Som alle ved er jeg en ivrig saltvandsakvarist, og jeg elsker vores forum.
Jeg synes at vi mangler en tråd, som omhandler det mest almindelige, og samtidig den måske største udfordring vi alle har - eller får på et tidspunkt i vores baljer. ALGER
Tråden startes som en debattråd, hvor vi alle hver især kan lægge billeder op af vores alger, således at vi kan hjælpe med ID, og kur.
----------------------------"--------------------------
Ordforklaring:
Carbon:
Er på dansk kulstof, og dækker over følgende:
VSV, Sukker, Zeostart3, Zeofood7, Biopellets, eddike, vodka mm.
Altsammen er det foder til bakterier, som derefter reproducerer, og fjerner No3.
Vær opmærksom på at det IKKE må forvekles med aktivt kul.
P:
Dækker i denne tråd over uorganisk fosfat, som er den største kilde til alger. Korrekt betegnelse er Po4
Vær opmærksom på at der i andre tråde også skrives P, hvor det kan dække over organisk P(fosfor) som vi gerne vil have i små mængder i baljen.
N:
Dækker i denne tråd over nitrat, som er den næststørste kilde til alger. Korrekt betegnelse er No3.
Vær opmærksom på at der i andre tråde nævnes N som enten Næring/Nitrogen, og hvor No3 er slutproduktet af det nitrogene kredsløb.
K:
Nævnes i denne tråd, under NPK, som er det der står på jeres gødning til haven, og det indeholder sjovt nok No3, Po4 og Kalium.
Kalium bruges ofte til at fremme blå farver på SPS, dog skal værdien ikke højere end ca 425, da det også som No3 og Po4 er næring til uønskede alger.
CUC:
Dækker i denne tråd over Clean Up Crew, og er på "dansk" rengøringsholdet. Dvs de dyr i kan købe, som på naturlig vis vil holde bestanden af visse typer alger nede.
Et link til een af de bedste algespisere
http://www.advancedaquarist.com/blog/an ... edo-urchin" onclick="window.open(this.href);return false;
AEFW:
Forkortelse for et skadedyr som er en fladorm, som desværre ofte findes i Acropora.
Acropora Eating Flat Worm.
FE:
Er den kemiske betegnelse for jern, som ofte er en årsag til alger.(dog ikke så ofte som de ovenstående).
Bruges ofte som farvetuner til at fremme grønne farver på Acropora og andre SPS.
I en tråd om alger, gælder det først og fremmest om at fjerne overskuddet af næringsstoffer, således at algerne kan "sultes" ud.
Når det problem(algerne) er væk, er der andre tråde, som vejleder om korrekt næring til fx Acropora.
Vores baljer skal nemlig ikke være sterile

---------------------------"-------------------------
Når alt kommer til alt, så handler vores hobby jo nærmest om algekontrol - afbalanceret på en således måde at de alger vi ønsker at beholde trives(zoox)
Jeg vil påstå at samtlige i vores forum enten har haft problemer, eller vil få problemer med alger.
Nedenfor vil jeg starte tråden op med nogle af de mest almindelige, og mine(ikke en facitliste) forslag til hvordan man kommer af med dem - mit håb er at vi alle får et fælles levende opslagsværk, som hjælper vores hobby og i sidste ende vores koralller og fisk(beklager kære "Hugo")
Billedserie
Diatomer
er typisk den første alge vi alle stifter bekendtskab med.
Typisk er det i opstarten, og vær glad for den. Denne alge er i opstarten grundlaget for at der kan findes pods etc senere - den er genial føde for disse.
Algen forsvinder typisk efter 2-4 uger, og derefter ser man den aldrig igen.
Bruger man hanevand, er der så meget kisel i dette at de aldrigvil forsvinde - så et godt råd, både her og med andre alger er R/O osmoseanlæg - det sparer os for mange alger

