"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Her kan I se en udvalgt samling af forummets tråde, der indeholder værdifuld viden
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Hej alle,

Som alle ved er jeg en ivrig saltvandsakvarist, og jeg elsker vores forum.

Jeg synes at vi mangler en tråd, som omhandler det mest almindelige, og samtidig den måske største udfordring vi alle har - eller får på et tidspunkt i vores baljer. ALGER
Sådan skal det ikke se ud ......
Sådan skal det ikke se ud ......
image.jpg (39.38 KiB) Vist 50238 gange
Tråden startes som en debattråd, hvor vi alle hver især kan lægge billeder op af vores alger, således at vi kan hjælpe med ID, og kur.

----------------------------"--------------------------

Ordforklaring:

Carbon:
Er på dansk kulstof, og dækker over følgende:
VSV, Sukker, Zeostart3, Zeofood7, Biopellets, eddike, vodka mm.
Altsammen er det foder til bakterier, som derefter reproducerer, og fjerner No3.
Vær opmærksom på at det IKKE må forvekles med aktivt kul.

P:
Dækker i denne tråd over uorganisk fosfat, som er den største kilde til alger. Korrekt betegnelse er Po4
Vær opmærksom på at der i andre tråde også skrives P, hvor det kan dække over organisk P(fosfor) som vi gerne vil have i små mængder i baljen.

N:
Dækker i denne tråd over nitrat, som er den næststørste kilde til alger. Korrekt betegnelse er No3.
Vær opmærksom på at der i andre tråde nævnes N som enten Næring/Nitrogen, og hvor No3 er slutproduktet af det nitrogene kredsløb.

K:
Nævnes i denne tråd, under NPK, som er det der står på jeres gødning til haven, og det indeholder sjovt nok No3, Po4 og Kalium.
Kalium bruges ofte til at fremme blå farver på SPS, dog skal værdien ikke højere end ca 425, da det også som No3 og Po4 er næring til uønskede alger.

CUC:
Dækker i denne tråd over Clean Up Crew, og er på "dansk" rengøringsholdet. Dvs de dyr i kan købe, som på naturlig vis vil holde bestanden af visse typer alger nede.
Tuxedo søpindsvin
Tuxedo søpindsvin
Et link til een af de bedste algespisere

http://www.advancedaquarist.com/blog/an ... edo-urchin" onclick="window.open(this.href);return false;




AEFW:
Forkortelse for et skadedyr som er en fladorm, som desværre ofte findes i Acropora.
Acropora Eating Flat Worm.

FE:
Er den kemiske betegnelse for jern, som ofte er en årsag til alger.(dog ikke så ofte som de ovenstående).
Bruges ofte som farvetuner til at fremme grønne farver på Acropora og andre SPS.

I en tråd om alger, gælder det først og fremmest om at fjerne overskuddet af næringsstoffer, således at algerne kan "sultes" ud.

Når det problem(algerne) er væk, er der andre tråde, som vejleder om korrekt næring til fx Acropora.

Vores baljer skal nemlig ikke være sterile :y

---------------------------"-------------------------

Når alt kommer til alt, så handler vores hobby jo nærmest om algekontrol - afbalanceret på en således måde at de alger vi ønsker at beholde trives(zoox)

Jeg vil påstå at samtlige i vores forum enten har haft problemer, eller vil få problemer med alger.

Nedenfor vil jeg starte tråden op med nogle af de mest almindelige, og mine(ikke en facitliste) forslag til hvordan man kommer af med dem - mit håb er at vi alle får et fælles levende opslagsværk, som hjælper vores hobby og i sidste ende vores koralller og fisk(beklager kære "Hugo")


Billedserie
Diatomer, kiselalger, brunalger
Diatomer, kiselalger, brunalger
image.jpg (25.87 KiB) Vist 51166 gange
Diatomer
er typisk den første alge vi alle stifter bekendtskab med.
Typisk er det i opstarten, og vær glad for den. Denne alge er i opstarten grundlaget for at der kan findes pods etc senere - den er genial føde for disse.

