielt på en enkelt ricorda yuma og i dag har jeg også set nogen på en lobophyllia.

Jeg er bare ikke særlig fortrolig med de der ferskvandsdyp. Er mega bange for at korallerne går til af det.
Men er princippet ikke bare, at vandtemperaturen skal være den samme og så skal dyppet være i hvad - 5 sekunder max eller sådan noget?
Jeg dyppede kun ca 2 sek og de dryssede af. Kan se der er 3 stk tilbage så imorgen får den et dyp mere. Min er den der ligner yuma dog ikke en ricordia. Kan ikke huske navnet. Den trak sig samme. I ca 5 min og stod derefter foldet ud som før
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af johanne86 »

Ok, så er jeg mere rolig. Det tror jeg at jeg vil prøve. :)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af nybegynder »

pederrevnørd skrev:Planarier kommer også fordi der er for meget overskudsfoder til dem.
Hvis du begynder at fodre væsnetligt mindre, så forsvinder de over tid.

Med andre ord - du holder dem i live

Scooterblennier hjælper, men kombiner med ovnst, så er der ingen grund til at bruge meds.
Om limegrøb gylte hjælper - måske, men den er ligeså upålidelig somd en seksstribede.

Mvh
Peder
Takker for Info mon ikke os den lime spiser nogle af dem ;)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af MoG »

Jeg havde i mit gamle Akvarie et relativt stort udbrud af planarier. Gjorde intet, men de forsvandt ... Ved ikke om Nogle af mine fisk tog dem, men det var ikke noget jeg så! Det gik i hvertfald i sig selv igen ..
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af PoulD »

Sjovt som der hvert år når nætterne bliver længere, synes at starte nærmest en epidemi med flade bugs. Men som jeg sagde til Peder sidst han havde problemet, kan de udryddes med malathion eller liniment
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Planarier....????? Hjælp

Indlæg af pederrevnørd »

Helt enig Poul,

Men synes det er blevet sværre og sværre at få fat i Malathion - meget lettere i gamle dage.
Og hvad fa......, nogle mennesker bruger blå flasker, du bruger blå piller.

Din kone tænder ved at slukke............. Lyset :K


Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"