Snegle elsker iøvrigt disse alger, så ingen problemer med at komme af med den.
Rowa fjerner også diatomer, men for balancen i akvariet og hensynet til småkravl anbefaler jeg at lade indkøringsfasen tagen sin tid - En klovborg ost tager den tid en Klovborg ost tager.
Køb eventuelt en pakke tålmodighed, hos din nærmeste saltpusher.
Cyano
er ikke en alge, men rent faktisk en bakterie.
Det er en af de alger vi alle kommer til at have, og man skal helst tage dem i opløbet.
Cyano forekommer i alle farver, og de har fået mange akvarister til at give op.
Forebyggelse:
Sørg for ordentlige og stabile værdier.
Typisk er der for meget P i vandet, og N kan være lav. google evt red field ratio.
(http://www.reefcentral.com/forums/showt ... p=19662867" onclick="window.open(this.href);return false;)
Pas på med for dybt bundlag(samler skidt)
Vsv, carbon etc er perfekt til at fjerne no3, men giver ofte cyanoudbrud.(PAS PÅ)
Vær meget forsigtig med Aminosyrer, koralfoder og SpongePower
Brug Po4 fjernende midler, såsom Rowaphos eller Seaklear
Pas på med lystiden, og forkert kelwin.
Ordentlig vandbevægelse
Afstem import(fodring) med eksport(vandskifte og skummer)
Kur:
Udover ovenstående, er der mange ting der kan bidrage
Ved mindre udbrud:
Sangokai N vil afhjælpe hvis N og P ikke er i balance, og N er for lav.
KZ biomate fjerner P og detritus fra bundlag
KZ Cyanoclean(ingen personlig erfaring)
Manuel fjernelse
Minimer lystid
Hvis dette ikke virker, anbefales boyds chemiclean - men det bør være sidste udvej.
Cyano er rent faktisk let at komme af med, men det kræver tålmodighed.
Gør jer selv den tjeneste at sige at det skal tage 30 dage at fjerne Cyano - alto for ofte ser jeg folk gå for drastisk til værks, og bombe baljen til med Seaklear etc - og så bliver kuren blot et nyt problem.
Gå heller ikke i panik pga lidt cyano - det skal være i baljen. Det er naturligt at have lidt ved overløb etc.
Det findes også i naturen.
Bryopsis
er også en af de mere almindelige alger i vores baljer.
Nogle kalder den en rentvandsalge - og det er korrekt at Bryopsis findes i succesfulde akvarier.
De kan være svære at komme af med pga dette, men. N og P er de almindelige "synder" som giver Bryopsis.
Forebyggelse:
Udover hvad der er nævnt ifbm fjernelse af Cyano.
Hold Po4 <0,03
Manuel fjernelse, er let med en lille tang
CUC bestående af de mindste eremitkrebs
Kiruger og Hugo spiser sjældent denne alge, men Rævefjæs har jeg personligt haft succes med.
Kur:
Rowaphos eller Seaklear
Hæv Mg til 1600(langsomt) må ikke overstige 1750.
Reefcentral påstår at det kun hjælper med. Mg fra Kents Marine, men tror det er en "and" (erfaring fra Peder, Kents Tech VIRKER)
Personligt bruger jeg den lille smule bryopsis jeg har til at måle min P.
Når min Bryopsis er brunlig, og ikke vokser, så er min P perfekt.
Når den begynder at gro, og bliver grøn - så doserer jeg ekstra Biomate, Seaklear eller Rowaphos, samt et ekstra vandskifte - og få dage efter er min Bryopsis igen brun.
Grønne og brune trådalger kan hurtigt overvokse et akvarie, hvor forurening af typisk NPK er problemet.
Fortvivl ikke, og ty ikke til medicin.
Ud over hvad der skrives om de andre alger, så spises disse alger ofte af Clean Up Crew(cuc)
Udover gode vandværdier, så er der et utal af dyr som afhjælper situationen:
Kiruger
Rævefjæs
Hugo
Søharer, snegle og eremitter
Et godt "husråd" er at rense levende brugt sten. De er typisk fyldt med P, og kan med fordel renses inden brug i Seakear eller Brintoverilte.
Har i købt LS fra et perfekt kørende akvarie, behøves dette naturligvis ikke.
Green film algae
som typisk ses på vores ruder er et tegn på for meget NPK,
De behandles næsten som Derbesia, men snegle og algemagnet er den letteste kur - udover lavere næringsindhold.
Advarsel! Disse alger skal komme på jeres ruder, men ikke dagligt - kommer de ikke er jeres miljø for sterilt/rent, og koraller mangler næring. Tak til Ole for billede og ID.
Cotton Candy
Denne alge er rent faktisk smuk, men får den lov kan den som flere andre brede sig uhæmmet.
Bedste metode til at fjerne denne er manuelt, og med hjælp af CUC
Desværre har denne alge en tendens til at sætte sig dybt i Seriatopora etc, hvor det er svært at komme til. Igen er en god tynd pincet/tang et uundværligt værktøj.
Bedste CUC er søharer, turbosnegle, smaragdkrabber, sally Lightfoot og de fleste små eremitter.
Ilfg Søren Minedykker tager Papegøjefisken den også(den reefsafe!)