Algen forsvinder typisk efter 2-4 uger, og derefter ser man den aldrig igen.
Bruger man hanevand, er der så meget kisel i dette at de aldrigvil forsvinde - så et godt råd, både her og med andre alger er R/O osmoseanlæg - det sparer os for mange alger :y

Snegle elsker iøvrigt disse alger, så ingen problemer med at komme af med den.
Rowa fjerner også diatomer, men for balancen i akvariet og hensynet til småkravl anbefaler jeg at lade indkøringsfasen tagen sin tid - En klovborg ost tager den tid en Klovborg ost tager.

Køb eventuelt en pakke tålmodighed, hos din nærmeste saltpusher.
Cyano - Red Slime
Cyano - Red Slime
image.jpg (23.47 KiB) Vist 51166 gange
Brun slimalge
Brun slimalge
image.jpg (52.64 KiB) Vist 50318 gange
Cyano
er ikke en alge, men rent faktisk en bakterie.
Det er en af de alger vi alle kommer til at have, og man skal helst tage dem i opløbet.

Cyano forekommer i alle farver, og de har fået mange akvarister til at give op.

Forebyggelse:
Sørg for ordentlige og stabile værdier.
Typisk er der for meget P i vandet, og N kan være lav. google evt red field ratio.

(http://www.reefcentral.com/forums/showt ... p=19662867" onclick="window.open(this.href);return false;)

Pas på med for dybt bundlag(samler skidt)
Vsv, carbon etc er perfekt til at fjerne no3, men giver ofte cyanoudbrud.(PAS PÅ)
Vær meget forsigtig med Aminosyrer, koralfoder og SpongePower
Brug Po4 fjernende midler, såsom Rowaphos eller Seaklear
Pas på med lystiden, og forkert kelwin.
Ordentlig vandbevægelse
Afstem import(fodring) med eksport(vandskifte og skummer)

Kur:
Udover ovenstående, er der mange ting der kan bidrage

Ved mindre udbrud:
Sangokai N vil afhjælpe hvis N og P ikke er i balance, og N er for lav.
KZ biomate fjerner P og detritus fra bundlag
KZ Cyanoclean(ingen personlig erfaring)
Manuel fjernelse
Minimer lystid

Hvis dette ikke virker, anbefales boyds chemiclean - men det bør være sidste udvej.
Cyano er rent faktisk let at komme af med, men det kræver tålmodighed.

Gør jer selv den tjeneste at sige at det skal tage 30 dage at fjerne Cyano - alto for ofte ser jeg folk gå for drastisk til værks, og bombe baljen til med Seaklear etc - og så bliver kuren blot et nyt problem.

Gå heller ikke i panik pga lidt cyano - det skal være i baljen. Det er naturligt at have lidt ved overløb etc.
Det findes også i naturen.

Bryopsis
Bryopsis
image.jpg (13.65 KiB) Vist 51166 gange
Bryopsis
er også en af de mere almindelige alger i vores baljer.
Nogle kalder den en rentvandsalge - og det er korrekt at Bryopsis findes i succesfulde akvarier.
De kan være svære at komme af med pga dette, men. N og P er de almindelige "synder" som giver Bryopsis.

Forebyggelse:

Udover hvad der er nævnt ifbm fjernelse af Cyano.

Hold Po4 <0,03
Manuel fjernelse, er let med en lille tang
CUC bestående af de mindste eremitkrebs
Kiruger og Hugo spiser sjældent denne alge, men Rævefjæs har jeg personligt haft succes med.

Kur:
Rowaphos eller Seaklear
Hæv Mg til 1600(langsomt) må ikke overstige 1750.
Reefcentral påstår at det kun hjælper med. Mg fra Kents Marine, men tror det er en "and" (erfaring fra Peder, Kents Tech VIRKER)

Personligt bruger jeg den lille smule bryopsis jeg har til at måle min P.
Når min Bryopsis er brunlig, og ikke vokser, så er min P perfekt.
Når den begynder at gro, og bliver grøn - så doserer jeg ekstra Biomate, Seaklear eller Rowaphos, samt et ekstra vandskifte - og få dage efter er min Bryopsis igen brun.