Hermed også input sakset fra Morten MOG! Omkrings hans vej til udrydelse af disse

DinoflagellaterVil hermed give en lille Update på det "red cotton algea" problem jeg havde ..
Jeg er nu , efter nogle måneder , sluppet 99.9% af med dem! Håber den sidste smule forsvinder inden længe ..![]()
Har INTET brugt af kemi for at komme dem til livs! Det havde jeg besluttet mig for skulle være sidste udvej .. Vejen frem måtte være den naturlige..![]()
Måden jeg har fået dem væk på, er delvis manuel fjernelse og dyr der har ædt dem..
Mexicanske turbo snegle (turbo fluctuosa) , og følgende tre søpindsvin: diadema setosum (langpigget), mespilia globulus (tuxedo) og tripneusters gratilla (Halloween sea urchin)..
Det bedste er selvfølgelig at gribe ind over for problemet så snart man observerer det, da det kan være et problem for dyrerne der skal æde dem, hvis "alge-boldene " når at blive for store!
Jeg begik den fejl at lade de små totter være da jeg fik dem i sommers , da jeg ikke syntes de voksede stærkt, og egentlig ikke var et problem!![]()
Jeg fik fjernet det over tid, ved at børste stenene med en tandbørste (de er nemme at fjerne!) engang imellem og så fange algerne i vandet med et lidt større fiskenet.. De små rester af totter kaster div. Dyr sig gerne over! Og specielt søpindsvinene gnasker sten og søjler HELT rene , så der igen kan komme flotte kalkalger..
er vel nok den værste alge man kan få i sin balje.(se update længere nede dog)
Typisk minder den om brun cyano, med luftbobler. Derudover er det et sikkert tegn, når ens snegle dør, dinoen indeholder gift for snegle, og meget få om nogen CUC spiser denne.
Sørg for at holde P nede, og grib ind asap du ser denne alge. Er det på bundlaget, så sug det op.
Er det på sten, så tag om muligt stenen op for at gøre den ren.
Sluk lyset i 3 dage, og brug filtervat, aktivt kul og Rowa/Seaklear.
Agressiv afskumning og minimal fodring er et must.
Sidst men ikke mindst, bed til den store revgud

Sidste udvej er fx DinoXal, men det er et meget potent middel, som jeg ikke finder så "reefsafe" som producenten skriver.
Update på Dinoer Obs obs obs :
Det ser ud til at denne alge oftest kommer i baljer som lider af fosfat(po4) mangel - så vær meget op ærksom herpå - og hvad dine værdier er, inden du begynder kur.
Flere har på det seneste fået fjernet Dinoer, ved at hæve Po4. Dette medfører at der efterfølgende kommer Cyano eller grønalger, men de er jo ugiftige, og lette at fjerne

Læs hermed KasperT udmærkede indlæg om forløbet

http://blog.klabbe.net/wordpress/opbygn ... -og-cyano/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeoalger!
En lille differentialdiagnose er hvad jeg kalder Zeoalger. Den ligner dinoer på en prik, men er ikke giftig for snegle, og fjernes på samme måde som alm. Cyano.
Den kommer oftest ved brug af Zeostart og Zeofood
Brun belægning - bakterie
Efter dialog med Sangokai, er det en normal bakterie at få, når Red Field Ratio ikke er i orden, og når N ikke er høj nok.
Kur er at dosere Nitrogen aka Nitrit og Nitrat, eller slukke skummer et par dage.
Selvfølgelig skal Po4 holdes nede samtidig.
Dette er ikke en personlig erfaring, men efter dialog med ovnst. (Opdatering følger)
Lyngbya
er slet ikke en alge, men i familie med cyanobakterien.
Den lever ofte i rent vand, og den kan være meget svær at komme af med.
Jeg har desværre selv haft en grim personlig erfaring med denne - kostede mig 80% af korallerne.(se nedenfor)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=52301" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag ville jeg udover at bekæmpe den som Cyano, også hæve N, således at den ikke bliver den dominerende faktor. Det var ikke noget jeg havde kendskab til under mit udbrud.
Den minder om en "snavset" brun trådalge, men mere slimet.
Enkelte søharer skulle også gå på den.
Ingen medicinkure jeg prøvede havde impact på den