Trådalger
Trådalger
image.jpg (22.2 KiB) Vist 51166 gange
Trådalger
Trådalger
image.jpg (24.93 KiB) Vist 51166 gange
Derbesia - grøn trådalge
Derbesia - grøn trådalge
image.jpg (44.09 KiB) Vist 50533 gange
God blanding af Grønne trådalger
God blanding af Grønne trådalger
image.jpg (66.1 KiB) Vist 50318 gange
&quot;Beskidte&quot; blandingsalger - dårlige vandværdier, typisk høj Po4
"Beskidte" blandingsalger - dårlige vandværdier, typisk høj Po4
image.jpg (40.37 KiB) Vist 49825 gange
Jonas flotte billede af Red turf
Jonas flotte billede af Red turf

Grønne og brune trådalger kan hurtigt overvokse et akvarie, hvor forurening af typisk NPK er problemet.

Fortvivl ikke, og ty ikke til medicin.

Ud over hvad der skrives om de andre alger, så spises disse alger ofte af Clean Up Crew(cuc)

Før Tuxedo
Før Tuxedo
Efter Tuxedo
Efter Tuxedo
Udover gode vandværdier, så er der et utal af dyr som afhjælper situationen:

Kiruger
Rævefjæs
Hugo
Søharer, snegle og eremitter

Et godt "husråd" er at rense levende brugt sten. De er typisk fyldt med P, og kan med fordel renses inden brug i Seakear eller Brintoverilte.

Har i købt LS fra et perfekt kørende akvarie, behøves dette naturligvis ikke.
Green film algae
Green film algae
image.jpg (27.77 KiB) Vist 50533 gange
Green film algae
som typisk ses på vores ruder er et tegn på for meget NPK,
De behandles næsten som Derbesia, men snegle og algemagnet er den letteste kur - udover lavere næringsindhold.

Advarsel! Disse alger skal komme på jeres ruder, men ikke dagligt - kommer de ikke er jeres miljø for sterilt/rent, og koraller mangler næring. Tak til Ole for billede og ID.

Cotton Candy
Cotton Candy
Cotton Candy
Denne alge er rent faktisk smuk, men får den lov kan den som flere andre brede sig uhæmmet.

Bedste metode til at fjerne denne er manuelt, og med hjælp af CUC
Desværre har denne alge en tendens til at sætte sig dybt i Seriatopora etc, hvor det er svært at komme til. Igen er en god tynd pincet/tang et uundværligt værktøj.
Cotton candy - manuel fjernelse
Cotton candy - manuel fjernelse
image.jpg (45.33 KiB) Vist 50238 gange
Bedste CUC er søharer, turbosnegle, smaragdkrabber, sally Lightfoot og de fleste små eremitter.
Ilfg Søren Minedykker tager Papegøjefisken den også(den reefsafe!) :biggrin:

Hermed også input sakset fra Morten MOG! Omkrings hans vej til udrydelse af disse :-)
Vil hermed give en lille Update på det "red cotton algea" problem jeg havde ..

Jeg er nu , efter nogle måneder , sluppet 99.9% af med dem! Håber den sidste smule forsvinder inden længe .. :pray:
Har INTET brugt af kemi for at komme dem til livs! Det havde jeg besluttet mig for skulle være sidste udvej .. Vejen frem måtte være den naturlige.. :wink:

Måden jeg har fået dem væk på, er delvis manuel fjernelse og dyr der har ædt dem..
Mexicanske turbo snegle (turbo fluctuosa) , og følgende tre søpindsvin: diadema setosum (langpigget), mespilia globulus (tuxedo) og tripneusters gratilla (Halloween sea urchin)..
Det bedste er selvfølgelig at gribe ind over for problemet så snart man observerer det, da det kan være et problem for dyrerne der skal æde dem, hvis "alge-boldene " når at blive for store!
Jeg begik den fejl at lade de små totter være da jeg fik dem i sommers , da jeg ikke syntes de voksede stærkt, og egentlig ikke var et problem! :snooty:

Jeg fik fjernet det over tid, ved at børste stenene med en tandbørste (de er nemme at fjerne!) engang imellem og så fange algerne i vandet med et lidt større fiskenet.. De små rester af totter kaster div. Dyr sig gerne over! Og specielt søpindsvinene gnasker sten og søjler HELT rene , så der igen kan komme flotte kalkalger..
Dinoflagellater - &quot;dinoer&quot;
Dinoflagellater - "dinoer"
image.jpg (11.73 KiB) Vist 51115 gange
Dinoflagellater
er vel nok den værste alge man kan få i sin balje.(se update længere nede dog)
Typisk minder den om brun cyano, med luftbobler. Derudover er det et sikkert tegn, når ens snegle dør, dinoen indeholder gift for snegle, og meget få om nogen CUC spiser denne.

Sørg for at holde P nede, og grib ind asap du ser denne alge. Er det på bundlaget, så sug det op.
Er det på sten, så tag om muligt stenen op for at gøre den ren.

Sluk lyset i 3 dage, og brug filtervat, aktivt kul og Rowa/Seaklear.
Agressiv afskumning og minimal fodring er et must.

Sidst men ikke mindst, bed til den store revgud :be:

Sidste udvej er fx DinoXal, men det er et meget potent middel, som jeg ikke finder så "reefsafe" som producenten skriver.

Update på Dinoer Obs obs obs :

Det ser ud til at denne alge oftest kommer i baljer som lider af fosfat(po4) mangel - så vær meget op ærksom herpå - og hvad dine værdier er, inden du begynder kur.

Flere har på det seneste fået fjernet Dinoer, ved at hæve Po4. Dette medfører at der efterfølgende kommer Cyano eller grønalger, men de er jo ugiftige, og lette at fjerne :biggrin:
KasperT blog
KasperT blog
Læs hermed KasperT udmærkede indlæg om forløbet :GO
http://blog.klabbe.net/wordpress/opbygn ... -og-cyano/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeo brown slime
Zeo brown slime
image.jpg (28.17 KiB) Vist 50951 gange
Zeoalger!

En lille differentialdiagnose er hvad jeg kalder Zeoalger. Den ligner dinoer på en prik, men er ikke giftig for snegle, og fjernes på samme måde som alm. Cyano.
Den kommer oftest ved brug af Zeostart og Zeofood
Brun bakterie - ligner diatomer
Brun bakterie - ligner diatomer
Brun belægning - bakterie

Efter dialog med Sangokai, er det en normal bakterie at få, når Red Field Ratio ikke er i orden, og når N ikke er høj nok.
Kur er at dosere Nitrogen aka Nitrit og Nitrat, eller slukke skummer et par dage.
Selvfølgelig skal Po4 holdes nede samtidig.

Dette er ikke en personlig erfaring, men efter dialog med ovnst. (Opdatering følger)


Lyngbya Majuscula
Lyngbya Majuscula
image.jpg (43.94 KiB) Vist 51050 gange
Lyngbya
er slet ikke en alge, men i familie med cyanobakterien.
Den lever ofte i rent vand, og den kan være meget svær at komme af med.

Jeg har desværre selv haft en grim personlig erfaring med denne - kostede mig 80% af korallerne.(se nedenfor)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=52301" onclick="window.open(this.href);return false;

Idag ville jeg udover at bekæmpe den som Cyano, også hæve N, således at den ikke bliver den dominerende faktor. Det var ikke noget jeg havde kendskab til under mit udbrud.

Den minder om en "snavset" brun trådalge, men mere slimet.
Enkelte søharer skulle også gå på den.

Ingen medicinkure jeg prøvede havde impact på den :lipssealed:
Valonia - bobbelalge
Valonia - bobbelalge

Valonia
er en interessant og måske endda smuk alge - ihvertfald hvis man kun har et par stykker af dem.
De kan desværre brede sig lige så hurtigt som fx Derbesia(alm. Trådalge) og er de overalt, er det en nærmest umulig opgave at komme af med.

Forebyggelse og almindelig "maintenance" er væsentlig bedre end at lade stå til med denne alge.

Manuel fjernelse er forholdsvis nem. Dog må de ikke briste når de fjernes, da selve boblen indeholder tusindvis af kim/sporer - således spredes algen, og det ønsker vi jo ikke.
Lader man dem blot sidde kan de vokse sig ufatteligt store - andre igen danner hele samfund af algen, således at de sidder fast i store plader.

Udover gode vandværdier er CUC den nemmeste måde at fjerne disse på.

Mithrax krapper, eremitter samt rævefjæs og Naso spiser disse(ofte)samtidig er det smukke og interessante dyr.
Jeg kan personligt se hvor stor en forskel disse algeædere bidrager med, idet mit refugium har en del af disse, mens der ikke findes nogle i DT.
Botryocladia skottsbergii - kaldet rød Valonia
Botryocladia skottsbergii - kaldet rød Valonia
image.jpg (59.05 KiB) Vist 49098 gange
Rød Valonia

Takker AndersGS mange gange for det utroligt smukke foto.

I dette tilfælde er den smuk, men iflg RC kan den blive en plage, som flere andre alger.
Har ikke personlig erfaring med denne alge, så hermed link til RC

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1470051" onclick="window.open(this.href);return false;

White slime &quot;algae&quot;
White slime "algae"
White slime algae
er slet ikke en alge. Når jeg har den med her, er det fordi den forekommer oftere og oftere i vores baljer.

Denne "snot" agtige hvide/gennemsigtige ting ER en bakterie, og den ses oftest, hvis ikke udelukkende i baljer, hvor der bruges Carbon tilsætninger ala VSV, Zeo, vodka samt dosering af bakterier fra forskellige producenter fx. KZ, Prodibio, Dr.timms etc etc.

Disse belægninger er et tegn på at en overdosering af enten foderet til bakterierne(kulstoffet) eller selve bakterien overdoseres.

Kur er meget simpel:
Stop med at dosere, og belægningen forsvinder i løbet af få dage.
Derefter halverer du din dosis.
Rød trådalge, rhodophyta) kan vaere gelidiopsis
Rød trådalge, rhodophyta) kan vaere gelidiopsis
image.jpg (107.72 KiB) Vist 50533 gange
Ovenstående alge er pt uden 100% ID
Det smukke billede er leveret af Joekill.

Beskrevet kur var en Kaninfisk som spiste det hele :y

Red turf algae
Red turf algae
image.jpg (112.39 KiB) Vist 50520 gange
Red turf algae
billede og beskrivelse er leveret af Dennis.
Hos Dennis klarede Mexikanske turbosnegle problemet.

Rævefjæs/Kaninfisk vil formentlig også hjælpe her.
Neomeris annulata, pryd alge
Neomeris annulata, pryd alge
image.jpg (64.23 KiB) Vist 50005 gange
Neomeris annulata, ude af kontrol
Neomeris annulata, ude af kontrol
Neomeris annulata

Er en smuk alge som undertiden dukker op, typisk er det en velkommen gæst, da den er et tegn på at tingene spiller - præcis som vores elskede røde kalkalge er denne også en kalkalge.
Den lever i rent vand, og årsag til at jeg har den med her, er at den enkelte gange breder sig ukontrollerbart i akvariet.

Jeg kender ikke til nogen dyr som spiser den, dog evt søpindsvin. Ellers er det manuel fjernelse.
Kun ved mange - lidt af disse synes jeg personligt er lige så smukke som bla Halimeda.
Lobophora - &quot;rubberalgae&quot;
Lobophora - "rubberalgae"
Lobophora

Kendes på at den føles som gummi - mig bekendt eneste alge der har dette særpræg.
Bør fjernes manuelt med kniv, nedendfor KasperT's personlige erfaring(samt RC)


Mithrax ser ikke ud til at gide spise det.
Prøver med et pindsvin som de foreslår på RC.
Går det helt galt og invadere baljen bliver sidste udvej en Naso som flere har heft held med på RC, synes bare det er lidt voldsomt at købe en Naso bare for det når jeg kan se folk har svært ved at få den til at overleve i længden
Stenene er limet fast i baljen og det sidder på et stort område, så manuel fjerning bliver nok svært og andre skriver også at de ikke har haft held med det"


Tak til KasperT for det flotte billede :y

Mine egne beskrivelser vil løbende blive udvidet - efterhånden som jeg får tiden.