Valonia
er en interessant og måske endda smuk alge - ihvertfald hvis man kun har et par stykker af dem.
De kan desværre brede sig lige så hurtigt som fx Derbesia(alm. Trådalge) og er de overalt, er det en nærmest umulig opgave at komme af med.
Forebyggelse og almindelig "maintenance" er væsentlig bedre end at lade stå til med denne alge.
Manuel fjernelse er forholdsvis nem. Dog må de ikke briste når de fjernes, da selve boblen indeholder tusindvis af kim/sporer - således spredes algen, og det ønsker vi jo ikke.
Lader man dem blot sidde kan de vokse sig ufatteligt store - andre igen danner hele samfund af algen, således at de sidder fast i store plader.
Udover gode vandværdier er CUC den nemmeste måde at fjerne disse på.
Mithrax krapper, eremitter samt rævefjæs og Naso spiser disse(ofte)samtidig er det smukke og interessante dyr.
Jeg kan personligt se hvor stor en forskel disse algeædere bidrager med, idet mit refugium har en del af disse, mens der ikke findes nogle i DT.
Rød Valonia
Takker AndersGS mange gange for det utroligt smukke foto.
I dette tilfælde er den smuk, men iflg RC kan den blive en plage, som flere andre alger.
Har ikke personlig erfaring med denne alge, så hermed link til RC
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1470051" onclick="window.open(this.href);return false;
White slime algae
er slet ikke en alge. Når jeg har den med her, er det fordi den forekommer oftere og oftere i vores baljer.
Denne "snot" agtige hvide/gennemsigtige ting ER en bakterie, og den ses oftest, hvis ikke udelukkende i baljer, hvor der bruges Carbon tilsætninger ala VSV, Zeo, vodka samt dosering af bakterier fra forskellige producenter fx. KZ, Prodibio, Dr.timms etc etc.
Disse belægninger er et tegn på at en overdosering af enten foderet til bakterierne(kulstoffet) eller selve bakterien overdoseres.
Kur er meget simpel:
Stop med at dosere, og belægningen forsvinder i løbet af få dage.
Derefter halverer du din dosis.
Ovenstående alge er pt uden 100% ID
Det smukke billede er leveret af Joekill.
Beskrevet kur var en Kaninfisk som spiste det hele

Red turf algae
billede og beskrivelse er leveret af Dennis.
Hos Dennis klarede Mexikanske turbosnegle problemet.
Rævefjæs/Kaninfisk vil formentlig også hjælpe her.
Neomeris annulata
Er en smuk alge som undertiden dukker op, typisk er det en velkommen gæst, da den er et tegn på at tingene spiller - præcis som vores elskede røde kalkalge er denne også en kalkalge.
Den lever i rent vand, og årsag til at jeg har den med her, er at den enkelte gange breder sig ukontrollerbart i akvariet.
Jeg kender ikke til nogen dyr som spiser den, dog evt søpindsvin. Ellers er det manuel fjernelse.
Kun ved mange - lidt af disse synes jeg personligt er lige så smukke som bla Halimeda.
Lobophora
Kendes på at den føles som gummi - mig bekendt eneste alge der har dette særpræg.
Bør fjernes manuelt med kniv, nedendfor KasperT's personlige erfaring(samt RC)
Mithrax ser ikke ud til at gide spise det.
Prøver med et pindsvin som de foreslår på RC.
Går det helt galt og invadere baljen bliver sidste udvej en Naso som flere har heft held med på RC, synes bare det er lidt voldsomt at købe en Naso bare for det når jeg kan se folk har svært ved at få den til at overleve i længden
Stenene er limet fast i baljen og det sidder på et stort område, så manuel fjerning bliver nok svært og andre skriver også at de ikke har haft held med det"
Tak til KasperT for det flotte billede

Mine egne beskrivelser vil løbende blive udvidet - efterhånden som jeg får tiden.
-------- det var mit indlæg, masser af alger i stuerne, som ikke er beskrevet i de første linier------
Lad os få gang i tråden, hjælpe hinanden, og få et flottere rev i stuen

Mvh
Peder