-------- det var mit indlæg, masser af alger i stuerne, som ikke er beskrevet i de første linier------

Lad os få gang i tråden, hjælpe hinanden, og få et flottere rev i stuen :y


Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd man 23. feb 2015 22:02, rettet i alt 46 gange.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Macdoo »

Nice. Tak for et godt og langt indlæg


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Hareskov »

Tak for et godt indlæg :y
Jeg fandt denne på bagsiden af en sten, regner med at det er en Bryopsis alge
IMG_1177.JPG
Andre bud ?
PS det er den bagerste jeg mener


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Mikki »

Hvor var det bare et godt initiativ Peder ;) er sikker på denne tråd bliver en ny lille håndbog der kan spare os alle for rigtig mange nye opslag om tilsvarende :GO


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Det er ikke Bryopsis, den ligner en fjer.
Det ku være Halimeda eller Caulerpa, men tror vi skal få flere bud ind fra andre :-)

Halimeda er iøvrigt en kalkalge
Halimeda
Halimeda
image.jpg (32.02 KiB) Vist 51091 gange


Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Hareskov »

Hej Peder

Jeps den ligner den faktisk meget godt Halimedia opunita, fandt den her : http://www.saltcorner.com/LMAM/ShowChap ... apterID=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Hareskov skrev:Hej Peder

Jeps den ligner den faktisk meget godt Halimedia opunita, fandt den her : http://www.saltcorner.com/LMAM/ShowChap ... apterID=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Anders
Hej Anders,

Halimedaen er en fin alge - nogle foretrækker dem rent faktisk i baljen, på lige fod med de kendte røde vi altid stræber efter på vores ls.

Med mindre din balje er i opstartsperioden, så har du for mange trådalger og for meget P, men det er du nok klar over .
Tak for dit indlæg :GO

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Hareskov »

pederrevnørd skrev:
Hareskov skrev:Hej Peder

Jeps den ligner den faktisk meget godt Halimedia opunita, fandt den her : http://www.saltcorner.com/LMAM/ShowChap ... apterID=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Anders
Hej Anders,

Halimedaen er en fin alge - nogle foretrækker dem rent faktisk i baljen, på lige fod med de kendte røde vi altid stræber efter på vores ls.

Med mindre din balje er i opstartsperioden, så har du for mange trådalger og for meget P, men det er du nok klar over .
Tak for dit indlæg :GO

Mvh
Peder
Hej Peder

Jeps er helt klar over det, og som du ved er det i opstartsfasen, billedet er vel godt 14 dage gammelt, og de andre alger er snart væk. Men den omtalte står der stadig :K den har faktisk formeret sig en smule med 2 nye skud.
De alm alger er oprydnings teamet, som blev sat i baljen i fredag, godt igang med at fjerne. :y

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af den_ »

Genial ide Peder.
Jeg døjede på et tidspunkt med red turf algen, en lilla rød kort håret alge tæppe ligende alge kan god minde lidt om hvis man maskine klipper håret i 2-3 mm. Det eneste der hjalp med at få dem fjernet var mexicanske turbo snegle
Vedhæftede filer
algae1109.jpg
algae1109.jpg (260.47 KiB) Vist 51021 gange


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

den_ skrev:Genial ide Peder.
Jeg døjede på et tidspunkt med red turf algen, en lilla rød kort håret alge tæppe ligende alge kan god minde lidt om hvis man maskine klipper håret i 2-3 mm. Det eneste der hjalp med at få dem fjernet var mexicanske turbo snegle
Og genialt input Dennis :GO
Alene det billede, og beskrivel af kur er med til at gøre tråden bedre :beer:

Hjælpe andre, det ka vi li!

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Engelquist »

Godt initiativ Peder:)
Jeg skynder mig at lægge tråden fast som opslag, så guldkornene ligger frit tilgængeligt øverst i forummet...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af joekill »

Fin tråd Peder.
Jeg slås ikke så meget med alger mere, men havde for nogle år tilbage et algeudbrud der bredte sig over hele akv i løbet af få mdr. Jeg ved ikke hvad algen hed.
Det var en blålig/rødlig alge, der var meget stiv og grenet i strukturen. Den kom ind med en koral, hvor der sad lidt på stenen, og det voksede desværre al for godt.
Når jeg prøvede at plukke det af, knækkede småstykker af og blæste rundt i akv og satte sig fast. Algen gror godt fast på LS og voksede selv på halvmørke steder.
Løsningen blev en kaninfisk, og det var effektivt. Samtidig blev cirkulation opgraderet, og jeg lavede dybere sandbund fra få cm til 10-12 cm.
Stoppede ved samme lejlighed med at proppe al mulig tilsætning i akv, brugte på det tidspunkt både amino, spongepower, aktiv kul, reefsnow olign.
Algen er væk for længst og det samme er kaninfisken. Den blev hurtig al for stor og fed. :biggrin:
red-alge.jpg
red-alge1.jpg
red-alge2.jpg
kaninfisk.jpg


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Cido »

Fin tråd og fint initiativ :)
Her slåsses der med cyano, lidt mere end hvad der kan accepteres :-/ og udover manuel fjernelse og lave næringsværdier er det planen at starte en kur med Kz produkter ;)
Jeg vil bruge: coral snow blandet med zeobak om aftenen når lyset slukker, og zeozym om morgenen inden jeg tager på job, i begge tilfælde vil jeg slukke skummeren i 2 timer ved dosering. Iflg. Udenlandske fora skulle dette kunne bekæmpe cyano, om det kan i vores akvarie vil tiden vise :)
Mvh Lars


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af peder »

Citat: Reefcentral påstår at det kun hjælper med. Mg fra Kents Marine, men tror det er en "and"
Helt uenig!! det eneste der har virket hos mig er netop Kents tech M. havde hævet min Mg til 2000 i flere uger uden effekt, da jeg gentog forsøget med Kents' forsvandt Bryopsis i løbet af knap 2 uger (hævede fra 1500 til 1800) Har gjort det mere en en gang!! Så den "and" kan du godt æde Mortensaften ;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

peder skrev:Citat: Reefcentral påstår at det kun hjælper med. Mg fra Kents Marine, men tror det er en "and"
Helt uenig!! det eneste der har virket hos mig er netop Kents tech M. havde hævet min Mg til 2000 i flere uger uden effekt, da jeg gentog forsøget med Kents' forsvandt Bryopsis i løbet af knap 2 uger (hævede fra 1500 til 1800) Har gjort det mere en en gang!! Så den "and" kan du godt æde Mortensaften ;-)
HAHA Peder,

Den and, bliver således rettet(anrettet) :-)
Tak for input


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af johanne86 »

Rigtig godt indlæg. Og til alle dem, der hader cyanobakterier. Lige et lille funfact:

Cyanobakterier er årsagen til at der for mange millioner år siden blev dannet ilt på vores planet. Tænk lige på det, næste gang i kigger på en lille cyanokoloni i jeres akvarier. :)


625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Thue »

Dejlig tråd peder :GO

Selv har jeg døjet med en del alger pga gamle brugte sten som har været en del igennem, algen hedder derbesia og kan betegnes som grønne tråd alger men kan også leve under meget lav n og p, i mit tilfælde var både n og p 0 på test sæt, men algerne optager dem nok før de bliver mål bare i den frie vand søjle. Havde meget svært ved og håndtere dem så min løsning var og finde en fast lille dosis af seaklear og vodka som bliver styrret af dosserings maskine dagligt, samtidig med der blev høstet dagligt manuelt, og skrubbet med tandbørste, denne alge er der nærmest ikke nogen som helst cuc der vil røre, og kan overtage et helt akvarie meget hurtigt.

Med hensyn til bekæmpelse af bryopsis må jeg tilslutte mig den anden peders råd med hensyn til hævning af mg, så er det kent tech m der skal bruges, til førte kent t i mit over 10 dage hvor jeg hævede mg fra 1550 til 1650 og dette fik bryopsis til og visne og forsvinde, så det virker rigtig godt
Vedhæftede filer
foto.JPG


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har laenge prövet at bekämpe dem Men efter jeg har Set hvad algene har gjort i mit Refugium vil jeg gerne ha dem i displayet.
Angaaende Alge id vil jeg mene det er bedst at basere den paa Farven da det de faerreste af os der Bruger Mikroskop Til daglig


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Hougaard »

Vil blot lige tilføje Eric Borneman's meget gode argument:

"You do not have a algae problem, you might have a algae removal problem"

Alger er en fast del af et koralrev, faktisk så stor en del, at der er folk der mener det burde hedde et algerev :)

Så det handler om at have styr på alge afslætningen :)


lenny
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 4. mar 2013 15:35
11
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af lenny »

Jeg har lige opstarter dette akvarie (1 uge )
Og nu det kommet alger.
Er klar over at brun alger er normale.
Men hvad er det for nogle lange håragtige alger ?
Vedhæftede filer
image.jpg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af Carsten »

Det er tråd alger. Men de skal også komme.


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af joekill »

Hougaard skrev: Alger er en fast del af et koralrev, faktisk så stor en del, at der er folk der mener det burde hedde et algerev :)
Uden at generer trådens egentlige foremål, vil jeg gerne understøtte det med lidt billeder som er taget ved Marsa Alam, Rødehavet :wink:

Her er vandet så lavt at kirurgfiskene ikke kan komme og æde, så der er masser af bunlige slimede alger.
red sea alge.jpg
red sea alge1.jpg
Trekantede alger.
red sea alge2.jpg
Når det bliver en smule dybere kan kirurgfiskene æde af algerne.
red sea alge3.jpg
På lavandede steder med sandbund vokser der ofte Caulerpa lignende alger.
red sea alge4.jpg


:whistle: 200x60x60 = 720L
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af ole kekkonen »

Brun alger og makro alger som den kalk alge Padina paa det Förste billed er tegn paa rev i Degradering.der Vokser et hav af forskaellige alger paa grundt vand ogsaa i dk.sunde koralrev har Ikke tydelig spor af alger fordi de er kryptiske og smaa,de er inden i koraller(zooxantheller) Sediment og sten


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Johnny,

Det er ikke forstyrrende - kun dejligt med billeder af alger, og fra områderne omkring revet.

Dine flotte billeder tidligere(rødalgerne) fik du nogensinde lavet en iD af disse ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Opdateret med Valonia :-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af ole kekkonen »

grøn alge og tydelig spor fra turbo snegl radula
Vedhæftede filer
P1090131.JPG


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:grøn alge og tydelig spor fra turbo snegl radula
Fedt billede Ole :GO

Har du en id af denne, så synes jeg bestemt den skal med i oversigten - vi kender den jo allesammen, og den skal findes i baljen, omend gerne i lidt mindre mængder.

Oversigt i toppen er i øvrigt netop opdateret med "white slime algae"

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af ole kekkonen »

Chlorophyta og sneglen er en Trochus Art


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:Chlorophyta og sneglen er en Trochus Art
Perfekt Ole, tak :GO

Det var så endnu en ID, og selv om det er den vi ser oftest kendte jeg ikke navnet på den :y

Og vi kan vel godt være enige om at begrænse næring, samt brug af CUC og den gode gammeldags algemagnet er metoden til at holde disse nede.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, iD og kur

Indlæg af ole kekkonen »

Chlorophyta er grön alger,traad alger derbesia arter,caulerpa osv;)


Besvar

Tilbage til "Læsehjørnet"